De perikelen van WdeW, deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 11 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb een nieuwe aanwinst gere-maidened...

    Ja dus, er is vandaag gevlogen...
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Goed bezig in de regen.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hier was het tot minstens een uur of half drie droog, en ik was al om 10 uur vanochtend op het veld...
     
    serge pot vindt dit leuk.
  4. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Veeg!
    Een aantal posts verwijderd omdat ze niets aan het draadje toevoegen.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dan kan je het halve draadje wel leegvegen.

    GJ
     
    Cnn, MicropropSport, Antonio69 en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Inderdaad dit is modderreren van lok mijn vestje
     
  7. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Tilburg
    Maar is er nog gevlogen vandaag? Het was in ieder geval ijzig koud..
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dinsdag vlieg ik weer.
    Ik heb een paar kleine verbeteringen aangebracht aan de Curare.
    Verder is de Speeder van GJ zo goed als klaar, compleet met ontvanger accu (alweer wat geleerd). Ik ga beginnen met 4 cellen.
     
  9. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Tilburg
    Tof! Maar waarom een aparte ontvangeraccu?
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Die had GJ er al in gezet. Dat zal niet voor niets zijn. Ik ben het vergeten te vragen.
    Misschien vanwege het zwaartepunt? Of om alle power voor de motor te hebben?
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat is voor als je de regelaar opstookt. Zo blijft je kist bestuurbaar.
     
  12. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Tilburg
    Is een losse BEC dan niet voldoende of ga je er automatisch vanuit dat de regelaar de accu meeneemt?
     
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Een losse bbec is altijd ruk. Net als je bespanning via de regelaar. Een losse accu is directer, minder storingsgevoelig en levert altijd stroom.
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Is die kans groot bij dit soort speeders?
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat denk ik niet, maar het kan gebeuren en dan ben je blij als je kist bestuurbaar blijft.
    Zelf gebruik wel een BEC en heb en tijd een heli gehad met een losse BEC. Nooit problemen gehad ermee.
     
  16. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Onbekend
    Zonder een welles / nietus discussie te starten wil ik mijn bevindingen delen.

    Sinds ca 1 jaar vlieg ik met elektro. In mijn 6S edf jet en de 6S Curare gebruik ik de bec van de regelaar.
    Ik wilde het zo simpel mogelijk houden, geen extra electronica, bedrading en stekkers die stuk kunnen gaan. (Ik heb een electronica achtergrond)
    Tot nu toe bevalt het prima, met de Jet ca 50 vluchten, met de Curare 20 vluchten.

    Sommige regelaars hebben geen bec, dan moet je wel een losse accu (en eventueel bec) gebruiken. Echter ook hier geldt weer, 100% veiligheid bestaat niet.
    Wat wel belangrijk is dat je de setup van tevoren goed berekend (Ecalc) en meet d.m.v. een proefopstelling. Tevens de timing en brake goed instellen.
    Als je een andere prop / belasting op de motor zet, dan eerst weer berekenen en meten. Stel jezelf altijd de vraag, kan dit wel wat ik ga doen ?
    Bij een "zwaardere" prop gaat de elektro motor veel meer stroom trekken, dat kun je aan de buitenkant helaas niet zien. Bij een brandstofmotor is dit makkelijker, die houdt in.

    Grt,

    Arnoud.
     
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    GJ rekent altijd alles voor mij uit, maar zijn gezondheid heeft even een terugslag.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vanaf het begin hebben we bij modellen met veel vermogen, een losse bec en/of losse ontvangeraccu gebruikt.
    Er waren mensen die dat niet deden, dan fikte de regelaar af en sloot dan ook de accu kort, dus dan ben je alles kwijt.
    Ik was destijds importeur van Markus regelaars, die zeiden, alles wat meer trekt dan 35A, altijd losse ontvangeraccu gebruiken, terwijl ze zelf regelaars van 200A en meer met BEC leverden.

    In de F5B modellen hadden we regelaars die 200A waren en daar trokken we 400+ Ampere doorheen.
    Maar altijd een losse ontvangerlipo met 3 diodes ertussen.
    Al vloog het model aan de voorkant in brand, je kon hem nog steeds landen.

    Sommige dingen zijn niet te berekenen en een proefopstelling geeft foute waardes omdat je statisch meet en sommige aandrijvingen kan je gewoon niet statisch opstellen.
    Wij konden met die hotliners ook geen geluidsmetingen doen, dan brandde de motor af.



    GJ
     
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Maar wij als doorsnee vliegers trekken geen 400 amp door ons regelaartje.
    Je geeft adviezen alsof wij dat allemaal wel doen.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als je methanol bromt.. ontkom je er niet aan.
    Maar mijn e-hoogdekkertje doet 36A. Zou eigenlijk wel moeten. Nu is de regelaar wel overmaats...

    Maar zit ik ook met een toch al riant overgewicht.
    Heb het nagelaten. Optocoupler, een losse van
    SM-Modellbau, is eigenlijk wel verstandiger.

    Tja... die UBEC... in die lompe motorbrommer.
    11 jaar? Wel schakelaartje van MPX stuk gehad. Alles is elektronisch. Overal zitten schakels tussen. Was al blij dat ik van die zendhengel af ben. Die was al eens van mijn zender afgelopen... neu... de kist was niet meer te redden...

    Maar regelmatig een check van de spullen... ondervang je al veel ellende...
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2021
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina