Sub250, een nieuwe vrijheid?

Discussie in 'Sub 250' gestart door Peter Den, 3 apr 2021.

  1. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Weer een heel andere invalshoek:


    1.80meter en er is genoeg gewicht over om er een 3 cel lipo in te zetten.
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2021
    <250, Cnn en l shems vinden dit leuk.
  2. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Leuk kistje met slinger propje. :)
     
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik kwam deze site tegen:

    Www.microbirds.com

    Allemaal supermini's die ogenschijnlijk erg leuk vliegen

     
    Peter Den, <250 en Cnn vinden dit leuk.
  4. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Ik wil het jullie toch niet onthouden.... Vandaag zo ongeveer mijn eerste vliegstapjes gezet... Ik weet het lijkt nergens op maar voor mij was het bloed zweet en tranen.. Vanmorgen geweest, maar toen scheurden mijn scharniertjes van het roer, dus niet lang kunnen vliegen.
    Vanavond nog eens geweest, best nog veel wind. Laten we even duidelijk zijn, het ligt dus aan mij en beslist niet aan het model.. ..

    Ik heb met mijn petcam gefimd .(zo genoemd omdat de filmpjes pet zijn)





    20210501_083413.jpg 20210501_084803.jpg
     
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    @BasGerritsen bouwt ook vele sub 250 modellen. Veel speed modellen. Erg leuk om te zien!

    Zijn lichtste creatie weegt 3 gram

     
  6. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Amsterdam
    Hey cnn bedankt!
    En ja je hebt gelijk, ik bouw een hoop 250g modellen, maar het is nog een tikje erger! Ik bouw eigenlijk uitsluitend 250g modellen, mijn grootste vliegtuig was ~1.20 en helemaal van foam, nog ruim onder de 250g

    Ik heb een hoop foamy schaalmodellen gebouwd, maar de composiet racemodellen zijn veruit het leukste. De foamies kunnen in een klein parkje gevlogen worden, sommigen van de composietmodellen gaan ruim boven de 200km/h.

    Nog nooit gezeik gehad met mijn kleine vliegtuigen en je kan er een hele hoop in de achterbak gooien, sommigen passen in een rugtas. Ze gaan eigenlijk ook nooit stuk, ik heb behoorlijk wat ruwe landingen gehad met veel wind en ik heb nog nooit een 250g composiet model gesloopt. Een vriend in de VS heeft een vliegtuig van mij met windkracht 6 gevlogen en vervolgens van grote hoogte op een parkeerplaats gecrasht omdat de accu op was, piepklein scheurtje in de romp en een vleugeltip was een beetje gedeukt, vloog na reparaties de volgende dag weer als nieuw!


    Hier zijn een paar foto's van mijn modellen, je kan ook op mijn rcgroups pagina kijken voor nog veel meer foto's.

    Ik weet van elk vliegtuig de bouwwijze en setup nog wel, dus stel maar vragen als je meer details wilt!

    En nee, ik heb niet al deze vliegtuigen thuis liggen, ik bouw er regelmatig een paar voor anderen. De eerst prototypes hou ik zelf wel altijd.

    Als je in de buurt van hensbroek woont en kleine supersnelle vliegtuigjes wilt zien vliegen, moet je maar contact met me opnemen.

    signal-2021-04-15-184055.jpg signal-2021-03-20-143008.jpg IMG_20210422_170408453.jpg IMG_20210331_170032498.jpg IMG_20200826_164603080.jpg IMG_20200811_164726564.jpg IMG_20200715_200637228.jpg IMG_20200712_160259889.jpg
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2021
    lecraM, Unusual RC, Peter Den en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Klopt het dat de staartdelen veel kleiner zijn dan bij zeg 150cm modellen?

    Waarom?
     
  8. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Amsterdam
    De staart delen zijn inderdaad veel kleiner dan bij de meeste vliegtuigen en dat heeft een hele simpele reden:

    Mijn vliegtuigen hebben een veel langere staart dan de meeste modellen, door de langere hefboom kun je een kleiner staartvlak gebruiken om alsnog een stabiel model te hebben. De staart lijkt niet zo lang omdat deze ook relatief dik is vergeleken met grotere modellen (dunner dan ~6mm is echt niet te bouwen in een mal). Omdat het speed modellen zijn zorg ik er altijd voor dat de tail volume coefficients (maat voor stabiliteit) aan de iets lagere kant zijn, maar nog ruim in het stabiele gebied. Dit is om de weerstand door de staartvlakken te verminderen.

    Door de kleine staartvlakken en de lange hefboom van de staart heeft het vliegtuig een veel grotere massatraagheid op de gier-as en stamp-as, hierdoor vliegen ze meer als een groot model. Het gedrag is meer "gedempt" en het kost iets meer tijd voordat alles op gang komt, wat heel fijn is als je met hoge snelheid en veel wind vliegt en je vliegtuig zo licht is.

    Een vergelijkbare ontwikkeling is te zien in de nieuwere f5d modellen, vroeger hadden ze allemaal een korte staart en grote staartvlakken, nieuwe modellen zoals de avionik d17 hebben een hele lange staart en enorm kleine vlakken.
    Het is niet per se better (zit natuurlijk ergens een optimum tussen skin drag van de lange romp en weerstand van het grotere staartvlak) maar ik vind het zelf veel fijner vliegen.

    Edit* nog een belangrijk ding: een iets langere staart resulteert vaak in een lichter model! Over het algemeen is de tail boom relatief lichter dan de staartvlakken (g/dm van de boom-g/dm² van de vlakken), het is dan voordelig om een iets langere staart te hebben.
     
    Thedo, serge pot, Peter Den en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Goedenavond, zo juist ben ik weer gaan vliegen want het was hier wel verrekte mooi vliegweer..

    Hier weer de video van de dag..



    Ik krijg het vliegen al een beetje onder de knie.. Nu heb ik een vraag aan jullie. Ik vlieg de hele tijd op zo,n 20 % throttle en heb nu een motortje van 11 gram.. Zou het dan mogelijk zijn om nog een kleiner motortje te nemen?? Even de hele setup zoals gevraagd.. motortje 11 gram, esc ook 11 gram accu 7,4 volt 600mah ( heb ik ook nodig, anders red ik het niet met het zwaartepunt) Ontvanger 7 gram. Het hele model weegt rond de 150 gram. 90cm spanwijdte. Zwaar hol profiel zelf ontworpen (zoals ook de rest van het model).Als iemand de tekening wil dan kan ik hem hier online zetten.
    Dus wat vinden jullie, kan er nog een lichter motortje in, ook met het oog op de Spitfire want die wordt nog lichter.. Met dit accuutje, kan ik wel een half uur of langer vliegen.

    p.s. Iemand schreef hier wat een lief vliegtuigje en dat is precies wat het is..
     
    helixer vindt dit leuk.
  10. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Amsterdam
    Als de motor niet te warm wordt en je het zwaartepunt nog goed krijgt kun je best een kleinere motor erin zetten, welke motor zit er nu exact in? Je kan wel wat efficiëntie kwijt raken als de motor eigenlijk te klein is voor de prop. Wat voor prop zit er nu op?

    En die esc van 11 gram, die moet eruit! ;)
    Koop een mooie blheli_32 esc of een blheli_s esc die pwm kan lezen, plak daar een 1g bec aan vast (voltage step down module, minstens 1.5A). Dan kun je een hele hoop gewicht besparen, de kleine esc's wegen maar 3-5g. Als je een jst (rode) connector aan je accu hebt zitten, wissel die uit voor een xt30, dan wordt alles nog een tikje efficiënter.
     
  11. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Hey bedankt voor je snelle antwoord.. Als je op google onderstaand invult dan krijg je mijn setje...

    AEORC AFM1306

    maar dan met een 6030 i.pv. een 5030, maakt echter niet zoveel uit.. Ik had eerst een lichtere Esc. maar die heeft al de geest gegeven..

    Ik zit te denken aan dit..

    https://banggood.app.link/8FZxopckWfb
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2021
  12. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Amsterdam
    Ah ik heb zelf ook flink wat 1306 motoren gebruikt!
    Je kan overwegen een 1206 quad motor met een t-mount 5" prop te gebruiken. De maximale stuwkracht is dan waarschijnlijk wat lager, maar de hele setup is ook een goede 3-5g lichter (hangt af van hoe zwaar je huidige propellermoer is).
    Als je een mooie moderne quad motor neemt zal de efficiëntie misschien ook een stukje toenemen. Denk aan de mamba 1206.

    Edit*
    Over de regelaar: met een tarot 6A esc of een spedx es20 (20A maar wel licht) kun je niet de mist in gaan, ik gebruik die op kisten met veel meer vermogen en dat gaat prima.
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  13. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Bedankt voor je antwoorden.. Hier kan ik iets mee. Ik ben pas weer begonnen met bouwen na zo'n 30 jaar geleden vrije vlucht te hebben gedaan.. Zo,n setje is simpel en compleet (lees goedkoop), alles wat je nodig hebt vandaar de keuze. Licht bouwen kan ik wel denk ik, nu nog lichte electronica.. Ik ga me eens verdiepen in de door jouw opgesomde onderdelen.. Nogmaals dank..
     
  14. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Jullie hebben ervaring.

    Zou iemand een link lijstje kunnen maken vande losse onderdelen van een mooie aandrijfset voor een 80cm schuim kistje zelf te bouwen.
    Hoe goedkoper hoe beter.

    En wat moet ik gaan bouwen? Moet ook duurzaam zijn en langzaam vliegen.

    Doel is uiteindelijk om een paar goedkope vliegtuigjes te hebben om gezamenlijk mee te vliegen. Crêpe lint erachter om eraf te vliegen.

    Soort dogfight.
     
  15. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Erg mooi wat er allemaal loskomt, zo wordt het toch nog een leuk draadje!
    En omdat het niet over een ''klasse'' gaat maar een ''categorie'' is de variatie groot.
    @BasGerritsen : heel fraai, wat de ''categorie'' betreft meten we wel in d egaten ghouden wat oner en boven de 69km/u horizontaal kan.
    De andere kant van de schaaal, microfilm zaalmodellen vallen natuurlijk ook eigenlijk buiten deze scoop en verdienen eigenlijk hun eigen niche want boeiend zat.
     
  16. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Het gaat om de snelheid die je maximaal mag vliegen toch? Je zou ook langzaam kunnen vliegen met zo een carbonnen toestel. Erg interessant wat er allemaal voorbij komt
     
    BasGerritsen vindt dit leuk.
  17. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Denk aan de setjes die ik hierboven opgegeven heb, dan heb je alles in 1 keer. Volgens mij zijn ook de gegevens die BasGerritsen opgegeven heeft uitermate geschikt voor jouw doel.. Volgens mij heeft Eflite een hoop schuim modellen (met holle romp).. Volgens mij is de Funnycub (kruisromp) ook precies wat jij zoekt, dan vlieg je al onder de 100,- euro.. Plezier en succes verzekerd...

    Over de Funnycub heb ik ook zitten te twijfelen, masr aangezien ik net zoveel lol aan het bouwen heb is mijn keuze toch op hout gevallen. Misschien dat ik zelf nog eens een soort Funnycub maak, alleen krijg ik nergen Depron in mijn buurt..

     
    Cnn vindt dit leuk.
  18. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Ok, mamba 1206. Wat voor kv? En kan je die in nl of be kopen om geen importtoeslagen te krijgen?

    Props + Bevesting, geen idee waar te beginnen :).

    Esc en BEC komt daarna wel.

    P.s. wil eigenlijk rond 50€ per model uitkomen, 35€voor electronics, en rest voor zelfbouw schuim, Carbon rompbuisje wellicht, ....
     
    Cnn vindt dit leuk.
  19. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Amsterdam
    Exact! Je hoeft natuurlijk niet een motor+accu combinatie te gebruiken die 2.5x zoveel weegt als het hele airframe, met een kleine 2-3s accu en een grote vouwprop vliegen deze racemonsters ook erg leuk als zwevers. Ik laat regelmatig relatief onervaren piloten met mijn vliegtuigen vliegen, zolang er maar een kleine accu in zit. Vliegt veel strakker dan een foamy, maar kan relatief traag vliegen, glijdt alleen wel heel lang door.

    Je hoeft niet per se die mamba te kopen, dat was een suggestie voor een nog lichtere motor.

    Als je props met een diameter van 5" of minder wilt gebruiken, kun je een lichte t-mount quad motor nemen. Iets in het bereik van 1103-1408 qua stator grootte, dat weegt dan ergens tussen de 3 en 18 gram. Dit is de lichtste optie. Je kan hiermee eventueel ook nog de Vladimirs models 25mm spinner voor t-mount motoren gebruiken, dan kun je een voupropje erop hebben.

    Als je iets meer flexibiliteit qua props wilt hebben moet je een quad motor met 5mm as kopen, dan wordt het al snel een 1306 tot 2205 motor. Je kan dan wel de meeste "normale" props gebruiken. De Kv gaat helemaal afhangen van welke prop en accu je wilt gebruiken.

    De racerstar motors zijn erg goedkoop en presteren redelijk, ik heb zelf hun 1306 en 1806 motors vaak gebruikt op langzame foamies.

    Als je een blheli_s esc wilt gebruiken moet je goed opletten dat hij pwm signalen wel kan lezen, dat kunnen ze niet allemaal.

    Waarom raad ik alleen maar quadcopter motoren aan? Die motoren zijn veruit het beste in deze gewichtsklasse, ze worden continu doorontwikkeld, zijn licht en relatief goedkoop. Die e-flight motortjes zijn rotzooi vergeleken met een moderne quad motor. Een vriend had een 40g e-flight motor die ~100W aan kon, vergelijk dat met een 2207 van bijvoorbeeld iflight, die kan minstens 400W hebben.

    Trouwens, neem niet alles wat ik zeg voor lief, dit is allemaal mijn persoonlijke ervaring/mening, je kan een hoop andere setups bedenken waarmee het vliegtuig ook heel goed zal vliegen. Ik hou ook van veel vermogen dus hou dat in je achterhoofd.
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  20. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Ik heb zelf nog nooit importheffingen hoeven te betalen. Je moet alleen meerdere losse bestellingen doen. Meestal staat ook al erbij dat er geen tol opzit..
     
    BasGerritsen en l shems vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina