Sub250, een nieuwe vrijheid?

Discussie in 'Sub 250' gestart door Peter Den, 3 apr 2021.

  1. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Die snelheidsgrens is natuurlijk uiterst zwak gedefinieerd.
    Een Mini mavic, neerstortend vanaf 120 meter komt toch ook aan een snelheid van om en bij 160 km/u, maar wordt dus sub250 legaal geacht te zijn.
    En die 69km is dat tov de lucht of tov een vast (aard) punt? dus wind mee wind tegen ?
    het kan haast niet anders dat bedoeld wordt een normale horizontale vlucht met vol motorvermogen (zweef is natuurlijk zo gek dat dat al helemaal buiten de scoop zal liggen)
    Ik zou me over de startsnelheden van DLG's niet zo druk maken.
    Als er discussie zou ontstaan is het meer zaak het niet te laten escaleren en te provoceren.
    @I shems : in je andere draadje geef je ook al aan dat je die grens van provocatie tov de Spaanse politie wel doorhebt. ;)
    Voor de meeste hier voorgestelde pruttelaartjes denk ik dat het wel mee valt.
    @I shems : don't feed the troll please.
     
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    okay jammer maar ben der klaar mee stop met deze topic wens iedereen veel succes met de 250gr modellen
     
  3. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Ik denk dat dit een erg leuke klasse is. Met de laatste technologiën zoals flightcontrollers moet je toch ook spul kunnen maken dat vliegbaar is.

    Foamies met crème papier lint om bij elkaar eraf te vliegen zou zomaar een hype kunnen worden, nu je daar mee in het park kan vliegen.

    Ben benieuwd...
     
  4. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Mochten er belangstellenden zich afvragen wat hier toch aan de hand is:
    We zitten nu op zo’n 130 postings waarvan zo’n 13% of-topic van één enkel forumlid met de daarbij uitgelokte reacties komende op zo’n 17% of-topic vervuiling.
    Een weerwoord helpt niet omdat dat dan weer nieuwe of topic onzin oproept en het patroon ook is dat er op tegenwerpingen niet meer ingegaan wordt.

    Een vraag aan de moderator (en niet alleen van mij) om dit op te schonen helpt niet en lijkt voornamelijk insinuaties over een klaagmuur op te leveren.
    Uiteindelijk wordt dit draadje, dat ook door sommigen begrepen en gewaardeerd werd aldus de grond in gesaboteerd.

    Nu heb ik met betreffend forumlid en zijn kennelijke aanhang al enige keren, vooral in de discussies over de regelgeving en de KNVvL al stevige aanvaringen mogen hebben en gezien zijn referentie daaraan in dit draadje lijkt dit nog steeds een rol te spelen.

    Ik zou dus nog steeds het liefste zien dat dit draadje geschoond en verschoond zou worden van de bijdragen van dit forumlid, inclusief de uitgelokte reacties, ook de mijne waaronder dus deze.

    Anders ben ik het met Ton eens: het heeft dan verder geen zin, dan maar liever een slotje er op.

    Ik hoop ook dat dit patroon zich, wat betreft mijn bijdragen aan dit forum zich niet blijft herhalen.
     
    houtjesplakker vindt dit leuk.
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik ben zelf niet echt een bouwer. Maar wat leuk vliegt zijn de UMX Timber modellen. Zal zo even een foto plaatsen. Kids spelen in het parkje achter ons huis. En kan ik ondertussen vliegen:)
     
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    20210418_174842(0).jpg 20210418_174959.jpg 20210418_174925.jpg 20210418_174939.jpg 20210418_174950.jpg 16187576890546093144691602250636.jpg 1618757727449580255860170518430.jpg 16187577533094618100157308795805.jpg 1618757783739486030029843371929.jpg 1618757800501789507842527294904.jpg 20210418_174842(0).jpg 20210418_174959.jpg 20210418_174925.jpg 20210418_174939.jpg 20210418_174950.jpg 16187576890546093144691602250636.jpg 1618757727449580255860170518430.jpg 16187577533094618100157308795805.jpg 1618757783739486030029843371929.jpg 1618757800501789507842527294904.jpg


    Dochterlief had wat actie foto's gemaakt
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2021
    helixer en l shems vinden dit leuk.
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nee ze schrijven alleen over een horizontale vlucht tegen een hoofd, waarvan ik er dan vanuit ga dat ze hiermee een onbeschermd menselijk hoofd bedoelen.
     
  8. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Wind mee of wind tegen?

    However, om on topic te komen en hopelijk te blijven, ik ben dit weekend aan het knutselen geweest. Ik heb een bestaande romp gebruikt die incl. een 2s lipo 170 gram weegt. De lengte van deze romp is 90 cm. De vleugel die ik heb gebouwd weegt 80 gram inclusief twee servo's voor de ailerons en heeft een spanwijdte van 120mtr. Samen met de romp kom ik precies uit op 250 gram. Om de vleugel op de juiste hoek op de bestaande romp te bevestigen heb ik onder de vleugel het zo geconstrueerd zodat het simpel op de al bestaande romp bevestigd kan worden met 2 elastieken. Morgen zal ik hem gaan testen, nu even een paar foto's.

    Ik wilde aanvankelijk de onderkant van de vleugel ook bekleden met depron, maar dan had ik boven de 250 gram uitgekomen. Had voor de stevigheid wel lekker geweest. De hoek waarop de vleugel op de romp bevestigt zit heb ik een speciaal basis model berekening voor. Zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/tip-vleugel-profiel.273141/

    Vleugel uitgesneden en ribbetjes gelijmd:
    [​IMG]

    Aanpassing voor vleugel bevestiging:
    [​IMG]

    Hier onderaanzicht, nu verstevigd met carbon staven:
    [​IMG]

    Onderaanzicht met romp:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Bovenste vliegtuig, klaar voor maiden:
    [​IMG]

    Grt Helixer
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2021
    <250, houtjesplakker, Cnn en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Helixer, kijk eens bij Jedelsky profiel.
    Iets dergelijks ben jij nu aan het maken.

    GJ
     
  10. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Inderdaad.. heren...hou het bij het onderwerp en als u het niets vindt, sla dit topic over en ga naar een topic dat u wel boeit..
     
  11. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Off topic en dreiging van ontsporing van elke discussie over elk ander vliegspul of discussie over je schoonmoeder heb ik speciaal een draadje aangemaakt om daar verder je mening te ventileren. Ik zal persoonlijk onder elk geplaatste post van mijn kant wijzen op dit draadje. Zo kunnen we een poging wagen om het hier schoon te houden. Hoe moeilijk het ook is en hoe groot de neiging ook je grieven hier te posten.

    Dit is het betreffende draadje:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/discussie-sub250-een-nieuwe-vrijheid.277214/

    Een idee? Commentaar graag in het andere draadje.;)

    Helixer
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2021
    houtjesplakker en Cnn vinden dit leuk.
  12. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Vandaag getest(zie post #128) en geen succes. Ik heb er een kort filmpje van gemaakt. Lachen mag:


    Bij de derde poging begint ie meteen te fladderen, maar naar enig moment stopt dat en vliegt het toestel prima en is goed te controleren. Maar bij een bepaalde invalshoek van de wind gaat het fladderen vrolijk weer beginnen en is het einde vlucht. Nu nog een oplossing om een vleugel te construeren die niet zwaarder is dan 80 gram met een spanwijdte van 120mtr.

    Niet relevante commentaar:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/discussie-sub250-een-nieuwe-vrijheid.277214/
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2021
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Tsja . . .

    1. de vleugel is dus absoluut niet torsiestijf
    2. constant chord wing helpt in dit geval ook niet
    3. hoe zit het met het zwaartepunt?

    Manmoedige pogingen.

    Waarom start je zo dicht bij water?


    jan.
     
  14. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Zwaartepunt is wel goed. Als de vleugel niet gaat wapperen, en soms is dat het geval, vliegt het toestel prima, maar niet echt heel lekker hoor. Ik was ook al bang dat mijn vleugel niet stijf genoeg was. Maar niet geschoten is altijd mis.Geen succes dus.
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Overigens doet jouw profiel in de verte wel aan Jedelsky denken, maar het is toch echt wel heel anders.


    jan.
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Even een brain wave voor helixer zijn vleugel. Ipv van ribben parallel te zetten kun je ze ook als XXXXXX zetten en dan zo dat ribben elkaar raken. Onderzijde vleugel kun je in tissue zetten, maar nu weet ik niet hoe spanlak zich verhoudt met depron.
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Kan, maar dan is het helemaal geen Jedelsky meer . . .


    jan.
     
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Klopt maar als je de ribben als Xxxx plaats om de torsie stijfheid te vergroten. En je laat de vleugel open, dan bega je aërodynamisch een grote miskleun. Vandaar de onderzijde toch dicht maken.
     
  19. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Is een idee, maar inmiddels iets heel prettig vliegbaars gekregen. Dat tissue is eigenlijk best wel een idee. Ik heb de vleugel aan de onderkant bekleed met depron waardoor hij minder tordeert. Zie foto:
    [​IMG]

    En Jan, dat het geen Jedelsky meer is kan mij weinig boeien hoor. Als het maar vliegt dan ben ik al blij. Om eerlijk te zijn had ik er totaal geen vertrouwen meer in maarrrr:


    Ha, ik ga dit weekend wel een andere vleugel bouwen, want deze ziet er niet meer uit. Enfin, het vliegt. Wel jammer dat ik nu op 270gr zit, maar ik kan er nog een lichtere lipo instoppen dan kom ik toch aardig in de buurt. En dat met een spanwijdte van 120............
     
    Peter Den, l shems en Cnn vinden dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn uitspraak is al jaren, alles vliegt, als het zwaartepunt maar goed ligt.
    En ik heb vroeger hele rare modellen gebouwd waarvan mensen zeiden, dat kan nooit vliegen, en tataaa... alles vloog, het ene beter dan het andere maar zelfs een deur kan vliegen.

    GJ
     

Deel Deze Pagina