SAAB Tunnan

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Frits37, 12 apr 2021.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik ga beginnen met de bouw van de SAAB Tunnan van RBC kits. Waarom dit toestel en waarom deze kit?

    Ik heb altijd al iets gehad met het merk SAAB en de SAAB Viggen is mijn favoriete toestel. Daarvan zijn echter niet of nauwelijks kits voorhanden. Ik heb er wel twee in Depron gebouwd, maar nog niet zelf mee gevlogen. De Tunnan (Zweeds voor 'ton') is ik dacht in 2019 door RBC kits op de markt gebracht en voor mij een prima gelegenheid om op een wat hoger niveau dan een depron modelletje een SAAB te bouwen.

    Voor wie de Tunnan niet kent (wie wel...?): wat korte informatie.
    SAAB heeft in WO2, waarin de Zweden neutraal waren, o.a. de J21 gebouwd. Dat was een toestel met dubbele staartboom en een duwprop. Na de oorlog is die omgebouwd tot de eerste straaljager, de J21R. Al snel kwam de vraag naar een opvolger. Dat werd de J29 Tunnan. Het was deels gebaseerd op een nooit gerealiseerd Duits ontwerp uit de oorlog. Het prototype had de maiden flight in 1948. Er zijn er ruim 600 van gebouwd in verschillende varianten. Het toestel was voorzien van een druppelvormige cockpit en had een vroege versie van een schietstoel aan boord, die al in 1943 door SAAB was ontwikkeld. Het landingsgestel is 'sturdy' zoals de Engelsen zeggen, om ook op ruwer terrein uit de voeten te kunnen. Het is verder het enige Zweedse toestel dat gevechtsmissies heeft gevlogen, namelijk in 1961 en 1962 in het kader van de VN in Kongo. Volgens de eigen crew en onafhankelijke waarnemers was het een buitengewoon capabel toestel. Er is maar éen toestel tijdens de VN missie verloren gegaan, tijdens een testvlucht. In 1967 eindigde de operationele functie, waarna het toestel tot in de jaren '70 nog is gebruikt als doelsleper. Er is er nog één luchtwaardig en die is tijdens airshows te zien. Vermeldenswaard is dat de Tunnan in de jaren '50 enkele snelheidsrecords heeft gebroken. Dat zie je aan het model niet af. De testpiloot die er als eerste mee vloog, vond het een lelijke eendje op de grond maar een zwaluw in de lucht. Ook Oostenrijk heeft er mee gevlogen.

    In dit draadje wil ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen. Op dit moment heb ik niet meer gedaan dan de kit bewonderen, de ribben vrijmaken en de instructies een aantal keren lezen. Gelukkig krijg ik hulp van een ervaren clublid bij de bouw. Ik heb tot nu toe twee kits gebouwd maar deze is wel iets complexer. De foto van het gebouwde model is van Rob Bulk zelf.
    j21.jpg bc05ba4fa2af692d2105e040f6a881da.jpg 10691068_saab-29-tunnan.jpg saabj5.jpg
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2021
    Bart83, M.l.v.Doesburg, serge pot en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Zo, het begin is er :)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ramses vindt dit leuk.
  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    je snapt niet hoe ze aan die naam komen......:rofl:

    Wel een uniek toestel (en ja, ik kende hem):rolleyes:
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  4. EddyK

    EddyK

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Heibloem
    Succes Frits.
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  5. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt Eddy, we gaan het zien.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ga je volgen Frits! Mooi project!
    Gr Bas
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Erg gave kist :thumbsup:
    Bouwze, ik blijf het volgen

    Groeten, Ramses
    .
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  8. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Leuk project, leuke kist!

    Grt,
    Gerald
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  9. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Beperkte progressie in afwachting van de hulp van het clublid om de vleugel te bouwen: 4 stuks vleugelbeplanking gemaakt. Nu eerst een weekje met andere bezigheden.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ramses vindt dit leuk.
  10. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Nog steeds in afwachting van de start met de vleugel, ben ik alvast met de romp begonnen. De triplex plankjes met onderdelen waren niet allemaal even recht, maar het meeste corrigeert zich vanzelf in de bouw. Ik heb de basisdelen strak op de bouwplank gespeld zodat ik een recht begin heb. Op de foto's ligt de romp ondersteboven. De bouwbeschrijving, foto's en tekeningen geven genoeg informatie om uit te vinden waar en hoe het in elkaar moet steken. Tot dusver één foutje gemaakt: de4 plaatjes voor bevestiging van het hoofdlandingsgestel moeten 2 aan 2 op elkaar worden gelijmd met 200gr. glasvezel ertussen. Ik had 'glasvezel' wel gelezen, maar de 200gr. over het hoofd gezien en 25gr. toegepast. In overleg met Rob heb ik de buitenkant van de plaatjes alsnog van 200gr. glasvezeldoek voorzien. Hopelijk voldoende stevig om t.z.t. onverhoopt een harde landing te weerstaan. Het meeste lijm ik met witte lijm en alleen waar ik een snelle verbinding moet hebben gebruik ik CA. Voordeel van witte lijm is dat je nog makkelijk kunt corrigeren als het nodig is.

    Om op die spelden terug te komen: ik had zowel spelden met dikke kop als onderstaande t-spelden. Maar beide laten zich moeilijk door triplex drukken. Toevallig zag ik op een van de bouwfoto's van Rob een hamertje liggen. Bingo: dat gaat prima. Met beleid eerst door het triplex, dan door het zachtboard en als laatste een paar kleine tikjes om het vast te zetten in de MDF onderplaat.
    IMG_20210428_113759.jpg
    De basis



    IMG_20210428_121140.jpg
    Dit had dus 200gr. moeten zijn i.p.v. 25gr.



    IMG_20210428_141236.jpg
    Met alsnog 200gr. en epoxy. Geen sandwich, maar 'als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan'.


    IMG_20210429_141757.jpg
    Tot zover.
     
    Bart83, strutter, MicropropSport en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Een aparte kist.
    Blijf ik volgen.
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  12. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Weer een stapje verder. De in- en uitlaatducts zitten erin. Dat was meer gepriegel dan ik had verwacht. Met name de taps toelopende uitlaat zou ik, als ik het nog een keer kon doen, iets anders aanpakken. Wat ik had gedaan, is de koker vastlijmen in de ronde openingen. Door het taps toelopen kwam er een 'bult' bij de overlap. Die had ik tegelijk moeten wegwerken waarbij het papier uit de ring zou piepen. Eenvoudig te corrigeren met een mesje. Maar helaas, het zat al vast voordat ik het me realiseerde. Toen maar een sneetje in de overlap gemaakt, en de flap alsnog recht vastgelijmd. Voor de zekerheid maar vastgezet (en afgedicht) met ducttape.
    IMG_20210503_093747.jpg
    De kokers bestaan uit vellen zwaar papier/karton. Waar een overgang is, heb ik ze ongeveer een centimeter in elkaar geschoven op zo'n manier dat de kopse kant van de binnenzijde naar achteren is gericht, om te voorkomen dat de luchtstroom er t.z.t. tegenaan gaat duwen. Dakpansgewijs, zeg maar.

    Er is bij het ontwerp rekening mee gehouden dat in de aanvoerroute onderdruk ontstaat. Daar zijn stroken balsa op het karton gelijmd, om indeuken tegen te gaan.

    Image2.jpg
    Als aardigheidje heb ik de in- en uitlaat alvast een kleurtje gegeven: links de inlaat van 'schoon' aluminium, rechts de uitlaat die ik ook aluminium heb gespoten en daarna met een zwarte spuitbus wat donkerder heb gemaakt.


    IMG_20210503_094135.jpg
    De eerste strip sheeting (eigenlijk: duigen: het is een ton) gemonteerd: die moeten (met uitzondering van de eerste) allemaal in vorm worden gesneden, omdat de romp zowel voor als achter taps toeloopt. Daar gaan nog wel een paar uurtjes in zitten.

    Verder is het een kwestie van heel goed en vaak naar de bijgeleverde bouwfoto's kijken en uiteraard drie stappen vooruit denken.. het blijft een leuke hobby :)
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2021
  13. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    De strip sheeting van de romp (d.w.z., het onderste gedeelte) zit erop en is een eerste keer geschuurd. T.z.t. moet ik nog in de weer met plamuur voor de afwerking, maar ik ben niet ontevreden tot dusverre. En gelukkig is Rob er om vragen te beantwoorden.

