Dockyard V stoommachine.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Stoompomp, 6 mei 2020.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik zal morgen een foto laten zien met de oude kruiskop.
    Wel even terugbouwen naar de oude uitvoering.
    Henk.
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Belofte maakt schuld.
    Nu de foto's, onderstaand de twee kruiskoppen. de linker de oude en de rechter de nieuwe.
    De afstand van de kruispen van de nieuwe ligt 3mm hoger, t.o.v. de oude.

    SAM_3619 verkleind.jpg

    Onderstaand de stand van de oude kruiskop t.o.v. de leibaan.

    SAM_3618 verkleind.jpg

    De kruiskop staat niets eens op het midden van de slag en het drijfstangoog stoot tegen de leibaanstrippen.

    Onderstaand de nieuwe stand met de nieuwe kruiskop.

    SAM_3617 verkleind.jpg

    Bij deze uitvoering weet ik zeker, dat de drijfstang niet tegen de leibaanstrip botst.
    Wordt vervolgt. Henk
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2021
    Potter, k-k en Jan Walpot vinden dit leuk.
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag eerst een nieuwe leibaan gemaakt uit RVS 304, 1.4301.
    Ondanks goed centeren was de boor ø1,6mm aan één kant met de vier bevestigingsgaten verlopen, gevolg: afkeur.
    Leermoment, gebruikmaken van een centerboor voor de juiste boring.
    De huidige stand is, dat ik nu terug ben op de stand van een week geleden.

    SAM_3620 verkleind.jpg

    Goed, het heeft wel enkele dagen vertraging opgeleverd, maar voor mij is het resultaat nu naar tevredenheid.
    Hobby en aangenomen werk zijn twee geheel andere takken van sport.
    Volgende stap is het maken van de dwarsondersteuning van de leibanen.
    Daarna komen de excentrieken aan de beurt voor de Stephenson schaar.
    Door de aanpassing van de stoompoorten zal ik deze opnieuw moeten uitrekenen.
    Wordt vervolgt. Groet, Henk.
     
    Potter, k-k en Jan Walpot vinden dit leuk.
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De leibanen zijn nu bevestigd op de machine steunen.

    SAM_3625 verkleind.jpg

    Wat de M1,6 kopschroeven op de leibaanstrippen aangaat, hiermee kan ik leven.

    Maar aan de achterkant, lijkt het wel op een stekelvarken, alle uitstekende draadstukken.

    SAM_3626 verkleind.jpg

    Vandaag mooie modelbouwbouten M1,6 besteld voor een mooie aansluiting op de machine staanders.

    Wordt vervolgd. Henk
     
    R Groen, Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In afwachting van de levering van de bestelde modelbouwbouten de machine half gedemonteerd voor het maken van de schuifhuizen.
    SAM_3632 verkleind.jpg

    De schuifhuizen heb ik gemaakt uit een messing afvalstuk ø34 x 30mm
    Hieruit kon ik precies de schuifkast 25x23mm maken.
    Onderstaand het schuifhuis op de spiegelplaat.

    SAM_3633 verkleind.jpg

    Voldoende ruimte voor de bakschuif.
    De hoogte van de schuifkast is nu nog 12mm, ontstaan door het doorslijpen van de lengte van het afvalblokje.

    Vandaag ook de bevestigingsmaterialen besteld bij www.sauerbiermodelbouw ontvangen.

    SAM_3634 verkleind.jpg

    De modelbouw boutjes M1,6 zijn zo mooi, dat ik toch terug kom op mijn eerder bericht, waarin ik aangaf, dat ik met de cilinderkopschroeven kon leven.
    Ook deze worden vervangen door de modelbouwboutjes M1,6.
    Ook nu voldoende sluitringen, zodat Bas,@MicropropSport geen opmerkingen kan geven over het gebruik van sluitringen.
    Wordt vervolgd, Henk
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2021
    Jan Walpot, Potter, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag ben ik bezig geweest met het maken van de bevestiging van de schuifhuizen op het cilinderhuis uit aluminium brons.
    Hiervoor gebruik ik draadeind M2.
    Daar ik slechte ervaring heb met het tappen van M2 in het aluminium brons, ga ik draadbussen M3/M2 gebruiken.
    Alle boringen zijn van M3 voorzien, nu nog het maken van de draadbussen met inwendige schroefdraad M2.
    De afbeeldingen volgen.
    Ik bouw geen machine, direct volgens tekening, maar afgestemd op mijn toepassing.
    Voor mij is een probleem de schaar van de stoomsturing.
    Bij de huidige schaar, zie aan de rechterkant, detail van de tekening, heb ik problemen met de stuurstang naar de servo.
    Dit, daar de aansluiting van de stuurstang van de servo aan de buitenkant zit en beweegt als een schapenstaart.
    Daarom heb ik een nieuwe schaar ontworpen met de aansluiting in het midden, die weinig of geen last heeft van de verstelling van de schaar.
    Schaar verkleind.jpg

    Het rechter detail komt uit tek. NVM 60.01.033 na schaalvergroting geschikt voor de stoommachine van de DY5.
    Voorlopig heb ik enkele dagen werk voor de boeg.
    Wordt vervolgd, Henk.
     
    Potter, Marc w, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Henk, ik probeer te begrijpen wat je bedoelt met de schaar maar ben er nog niet uit want de beweging van de schaar blijft in beide gevallen gelijk.
    Groet, Jan.
     
    Potter vindt dit leuk.
  8. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Volgens mij ook.
    Dirk
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dat de schaar symmetrisch is, is ook de bedoeling.
    De kant links van de verticale hartlijn wordt de bediend door de vooruit nok en de rechter kant door de achteruit nok.
    De middelste aansluiting is voor de verstelarm.
    Links onderaan fig. 89, zie je de basis, welke ik gebruikt heb voor de huidige schaar.
    Alleen niet met de aansluiting voor de verstelhefboom aan de zijkant, maar in het midden, een beetje afgeleid van de schaar in fig.90.

    Schaar princiepe verkleind.jpg

    Voor de uitgebreide uitleg heb ik een pagina uit een leerboek bijgevoegd.
    Nu weten jullie ook hoe ik een machine bereken.
    Veel leesplezier.
    Groet, Henk.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Potter vindt dit leuk.
  10. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Henk, ik heb het stukje over de schaar gelezen en daarin staat voor mij niets nieuws.
    De beweging van de schaar is bij beide bevestigingspunten van de trekstang gelijk.
    Het enige dat verandert bij een gecentreerde aansluiting van de trekstang is de lengte van de verticale beweging van de trekstang op het aansluitpunt. Die is korter dan bij een aansluiting op de buitenkant.
    Als dat je bedoeling was krijg je dus een verbetering.
    Groet, Jan.
     
    Potter vindt dit leuk.
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Jan,
    Inderdaad. Mijn doel is het verminderen van de vertikale beweging van het aansluitpunt.
    Bij de huidige machine beweegt het aansluitpunt van de schaarverstelling heftig, waardoor er stootkrachten, door de cirkelbeweging, op de arm van de verstelservo worden uitgeoefend.
    Bij de nieuwe schaar, verwacht ik, het aangrijppunt ligt nu in de centrale/neutrale lijn, dat er geen of weinig krachten worden uitgeoefend op de verstelservo.
    Wordt vervolgd.
    Groet, Henk.
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2021
    Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  12. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Je kan het aansluitpunt van de schaar toch gewoon aan de ander kant maken , de schaar dus gewoon omdraaien.
    Op die manier is de stang voor de verstelling nog een stuk langer.
    Dirk
     
    Potter vindt dit leuk.
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bij de oude machine zit het scharnierpunt van de schaar en de besturing aan de buitenkant, dus een lange schalm.
    Onderstaand de huidige stand voor vooruit, de schalm staat bijna horizontaal.

    SAM_2994 verkleind.jpg

    De stand van de schaar en schalm voor achteruit:

    SAM_2993 verkleind.jpg

    Je kan nu goed zien, dat door de verzetten naar de andere draairichting de schalm schuin staat.
    De schalm gaat nu bewegen door het het volgen van de cirkel van het cirkelsegment ontstaan door de langere schalm.
    Hierdoor ontstaat er druk- of trekkrachten op de arm van de servo.
    Onderstaand de foto van de aangesloten servo in de stand, achteruit, nu halverwege de slag.
    SAM_2600 verkleind.jpg

    Nogmaals, als nu de machine gaat draaien, dan gaat het linker draaipunt omhoog, maar daar deze de grotere cirkelboog volgt, geeft dit een wisselende trek- of drukkracht op de servo.
    Hoe wil je een servo slopen.
    Om deze problemen te verhelpen wil ik de stuurschalm van de schaar bevestigen in de neutrale lijn tussen de beide bevestigingspunten van de schaarstangen.
    Indien vragen, laat dan horen.
    Groet, Henk
     
    MicropropSport en Potter vinden dit leuk.
  14. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Henk, de krachten op de trekstang die je beschrijft kan je een heel stuk verminderen / opheffen door de schaar niet helemaal in de uiterste stand te zetten. Bij mijn 2 cilinder machine doen de krachten die je beschrijft zich alleen voor in de uiterste stand. De machine wordt omgezet door een draadspindel. Door één slag terug met de spindel staat de omzethefboom stil.
    [​IMG]
    Groet, Jan.
     
    MicropropSport, Potter en Gea vinden dit leuk.
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Jan, Je bevestigd, dat de krachten alleen optreden in de uiterste standen van de schaar.
    De schaar van de DY5 wordt niet door een draadspindel versteld, maar direct met een servo, waarom?
    - Tijdens varen, manoeuvreren, moet de machine snel versteld worden van voor- naar achteruit.
    - Met een draadspindel zag ik geen kans om op afstand de schaar snel te verzetten, binnen een seconde.
    Daarnaast, gebruik je een draadspindel, dan zal je bij afstandsbesturing toch de slag moeten begrenzen.
    Bij de DY5 stuur ik de schaar van vol vooruit, stop, vol achteruit, met het (voor vliegtuigen) gashandel op de zender.
    De slag heb ik op de zender software matig ingesteld, zodat de servo precies tot de eindstanden gaat en de stoomtoevoer voor de beide draairichtingen vol open zet.
    In dit geval krijgt de servo de trek- en duwkrachten, ontstaan door het volgen van het cirkelsegment.
    Na het starten op volvermogen regel ik de stand van de schaar terug, waardoor ik de scheepssnelheid kan regelen.
    Waarom starten op vol vermogen?
    Bij het omkeren van de vaarrichting moet de schroef tegen de stroming van het water, vaarrichting van het schip, wel tegengesteld gaan draaien, hiervoor is (stoom) vermogen nodig.
    Daarom hebben mijn stoommachines een groter vermogen, dan dat nodig is voor de voortstuwing.
    Indien vragen, dan hoor ik dit wel.
    Wordt vervolgd. Groet, Henk
     
  16. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Henk, ik heb zojuist even proefgedraaid met mijn machine en wat ik schreef klopt. De omzethefboom beweegt alleen als je de schaar te ver doorzet. Figuur 89 uit jouw lesboek geeft ook aan dat er ruimte over is bij de schaar als de excentriekstang precies onder de schuifstang staat. Zoals je beschrijft dat je naar de uiterste stand gaat voor vol vermogen betekent dat eigenlijk dat je net door vol vermogen heen bent. Als je de slag van de servo kan verstellen is alles dus zo af te stellen dat je vol vermogen hebt zonder dreunen tegen de omzethefboom.
    Groet, Jan.
     
    Potter en Stoompomp vinden dit leuk.
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Jan, bedankt voor je antwoord.
    Ik zie echter geen kans om op de zender per 0,1mm nauwkeurig de slag van de servo af te stellen.
    Maar zonder commentaar/aanvulling ga je nooit nadenken.
    Groet, Henk.
     
    Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Zit er op jouw zender geen EXPO (exponential) functie? Daarmee is rond de middenpositie een fijnere regeling mogelijk. De servo doet daar dus minder op het bewegen van de stick. Heeft wel tot gevolg dat richting eindpunten de regeling wat grover wordt. Weet niet of zoiets in jouw behoefte voorziet. Kijk maar of er zoiets is en wat je ermee kunt doen. Gr. Klaas.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Op mijn Flysky zender kan ik de curve van de joy sticks per kanaal instellen en daarnaast de eindpunten van de servo slag, maar?.

    Je kan een probleem oplossen op twee manieren:
    1- Zoeken naar een oplossing van het probleem.
    2- Zoeken naar de oorzaak van het probleem.
    Ik heb gekozen voor het zoeken naar de oorzaak.
    Het probleem was, de de krachten, die door de cirkelbeweging van het stuurpunt van de schaar leverden op de verstelservo.
    De schaar beweegt door de schaarstangen van de nokken als een soort van wipwap.
    In het midden, tussen de aansluitingen van de stangen bevindt zich een denkbeeldig punt, waarover de schaar beweegt.
    Dit "scharnier" punt staat eigenlijk stil.
    De nokken staan onder 180° minus de hoekverstelling voor de nokken, goed te zien op de tekening 78 in bericht #209: https://www.modelbouwforum.nl/threads/dockyard-v-stoommachine.271389/page-11#post-4157082
    Voor mij, indien ik de stuuraansluiting van de servo op dit "scharnier" punt kan aansluiten, dan heb ik geen of weinig last meer van wisselende krachten op de servo.
    Vandaar, dat ik een nieuw ontwerp heb gemaakt voor de schaar met de stuuraansluiting van de servo tussen de beide aansluitingen van de schaarstangen, zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/dockyard-v-stoommachine.271389/page-11#post-4156847
    Wordt vervolgd. Groet, Henk
     
    Potter vindt dit leuk.
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De schuifhuizen zijn gemaakt ui het eerder genoemde stukje afval massing ø34mm.
    Deze moeten met M2 draadeinden in het cilinderhuis uit aluminiumbrons bevestigd worden.
    Daar ik geen M2 in het aluminiumbrons wilde tappen, kans op tapbreuk, heb ik gekozen om verloopbussen M3/M2 te gebruiken.
    Rechtsonder de inschroefbus te zien.

    SAM_3636 verkleind.jpg

    De beide schuifhuizen op het cilinderhuis.

    SAM_3635 verkleind.jpg

    De schuifhuizen assen mooi, maar nu is te zien, het volgende probleem.
    Onder het zeskant van de wartel past geen draadeind met moer.
    Bouwen van een aangepaste stoommachine is leuk, maar je gaat van de ene aanpassing, uitdaging, naar de volgende.
    Wordt vervolgd. Henk
     
    Potter en R Groen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina