Electronische mengselregeling

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 26 dec 2014.

  1. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Je bescheidenheid siert je.(!)

    En nu die niet lineaire curves implementeren! :p.... Was toch een tandje rijker zetten voor vliegen in de lucht, das redelijk linear wat mij betreft :hammer:

    Van bmw f1 weet ik ook nog een story. Ik heb bij bmw R&D gewerkt namelijk en een collega ging toen naar F1. In de metro kwam ik en tegen een vroeg em naar de motor ontwikkeling. BMW was toen erg ver met hun Vanos systeem wat klepper heel variabel maakte. Ik zag et al voor me met brandstof besparen enzo voor de pitstops waar et toen enkel nog om draaide.

    Neuhhh. In de bochten zo rijk mogelijk... Altijd zo rijk mogelijk!... Om de motor te koelen... Whahaha.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    IEDERE curve kan, zolang je maar een klein genoeg stukje afknipt, als lineair beschouwd worden. Hele stukken wiskunde (afgeleide- en integraal rekenen bijvoorbeeld) baseren daar op.
    Een paar graden meer of minder buitentemperatuur, da's nog wel redelijk lineair.
    Maar van 20% tot 100% (toerental, gasklep opening, manifold-vacuum, etc etc) kun je niet meer "een klein stukje" noemen, en dáár gaat het fout.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... aangezien ik hoogstwaarschijnlijk ergens tussen Maandag en Woensdag a.s. weer weg moet, probeer ik er zo veel mogelijk tests er doorheen te persen.
    Zojuist de Ogar, die nog helemaal niet met deze mengsel verstelling gedraaid had (dus gewoon plompverloren de waardes ingeschat/natte-vinger-berekend, en in het programma gepletterd) geprobeerd, en die bleek zo op het oog inderdaad, met de mengselknop in de stand "ongeveer 10 graden" min of meer het beste te lopen: knop op "nul graden" was duidelijk rijker dan nodig (maar nog niet zo rijk dat hij begon te protesteren), de knop op 20 graden, was duidelijk "mager op de grens van wat kan", en de knop richting de 30 graden, dan ging hij gewoon uit....

    Voor alle duidelijkheid: de buitenthermometer geeft momenteel 9 graden aan.

    De Spacewalker heeft gisteren bij 3 graden buitentemperatuur gevlogen, en die heeft nu als enige een automatische temperatuurcompensatie, en die ga ik na het middagbroodje ook even testen.

    EDIT: het heeft er alle schijn van dat dat vrij redelijk werkt.
    Met de Ogar (let wel, die had nog helemaal NIET gelopen met de nieuwe programmering) kwam ik voor de mengselcorrectie uit op de correctiefactor "97", een verder vrij betekenisloos getalletje. Het betekent niet meer, dan dat de output van de "nul graden brandstofcurve" verkleind word met de factor 0,97.
    Met de Spacewalker een uurtje in de garage om de temperatuur te stabiliseren, wat met de weight en offset gespeeld zodat de correctiefactor ook in de buurt van de 97 uit kwam, en toen liep de motor eigenlijk héél aardig, heel vaag een beetje schraal in het gebied van half tot 3/4 gas, wat ook kan liggen aan dat het gisteren 3 graden was en niet helemaal precies 0 graden.

    Ik denk dat ik nog wel wat afstel werk heb met die temperatuurcorrectie, maar ik denk absoluut dat het werkend te krijgen is.
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2021
    serge pot vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Om het zichtbaar te maken:

     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... ik heb met de "automaat" gevlogen... en.... Waaaauuuuwwwww! :eek:...

    Het begon een beetje vreemd: Gisteravond had ik met een bakje ijswater getest om de temp voeler naar 0 graden te krijgen.
    Nou ja... water in het teflon beschermhulsje, dat doet rare dingen met een voeler, want het ding bleef hardnekkig 23 graden aangeven. De motor liep daar te arm mee.
    Blazen, puffen, proberen dat ding droog te krijgen, en ja hoor, hij begon weer wat aan te geven. Joepie!

    De (voorlopige) plaatsing van de sensor, leverde ook nog wat problemen op, want het teflon beschermhulsje stak door de rompwand, en de romp is van binnen warmer, dus warme lucht die in dat teflon buisje terecht komt gaf ook een lichte afwijking. 2, mischien 3 graden, maar toch...

    Sensor wat verder naar buiten getrokken, en toen was ook dat goed.

    Het bleek dat vlak boven de grond, in het zonnetje, de temperatuur ongeveer 16 graden was, maar in de lucht (of op de tafel) maar 12.

    Nu is het altijd zo geweest, dat de motor, als je hem op de grond "perfect" had staan, hij in de lucht weliswaar heel gering en niet echt storend, maar toch merkbaar "anders" ging lopen. Je hoort het niet echt, je moet echt weten waar je op letten moet. Kon het nooit onder woorden brengen, en het stoorde ook niet echt, het was nu eenmaal zo, en het stoorde zo weinig, dat dát absoluut niet de reden voor dit gepiel is geweest... Dat was meer gewoon om te kijken of het kan.

    Nou ja... wat kan ik zeggen... dat "anders lopen in de lucht" was nu dus over... Aangezien de voeler altijd een paar seconden achter loopt (het ding moet hoe dan ook eerst zelf opwarmen of afkoelen, en dat kost nu eenmaal tijd), maar in de start kon ik héél vaag merken dat de motor een háártje anders ging lopen, en zich daarna herstelde toen de gemeten temperatuur daalde. En het opmerkelijke is dus, dat ik de motor voor het laatst Dinsdag, bij +3 graden daadwerkelijk afgesteld heb, dat hij gisteren prima liep bij 10 graden celsius, en vanmiddag op de grond bij 16 graden ook, en dat na de start de Taranis keurig netjes het mengsel bijregelde (je praat maar over ongeveer 1% correctie, maar het was voor mij merkbaar in de zin van "anders dan anders", en vooral: beter).
    Normaal gesproken zou een verschil van +3 naar +16 absoluut een klikje minder op de hoofdnaald moeten zijn, waarna ik in de lucht stiekum tóch weer een haartje te arm zou draaien, en nu regelde meneer Taranis dat helemaal zelfstandig.

    En het gaat nog veel mooier worden, want Hans is bezig met een autonoom printje wat gewoon tussen ontvanger en "het klepje" geprikt kan worden, en dan hoef je alleen nog maar een curve in de zender in te stellen (maakt niet uit hoe warm of koud het die dag is) en dan functioneert dit ook zonder telemetrie en/of oudere zenders, En wat nog veel meer is: dat printje gaat niet alleen met een veel nauwkeuriger temperatuurcorrectie werken, maar OOK nog eens de luchtdruk meenemen.

    .Ik ben ERG optimistisch. Als alles daadwerkelijk functioneert zoals ik hóóp dat het functioneert, dan moet dit alle weersomstandigheden compenseren, en dan is afstellen van de brandstofcurve (en de naalden) een éénmalige gebeurtenis geworden.
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2021
  6. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Willy Wortel :wave
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank voor het compliment. Ik ben trots op wat ik bereikt heb tot nog toe, maar ik kan niet de eer opeisen iets "uitgevonden" te hebben, en ook niet dat ik iets "gemaakt" heb. In dat opzicht ben ik echt volledig afhankelijk van vliegmaat Wob voor het metaalwerk, en forum-genoot Hans voor het electronica-werk, en de tientallen voor mij anonieme medeforummers die mij helpen die verrekte Taranis te laten doen wat ik wil dat hij doet...

    Het enige waar ik mij op kan beroepen is dingen te combineren die blijkbaar nog nooit iemand anders gecombineerd heeft, in toepassingen waarvan iedereen zei "het zal vast wel kunnen, maar waarom zou je?".

    Het meest gehoorde commentaar op RCGroups komt neer op "Wat is er mis met gloeipluggen en Methanol?"...

    Dus ik denk dat ik niet zo zeer een uitvinder ben, ik denk dat ik vooral gewoon vreselijk irritant rete-eigenwijs ben :D :D :D
     
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Eigenwijs is ook wijs....
    (uitspraak is niet van mezelf)
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zeggen ze... Mijn baas is het daar lang niet altijd mee eens...
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    En dat is dan geen nadeel, je wilt gewoon weten of iets kan. Maar eigenlijk heel grofweg heb je nu een electronische carburateur gemaakt. Injectie is niet gek veel verder meer eigenlijk. Je werkt al met temperatuur. Straks ook met de luchtdruk gemeten bij de carburateur. Eigenlijk is het nog een kwestie van een pompje die de brandstof aanvoert zodra er iedere keer een ontstekingspuls is kun je brandstof doorlaten. Of roep ik nu iets onmogelijk.


    Wel rete gaaf wat je doet.
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    En die Amerikanen zijn meestal niet zo technisch doordenkend.
     
  13. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Fijn te lezen dat je er ook trots op bent Bert en wat mij betreft (en ik denk ook als het erop aan zou komen IP technisch) heb je weldegelijk iets nieuws gecreëerd. Moet je niet willen maar het zou de combi zijn, denk ik van ES met tankdruk.

    En ook als er geen IP te behalen zou zijn (wat je niet moet willen) heb je weldegelijk gecreëerd door alle (~standaard) onderdelen te combineren EN op elkaar af te stemmen.

    Hoe dan ook is het gewoon rete gaaf, geeft et je plezier en nog veel meer. Vandaag vliegweer!
     
    Peter Houweling en serge pot vinden dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat is "IP"?

    Dat is het... :D
    Helaas... hoogstwaarschijnlijk Maandag alweer naar zee, dus vandaag is het Coronatest, schoonmaak en shop-dag, want morgen zijn de winkels niet open.
    Met wat geluk kan ik er morgen nog een paar vlieguurtjes uitpersen, maar vandaag kan ik me niet permitteren om the hobbyen :(
    Over vijf minuten in de auto voor de test.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet onmogelijk (OS heeft het al gedaan) maar wel reteduur (geloof dat OS 500 euro rekende voor hun injectiesysteem), en van wat ik er van begrepen heb, was na een jaar of twee, drie, het mooiste daar wel vanaf en begon het te haperen.
    Ik draai nu al 2 jaar probleemloos, en mijn setje kost 6 tientjes...

    Maar het probleem is, dat het klepje domweg de snelheden en frequenties niet aankan die nodig zijn om bij iedere aanzuigslag een beetje brandstof toe te laten.
    Daar ben ik wel mee bezig geweest, om dan met "veelvouden" te werken.
    Het klepje kan (volgens mijn informatie, ik heb het nooit getest), ongeveer 30Hz hebben, maar gaat bij lagere frequenties in combinatie met hogere toerentallen leiden tot een jutterend loopgedrag.
    voor een viertakt, is 30Hz 3600 toeren. Overschrijd ik dat toerental, dan moet ik gaan halveren (dus één puls per twee omwentelingen) en dan kan ik tot 7200 toeren, waarna ik moet overschakelen naar één puls per 3 omwentelingen, en dáár begint het merkbaar te worden dat de motor een klap teveel, een klap precies goed en een klap te weinig peut krijgt.
    Maar er komen dan andere dingen om de hoek kijken, en dat is dat de vonk en de aanzuigslag niet tegelijk komen, dus je moet OF een aparte sensor op de nokkenas zetten (nare verbouwing) of je moet met toerental-afhankelijke vertraging werken.
    Dat is een enorme hoeveelheid programmeer werk.
    Dan komt het probleem van wat er gebeurt als de motor op de grens van een schakelpunt gaat draaien. Daar moet je een hysteresis in bouwen, anders vliegt de boel alle kanten op.

    Een van de prototypes die Hans voor me gemaakt heeft, was een printje met middels potmeter verstelbare klepfrequentie, waarmee ik dus het klepje kon proberen te synchroniseren met de motor, en dat gaf hele vreemde en onregelmatige resultaten.

    Dus die kant gaf vanaf het begin al eigenlijk heel weinig hoop.
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2021
  16. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    IP = Intellectual Property...

    Fijn stok in de neus; altijd fijn begin van de dag.

    Succes met de regeldag en dan "goede vaart maar weer!"
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor zover ik kan zien, zijn er maar twee dingen "intellectual property" en dat is de tekening van het huisje, wat ik gemaakt heb, en de code van het controllertje, en dat heeft Hans Meijdam gemaakt. Al het andere berust op wat een Taranis kan, gecombineerd met een idee van Stihl en een idee wat (achteraf) van Graupner blijkt te zijn, en heel algemene en vrijelijk beschikbare kennis over brandstoftoevoersystemen..

    Dus dat valt wel mee...

    De stok in de neus is geweest, vanmiddag boodschappen doen, vanavond het grootste deel opruimen, en dan hééééél mischien morgen nog een rondje vliegen... Als ik geluk heb...
     
    PH-HAN en AHoogendijk vinden dit leuk.
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Mag je je na de test nog wel "onder de mensen begeven"?
    Als de test negatief is, kan je zondag alsnog een virusje opvangen......
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... dat is een wat heikele vraag, want in mijn situatie zou het betekenen dat ik ALLES voor vertrek waar ik de deur voor uit moet, zoals inkopen (ondergoed en sokken en dergelijke) al had moeten doen vóór de test, gisteren dus, maar gisteren wist ik nog niets.
    Ergo: ik ontkom er niet aan mij noodgedwongen onder de mensen te begeven.

    En op de club houden we afstand, de keet is dicht en zijn maar met max 10 man op het veld.

    Het is en blijft een beetje een "de kip en het ei" vraag...
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Verdorie! Zojuist te horen gekregen dat ik vandaag en morgen nog kan vliegen, maar.... Het veld is "vol".... :mad:
     

Deel Deze Pagina