Proppeler bouten DLE 55

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door rene_w, 17 apr 2021.

  1. rene_w

    rene_w

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    152
    Locatie:
    leeuwarden
    Ik mis de 4 Proppeler bouten voor mijn DLE 55. Blijkbaar zijn deze vrij lastig te vinden of zijn moeilijk leverbaar. Weet iemand eventueel waar ik vervangers hiervoor kan vinden of dat het mogelijk is dat ik deze met m4 inbus bouten kan vervangen.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als de draad M4 is, en je gebruikt een hoge staalkwaliteit, zou ik niet weten waarom niet.
    Maar gebruik alsjebliegt niet "zomaar bouten van de Karwei" of aanverwantte, dat is meestal kauwgom-ijzer.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Minimaal 8.8 bouten nemen. Gewoon verkrijgbaar bij de fabory of welke andere leverancier voor bouten en moeren.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ??? 8.8 is toch min of meer de laagste kwaliteit? Geloof dat er nog een lagere is maar die hoef je in feite niet eens vast te draaien, die rammelen zo al wel kapot.

    Voor alle duidelijkheid, ik weet niet wat DLE voorschrijft/toepast, en ik weet ook niet wat de feitelijke belasting van zulke bouten is, maar juist daarom...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Een bout 8.8 is van hoge kwaliteit.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh? Volgens mij is het op zijn allerbest een "gecertificeerde" kwaliteit, maar van de diverse gecertificeerde kwaliteiten de laagste.

    Begrijp me niet verkeerd, ik ben in dat opzicht absoluut geen kenner, maar als ik bouten en moeren voor de voorraadkast bestel "voor algemeen gebruik", dan krijg ik normaliter 8.8
    Als ik bouten bestel waar in het machine instructieboek een bestelnummer bij staat, krijg ik 12.9 of zo.

    Ik weet eigenlijk niet beter, dan dat 8.8 absoluut een staal is wat aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet, maar dat die eisen eigenlijk de laagste uit het rijtje keuzemogelijkheden zijn.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  7. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik weet ook niet beter als dat 8.8 de standaard bout is en qua kwalificatie de bout met de laagste treksterkte.
     
  8. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    8.8 treksterkte is al een degelijke bout maar minder zou ik niet nemen , er bestaan ook nog 4.6 en 4.8 maar die laat je beter liggen .
    Vroeger heb ik bij Nedschroef gewerkt , daar worden machines gebouwd om bouten en moeren te maken , bij Nedschroef in Helmond staat er een productie fabriek ,
    8.8 was de standaard voor zeskant kop bouten en 12.9 voor inbus bouten .
    Of het 100 % juist is weet ik niet zeker maar wij hanteerden de regel , bv 8.8 vermenigvuldigen geeft een treksterkte van 64 kg/mm² , 12.9 dus 108 kg/mm²

    Groeten Jef
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Je moet wel precies weten wat voor boutjes jij nodig hebt. Waarschijnlijk voldoen zwarte M4 inbus boutjes, maar welke lengte ? en volle draad of borstbout ?
    Op mijn werk heb ik aardig wat dus kan ik voor je kijken.
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Eventjes opgezocht. Het onderstaande vond ik HIER.

    Klasse-aanduiding: bouten en schroeven.
    De klasse-aanduiding van de mechanische eigenschappen van bouten en schroeven bestaat uit 2 getallen, gescheiden door een punt.

    • Het eerste getal komt overeen met 1/100 van de nominale treksterkte in N/mm² (Rm in tabel).
    • Vermenigvuldiging van beide getallen geeft 1/10 van de nominale vloei(rek)grens. In het geval van 8.8 betekent dit een nominale vloei(rek)grens Rel of Rp0,2 van 640 N/mm² zijnde (8x8)x10.[/URL]
     
  11. rene_w

    rene_w

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    152
    Locatie:
    leeuwarden
    Ik zal vanavond ff zoeken, ik ben wel wijzer geworden wat beter is qua sterkte. Welke soort bouten dle gebruikt weet ik niet maar ik ga op zoek naar een zo hoog mogelijk sterkte nr
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    4,4 van de gamma
     
    Cnn vindt dit leuk.
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Jammer dat er geen boutmaten worden gegeven, zo wordt helpen lastig.
     
  14. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik zou toch echt wel 10.9 of 12.9 gebruiken. Denk dat er nogal wat spanning op de bouten komt. Ook als de motor warm word en die aluminium naaf gaat uitzetten. Zo bij fabory te halen.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben meer benauwd voor de pulserende afschuif en buigkrachten.
     
  16. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
  17. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    8.8 bout: Treksterkte = 800 N/mm2 , vloeigrens = 640 N/mm2
    12.9 bout: Treksterkte = 1200 N/mm2 , vloeigrens = 1080 N/mm2
     
  18. rene_w

    rene_w

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    152
    Locatie:
    leeuwarden
    @Wes56, Dank je voor de link, ik had de site wel gezien maar dan onderdelen van de motor, en dat zijn toch net andere bouten. Dus ik ga nu zo bestellen.
     
    Wes56 vindt dit leuk.
  19. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    En zijn het nu M5 bouten? Ja toch? Mijn dle55 ra had altans M5. Dle61 ook.
     
  20. rene_w

    rene_w

    Lid geworden:
    3 feb 2008
    Berichten:
    152
    Locatie:
    leeuwarden
    @Wes56 Klopt helemaal. Het zijn inderdaad m5 bouten.
     

Deel Deze Pagina