Graupner Foka 4

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door MicropropSport, 19 nov 2015.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat is wellicht een goede tip GJ
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Weer eens even de draad opgepakt met de Foka.
    Ook al weer sinds 2019 in schone slaap.

    Daarmee wat aandacht aan de ailerons schenken. Deze waren goed ingevlogen.
    Maar 1 ervan was in bruikleen van een andere vleugel geweest.
    Geloof niet dat de kist er minder om vloog.
    De ander was een beetje hol uitgeschuurd. En eens gekeken of ik daar ook wat grappen mee
    kon uithalen, met dan balsa als filler en de de schuurlatten om alles weer af te vlakken...
    En dat ging behoorlijk naar wens.

    Hier de depressie van nagenoeg 1 mm... Daarbij de servokastjes opgeschoond met balsa.
    De servokapjes varen verlijmd en niet getaped. De indekking vul ik aan met epoxyplamuur in profielvorm.
    Dat blijft toch het meest stabiel onder een hete foliebout...
    De epoxy ruderhoorntjes met een zeer scherp mesje uitgestoken (waren verlijmd met epoxy, en gaan later weer terug)


    IMG_4682.jpg


    Na het verlijmen van 1 mm balsa, de patch met schaar geknipt, en verlijmd met Alipathic Glue.
    Na verharding watervast en geeft goede verlijming bij afvlakken van materiaal.
    Geschuurd met grid 100 droog papier...


    IMG_4688.jpg


    Montage van de servo's, eens even testen of dit gaat werken.
    Verlijming van vulstukjes in het hout, met servo en al, servo verlijmd op alleen de uithouders
    in de slotjes. Geen verlijming op de balsa indekking. Zou servo vervangen moeten worden
    is het een kwestie van balsa weg steken.... Servo steekt fractie uit. Digitale turnigy, niet meer aan te komen. Jammer, kloek servootje


    IMG_4691.jpg


    Maar dan heb ik nog een gedachte... elektrificeren. Want sleepvervoer op de club is niet altijd vanzelf sprekend.
    En zijn het grote sleepkisten. Model wil ik niet aan flarden getrokken hebben.

    Dus de vraag?
    1 Welke motor (is geen hotliner) op 3S, en een minimaal keurige stijgvlucht tot redelijke kunstvlucht?
    2 welke domping zal nodig zijn?
    3 Alshier te beslissen... een spinner (de snuit is er niet naar) of een as door de konus, en een propmeenemer.
    Het laatste is minder ingrijpend op de mooie vorm van de Foka romp.

    Bij die laatste zal ik een verlengde as moeten maken.
    Draaiwerk en mogelijk, of is zelfs is een motorhouder uit een speedbootje om te bouwen.
    Het is een gelijkaardige constructie bij dure oplossingen van het internet.

    Mijn vermoeden is, dat de Graupner Foka rond de 1600 gram moet komen te zitten.
    De zaak moet nog even op de waag om de kale zaak te wegen.

    Mijn Hawk F5B zit op 1450 gr, en vliegt heerlijk, maar is veel 'scherper'... De Enigma zit op 1750 gram
    en is een rappe. Maar dit zijn strak gevleugelde epoxy en composiet modellen. En geen vergelijk.

    Ik hoop dat iemand goede suggesties heeft omtrent keuzes

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2021
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Klein klapptriebwerkje, om die inderdaad zeer fraaie snuit niet naar de gallemiezen te helpen?


    jan.
     
    MicropropSport en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  4. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.064
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, zeker dit soort contrapties zijn zijn de revue gepasseerd. En is wat dat betreft spot on.

    Nu heb ik daarbij de vraag?.. Het heeft een vrij hoog 'kv' en geeft relatief dan een kleine prop
    in hogere toeren.
    Minder efficiënt?! En je wilt de stromen in het gareel houden.
    Heb een Jeti Spin regelaar tot 44A. Die zou reeds in deze setup moeten volstaan.
    Goede regelaar. Een HK Sentry zou ook kunnen, nogeen 60A liggen...
    Binnen de specificatie van die .CZ motor. Mooi!

    Daar staat tegenover dat een bekende 14 x 10 Aero-Naut ook niet lekker zal aansluiten op de snuitvorm? Dat is nog even te bekijken.
    Daar ik nog een AXI geared heb liggen! Maar de as zal verlengd moeten worden,
    ook al kan de smalle gear behoorlijk naar voren worden gepost.

    Heb spul liggen. Goed moet kijken of de cabinekap niet geraakt gaat worden. Die heeft nu wat overmaat. Maar dat later met een testje.

    De geared unit heeft op mijn Wilco F5B gestaan met 14 x 10... totaal motorgewicht van 93 gram.
    Het 'kreng' kan 15 x 9 of 14 x 60 zwiepen. Dat snort behoorlijk stilletjes weg.
    Niet mis. Zal zo een +350 Watt zijn? 1880 kv op een gear van 3:1 bij benadering (zal 3.33 : 1 zijn?) Data even nasnuffelen...

    Maar ik heb nog meer gearboxen, 4.44 : 1 van Maxxon, en nog een Kontronik 25 met een verhouding van 5,1 : 1
    Dan moet je kiezen voor hogere Kv's en wederom asverlenging in de hoek van de zelfbouw.
    En een motor met passende as en rondsels er op af zien te stemmen. Dat is meestal niet een 1-2-3-tje. Maar het is een mogelijkheid.


    Wat brommertjes... het AXI-tje met box...

    IMG_4709.jpg

    Nog op voorraad liggende brommers:
    De Turnigy, 790 kv, gewichtig en ruime maat. Ø 35 mm. 160 gr.
    AXI 920 kv, gewichtig, ruime maat, Ø 35 mm. 190 gr


    Handleiding beschrijft zo een 1.600 gram als streefgewicht.
    Een optelsom van componenten helpt keuzes maken.

    Hat zoal in mijn gedachten speelt...
    Span weliswaar 220 cm maar het RG8 profiel lang niet zo zuiver gestoken
    als de profielen die je bij F5B tegen komt. Nou ja... die vliegen rete goed...

    Tipverdraaiing heeft de vleugel wel, maar een te zware vleugelbelasting?
    Beetje zien uit te sluiten.
    De kist is gevlogen op de hellingen aan zee. Bij stijve bries, dus altijd mooie 'functionele tocht'.
    Hier in Drenthe niet zo snel aan de orde. Vandaar ook de elektro inbouw.
    Andere vliegomstandigheden. Maar ook zo gebouwd in balans, dat je nog een proploze
    sleep kan overwegen.

    Gewichten gemeten:
    Romp, kaal zonder houten frames voor RC, met stabilo, wiel en kap: 480 gr.
    Vleugels zonder folie, incl servo's (schuimkern-balsa ingedekt): 500gr
    Afgestookte Chinafolie: 60 gr.
    -----------------------------------------
    Totaal: 1.040 gr.

    2x Servo's, totaal: 44 gr.
    Jeti ontvanger R7: 5 gr.
    Jeti Spin 44: 44 gr.
    Wellpower 3S 3.300mA: 257 gr.
    -----------------------------------------
    Sub-totaal 1.390 gr.

    Geeft een rest van 210 gr voor motor en prop (Bij streefgewicht 1.600 gr.)
    Moin!

    Ik zal die Topmodell eens in eCalc gaan zetten met wat data van het model.
    Zien wat de stromen gaan doen bij 3S 13 x 6...

    Zo een prop sleurt vast en zeker een Piper Cub voort met een span van 180 cm :)
    Werktekeningen bij de informatie, en kan ik een kartonnen pas-modelletje maken.

    Eerste calculaties na bouwkamervragen. Gewichten onstaan dan zo rond de 1550 gram.
    Maar een klodder meer lijm geeft snel 1600 gr.

    Hacker A30-12XL Glider. 99,- Euronauten! :eek::eek: Tegen de 350W???
    De Turnigy 3548/6 met 11 x 10 op afgerond 255W Niet echt een high flyer... koste dan ook nagenoeg niets.
    Van de Xpower geen data in database in eCalc (en onvoldoende data om door te rekenen).
    Is een motor uit het schap met aanbouwsel, plakkertje er op voor merkentrouw
    Verwacht geen high-flyer, maar verdienmodel.
    Dezelfde leut alhier bij Robbe. Aanvoer via het Suez kanaal.
    https://www.robbe.com/en/AIRPLANES/...port-RO-POWER-TORQUE-LS-3522-5-BRUSHLESS/5833

    En weer verder peuteren...
    Aanvullingen SK3 Aerodrives... Nu wordt het leuk! Komen er ook goede
    rendementen in zicht.Wel even kienen met de props.
    Maar het model vliegt er op.

    Even de AXI 2217/9D PG 23
    3,1 : 1 en met 13 x 10" komt deze met een theoretisch
    totaalgewicht op 1485 gram.
    Maar is close met de output van de SK3 840 Kv

    Props zijn dan Aero-Naut folding props en geen RFM breed of smal.
    Zo doet een14 x 14,5" smal het briljant op de Wilco F5B.
    Dat was een meester-tip van Gerben destijds.
    Oorspronkelijk een 15 x13" breed van RFM.
    De motor een HET-RC binnenloper op een Kontronik 27 gear. Als de brandweer!

    Straks een kijken wat de Lindinger Joker motoren doen... zitten ook uitstekend in hun vel...

    Longshaft is te maken...
    -edit in progress-


    Alvast weer dank voor de bijdragen!
    Gr Bas
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 2 apr 2021
  6. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.064
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, top, die moest ik ook nog hebben... juiste boring
    Even kijken of ze ook Ø 4.0 mm kunnen leveren... nope...

    Kop thee en dan eens even wat Jokertjes inspecteren...
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2021
  8. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.064
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Geen van die motoren kan ik doorrekenen. Maar kan zoeken op een vergelijkbare standaard. Daar het geen motoren op specificatie zijn, maar normstellingen van de fabriek waar een bedrijf een naam op kan zetten.
    Alle brommers gezien, Robbe exact gelijk, maar geen specs zoals Hacker
    dat heeft. Aerodrive.
    Je treft ze door dan dieper in de zoekmachine te duiken.
    Maargoed. Uitgangspunt. En dat is een opstapje voor het maken van een keuze.

    Meten is weten, en ik heb geen ervaring met die brommer. Heb jij metingen er van kunnen loggen?

    Op een van de Aerodrive motoren, alle data zowat in eCal.ch, kan een 10 x 12" en dat geeft een verschrikkelijk hoog rendement
    zonder dat de boel over verhit.
    Opmerkelijk?!
    In de calculatie doet de kleine AXI het niet veel slechter.
    Maar met een grotere prop, 13 x 10.

    Bij 14 x 10 wordt de lierkracht 1,53 op 1. Zou ik een RFM 14 x 10 smal nemen,
    gaat het rendement omhoog en zakt de stroom met 3A tot 30A. Maar 13 of 14 worden al lange latten langs de gebogen vormen...

    Je kan zeker kort pieken met een 1.000 kv motor, knallende stijgvlucht en dan koelen. Dat wil wel. Ik weet niet hoe
    het model het hanteert. Niet onworpen als helling kanon...
    Stromen lopen fors op bij overproppen.

    Paar seconden. Dat kan mooi met een Kontronik 3800 en gear. 16 x 16 smal en iets van 3Kw? 2,5?
    Gold 10 jaar gelee als al behoorlijk brutaal. En is het nog steeds, gaat als een vuurpijl.
    Maar alleen schrikken 1-2-3 en dan uit.
    Op 4S. Nu is dat alles 10S, hoge spanning en gunstiger stromen (A). Kan die tactiek wel toepassen?

    Voor de lezertjes daarom de vergelijken geplaatst. Alles piekt rond de 30A.

    Lindinger, en heeft ook losse verlengstukjes van ExPower. En dan een verlengde as plaatsen.
    Dan wordt het een beetje stoeien met onderdelen, en zien of je met losse componenten redelijk uit de kosten komt.
    En een deel zelf maakt... achja...

    Nog eens wat uitpuzzelen. En de Hacker, ik begrijp er de ballen van, maar doet het in de calculator
    fractioneel slechter dan de Aerodrive... voor 2,5x hogere kosten... dus iets is ergens niet conform :)
    En het blijft ingewikkeld in China. Niet in DE. Dan wil ik door bij HK in te kopen wel voor meneer Hacker spelen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 2 apr 2021
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    't Is wel een toestand, zeg!