    De aerodynamische vorm is al goed te zien als hij op zijn neus staat: (de ruw afgewerkte opening is voor het linkerdeel van het hoofdlandingsgestel)
    IMG_20210515_090755.jpg

    Een puzzel was hoe het motorluik, dat uitgezaagd moet worden, te localiseren. Als de sheeting gemonteerd is, zie je de spanten niet meer waartussen je het luik moet uitzagen. En voor de goede vorm is het nodig om het luik mee te 'sheeten' met de rest van de romp. Eerst heb ik geprobeerd het af te tekenen, maar ik was er niet helemaal gerust op dat het goed zou komen. Met schuren haal je ook die aftekening weer weg. Toen de volgende oplossing bedacht: ik heb van binnenuit met een mesje langs het spant op een aantal punten naar buiten gesneden. Die gaatjes zijn uiteraard van buitenaf te zien. Die heb ik vervolgens afgetekend en daarna heb ik met een zaagje aan de buitenkant een licht spoor gemaakt dat zichtbaar blijft met schuren. Zo kan ik later precies zien waar het luik opengezaagd moet worden.
    luik.jpg



    Een foto uit de bouwbeschrijving van RBC: zo moet t.z.t. het luik worden. SH108250.JPG
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2021
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zeer mooi vaasje zou mijn vrouw zeggen. Kan je ook iets voor mij maken?
    Bende werk, schitterende romp!
     
  15. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Mijn vrouw vindt hem iets te groot als vaas :)

    Bedankt voor je compliment, maar bouwen voor iemand anders zit er niet in ;-)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha... het spreekwoordelijke ‘mij’ is mijn vrouw... ik zal geen beroep op je doen. Top!
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  17. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Ok, ik snap hem:)
     
  18. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Een update: de romp vordert wat en ik ben bijna zo ver dat ik het stabilo kan gaan monteren. Een paar foto's:

    IMG_20210526_084920.jpg
    De staartsectie in opbouw

    IMG_20210526_122246.jpg
    Servo voor het hoogteroer geplaatst.
    (N.b. de kit voorziet niet standaard in een richtingsroer. Die zou ik zelf kunnen maken, maar ik heb besloten het mezelf niet moeilijker te maken dan nodig is)

    IMG_20210526_084713.jpg
    Neusje afgedekt

    IMG_20210529_081212.jpg
    Beplanking van de staartsectie is bijna klaar

    IMG_20210517_093600.jpg
    Stabilo in aanbouw

    IMG_20210529_082223.jpg
    Het hoogteroer moet nog wat afgerond/afgeschuind worden om de draai te kunnen maken.

    Mijn algemene indruk tot nu toe: de kit is doordacht ontworpen en goed op maat. Het triplex was niet overal recht, maar dat lost zich in de bouw meestal op. Door mijn relatieve onervarenheid heb ik af en toe vragen die meestal snel door Rob beantwoord worden. En heb ik fouten gemaakt? Natuurlijk, maar tot zover niets cruciaals voor zover ik weet. Deels door de genoemde onervarenheid en deels omdat ik onvoldoende goed in de instructie had gekeken / te snel op eigen inzicht had gewerkt.

    Tot zover.
     
    Bart83, Vale Ouwe en MicropropSport vinden dit leuk.
  19. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Zo, op wat beperkt plamuurwerk na, is de romp tot zover gereed.
    IMG_20210602_165130k.jpg

    En nog een nutteloos detail gemaakt: de inlaatbeschermer. Gewoon voor de lol.
    IMG_20210601_141231k.jpg IMG_20210601_141524.jpg

    Het wachten is nu op mijn medebouwer: een clublid met veel bouwervaring, om met de vleugel te beginnen. Daarna de cockpit, de electronica en de afwerking.

    Overigens was het 10 mei van dit jaar alweer 70 jaar geleden dat de eerste Tunnan aan de Zweedse luchtmacht werd afgeleverd: de 29101.
     
    Maarten-Corsair, Bart83, Cnn en 8 anderen vinden dit leuk.
  20. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Inmiddels is het clublid langs geweest en kan ik weer verder: passen, meten, tekening bestuderen, weer passen en de tekening bestuderen etc tot ik denk dat ik het snap, en daarna alles in de goede volgorde vastlijmen.

    IMG_20210703_083603.jpg
     
    Bart83, Vale Ouwe, M.l.v.Doesburg en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina