De perikelen van WdeW, deel 2

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 11 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Landen zonder motor is een truukje wat elke modelvlieger moet kennen, zie brevet.

    Dus doodeng, nee.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    mods ( dus ik ook) vegen niet zomaar..
    op aanvraag, of omdat de posts nogal de verkeerde kant op gaan.
    nu lees ik Wil zijn topic niet helemaal dagelijks, dus ik mis wel eens een pagina of 10.
    gaat hard, dit topic af en toe :D

    Dus, als ik (of de rest van de mods) dan niets hoor, gaat het ook niet weg.
    blijkbaar hebben zich geen mensen geïrriteerd. wat al bijna een prestatie an sich is, anno 2021 :D


    Qua landen zonder motor:
    zo moeilijk is het niet.
    je moet natuurlijk wel je toestel kennen. en anders moet je gewoon wat ervaring hebben.
    je moet een beetje een idee hebben van hoe hard een toestel moet vliegen voor hij raar gaat doen.
    en in plaats van ff gas bij om snelheid te "maken"
    moet je dan de neus omlaag richten.
    zit je laag, of ver weg, kun je wel eens een uitdaging krijgen om hem op de juiste plek terug te krijgen.
    tijdens examen valt dat mee, vlieg je in de regel redelijk hoog en dichtbij.

    ik heb 1 kist die in het verleden nog wel eens de motor af liet slaan.
    deed ie standaard net over het midden van het veld. en meestal als ik niet hoog zat.
    toestel was ook nog eens zwaar, en dubbeldekker = hoop weerstand.
    glijpad van 45 graden. ok, iets minder.

    de 180 graden draai naar het veld terug was meestal precies te halen..
    en soms redde ik ook echt het veld zelf. soms zit je er naast.
    maar hij is wel in alle gevallen netjes op de grond gekomen.
    1 plakkertje ergens in de vleugel vanwege een verdwaalde tak waar hij op landde.

    een ander toestel, laagdekker, die kwam veel beter aan. kon veel langer in de lucht blijven zonder problemen.
    dan kun je ook veel beter richten waar hij uit komt, en op de gewenste plek zetten.

    Helicopters zijn daarin nog wat leuker.
    heel weinig glijpad. en hopen dat je hoogte past bij de afstand die je nog af moet leggen.
    maar, ook dat gaat in de regel gewoon goed, als je jezelf op voorhand een beetje in hebt gelezen op wat je moet doen.
    ik heb nooit echte autorotaties geoefend..
    maar de keren dat de motor uit viel, ging het goed.
     
  3. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Mais is niet het probleem, je aanvliegroute wijzigt. Hij wordt iets hoger.
    Dat zal ik laten zien.
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zoals gezegd: heel graag.
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zoals wel vaker, zie ik in eerste instantie vaak op tegen iets nieuws leren. En na een poosje lukt het dan.
    Het is een beetje de aard van het beestje, denk ik. Ik voel ook, dat ik minder snel leer dan 50 jaar geleden en onthouden
    gaat ook nog wel eens mis. "O ja, dat is waar ook"
    Toen ik vorig jaar aan de brevetfiguren begon, dacht ik het nooit voor elkaar te kunnen krijgen. En langzaam aan lukte het.
    Al met al ben ik niet ontevreden over mij zelf. Dat mag toch heh?

    Overigens, fijn dat de meesten hier weer samen door 1 deur kunnen ;). Gewoon niet teveel op je strepen gaan staan, dan komt het
    allemaal weer goed.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Voor Gert-Jan: De kneus waar ik de Curare van kocht heette Theus :D
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Theus de Kneus...

    GJ
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ouder worden heeft ook voordelen.
    Koffie bij Mcdonalds 1 euro ipv 2,15.
     
    Arnold 85 en Mugen MRX-3 vinden dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, kom op jongens, nergens voor nodig om op die toer te gaan beginnen. Voor hetzelfde geld leest ie hier mee... Beetje consideratie zou wel mogen hoor...
     
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.096
    Locatie:
    Thuis
    stel het eens voor bij Dennis..... 50% ouwe bokken korting :D
    bij de gedachten dat ik over 13 jaar 60 ben raak ik in paniek :( ...... Kut dat is al over 12 jaar :eek:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    als ik een curare bouw, zou deze ook nooit van zijn leven als "licht" bestempeld worden:D
    sterk.. dat dan weer wel..
    maar licht.. daar is nog niet 1 van mijn toestellen van beschuldigt.

    tegelijk.. ik heb wel testjes lopen met schuim en carbon..
    gaat an sich heel erg goed.
    alleen voor schuim zijn ze nog steeds aan de zware kant.
    maar, de eerste test heeft wel 5 jaar goed gevlogen.. en is tussendoor goed mishandeld..
    Ik heb deze opgegeven omdat de zwakke punten in het ontwerp een beetje lastig te herstellen waren.
    stuurvlakaansturing.. wel een kritisch iets.
    maar de rest.. nog steeds zo torsievrij en alles.

    de meeste rtf dingetjes kunnen daar een puntje aan zuigen.. dus test geslaagd:D
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Tel je de baarmoedertijd mee, bij die 12 jaar? :D
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    60 wordt je vanzelf... metronoom van de tijd ramt gewoon door...
    In je kop blijf je het zelfde, wellicht wat onwijzer... veroudering gaat niet geleidelijk, maar komt in stappen.
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ongemerkt zitten we hier alweer op 200 pagina's met perikelen. Wat een hobby?
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ergens heb je wel gelijk.
    Maar om de Curare in deze slechte staat te verkopen, verdient nou niet bepaald de hoofdprijs.
    Verder noemde de verkoper mij een oplichter en een bedrieger, omdat hij zelf een rekenfout maakte.
    Tot slot had ik het inkoppertje ook een beetje voor vriend GJ gemaakt.
     
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.096
    Locatie:
    Thuis
    haha... dat is dan de productiedatum :yes:
     
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Als er meerdere reacties op onderwerpen zijn, die helemaal niets met mijn perikelen te maken hebben, wil ik die graag verwijderd hebben.

    Het staat iedereen vrij, zelf een topic te openen.
     
  18. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.096
    Locatie:
    Thuis
    Wanneer ga je weer vliegen Wil... we missen je boeiende verhalen (en lullen daardoor weer teveel over andere zaken)
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik was er vanmiddag klaar voor, maar er kwamen verontrustende geluiden uit de zender.
    Daar heb ik inmiddels een topic over geopend. Morgen wordt er aan gewerkt.

    Als alles goed gaat vlieg ik zaterdag, voor het laatst met de Curare. Het ding is uiterst moeilijk te landen.
    Of ik nou van hoog of laag kom landen, met of zonder motorloop, vandaag of morgen vlieg ik hem aan gort.
    Als ik langzaam land, gaat hij waggelen. Komt hij te snel binnen, moet ik weer doorstarten. Vijf doorstarts voor 1 landing!
    Het gaat mij te ver om landen met deze kist tot een soort van kunst te verheffen. Waarom moeilijk doen als
    het makkelijk kan. Als hij flaps had, ging het vast een stuk beter.
    Ik heb zo wel geleerd met een sneller en meer wendbaar toestel om te gaan.

    Ik verwacht dat zondag de X-Tra het beter gaat doen.
     
  20. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Juist doorgaan met de curare, om die goed te kunnen landen, oefenen!
    Als je een moeilijke kist kan landen, kan je alles goed aan de grond zetten......
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina