Reparatieverslag Delta X1200

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door brutus, 11 apr 2021.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit verslag is (de naam zegt het al) een reparatieverslag, en dat betekent, dat het een droevig begin heeft.

    Voor de visueel ingestelden onder ons, dit is dat begin:



    Balen! Ik heb wel eens betere/succesvollere mainden flights gedaan :(

    Maar goed, daar kun je het niet bij laten, want Ome Johannes Graupner heeft natuurlijk niet zijn hele leven hard gewerkt om uiteindelijk met zo'n kit op de proppen te komen, om dat ding dan nog eens jáááááren ergens ongebouwd op een zolder te laten liggen, uiteindelijk gebouwd, nog een paar jaar liggen, verkocht aan een wildvreemde (ikke dus) en dan zo'n roemloos en vooral kort einde te hebben. Dat kan niet. Mag niet, is "verkeerd".

    20210411_121117[1].jpg

    Dus daar gaan we wat aan doen.

    En aangezien ik bij het openslopen van de treurige restanten ook toch wel wat meer of minder ernstige bouwfoutjes tegen kwam (de ernstigste was toch wel dat de versterkingen van het motorschot helemaal achterwege gelaten waren), pakken we die ook aan, EN we gaan het ding modificeren naar een dubbel kielvlak.
    Niet omdat dat mooier of beter is, maar omdat het originele kielvlak ruzie heeft met de bougiekabel. Ik heb er even over gedacht de motor scheef, of desnoods inverted te plaatsen, maar dat gaat niet goed komen met de uitlaat.

    Ik weet nog niet, of ik dat dubbele kielvlak ergens op de beide vleugelhelften ga plaatsen, of A là F18 Hornet in een V-opstelling op de romprug. Dat zie ik wel als ik er aan toe kom.

    Wat ook gaat veranderen: De mechanische retracts gaan met pensioen, en er komen electrische pootjes in, om twee redenen: De centraal geplaatste retract servo is ongunstig voor het zwaartepunt, wat veel balansgewicht vergt, maar wat zwaarder weegt: met mechanische retracts zit je vast aan een neuspoot die naar achteren inklapt, en dat betekent dat de poot zelf nodeloos ver naar voren moet. Dat maakt de wieldruk weer erg laag en die lage wieldruk was de reden dat de maiden middels handstart geprobeerd werd... Affijn, het filmpje zal ongetwijfeld duidelijk gemaakt hebben waarom ik waarde hecht aan de mogelijkheid van een grondstart.

    Een bijkomend voordeel van een volledige herbouw t.o.v. een reparatie, is dat ik nu een stuk vrijer ga zijn in de plaatsing van sommige componenten (met name de ontsteking was een zwaartepunt-verpester), en wat daarbij helpt, is dat de laatste ontsteking die ik binnenkreeg eentje van NGH was (worden ook gemaakt door RcExl) en die zijn weliswaar precies even zwaar, maar de NGH is wel stukken compacter, dus makkelijker ergens gunstig te plaatsen.
    20210411_123833[1].jpg
    Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, gaat die het plekje van de retract servo overnemen, daarmee komt die vonkendoos toch minstens 15 cm naar voren.

    Om mij volledig onbekende redenen, had de Delta gevlochten stalen stuurkabels, en ik was redelijk verbaasd om te constateren dat er in totaal voor 75 gram aan stuurkabels in de Delta hing.
    20210411_121133[1].jpg
    Dat kan natuurlijk minstens 50 gram lichter. Alweer een winstpuntje.

    20210411_121712[1].jpg

    Aangezien komende week hoogstwaarschijnlijk alweer de laatste week is voordat ik naar zee moet, verwacht ik voorlopig nog niet echt al te schokkende vooruitgang te boeken, maar het begin is er tenminste.

    Nu MOET ik wel verder (iets wat ik eigenlijk afgelopen najaar/winter al had willen doen...).
     
  2. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    De gevlochten staalkabels zijn de originele van Graupner. De kist stamt uit de tijd dat mini servo's niet bestonden. Daarom de servo's voorin de romp en kabels naar achteren.
    Tegenwoordig zou je per roer een mini servo inbouwen, is veel makkelijker. Dat is echter in een bestaand model als de X1200 bijna niet uitvoerbaar.

    Het model kon je uit de hand gooien, maar dan werd het landingsgestel weg gelaten. (Scheelt gewicht)

    Dit moet wel een goed vliegende X1200 kunnen worden. Inderdaad, goed letten op het gewicht !
    De kist moet ook een klein beetje met de neus omhoog staan, start makkelijker.

    Ik vloog hem met mijn vader van een betonbaan maar (kort) gras moet zeker kunnen er zijn genoeg filmpjes waarop je dat kunt zien.

    Succes met de reparatie, de kist is het zeker waard !

    Grt,

    Arnoud.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Uitgaande van dat het neuswiel hoe dan ook wat stuitert, denk ik dat ik hem vlak zet met wat verstelmogelijkheid voor het geval dat...
     
  4. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Inderdaad Arnoud...
    Een Delta, altijd beetje met het neusje omhoog...zeker op een grasbaan.
    Veel met deze kist gevlogen en de latere Delta's met gasturbines.
    Kist moet vanwege de niet aangeblazen roeren, best wat wind over de vleugels hebben...willen ze effect hebben.
    Ook moet het motorke redelijk volgens tekening uitgelijnd staan.
    En gewicht/vermogen moet uiteraard kloppen.
    Deze kist vliegt in basis geweldig.
     
  5. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Inderdaad, neuswielhoogte verstelbaar maken.
    Ik denk dat de kist niet los komt als deze vlak staat. Echter, je kunt het altijd proberen.

    Grt,

    Arnoud.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daarom wil ik hem dus niet al te ver achterover hebben, dat ie niet met te weinig snelheid al loskomt.
     
  7. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Daar hoef je niet bang voor te zijn. Als je de kist volgens tekening Oz : Delta X1200 plan - free download (outerzone.co.uk) op zijn wielen zet moet je nog behoorlijk "trekken" om hem los te krijgen.
    Je denkt mogelijk aan het springen van de neuspoot op het gras. Dat zal geen effect hebben, als de kist onvoldoende snelheid heeft komt deze echt niet los.

    Deze (1097) Graupner X-1200 - YouTube staat ook achterover, kun je duidelijk zien.

    Grt,

    Arnoud.
     
  8. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Dat klopt, dat is mijn X-1200 in het filmpje wat Arnoud aanhaalde. Een filmpje van 2de of 3de vlucht
    Ik heb die opzettelijk wat achterover laten "hangen" , met de bedoeling dat hij zich niet zou "vast rijden". Een tijd ervoor had ik een EDF delta-achtig model gezien met de neus omlaag. Hoe sneller die reed, hoe meer de neus naar omlaag gedrukt werd. Loskomen ging enkel met een serieuse snok aan het hoogteroer, gevolgd door een jump stijl omhoog - of gewoon foert, niet meer loskomen. En dat wou ik vermijden, en ik denk dat het op het plan zo ook wat staat. Hij komt heel vlotjes los als hij snelheid heeft, eerder niet. Motor staat recht erop.
    Zwaartepunt heb ik verder naar voor dan aangeduid op het plan (en met bijna volle tank gebalanceerd). Ik was begonnen met er telkens wat lood uit te halen, om te zien wat het geeft, maar nu al een tijd er niet mee gevlogen.
    Deze X-1200 vliegt gewoon goed, is niet snel, en ondanks dat hij zwaar blijkt te zijn ivg met anderen vind ik hem fijn vliegen met een mooi vliegbeeld.
    Bij jou zaten er stale kabels in, bij mij de bekende dunne witte plastieken (die blijkbaar serieus uitzetten als het warmer wordt - of de rest van het model krimpt :) )
    Dus herstellen die X1200! Het is best wel de moeite.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ben al druk bezig, voor zover ik kom in de week die ik nog heb.
    Die wilde ik ook gaan gebruiken, en inderdaad, die zetten wel iets uit... gelukkig zitten de hevels van de rolroeren aan de onderkant, en die van de hoogteroeren aan de bovenkant, dus met wat geluk heft dat elkaar wat op (dat weet ik niet, maar zelfs dan nog, is het niet erger dan met andere toestellen met die kabels, denk ik...
    Een andere optie is om 1 mm staal door die witte plastic kabels te voeren. Scheelt nog steeds minstens 75% gewicht t.o.v. die fietsremkabels, is spelingvrij, loopt licht, en geen last met uitzetten of krimpen.

    Het lijkt er gezien de eenduidige verhalen op, dat ie dus toch maar wat achterover moet komen te staan.
    Ik heb gelukkig alle originele documentatie (alle tekeningen en boekjes), dus dat moet wel ongeveer lukken.
     
    Vale Ouwe en serge pot vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina