Introduction F5J van Höllein

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jan brilman, 28 apr 2021.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Die heb ik overgenomen van iemand.

    Gisteren voor het eerst mee gevlogen.

    Het echt mooie is er ondertussen wel af (mede mijn schuld), maar toch een uitstekende zwever/floater. :)

    Een puntje van kritiek op het ontwerp: op het punt waar het zwaartepunt moet liggen zit er geen hoofdligger in de vleugel. o_O

    (De carbon hoofdligger ligt niet aan de oppervlakte, en ver voor het zwaartepunt.)

    upload_2021-4-28_10-51-13.png

    Is er een truc, of moet ik brede strips balsa onder tegen de vleugel bevestigen, en daar de gewenste ligging van het zwaartepunt op aangeven.

    En dan op een bokje.


    jan.
     
  2. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Ik heb het zwaartepunt op de vingers gedaan en daarna door te vliegen nog iets veranderd. Het hoeft echt niet precies op de ligger te zijn.
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Hmmm . . .

    Ik vind dat wel een beetje tricky, zo op de vingers.

    De grap is: er zit daar geen ligger.


    jan.
     
  4. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Zie ik nou servoplankjes? Is dat niet wat om te balanceren?
     
  5. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
  6. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.882
    Locatie:
    Velserbroek
    je kan toch gewoon op 1 van de ribben ondersteunen? links en rechts van de romp, de dichtstbijzijnde lange rib?
     
    ISOLA2 en Erik van Nes vinden dit leuk.
  7. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Precies dat, op je vingertoppen en klaar ben je.
    waarom moeilijk doen als het makkelijk kan :D
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.549
    Locatie:
    Ede
    Inderdaad het wordt pas wat minder leuk als de toestellen de 13kg passeren om ze op de vingertoppen te balanceren.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  9. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Dit moet toch ruimte bieden voor een mooi uitgebreid verbetertraject Jan :yes:
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    +1

    Met de ribben op de vingertoppen werkt op de Inside ook voldoende en die is veel zwaarder:D
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Dank voor alle creatieve suggesties.

    Vanochtend in bed bedacht ik er nog een (en die is wel een stukje preciezer dan op de vingertoppen): boor aan de beide zijden van de romp op 87 mm van de voorlijst een gaatje, steek daar een 1,5 of 2 mm staaldraadje doorheen, en laat dat op twee blokjes (of op je vingertoppen) rusten.

    Kans dat er iets door de bekleding heen breekt is nihil.


    jan.
     
  12. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Je zwaartepunt kun je in een range leggen, waarbij de eigenschappen van de zwever wat veranderen, naarmate je het verder naar voren of naar achteren legt. Vandaar dat het voldoende is om het ongeveer op de door de ontwerper aangegeven plaats te leggen en er dan al vliegende mee te finetunen, totdat jij het lekker vind vliegen. En dat kan een ander zwaartepunt opleveren, dan wat ik bijvoorbeeld lekker zou vinden vliegen.
    Bij ons op de club vliegen bijvoorbeeld meerde Reichard Ellipsoids, maar die vliegen allemaal met een iets ander zwaartepunt. De een vind het fijn het zwaartepunt maximaal naar achteren te leggen en neemt het kritischer vlieggedrag voor lief, daar waar de ander het verder naar voren legt om hem meer eigenstabiliteit te laten hebben.

    Ik zou er in elk geval geen gaten voor in mijn vliegtuig boren, omdat het toch maar een tijdelijke startwaarde is om mee te beginnen.
     
    Jonkje en Justus vinden dit leuk.
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Twee kleine gaatjes . . .


    jan.
     
  14. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Na het invliegen stelt clubgenoot de vraag: "Waarom zit er een rijtje met 8 kleine gaatjes in jouw romp" ;)
     
    Jonkje, ISOLA2 en Justus vinden dit leuk.
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Höllein zegt: zwaartepunt op 87 tot 90 mm van de voorlijst.

    Ik hou niet zo van die achterlijke zwaartepunten, begin op 87, en dan eventueel wat lood erbij of lood er uit . . .


    jan.
     
  16. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Zo doe ik het ook als het even kan. Ik houd dan het spreekwoord in gedachten: "Een kist met een veel te voorlijk zwaartepunt vliegt beroerd en een kist met een veel te achterlijk zwaartepunt vliegt maar eenmaal".
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    In de Bauanleitung lees ik dit.

    Im Steigflug muss gegebenen- falls etwas nachgedrückt werden. Evtl. kann hierfür ein Mischer programmiert werden.

    Mit ausgefahrenen Klappen muss nachgedrückt werden. Hierfür kann evtl. ein Mischer programmiert werden.

    Die Ausschläge für Höhenruder +/- 15mm

    Voorlopig lijkt het niet echt vliegweer te worden, dus mooie gelegenheid om een aantal dingen alvast even in orde te maken.

    Is er iets te zeggen over het % roeruitslag down dat je (bij volgas) moet meemixen? Vuistregel?

    Ik snap dat het bij ieder model anders is, maar misschien zijn er mensen die dit proefondervindelijk (voor de Introduction) vastgesteld hebben?

    Zelfde geldt voor het meemixen bij gebruik van de flaps.

    Dank.


    jan.
     
  18. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Hoi Jan,

    Ik zou z'n kist eerst zonder mixen vliegen, vooral motorstart vlieg ik altijd zonder mix. Een keer niet goed starten en hij zit in de grond (te veel down).
    Voor landen, butterfly, is het wel handig om bij te mixen. ook dit proefondervindelijk instellen. Eerst vliegen zonder instellingen.
    Bij de butterfly even kijken hoeveel down je moet geven, wanneer je geland bent ga je dat programmeren en daarna finetunen.

    Veel plezier met invliegen.
    Willem
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben zelf tegen mixen als de motor aanstaat.
    Ik heb het al meerdere keren gezien.
    Het model komt bij de grond, men wil doorstarten, accu leeg, motor slaat niet aan maar de mixer geeft wel down.
    Hoppa... weer een bouwdoos.
    Ik zou het eerder zoeken in meer motordomp of gewoon met het handje een beetje down drukken.
    Down meemixen met flaps moet je echt proefondervindelijk doen.
    Op hoogte, begin met 2mm uitslag.
    Trek flaps en kijk wat er gebeurd.
    Eventueel een collegapiloot in het menu van de zender wat aan laten passen, dan kan je meerdere pogingen achter elkaar doen.
    Net zo lang tot jij vind dat ie goed is.

    GJ
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Klinkt als wijze adviezen.


    jan.
     

Deel Deze Pagina