450 tailwag

Discussie in 'Flybarless' gestart door jannus, 26 mrt 2021.

  1. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Bij het landen kwam de tailrotor op een bobbel. Moest staart tandwielen en staartservo vervangen (emax es9258 door savox sh-0264mg). Nu tailwag. Of ik in VStabi de gyro gain nu op 40 of 80 zet maakt niks uit. Kan geen mechanische speling ontdekken. ???
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Loopt je aansturing niet net iets te zwaar ? 40 of 80 op de gain zou je toch moeten merken. Het kan ook zijn dat je druklagertjes achter je staartblaadjes schade hebben door de klap.
     
  3. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Bij losgekoppelde servo stang loopt het rotorblad mechanisme op het gevoel idd wat zwaar. Dat moet beter en ga ik oplossen.
    In het mainfame zit iets speling tussen het grote tandwiel op de hoofdas en het kleine tandwiel dat de staartsectie aandrijft. Was dat al zo ?
    Maar die speling zit bij toeren verhogen of verlagen aan één kant en lijkt me geen invloed op het waggen te hebben. Dat is constant gelijk.
     
  4. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Staartmechanisme soepeler gemaakt + servoarm iets verkort naar 6,5 mm. Tailwag is minder maar niet helemaal weg. Staartmechanisme verder versoepeld. Thread lock maakte het te stroef en koperen busjes in armpjes meer lopend gemaakt. Nu praktisch weg. In de volgende video werd gesteld dat mechanische oorzaken het vaakst voorkomen zoals een te stroef lopend staartmechanisme bv door thread lock zoals bij mij.
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2021
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Nog meer inzetten op een soepele aansturing. Hoe beter je servo is aan zijn snelheid en nauwkeurigheid, des te kritischer wordt het mechanische deel van je aansturing.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    het originele align systeem in de staart is ruk.
    met dus busjes en zo.
    kunststof dingetjes waar een koper pieletje precies in moet vallen en netjes moet lopen.

    ik heb nu een after market dingetje erop, dan zit dit met mooie lagertjes en zo. stukkie alu.
    sindsdien veel van mijn problemen met de staart over.

    Dat kunststof moet je vaak boven en onder een tikkie wegschrapen, zodat dit niet bij de bovenkant van het koper busje komt.
    op dat koper busje wordt de boel vastgeklemt, het kunststof moet draaien op het koper.
    ik heb zelfs de koper busjes eens met een schuurpapiertje bewerkt.
    maar als het kunststof boven het koper komt, klemt het

    let ook op de staart bladhouders.
    als daar iets niet 100% past, wil de boel ook wel eens zwaar gaan draaien als de boel draait.
    trek beide bladen eens uit elkaar, en voelen of de boel nog soepel draait

    Nu weet ik ff niet of daar in jouw versie een druklager zit.
    in de oude 450's zat die er niet, en konden de lagers nog wel eens stroef worden tijdens vlucht.
    de druklagers kan zand in zitten

    Heb jij een torque tube?
    zo ja, ondersteun hem 2 keer. niet 1 keer zoals handleiding.
    vibraties kunnen een gyro ook van slag gooien.

    Wees ook gezond kritisch naar de staartas, de as waar heel de bladhouderhub op zit en zo.
    kan ook krom. hoogfrequente trilling, gooit de boel van slag.

    Welke tandwielen heb je vervangen?
    Bij torque tube breekt bijna altijd het tandwielsetje in het frame.
    misschien heb je een tandje gemist..
    ik had een tijd geleden ook het idee dat er maar 1 kapot was. jammer joh..
    missende tandjes helpen niet mee bij een wapperende staart.
    De achtertanden breken zelden. maar kan wel. als je alleen die vervangen hebt, ga maar gerust in het frame kijken..

    bij een snaar vallen de gebroken tanden meestal wel mee.
    maar de snaar kan ook strippen.
    de snaar kan zelfs breken, zonder dat hij eruit komt. puur het touw gebroken, maar niet 100% gebroken.
    dan rekt het rubber op dat stukje even veel, en veert daarna weer terug.
    helpt ook niet bij bij wapperende staarten.
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  7. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Heb een Tarot 450 Pro met torque tube. Beide tandwieltjes vervangen. Gaat wel gauw stuk (plastic en geen nylon) maar met een plotseling stoppen van de staartbladen gaat er altijd wel wat stuk en wel de zwakste schakel. Bij mijn Align 450 waren dat de tandjes van de riem.
     

Deel Deze Pagina