Ogar, monster in de lucht...of...

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Peter À, 28 apr 2020.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vermoedelijk omdat ik het té vanzelfsprekend vond. Maar daar heb je wel een puntje, de argeloze meelezer zou er zomaar de vverkeerde conclusie uit kunnen trekken, dus bedankt voor het naar voren brengen.:thumbsup:
     
    Dirk77 en DirkSchipper vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... de ouwe poolse dame vliegt weer prima. Moest even wat trimmen, maar verder prima.
    Effectiviteit van de remkleppen is merkbaar toegenomen, de zichtbaarheid flink verslechterd (niet zo vreemd, er zit nog helemaal geen decoratie op die vleugel die de zichtbaarheid verbetert). en hoewel ik verwacht had met minder vermogen toe te kunnen, dat viel wel wat tegen, maar de zweefprestaties lijke wel lichtjes toegenomen, te oordelen aan het uitzweven boven de baan. Hij lijkt wat "gladder" te zijn en dus wat langer door te zweven. Niks schokkends, maar volgens mij wel licht merkbaar.
     
    Hein.z, ISOLA2, Huibert en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Meer een beetje een technisch verhaal, maar ja, dat hoort er ook bij, het is tenslotte een MOTOR-zwever, met de nadruk op motor...

    Het ding koelt marginaal. Demotorkap heeft twee luchtinlaten, waarvan er maar één gebruikt wordt om de motor te koelen.
    Dus heb ik vanavond, geïnspireerd door het succes van de baffle voor de FW190, een eerste experimentele aanzet gedaan, om de lucht van de andere inlaatopening óók naar de motor te leiden.

    20210402_233858[1].jpg

    20210402_233910[1].jpg

    De bedoeling is, dat de lucht afgebogen wordt,en tussen motorschot en motor door in de ruimte van de cylinder geleid wordt, zodat daar twee keer de normale hoeveelheid lucht doorheen stroomt.
    Of het werkt? Geen idee. Het ding vliegt zo langzaam, dat er op zijn aller, allerbest een halve milibar drukopbouw plaatsvind (sinds kort weet ik dankzij Maarten hoe ik dat kan uitrekenen :D) Er is ook niet heel erg veel lucht aanbod, enkele tientallen grammen per seconde op zijn best, en dat is niet heel erg veel...

    Hopen dat er nog een goede gelegenheid komt om te testen.
     
    Berrie en ISOLA2 vinden dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vandaag niet gevlogen met de Ogar (veel te veel wind), maar wel even "geheel wetenschappelijk" de verbeterde koeling getest...

    Aangezien de koeling feitelijk vrijwel volledig NIET werkt op de grond, het vliegen nagebootst door er een ander motorkistje voor te houden.
    Eerst dat toestel met het kielvlak dicht voor de pitotbuis van de Ogar gehangen, en gas gegeven totdat de telemetrie plm 25~30 km/u aangaf, wat ongeveer de vliegsnelheid van de Ogar is.
    Daarna het toestel met het kielvlak op ongeveer dezelfde afstand van de koellucht openingen van de Ogar gehouden, met de motor van de Ogar ondertussen doorgewarmd, en op de 5800 toeren voor kruisvlucht draaiend.
    Dat resulteerde in een temperatuur die zich stabiliseerde op 105 graden, wat heel erg acceptabel is voor een benzinemotor, en ergens tussen de 15 en 20 graden verbetering is ten opzichte van hoe het was.

    Dus dát projectje lijkt voorlopig succesvol. Een echte testvlucht zal uitsluitsel brengen, hoop ik, maar het ziet er goed uit.

    Wat er ook goed uit ziet, is de decoratie van de nieuw bespannen vleugels. Die heb ik vrij sober gehouden, de "originele" belettering SP-0011 boven en onder (nu zónder lelijke beschimmelde kleur), aan de bovenzijde bij iedere tip één rood baantje, en aan de onderzijde midden op de vleugel twee schuin weglopende banen.
    Vind het wel mooi, maar affijn, oordeel zelf:

    20210404_175103.jpg

    20210404_175118.jpg

    20210404_175133.jpg

    20210404_175149.jpg
     
    Berrie, MaartenCornelissen, Cnn en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik weet niet precies wat de vleugelbelasting van je Ogar is, maar bij 40 gr/dm² zit je al gauw op een minimale vliegsnelheid van 30 km/h. Je normale vliegsnelheid zal eerder bij de 40~50 km/h zijn.
    Goed voor de koeling als het bij 25~30 km/h voldoende is!
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hij weegt ongeveer 5,5 kilo. Geen idee wat dat als vleugelbelasting oplevert, want ik heb zo gauw geen vleugeloppervlak bij de hand.

    en de 30 km/u (als info) komt van de pitotbuis uitlezing.
    En of die nu wel of niet klopt, ik heb het gas van de "ventilator-kist" opengedraaid tot ik op diezelfde pitotbuis diezelfde snelheid zag, dus ik neem aan dat de luchtstroom de werkelijke vliegsnelheid tamelijk dicht benaderde, want met hetzelfde instrument en dezelfde afwijking gemeten.

    Ik denk dat ik overigens inderdaad redelijk dicht bij de stallsnelheid vlieg, tenminste, als ik de bochten wat krap draai heb ik wel eens het gevoel dat ie op het punt staat de binnenste vleugel te laten zakken, zo voelt het tenminste wel aan soms.
     
    ISOLA2, Rick NL en Cnn vinden dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Verbazend... Vleugels zijn 166 cm lang, 31 cm koorde aan de tippen, en 12,5 cm aan de tips.
    Voor zover ik geen rekenfouten maak, geeft dat een vleugeloppervlak van 72,2 dm2, en daarmee een vleugelbelasting van 76.2 gr/dm2
    Zou iemand dat na kunnen rekenen? Want het lijkt me nogal hoog voor een zwever.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Nee klopt 76,2 gram per dm2. Dat betekent dat het gekozen profiel juust goed werkt onder die belasting, maar ook dat het geen snelheid profiel is.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ga komende weken weer aan de Ogar romp beginnen, de temperaturen in de tuin worden beter.

    GJ
     
    serge pot vindt dit leuk.
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    76.2 gr/dm² is voor zo'n type toestel en zeker bij die afmeting helemaal geen gekke waarde.
    Alleen zal de overtreksnelheid rond de 11 m/s zijn, dat is 40 km/h. Je zult in de praktijk nooit langzamer (willen) vliegen dan 50 km/h, om iets reserve te houden, maar ook bestuurbaarheid én rendement.
    Wanneer je pitot aanwijzing daarbij 25 km/h is zit er ergens een foutje, óf in de maatvoering of plaatsing van de pitot-statische buis, óf in de meting van het drukverschil, óf in de berekening van de snelheid uit dat gemeten drukverschil.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik geloof je onmiddelijk qua vliegsnelheid en overtreksnelheid en dergelijke.

    De Pitotbuis steekt ongeveer voor de neus uit, maar zit niet gecenterd op de neus, dus ik zou me zo voor kunnen stellen dat daar vanwege de "boeggolf" (dat de luchtstroom reeds vóór de rompneus een duidelijke zijdelingse stroming vertoont of zo?) een vreselijke miswijzing op zit.

    Dit is hoe de pitotbuis gemonteerd zit:

    Zijaanzicht:
    20210405_115342[1].jpg

    Vooraanzicht:
    20210405_115352[1].jpg

    Ik neem aan dat de formule voor een snelheidsmeting met pitotbuis gewoon min of meer de wet van bernouilli is, en ik neem aan dat dat gewoon in het apparaatje ingeprogrammeerd zit.

    Ik zou niet weten of die sensor te calibreren is.

    Ik heb nog twee van die dingen liggen, ik zou eens kunnen kijken of het wisselen van hetzij de buis, hetzij de sensor, verandering geeft
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2021
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor alle duidelijkheid: Ik had geen enkele twijfel dat de uitkomst van (5500/72,2) dat dat 76,2 is...

    Het ging me meer om het vleugeloppervlak, of die waarde klopte of dat ik me daar ergens verrekend had.
     
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Brutus, zo te zien heb je een pitot buis op de neus, dus een buis die de totale druk meet. Voor de snelheid heb je ook de statische druk nodig wat normaal met een pitot-statische buis wordt gemeten, zo'n concentrische buis met een totale druk gat op de neus en een aantal gaatjes voor de statische druk rondom op ongeveer 5 à 10 x de buisdiameter van de kop van de buis.
    Met alleen een pito buis moet je ergens in of op je model een goede statische druk vinden die onafhankelijk is van invalshoek, dan kan je daar ook de andere aansluiting van je verschildruksensor op aan sluiten. Zeken bij een model met een dikke romp als de Ogar, kan je er niet zomaar van uitgaan dat de druk ergens in de romp in de buurt komt van de echte statische druk.
    De 'boeggolf' heeft geen invloed op de correctheid van de totale druk meting van de pitot buis, de niet centrale ligging wel, je zal daar door de scheve aanstroming een wat lagere totale druk meten dan in werkelijkheid.
    Wanneer je een pitot-statisch buis zou gebruiken zal je bij een neus als bij de Ogar een flink lange buis moeten gebruiken om buiten de invloed van de stroming te komen wat nodig is voor een goede statische meting. Beter dan in de vleugel op voldoende afstand van de romp en vóór de voorlijst.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit IS een pitotbuis met statische poorten en een verschildruksensor.

    20210405_123333[1].jpg

    De plaatsing in het midden van de neus wordt lastig i.v.m. het balanslood wat daar in de weg gaat zitten. De buis is namelijk "retractable" om beschadiging tijdens transport te voorkomen,

    Ik doelde met "boeggolf" overigens op de eventuele scheve aanstroming omdat de romp de lucht verdringt, niet op de eventuele hogere druk, want dat zou juist een hogere aflezing moeten geven als ik me niet vergis, en die heb ik juist niet....
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... voor wat de statische druk IN de romp betreft: Ik zie geen gekke dingen op de grafieken voor hoogte en verticale snelheid, op de momenten van lanceren en landen, dus ik heb niet de indruk dat de vliegsnelheid heel erg veel invloed heeft op de druk in de romp... En die hoogte sensor is tamelijk gevoelig, die pikt hoogteverschillen van een halve meter haarscherp op (en dat is toch een gevoeligheid van ergens in de buurt van de 0,01 mb, wat volgens mij een stuk subtieler is dan de drukverschillen in de pitotbuis).

    Zou het kunnen, dat de zijdelingse stroming gedonder veroorzaakt met de druk in de statische poort? Ik kan die slang eens loskoppelen en kijken of ik in de romp toch een betere statische druk heb?
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2021
  16. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ja, Brutus, ik zie nu dat het inderdaad een Pitot-Statische buis is.
    De plaatsing scheef vóór zo'n dikke neus heeft twee consequenties.
    1. Door de stuwing van een dikke neus zal, bij centrische plaatsing, de totale druk nog steeds correct worden gemeten, alleen de statische druk zal hoger worden. Je zult dus minder drukverschil hebben en een lagere meting krijgen.
    2. Door de niet-centrische plaatsing krijg je als het ware een invalshoek en zal bij hoeken van > ~ 10° de snelheidsmeting lager uitvallen. De gemeten totale druk neemt af en ook de gemeten statische druk. Tot ~10° compenseren deze elkaar redelijk goed maar daar boven neemt de gemeten statische druk sneller af wat resulteert in een lagere gemeten snelheid.

    De grootste invloed zal echter zijn dat de buis véél te dicht op de rompneus zit. De aanbevelingen die meestal gedaan worden is dat de statische gaatjes minimaal 45 à 50 buis diameters van de neus van het profiel dienen te zitten. Voor een dikke neus als de Ogar zou dat waarschijnlijk nog meer moeten zijn.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit begrijp ik even niet? De statische druk is lager dan de pitot-druk.
    Als bij toenemende hoek de statische druk sneller afneemt dan de pitotdruk wordt de uitlezing toch hoger?
    Tsja... die pitotbuisjes zijn wat ze zijn qua lengte en plaatsing van de statische poorten. En de enige manier om die pitotbuis gecenterd in de rompneus te krijgen, is door hem vast te lijmen, met het "blokje" in de rompwand. Maar daar heb ik niet zo veel trek in, dat is me veel te gevoelig voor beschadigingen.
    overigens, 40~50 buisdiameters, dat is ongeveer 16~20 cm, en dat is min of meer onpractisch lang...

    Dan ben ik eerder geneigd om hem op een uithoudertje een paar cm naast de romp te hangen, waar de romp parallel aan de vliegrichting staat.

    Montage in de vleugelvoorrand levert dezelfde kwetsbaarheid op (dan kan ik hem niet retractable maken) en is ongeloofelijk onhandig tijdens de opbouw van de kist, want dan moet ik naast gepriegel met de vleugel-elastieken, ook met twee slangetjes aan het neuzelen. EN ik moet de vleugel er voor openbreken, en dáár heb ik al helemaal geen zin in,

    Ik zal eens kijken of er softwarematig wat te bereiken valt, aannemend dat de afwijking proportioneel is en niet simpelweg een offset....
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2021
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Wat ze ook el eens doen is de slang fixeren van binnenuit.
    En dan wel een maat slang kiezen waar de pitot-buis klem in past (verloopstukje dus op het eind).
    Dan kun je hem eraf halen als je de kist vervoert ...
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Begrijp even niet helemaal wat je daar mee bedoelt, eerlijk gezegd...dit ding valt niet van buitenaf te monteren, dan zit dat blokje in de weg...

    Ik zie in de zender een ratio en offset als calibratiemogelijkheid, ik denk dat er weinig anders op zit dan de grondsnelheid proberen zo goed mogelijk te meten in de wind en van de wind, en dan net zo lang te prutsen tot ik een overeenkomende aflezing heb...
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    alleen de pitot-buis naar buiten, Statisch druk slan los in de romp. Dan kun je die pitot-buis in een slang steken.
    Vergelijkbaar met de manier waarop een TEK-buis vaak demonteerbaar bovenin de neus van het kielvlak wordt gemaakt.
     

Deel Deze Pagina