    Succes!


    jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, weet je Jan... als je een klein schroefje wil indraaien,
    dan moet je weten welke schroevendraaier je moet gaan pakken.
    Nee, het is echt leuk om te doen. Maar het hier te omschrijven is lastiger, het worden zo snel veel woorden..

    Het is hier niet anders.

    eCalc.ch invullen is leuker dan gamen.
    Mits er brommer-specificaties zijn. En Robbe en Topmodel geven geen specs af.
    Want dan blijkt dat de prijs niet meer in verhouding staat tot het kunnen van die krengen,
    de rendementen slecht zijn, het prul is? Zeg het maar!

    Zo heeft scorpion altijd goede motoren gemaakt, waarde die kloppen.
    AXI in het verleden maar logge brommers, echt niet hoog in specifiek vermogen. Wel hoge prijzen.
    De Turnigy's van HK het buitengewoon goed doen, vooral de Aerodrives. En dicht op de berekeningen staan, een drol kosten.

    Elke elektrokist heb ik zo uit en ter na door geplanned. En zo kon ik goede keuzes maken.
    ook het bootje dat ik aan het bouwen ben is zo doorgerekend.
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Ik heb geen kritiek, je bent heel goed bezig.

    Maar het is dus geen sinecure, om een goede motor te kiezen, ik zou het niet kunnen.

    (Ik dacht bv. altijd dat AXI top-spul was . . . )


    jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jan, zo pikte ik het ook niet op. Geheel een open verslag. :yes:

    Vleugels kaal gemaakt. Lukte niet meer om nieuwe folie over de grens op te halen bij Fliegerfarm.
    Paashazentijd.

    Folie er af, de Chinafolie heeft hoge treksterkte. Stijf en stug. Veel stugger dan ora.
    Met de foliebout op 150 graad alles los gestookt, baan voor baan.
    Zo blijft er weinig kleefstof/kleur op het hout. Die kleefstof bestaat uit een witte lijm, er bovenop de kleurlaag, ook klevend.
    Blijft er wat achter aan restant, de folie terugleggen, nieuw verhitten, en het achtergebleven stukje neem zich weer los, kan je weer verder...

    Laatste restanten gaan met blauw garage papier van de autospeciaalzaak.
    Papier er op, bout er op, en met hitte de wax laten opnemen in het papier.
    Soms het papier wegtrekkend, en zo vegend, krijg je het mooi schoon.
    Nagenoeg 99,999%, en geen oplosmiddelen nodig.


    Kaal gemaakte vleugels. Gewoon vanwege een goede inspectie van het materiaal.
    Zonder cover-ups! Geen barsten en geen scheuren.
    Twee vleugels met servo's, aillerons wegen tesamen 500 gr. Schuimkern, balsa ingedekt...
    Helemaal top!


    IMG_4710.jpg


    En om en nabij zo wordt de liverly weer...

    szd-24-foka-4-sp-2418-private-zabreh-lkza.jpg


    Je realiseert je niet hoe gegoten je als mens in het element deelneemt.
    Maatkostuum... leuk die kleurverschillen in geel... hoef ik me daar geen zorgen over te maken!


    milo foka 640.jpg


    Ja, fraaie lijnen...

    IMG_1727%5B1%5D.JPG

    IMG_1700%5B1%5D.JPG


    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2021
    Berrie en ISOLA2 vinden dit leuk.
  14. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.064
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    ik heb die motor met 5 mm as in een K 8 van 3 meter gehad. Nooit aan gemeten, maar met 3 cellen ging hij prima omhoog! De kleinere heb ik nu in een Pichler K7 van 2 m 56 cm.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Moin, moin! Dat klinkt dus als kern gezonde ervaringsleer!
    Welke props heb je gedraaid?
     
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De turnigy 35/48 1100 kv op 3S 550 W , met prop 11/6 zit in mijn bergfalke 308 cm span 3000 gr gaat zeer vlot , ook als de lipo al half is 10.2 V onder vollast
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heb je die met of zonder spinner er op gezet? Dus een asje met alleen de houder?
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Alu spinner van 45 mm
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina