Een beginner, de eerste stappen..

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door r3wd, 1 mrt 2021.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat een zonnebril ook allemaal kan doen voor je zicht, je diepteperceptie gaat het niet veranderen, dat is een functie van stereoscopie (en een beetje van beeldscherpte), niet van kleurwaarneming.
    En dat soort dingen kunnen mar weinig mensen heel erg precies zien.
    Ik maak meestal gebruik van truukjes: Wij hebben een beetje een "enge" bomenrij ongeveer 100 meter oost van ons veld, en in de middag staat daar de zon op.
    Als je over de bomen aankomt, is de schaduw van het vliegtuig regelmatig goed te zien als die de rand van de bomenrij passeert. Je weet dan dat je dalen kunt.
    Bijvoorbeeld...
     
    r3wd vindt dit leuk.
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Wat een hoop goede tips krijg jij zeg! :D:D Mazzelaar!

    Stoppen op je oprit;
    Je komt aanrijden en bent nog zo'n 100 meter van je huis.
    Heb je wel eens vol op de rem moeten bonzen op je eigen oprit?
    Ben je wel eens dwars door de garagedeur gegaan?
    Stond je wel eens stil bij de buren?
    Dus: ............ ja, wat wil ik eigenlijk zeggen? :D

    Op naar de 200 pagina's dan maar ;).
     
  3. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Tilburg
    Oefenen, oefenen, oefenen. Ik weet het. En het is ook alleen in uitzonderingsgevallen (korte kant + bijna geen wind) dus dat oefenen is dan ook weer lastig. Normale landingen gaan eigenlijk gewoon best goed. Bij veel tegenwind springt ie soms nog iets op maar meestal ziet het er heel netjes uit. Maar ook de normale landingen kan ik oefenen met de kist eerder aan de grond te zetten natuurlijk ook al heb je genoeg uitloop.

    En zou ik normaal, met brevet, ook zo geland zijn zoals afgelopen zondag? Nee dan zou ik diagonaal op het veld geland zijn. Dat klopte qua windrichting (het kleine beetje wat er was) ook beter maar de oefening moet wel volgens het boekje, in dezelfde lijn als je circuit ;) (Zit iets in natuurlijk, ook die lastige situaties moet je oefenen)
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    ok, maar je circuit zit ook in lijn met de windrichting...
    en tegelijk zal het de examinator zijn achterwerk oxideren dat je niet 100% vanaf het midden veld begint, maar iets meer uit de hoek aankomt.
    zijwindlanding zit ook gewoon in de opties op het examen.

    Ik zou me zelfs voor kunnen stellen dat de examinator het niet anders verwacht, in sommige situaties.
    het hoofddoel is dat jij dat ding beheerst, en dat je hem veilig, zonder gegil van jezelf of omstanders kunt landen.
    en zonder schade aan toestel of omgeving
    :D

    voor het idee..
    ons veld is ook een rechthoek. achter ons zit een snelweg.
    ik kom daar gewoon niet met het toestel, hou ik niet van.
    dus eigenlijk ben ik met mijn toestellen nog nooit dwars op het veld geland.
    wel vaak genoeg dwars uitgekomen..
    maar dat kwam omdat hij nog te hard ging, en er op het eind ff het roer omgegooid moest worden//

    het ding moet zoveel als mogelijk met de neus in de wind aankomen bij de landing.
    dus een windje mee landing is niet handig tijdens je examen.
    zowieso niet handig.
    al kan het bij windstil wel, dan kun je zelf kiezen waar je vandaan komt.
    windstil heeft nadelen, maar ook voordelen :D

    komt er nog steeds op neer... ook na examen..
    oefenen tot het verveeld.
    en dan nog een keer
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Mijn fotografie leraar zei: "ga dichtij het onderwerp staan en doe dan een stap naar voren".

