Een beginner, de eerste stappen..

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door r3wd, 1 mrt 2021.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Goed bezig mijn beste.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mooi he, dat hout.
    En het is recht en zal exact hetzelfde vliegen als de nieuwe Wot.

    GJ
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb wel slechte ervaringen met kreupelhout, pijnboomhout en hout van de treurwilg.
     
  4. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Tilburg
    Volgens mij is ie er klaar voor :)

    ik zal de afstelling van de roervlakken nog checken want alles is los geweest. Misschien dat daar nog iets mechanisch gesteld kan worden.
     
    Vale Ouwe vindt dit leuk.
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat sowiezo altijd doen als er iets verandert is.
    En nog even CG bekijken, of dat goed ligt.
    Dat zijn de 2 basisdingen.

    GJ
     
    r3wd vindt dit leuk.
  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Ik ben gek op hout.
    Vooral zoethout.
    Voor Taxus (machtige en giftige eigenschappen) hout moet je een beetje oppassen.
    Wengé (prachtige eigenschappen) hout ook. Klopt als zwerende vinger.
     
  7. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Tilburg
    Er moest een tikkie trim op het hoogteroer bij/af maar dat is niet gek. Ik had een gewichtje van de staart gehaald omdat het CG iets te achterlijk werd van de extra lijm. En dat lag pre-crash al op het randje.

    Verder vliegt ie weer als een nieuwe.

    1 landing ging iets minder vandaag, hij duikelde even op de neus. 2 gingen perfect, en dan bedoel ik echt perfect.

    En bij de laatste sprong ie iets omhoog maar zou ook een goedgekeurde landing zijn.

    Dus 3 geslaagde landingen en 1 niet heel slechte landing vandaag.

    Wil dit zeggen dat ik fluitend en vol vertrouwen land? Zeker niet. Het blijft spannend.

    Verder steeds bezig geweest met de brevetoefeningen vliegen en gewoon minuten maken.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klinkt goed!
     
    r3wd vindt dit leuk.
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Erg knap allemaal.
     
    r3wd vindt dit leuk.
  10. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Tilburg
    Focus ligt voor mezelf op iets meer snelheid bij het aanvliegen voor de landing. Ik kom te voorzichtig aangevlogen en dan is afvangen niet goed genoeg mogelijk. Vandaag ging ie de laatste landing over zijn neus op de kop.

    Met iets meer snelheid rolt ie ook makkelijker door het iets te lange gras als ie net op de grond staat.

    Verder nu echt focus op netjes vliegen. Goed op hoogte blijven, de acht voor de wind korter vliegen en wind tegen ruim vliegen dat soort dingen.

    Loopings en tolvlucht gaan 'goed'.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  11. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Goed bezig! Ga zo door!
     
    r3wd vindt dit leuk.
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    meestal als je fluitend en vol zelfvertrouwen gaat landen.. komt de klad erin..
    en pleurt het ding juist tegen de grond:D
    Zelfvertrouwen, altijd goed.
    Maar altijd op blijven letten, nooit uitgaan van een standaard situatie.
    hoe vaak het bij mij al niet gebeurt is dat er last minute opeens ff een windvlaag voorbijkomt, of juist wegvalt..
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Landen is een uitdaging. Elke keer zijn de omstandigheden weer anders.
     
  14. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Tilburg
    En toch ziet het er bij anderen zo makkelijk uit... :D Al gaat er daar ook wel eens een op de neus. :)
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    iemand die meld dat er bij hem nooit wat fout gaat..
    zie je ook eigenlijk nooit vliegen. in de regel :D

    en soms heb je ook wel eens een overstekende molshoop.
    doe je niks aan.
    ik heb ergens een kist in de hangar die met zijn zwaartepunt redelijk in de buurt van de wielen zit.
    die moet je met nogal veel gevoel en elevator landen, en dan nog gaat ie wel eens over de neus.

    maar, zonder uitdaging, geen lol.
    anders had ik wel een andere hobby gekozen..
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  16. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Tilburg
    Weinig enerverends gebeurd het afgelopen weekend. 1 boutje van het landingsgestel was iets losgekomen dus die zit weer vast met Loctite-iets-moeilijker-los. (Zijn broer ook trouwens ;) )
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2021
  17. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Tilburg
    Perikelen...

    Het landen van de WOT is soms een probleem voor me :/ Teveel snelheid. Waar ken ik dat van? :bye:

    Maar goed, op de lange kant van het veld geen issue. Dan heb ik ruimte genoeg. De korte kant met weinig wind en pas gemaaid gras daarentegen. Dan heb je bijna de volledige lengte nodig met de WOT. Op zich staat het gras in het veld ernaast max 20cm hoog maar ik ben nog niet zover dat ik 'm direct na de sloot al op de grond zet. Daar heb ik gewoon meer ruimte voor nodig want ik zie niet direct of ik boven het veld zit of nog boven het naastliggende veld. (Andere zonnebril met (volgens de kenners) een beter contrast tussen groen en groen is besteld)

    Maar ik wil dus langzamer binnenkomen. Oefenen, uitmelken, kist lezen, oefenen, uitmelken, kist lezen etc is natuurlijk een oplossing. Maar uitmelken heeft me al een avondje epoxy-en gekost ;) Dus zat ik te denken, kunnen er twee servo's in de vleugel voor spoilerons/flaperons? De ruimte in de vleugel is 32,eenbeetje mm breed dus wat dat betreft moeten 2 servo's passen. Maar is het zinnig?

    Aan de andere kant, hoe vaak komt het voor? 99% vd vluchten is nu nog op de lange kant geweest. (veld ligt noord-oost -> zuid-west)
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    als je beter wilt gaan landen, heb je eigenlijk wat anders nodig.
    "ff" het stappenplan volgen.
    want het lijkt heel mooi met flaps leren landen.. maar je volgende kist heeft waarschijnlijk geen flaps.
    ieder ander type kist, en je moet weer opnieuw leren landen.

    wat niet practisch is.

    stap 1:
    100.000 keer je landingsaanvlucht doen.
    zonder short cuts, valsspelen etc.
    maak het goede circuit. dus de in totaal 4x 90 graden.
    waarbij de tegenwind lange poot midden over het veld gaat.
    doet dit vaak.
    maak je circuit niet te klein.
    de lucht is groot. het heeft geen nut om 10 meter voor het veld in te draaien, en dan 90 graden neus omlaag om op tijd bij het veld te komen.
    dan heb je teveel snelheid, en teveel onrust in het toestel.

    stap 2:
    je gaat die tegenwind poot steeds lager vliegen.
    alsof je gaat landen, probeer de kist iedere keer midden over het veld over te laten komen.
    begin gewoon op 3 meter hoog.
    ga lager als het makkelijker wordt. dan kun je wat meer op hoogte concentreren.
    kun je niet met een flauwe daling naar het veld, heb je het idee dat je hem echt omlaag moet duwen, maak je circuit groter.
    dan kom je verder van het veld af, heb je meer tijd om de kist uit te lijnen en netjes omlaag te brengen.

    stap 3:
    ga nu ook het gas naar bijna stationair (of bij electro, kwart gas oid) zetten.
    dat doe je al bij de laatste 90 graden bocht.
    vanaf daar zak je, gas eraf.
    bij electro haartje gas houden, het is nog niet de bedoeling meteen te landen.
    zorg dat je op 1 meter hoog over het veld gaat.
    zorg dat je in het begin van het veld al op die 1 meter zit.
    trek het toestel op 1 meter hoog, exact over het midden van het veld.

    als je dit goed doet, hoef je in de regel eigenlijk alleen maar een haartje down te geven, tikkie gas terug.. en hij staat.

    stap 4:
    zelfde als 3, maar nu ga je 0,5 meter hoog.
    ook hier ga je niet 100% uitmelken. gewoon gas aan het begin van die laatste "poot" laag zetten, niet overdreven hoog het circuit vliegen.
    als je redelijk aan het begin van het veld al op 0,5 meter zit...
    hoef je letterlijk alleen maar gas uit laag te zetten of iets met je elevator te spelen om hem neer te zetten.


    Zoals je ziet, kan dit best gewoon 4 vliegdagen kosten.
    gewoon heel vaak doen. het moet in de vingers en in het automatisme komen.
    vergeet even dat dat toestel stil moet hangen om te landen.
    er zijn toestellen die het doen, maar de meeste niet.
    en met wat wind/turbulentie, moet het ding toch wat vlotter aankomen. dan is het wel fijn om dat vlotte ook gewend te zijn.

    ander dingetje: als je niet dwars wilt landen, doe dat dan niet.
    pak stap 1 tot 4, maar doe het eens met zijwind.
    werk met het roer, het toestel vliegt dan scheef tov de vliegrichting.
    in de regel kun je door hem zachtjes neer te zetten weer rechtsturen voor de landing.
    vaak zie je zelfs dat hij zichzelf al rechtzet.
    zoals altijd, alle functies blijven sturen tot het toestel stil staat.
    en vooral hier, niet uitmelken.
    zijwind geeft niet de luchtsnelheid die je hebt met tegenwind landing, dus hij moet een beetje vlotter vliegen (vanaf de grond gezien)

    als tussenstap is diagonaal over het veld landen ook een mooie.
    heb je zelfs meer ruimte om te landen, en bijna geen nadelen van de zijwind.
     
    r3wd vindt dit leuk.
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Perikelen verspreiden zich hier net zo snel als corona :D.

    Ik landde de Wot zoals hij opsteeg, maar dan andersom natuurlijk, met een kleine stijg- en daalhoek. Hij kwam daardoor vrij snel binnen, maar stond toch op tijd stil.
    Helemaal gefixeerd zijn op de daalhoek en niet in de gaten hebben dat je schuin vliegt, of boven het andere veld zit. Ik voel met je mee :D.
    Dat was wel altijd in de lengte van het veld. Van echt uitmelken was totaal geen sprake. Zo landde ik daarvoor ook de Wot 4. Zacht de grond raken!
    Flaps o.d. heb je m.i. niet nodig bij dit toestel.

    Alle zaken die je opnoemt heb ik ook zo ervaren en heb ik nog wel eens. Ik zie nauwelijks mensen die in een paar maanden prima kunnen vliegen.
     
    r3wd vindt dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tja, zelfde als bij Wil.
    Op hoogte kijken hoe langzaam hij kan.
    Hij moet nog reageren op rolroer.
    En dan steeds lager gaan.
    Je moet ook leren diepte en afstand in te schatten, dat kost wat tijd.
    Maar belangrijkste is weten hoe het model voelt bij lage snelheid zodat je niet ineens verrast word doordat ie uit de lucht valt.

    Oefenen oefenen

    GJ
     
    r3wd vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina