ATF 67 Apache

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door M.Osinga, 9 jul 2020.

  1. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Heb je de gegevens van het origineel en de schaal van je model? Dan kan je aan de hand van het "vanden Bussche-recept" de gewenste aantal omwentelingen berekenen.
    In mijn Flower Class Corvette schaal 1/72, van ongeveer 80 cm lang en 3Kg zwaar ligt een Blue RM730 TRQ motor van Raboesch, die op 6 volt draait. Zeer mooi vaarbeeld.
     
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Menne,
    Op al je vragen betreffende geluid en verlichting zijn er oplossingen genoeg, laat ons dus eerst eens buigen over de aandrijving.
    want wat je schrijft over de motoren vind ik een beetje gek klinken.
    Een schroef die door de kamer vliegt ligt meestal niet aan de motor maar omdat je ze waarschijnlijk niet goed vast gezet hebt.
    Geef eens wat meer info,
    - De diameter van je schroef is die op schaal met de echte? je 50mm schroef op de foto lijkt wel te kloppen met de uitsparing.
    - welke diameter hebben de motoren die je hebt liggen en staat er niet ergens nog een beetje bedrukking op?
    standaard heb je voor een 50mm schroef volgens de regels ook een motor nodig van 50mm of groter.
    - hoe heb je de motoren aangesloten? rechtstreeks op de batterij of met een regelaar er tussen?
     
  3. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    In mijn Corvette 1/72 heb ik een Graupner Speed 400 liggen, ook een mooi vaarbeeld. Is misschien in volle kracht een beetje overkill, maar dat ligt aan jezelf. Je hoeft het schip niet zo hard te laten varen, een kwestie van beheerst omgaan met je vaarregelaar.

    Groet,
    Willie
     
  4. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Schroeven die door de kamer vliegen kan in principe maar als de motor achteruit draait en de schroef niet voldoende geborgd is.
    Om dit te vermijden, ook bij een motor die niet zoveel toeren draait, verwijder je, sorry, zoek je de schroef :), draai een moertje op de as, draai dan de schroef handvast tot tegen het moertje, en draai dan het moertje vast tegen de schroef.

    succes
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.113
    Locatie:
    Oostvoorne
    Menne, Laat je eens voorlichten door Chris bij RC Point. Je hebt een laagtoerige motor nodig en deze zie link lijkt me wel geschikt.
    https://www.rc-point.nl/rc-electron...-tamiya-7-2v-5200-rmp-pakket/a-14629-20000271
    Enig idee wat de spoed van je schroef is? Stel even dat die gelijk is aan de diameter. Dus elke omwenteling is 50 mm=5cm. Neem voor het gemak een slip van 50%. Dan wordt bij 2.000 toeren de snelheid 2.000x60x5:2=300.000 cm, oftewel 3 km/uur.
    Zelf maak ik voor geluiden en schakelen licht gebruik van een Beier module. Chris zou kunnen weten of deze module ook Morseseinen aan kan. Is wel even een uitgave, maar dan heb je ook iets. Je kunt er eigen geluiden in laden. Heb wel erg in het gewicht van de luidspreker en de benodigde ruimte daarvoor. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2021
  6. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Goede morgen forum,
    Bedankt voor de reacties.
    Eerst antwoord op de vragen:
    • Natuurlijk had ik de schroef niet goed geborgd, dit is intussen verholpen.
    • Lengte model is 85 cm , schaal 1:75 , schroef diameter 50 mm, spoed 10 mm . Dit is dus de "lengte" van de schroef als hij plat op de tafel ligt. De spoed, weet niet hoe ik die kan meten.
    • Gewicht model , 3 - 4 kg, als ze gereed is en alles es op zit. Zeker weet ik nog niet zeker , moet nog lood in om schip op diepgang te brengen. Leeg schip , dus zonder lood , weegt nu 2,8 kg.
    • Er zat tijdens de testen wel en regelaar tussen : Jomaco Motorcontrol II , 10 A / 6-24 V (de rechtse op bijgaande foto).
    • Ik heb ook nog een Jomato Motorcontrol IIIA , 15 A / 6-2 V liggen .(links op foto) Vaarregelaars.jpg Misschien kan ik deze beter gebruiken?
    Gr. Menne
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.113
    Locatie:
    Oostvoorne
    Menne, De naafhoogte is iets anders dan de spoed van een schroef. De spoed is de afstand die de schroef bij één omwenteling aflegt in een vaste stof. Spoed wordt ook wel pitch genoemd. Zie dat er een 3 blads schroef achter hangt. Heb even de link naar een Raboesch schroef gebruikt voor de gegevens m.b.t. spoed (pitch), in de tabel aangegeven met P. Is bij de 50 mm schroef 51,2 mm.
    https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...ef-50mm-m4-146-serie-envelop/a-11669-20000367
    Daarmee zou de snelheid een fractie hoger worden dan de berekende 3 km/uur.
    De door jou getoonde regelaars zijn ergens uit de 70-er jaren van de vorige eeuw. Robuuste dingen en ze vragen een hoop ruimte. Wat de IIIA extra heeft met de PO.SW. kan ik zo gauw niet duiden.
    Zelf heb ik zo eentje als de II gehad. Het zijn prima dingen, maar ze passen eigenlijk niet meer in de tegenwoordige tijd en schakelprincipes.
    In de regelaar is namelijk de plus van de ontvangeraccu doorverbonden met de plus van de vaaraccu. En dat matcht niet met moderne (schakel)apparatuur. Verder prima dingen en goed te gebruiken in een boot zonder randapparatuur. Raad je aan om een regelaar met BEC te nemen. Scheelt je aanmerkelijk in ruimte, gewicht en een eenvoudiger laadcircuit.
    Ik heb mijn oude regelaar eens naast een nieuwe met BEC gebruikt en dat heeft me een servo gekost. Die kreeg opeens 12 Volt voor zijn kiezen en daar kon de elektronica niet tegen.
    Weet niet of je een gebruiksaanwijzing bij deze regelaars hebt. Er zit een relais in om de motor om te polen. Waarschijnlijk zitten in het huis 2 gaatjes, waarachter twee potmeters. Met de ene stel je het neutraalpunt in en met de andere het karakter van de regeling. Snel of langzamer oppakken. In principe moet bij vaart vooruit het ompoolrelais afgevallen zijn. Wordt aangetrokken in de achteruitstand.
    Aangezien je meer vooruit dan achteruit vaart onttrek je op die manier minder stroom uit de ontvangeraccu. Hoop dat je nog een beetje wijs kunt worden uit deze informatiebrij. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2021
    Gerrit-Jan en Herby63 vinden dit leuk.
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.113
    Locatie:
    Oostvoorne
    Menne, Nog een kleine opmerking. Zit nog eens te kijken naar de schroefas in de romp. Als ik het goed heb zie ik daar een veertje tussen de stelring aan de motorkant en een ringetje tegen de askoker. De functie van het veertje zal zijn om continu druk te houden en zo de afdichting te verbeteren. Toen ik in 1976 mijn Bugsier 3 afbouwde heb ik ook zo'n veertje toegepast, met als gevolg dat bij achteruitslaan de as een fractie naar achteren schoof en aan de koppeling ging trekken. In die tijd had ik een olie gevulde askoker en vulde die voor het varen altijd op. In de MK werd het door weggeslingerde olie een vette boel en door het schuiven van de as was er ook lekkage aan de achterkant. De as was van geblauwd pisbakkenstaal en ging op den duur roesten. Daar kom je pas achter als je die een keer wilt trekken voor inspectie. Rigoureus aangepakt. Moet veel moeite de as er uit en vervangen door een RVS exemplaar. Overgestapt van oliesmering op uierzalf en het veertje aan de binnenkant verwijderd. Bij montage zet ik op het eind van de as een (borg)moertje en draai dat zover aan tot de as zwaarder gaat draaien. Dan de schroef er op en het borgmoertje (terug) aandraaien tegen de schroef. Axiaal komt er dan net een beetje ruimte dat het weer soepel draait. Aangezien messing op messing (moertje op asbus) niet optimaal smeert heb ik tussen de borgmoer en askoker een rubber ringetje gemonteerd. Water en rubber verdraagt elkaar qua smering goed en de tijd zal het leren of dit een verbetering is. Zie dat het voor een kleine opmerking een heel verhaal geworden is. Kijk maar of het voor jouw geval iets bijdraagt. Succes verder met de techniek. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  9. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Dag Klaas en andere forum leden,
    Denk dat ik de door Klaas voorgestelde elektro motor maar ga aanschaffen.
    En toch de Jomaco Motorcontrol IIIA of II ga proberen als vaarregelaar.
    In principe moet bij vaart vooruit het ompoolrelais afgevallen zijn, hoe kan ik dit controleren , Klaas?
    Mijn schroef is vier-blads , 50 mm.
    Kun je daarvan de spoed ook bepalen , Klaas en kom je dan op zelfde motortje uit?
    Veel extra , kwetsbare elektronica , komt er niet in de boot.
    De stuurservo is ook al en 2e handsje , van Klaas gekregen ;-)
    De door Klaas voorgestelde geluidsmodule is mij veel te duur.
    Ga wel iets anders bedenken.
    Ik ben meer een bouwer dan een vaarder.
    En als ik al eens ga varen , is het toch meestal met de Antar, dat is een dubbel-schroever , manoeuvreert veel beter dan een enkel schroever. Ook de toekomstige Alice L Moran wordt een dubbel-schroever.
    Mijn Zwarte Zee III , stuurt ook slecht , daarom , als ik er al eens mee vaar , verleng ik het roer met een opzet stukje.
    De Apache is qua afmetingen bijna gelijk aan ZZ III , dus zal ook wel ongeveer de zelfde vaareigenschappen hebben
    Het is trouwens al weer , denk ik , meer dan 15 jaar gleden , dat ik voor het laatst met ZZ III heb gevaren.
    De oplossing met veertje heb ik bij al mijn varende modellen toegepast en voldoet goed , al mijn modellen hebben olie gesmeerde schroefassen. Behalve de AM 14 , deze is gevuld met uierzalf. Alleen dit schip moe nog varend gemaakt worden.

    Tot zover, gr. Menne
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.113
    Locatie:
    Oostvoorne
    Menne, De 4 bladsschroef van Raboesch heeft dezelfde spoed als de 3 blads. Maakt dus in snelheid niets uit, maar de 4 blads heeft door zijn grotere oppervlak wat meer stuwkracht en zal daardoor ook iets meer energie van de motor kunnen vragen. Maar dat gaat pas spelen als je echt hard wilt varen of gaan slepen. Als de waterlijnlengte ongeveer 80 cm is, dan is de theoretische rompsnelheid rond de 4 km/u.
    Als je daarboven komt vraagt het meer energie. De motor kan dat wel aan.
    https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...ef-50mm-m4-147-serie-envelop/a-11650-20000368
    Dan even over het relais. Als het deksel van de regelaar af kan dan is het gemakkelijk te zien, maar op gehoor gaat het ook. Neem even aan dat de regelaar aangesloten is op de ontvanger. Stick en trimhevel van betreffende kanaal voor de regelaar in neutraalpositie. Schakel zender en ontvanger aan. Hoor je dan een klik in de regelaar dan trekt het relais aan. Hoor je geen klik dan is het relais afgevallen. Draai nu aan één van de potmeters totdat je het relais hoort klikken. Het valt dan af of trekt aan. Beweeg nu de stick en luister of je het relais hoort. Schakel nu de ontvanger even uit. Klikt het relais dan valt het af. Schakel de ontvanger weer in en regel de potmeter zo af dat het relais afvalt. Check nog een keer of bij het bewegen van de stick het relais weer aantrekt. Het schrijven en lezen kost meer tijd dan het testen. Probeer het maar eens en dan wijst het zich vanzelf.
    Helemaal niet erg dat je voor deze regelaar kiest, maar gebruik dan geen nieuwerwetse schakelapparatuur. Maar met een servo en één of twee microswitches kun je ook schakelen. En er zijn ook wel simpeler motorgeluidsmodules, die je alleen op de motorregelaar aan kunt sluiten.
    En als een oliegevulde askoker goed bevalt dan lekker zo doorgaan. Denk dat dit schip best lekker vaart. De kunst van de kapitein is om de manoeuvreereigenschappen van het model uit te buiten. En dat zal je best wel lukken. Succes verder! Gr. Klaas.
     
    Gerrit-Jan, Marc w en Herby63 vinden dit leuk.
  11. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Hallo Forum,

    Even een up-date van de Apache.
    De opbouw is zo goed als gereed , is in de goede kleur gespoten , Haze Grey.
    Ook is de verlichting aangebracht in en op de accommodatie en stuurhuis, en werkt vanaf een tijdelijke batterij.
    De verlichting bestaat uit 4 groepen : Binnenverlichting , Navigatie verlichting , schijnwerpers voor dek verlichting en 2 zoeklichten.
    Voor elke lamp is een 6 volt gloeilampje toegepast, bij de binnenverlichting heb ik steeds 2 lampjes van 6 volt is serie gezet , zodat die minder vel braden. Plan is om elke groep apart te schakelen vanaf de uitbreidings module van mijn ontvanger.
    Om van 7,2 volt (vaar batterij) naar 6 volt te gaan , wil ik de door Klaas voorgestelde DC-DC Verstelbare Step-down Buck Converter LM2596 3A toepassen. Ook vanaf deze converter wil ik de ontvanger voeden.
    Dit is toch wel mogelijk , of moet hier een BEC converter tussen? Wat is eigenlijk het verschil?

    Verder zijn de reddingsvlotten en werkboot met spanbanden vastgezet.
    Het enige wat nog moet gebeuren is de verstaging van de masten , verschillende lierdraden , emblemen aanbrengen .
    En ik moet de brandslangen nog maken.
    De brandslangen wil ik wit of geel maken , alleen ik weet nog niet waarvan , het moet soepel en niet dikker zijn dan 1,5 a 2 mm.
    Iemand enig idee? Ook moet hier en daar de verf nog beetje bijgewerkt worden.
    De door Klaas voorgestelde E-motor is gekocht en geprobeerd , loopt als een zonnetje ;-).
    De romp zit in 3 lagen epoxy en is intussen wel uitgehard , dus binnenkort schuren en in juiste kleuren spuiten.
    Vervolgens de componenten inbouwen in de romp en bedrading aanbrengen .
    En dan hopelijk deze zomer nog de eerste proefvaart.

    Gr. Menne

    22-05-2021 (6).JPG 22-05-2021 (5).JPG 22-05-2021 (2).JPG
     
    Gerrit-Jan, P Voogt, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    voor de brandhaspels kan je de koper kern nemen van een ele draad. klop deze plat en rol hem op.
    Het geheel ziet er echt netjes uit.
     
  13. Bootje1234

    Bootje1234

    Lid geworden:
    22 apr 2015
    Berichten:
    20
    Die DC-DC converter regelt het Voltage. Strak ingesteld op 5V is dat effectief inderdaad precies hetzelfde als de BEC van je vaartregelaar.
     
  14. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Hallo forum

    Goed idee , Marc , dus opgevolgd , zie foto's voor het resultaat.
    Ook de winddoeken aangebracht op top-dek , voorste B-dek en voorste zoeklicht bordes.
    En de kabels / draden op de kabelhaspels gedaan en geheel op dek gelijmd, achter schoorsteen , SB.