    (verkeerde forum? :D)
     
    wvr vindt dit leuk.
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    mijn vliegtuiginstructeur had ook een bijzondere manier van uitleggen hoe je moet landen.
    "vlieg op je af, de hele tijd"
    wees niet bang dat je jezelf aanvliegt, dat gebeurt toch nooit.

    ergens had hij wel gelijk.
    hoe "uitgedaagd" de piloot ook is, als je naast/achter hem staat, sta je veilig..
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En toch heb ik dat meerdere keren mis zien gaan... :D
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb 1 keer iemand zijn 35mhz antenne van zijn zender af zien vliegen...
    tijdens een gecontroleerde crashlanding die niet ging zoals de bedoeling was..

    maar echt zichzelf raken, dat heb ik nog niet gezien:D

    ps: dit is geen uitdaging..
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb (gelukkig) nog nooit mezelf geraakt, maar heb daar eerlijk gezegd, wel eens wat moeite voor moeten doen om dat te voorkomen, met name in de begindagen van het helivliegen...
    En getuige de moeite die ik moest doen, is dat "dat gebeurt toch nooit" dus niet zo vanzelfsprekend... ;)
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Nou weet ik toevallig van de heli wel een paar (ver van mijn bed) voorbeelden..
    van vliegtuigen dan weer niet..

    Nu was de beste man ook alleen vliegtuig vlieger, en heel erg oude stempel.
    vliegtuigmensen hebben meer iets met vingers, heb ik wel eens gehoord :D
     
  11. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Tilburg
    De mijne kwam afgelopen weekend wel wat dichtbij...

    Landen, toen vond ik toch dat er nog teveel snelheid en te weinig gras over was dus maar weer wat gas erop om het opnieuw te proberen, toen kwam ie een stukje naar links ipv rechtdoor. Of ik begon al schuin
    en het werd nog schuiner... (Ik had teveel focus op het landen)

    Op zich ging het uitwijken prima maar daarna toch te weinig snelheid om in de lucht te blijven. Je moet het ook leuk houden voor de instructeur he. ;) Heeft ie ook wat te doen. Dat was een van de weinige ingrepen van afgelopen tijd. De andere was met de noodlanding, te weinig snelheid over en teveel focus om het veld halen ipv gewoon gasgeven en nog een keer proberen.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    tegelijk geeft dat ook aan dat je gewoon domweg eerder genoemde stap 1 tot 4 nog een keer moet doen.
    het corrigeren van de vleugel moet helemaal zonder zweterige handpalmen gaan..
    heb je ook niet zoveel stress als je echt naar de grond moet met dat toestel

    als je vanuit dat circuit altijd je landingsaanvlucht begint, is het startpunt altijd redelijk hetzelfde.
    en komt hij ook meestal redelijk hetzelfde aan.
    dus heb je ook veel ervaring met hoe het toestel eruit moet zien tijdens de tocht omlaag.
    allemaal kleine dingen.
    maar maken het de mens gewoon makkelijker.
    en je hoeft met veel minder dingen rekening te houden.

    noodlandingen zijn altijd lastig.
    das gewoon een kwestie inschatten, en vlot omlaag om op het veld te komen
     
  13. r3wd

    r3wd

    Lid geworden:
    9 okt 2020
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Tilburg
    Ik moet stap 1 tm 4 nog wel 843 keer doen.. :) Ben pas een paar weken bezig :hammer:
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    En heeeeel veeeeel oefenen ;) :D.

    Dat kan ook, want je bent nog jong.
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2021
    hstruyk vindt dit leuk.
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Geheim tipje van het wedstrijdvliegen.
    Wij telden altijd het circuit af.
    Bij een x aantal seconden vlieg je wind mee recht voor je, bij zoveel seconden maak je de eerste bocht naar het dwarsbeentje, dan zoveel seconden naar de final bocht en dan weet je ook dat de final zoveel seconden duurt.
    Dan heb je weinig met afstand te maken maar puur en alleen met tijd.
    De "slimmere" zenders kunnen zelf aftellen, normaal gesproken in de wedstrijd deed de helper dat.

    GJ
     

Deel Deze Pagina