Bij botenbouw en zeker speedbotenbouw moet je goed kunnen omgaan met teleurstellingen. Of beter, kun je maar beter je verwachtingen niet al te hoog stellen. Dat geldt zeker voor een maiden. Het resultaat, zie filmpje hieronder. Wat is er mis: - de koppeling slipt op de as (dan lig je vroeg of laat stil) - een schroef die de hoogte van de drijvers vastzet draait mal - er komt water via de as-koker binnen - de achterzijde is lek - de nooduit bullet connector schiet erg makkelijk los Kortom, de pret was van korte duur. Volgend weekend nog maar 's proberen en in de tussentijd proberen e.e.a. te fixen.
Ik had het filmpje al bekeken gister. En dacht toen al ,die vaart nog niet zoals wenselijk. Maar ik denk dat dit snel gefixed is
Ja, gelukkig ook positieve observaties. Rechtuit varen lijkt erg goed te gaan (dus geen last van prop-walk) of andere rare neigingen.
Komt allemaal goed begin is er , wordt een top bootje! . Doen jullie wedstrijd vaarders ook de flexas licht schuren zodat je platte vlakjes krijgt op de draden van de flex en dan polijsten? Ik merk duidelijk dat het dan lichter loopt ( was experiment)
Flex-as laatste stukkie doe ik meestal vertinnen. Polijsten heb ik nooit gedaan. In de bipbip zit een 1,5mm verenstaal asje. Vandaag weer twee vergeefse pogingen gedaan waarbij de koppeling slipte. Nog een keer asje ontvet en de koppeling stevig aan gedraaid. Wel enigszins rustig gevaren, om te wennen aan het vaargedrag en vanwege de beperkte ruimte in het haventje. Rechte stukken uiteraard wel volgas.
Een heel klein drupje locktite ,of opruwen met schuurpapier in de lengte richting van de as. Je zou denken dat juist zo'n koppeling goed moet aantrekken.
Deze koppeling klemt alleen. De made-schroeven (relatief groot) komen naast de motor-as en aandrijf-as. Ik draai nooit stevig, omdat ik de schroefdraad en zo niet wil beschadigen. In dit geval bleek opschuren, vetvrij houden en stevig aandraaien de oplossing. Ik laat de as nu zitten, want ik kan overal bij om schoon te maken.
Vanavond was het tijd voor een wat meer realistische test. Ruim 3 seconden recht stuk, bocht en weer recht stuk... gelijk een wedstrijd-ovaal. Helaas wel erg vlak water dat werkt als een rem.
En ook iets energie-zuiniger al weer. Het roerblad is nog aan de dikke kant en er zou in de lengte nog iets af kunnen. De waterkoeling werkt uitstekend en na het varen geen druppel water in de romp. Het liefst zou ik op een ovaal-parcours gaan testen, maar dat zal er voorlopig nog niet in zitten met de Covid-perikelen.
Riggers zijn toch wel het leukst. Jankende motor en drijvers klapperend op het water, terwijl je hoopt dat ie niet flipt of kiept.
De snelheid komt er al mooi in! Maar de bochtensnelheid zou hoger moeten kunnen? Zo te horen en te zien, ga je een heel stuk van het gas af, terwijl bij een goede afstelling je bijna volgas door de bocht zou moeten kunnen. Licht er ook aan hoe wijd je de bocht neemt natuurlijk Niet bedoeld als kritiek, maar ik denk dat er nog meer in zit
Kleine preview (heeft even tijd nodig om ingeladen te worden in de browser). Dit keer met ingekort roer... verder inkorten gaat niet gebeuren .
Gisteren eventjes gevaren in het IJsselwater van het Apeldoorns Kanaal bij Hattem. Helaas, het kogellagertje in de strut dat al lang vervangen had moeten worden begaf het, maar het filmpje geeft al wel een leuke indicatie van de outrigger op het water.