    We komen steeds stapje verder.

    Gr. Menne Osinga

    24-05-2021 3.jpg 24-05-2021 1.jpg
    24-05-2021 2.jpg
     
    Marc w, k-k en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  15. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Goedenavond forum,

    Vandaag de diverse logo's op schip aangebracht:
    • Scheepsvlag op wind kleden B-deck
    • Ribbons op brugvleugels , naast reddingsboeien.
    • Embleem voor Service Squadron One ook op brugvleugels.
    De ribbons zijn de onderscheidingen welke het schip ontvangen heeft tijdens de diverse acties.
    Deze ribbons zijn ontvangen voor:
    upload_2021-5-26_20-37-51.png

    Het embleem voor Service Squadron One , ziet er zo uit:
    upload_2021-5-26_20-39-4.png

    De scheepsvlag is zo :
    upload_2021-5-26_20-39-52.png

    En op het schip ziet het er zo uit:

    26-05-2021 PS.jpg 26-05-2021 1.jpg

    Ik vind het embleem en de ribbons wel erg pieterpeuterig , dus deze ga ik binnenkort vervangen door iets grotere exemplaren.
    Even groter printen , uitknippen en plakken.

    Tot zover.

    Gr. Menne
     
    Gerrit-Jan, k-k, Marc w en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Hallo forum,

    Gisteren het onderwater schip van de romp gespoten, rood (anti fouling).
    Vandaag het bovenste gedeelte van de romp in blauw , Haze Grey , gespoten.
    Nu eerst maar een week drogen en dan de donker blauwe en zwarte banden op de romp spuiten.
    De donker blauwe band komt vanaf ongeveer bovenste half rond tot net boven de water lijn.
    De smalle zwarte band komt op de water lijn.
    Voor de foto even de opbouw op de romp geplaatst.

    Gr. Menne


    08-06-2021 1kl.jpg 08-06-2021 2kl.jpg
     
  17. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ziet er alvast veelbelovend uit.
    als je de banden hebt afgeplakt, spuit dan eerst even voor je het zwart spuit wat blanke lak langs de tape, dan kan de kleurloze lak onder de tape kruipen en krijg je een super strakke zwarte aflijning.
     
  18. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Dag forum,

    We zijn weer wat verder met de Apache:
    • Romp gespoten met donker blauwe kleur en zwarte rand .
    • Houten afwerking gemaakt op verschansing voorchip.
    • Verstaging van masten aangebracht.
    • Standaard gemaakt.
    To do lijstje wordt steeds korter:
    • Scheepsnummer voor en achter , zowel SB als BB aanbrengen. (TF67)
    • Scheepsnaam op achter-verschansing aanbrengen.
    • Bedrading van diverse lieren en laadbomen monteren.
    • Ankers aanbrengen , inclusief "duivelsklauwen".
    • Voortstuwing installatie monteren en bedraden.
    • Schip op diepgang brengen met lood.
    Schip heeft een erg scherpe boeg , zie foto c.
    Ik ben al veel opgeschoten , zie foto van 1 jaar geleden.

    Gr. Menne

    28-06-2020.jpg
    28-06-2021f.jpg 28-06-2021d.jpg 28-06-2021c.jpg 28-06-2021b.jpg 28-06-2021a.jpg 28-06-2021.jpg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.113
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er goed uit Menne. En dan te bedenken dat het met roerhoutjes begonnen is. Knap hoor om een schip zo vorm te kunnen geven. Hoe kom je uit met het gewicht en de stabiliteit? Gr. Klaas.
     
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    je bent inderdaad flink opgeschoten, zou zelf durven zeggen dat je een prachtig schip aan het afwerken bent.
    hopelijk gaat het snel goed met het uit balanceren en verder vaarklaar maken.
     

Deel Deze Pagina