Sub250, een nieuwe vrijheid?

Discussie in 'Sub 250' gestart door Peter Den, 3 apr 2021.

  1. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Jammer dat je zo ver weg woont. Had graag een keer met je gevlogen.
     
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.302
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja zeker jammer maar als dit doorzet met 250gram modellen, is er misschien een club die een meeting wil regelen voor de Sub250 modellen.
    Zou toch geweldig zijn met zijn alle net als in de usa zo'n SMALL meeting maar dan Sub250
     
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.302
    Locatie:
    Dordrecht
    Niet de beste vids maar toch leuk om effe te bekijken



     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.302
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat is ook nog een behoorlijke spanwijdte 80cm en zeker ook een mooi formaat ben benieuwd
     
  5. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Er schijnt een vrij leuke club in Dordrecht te zitten?

    Ben erg benieuwd wat jij er van gaat bakken.

    Windsterkte en turbulente;
    Voor veel van deze modellen geld zeker dat windsterkte en turbulentie een probleem kan zijn.
    Nu ben ikzelf ook geen voorstander van giro's maar ''dat is ook maar een meening'', dus als iemand dat wel leuk of nuttig vind, ook prima natuurlijk.

    Afgelopen week de beide modelletjes (ja je gaat bijna in verkleinwoordjes praten, maar qua vliegen is er niks kinderachtigs aan) uit mijn posting #2 (hellingkistjes) ingevlogen bij windkracht 5BF.
    Na echt wel wat afstelproblemen ging het heel goed vliegen en kwam nog steeds goed tegen 10meter per seconde in.
    Dat is natuurlijk hellingvliegen, maar windsterkte is vooral het probleem of een model snel genoeg is om bij een gegeven winsnelheid boven het veld te houden is.

    De gevoeligheid voor turbulentie verschild nogal per type model: een twee-asser met veel v-stelling zal veel meer ronddansen en stuiteren, maar hersteld zichzelf in principe ook wel weer: blijft een fine line wanneer de turbulentie het overneemt of het model het redt.
    Een vlakvleugel aileronmodel, als het dan ook nog snel is, zal meer aankunnen, maar redt zichzelf dan wel weer minder.
    Niet al te panisch reageren op turbulentie helpt wel en gaat het mis: goed geconstrueerde lichte modellen kunnen dikwijls veel meer aan impact verdragen dan de zwaardere broeders.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb ooit eens een zeer lichte PSS zwever gebouwd , een Vigilante jetmodel.
    Wij gingen pas richting duinen bij windkracht 5, dus dat ding eraf gegooid.
    Ja, je bent lekker bezig, steeds drukken om hem met de neus naar beneden te houden en uitkijken dat de wind hem niet pakt.
    Op turbulentie hoef je amper te reageren want als je een tegenreactie geeft maak je het alleen maar erger, traagheid van servo's kan dat niet aan, ook niet met een gyro.
    Maar inderdaad, omdat het ding niks woog kon je hem vol het duin invliegen en daarna weer oppakken en verder vliegen.

    Wat betreft mijn model.
    Pak een tekening van een Puma 2, verklein die 50% en je hebt de basis van mijn model.
    Spantjes zijn gesneden uit 1,5mm balsa, ik ga straks kijken wat ik als ligger ga gebruiken, ik denk 3mm balsa.

    GJ
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  7. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Nog maar en keer aanhalen. Mijn mini mustang heeft een spanwijdte van 63cm en weegt incl. 2s lipo 110 gram. Er zit een lipo op van 180 Mah, maar kan gerust naar 500Mah, dan blijf ik nog ruim onder de 250 gram. Je kan daar de gekste capriolen mee uithalen. Hier het bouwdraadje. Het is een gecombineerd draadje waar ik twee mustangs bouw. Die andere gaat wel heel erg hard en kan ik niet op mijn veldje uitlaten. https://www.modelbouwforum.nl/threads/mini-mustang-foam-bouw.271819/

    Zou wel leuk zijn als iemand anders dit ook gaat bouwen en zijn ervaring hier neerpent. Trouwens Ton van Munsteren jouw Mustang mag er ook wezen. Vliegt lekker.


    P.s. Op de video in dit draadje zit nog een te kleine motor. Degene die er nu opzit heeft een veel grotere trust. Verticale vluchten zijn gaan probleem.
    [​IMG]
     
    Cnn en houtjesplakker vinden dit leuk.
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Voor de liefhebbers, mini swift met servo's en motor en prop. Mag weg voor 25 euro. Spanwijdte 60 cm vrije vlucht gewicht 50 gram. Dus makkelijk onder die 250 gram te houden. Geschikt voor 2s lipo. Vraagprijs 25 euro en alleen afhalen in de buurt van Sittard of Eindhoven.


    20210413_145435.jpg
     
  9. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Boskoop
    235 g:

    DSC04275.JPG DSC04276.JPG
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2021
    HansH, jan brilman, FStrating en 8 anderen vinden dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat een schattig ding!!!

    GJ
     
  11. P.R.O. Peller

    P.R.O. Peller

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    42
  12. P.R.O. Peller

    P.R.O. Peller

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    42
    Wat een leuk model.
     
  13. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
  14. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Tja, 110 gram en flink wat wind. Dan krijg je OEPS. :hammer:
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2021
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.816
    Locatie:
    Zeewolde
    Haha, hij staat gewoon op de 'schaatsbaan' te vliegen :thumbsup:
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
  17. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Boskoop
  18. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Jaaaaaaaaaaa, kom je uit Huizen soms?
     
    Berto vindt dit leuk.
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    De meest relevante vraag in dit draadje lijkt me: welke spanwijdtes mag je globaal aanhouden, om bij een laag-/midden-/hoog-/dubbeldekker op plm. 240 gram uit te komen?


    jan.
     
  20. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Slank en fragiel, dan ga je naar 1 mtr en waarschijnlijk veel meer. Robuust zit ik nu met twee toestellen één van 80 en één van 87cm. Je daagt me nu wel uit hoor.

    Helixer
     

Deel Deze Pagina