Verlengen ESC - ACCU kabel?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Helron, 10 nov 2018.

  1. heligeert

    heligeert

    Lid geworden:
    16 dec 2005
    Berichten:
    128
    Locatie:
    West-Vlaanderen Belgie
    Hallo,
    Door dit alles te volgen heb ik ook eens een en ander nagezien bij mijn bronco die nu 4 vluchten heeft gemaakt zonder probleem.
    Vanaf soldeerlamel aan accu tot print regelaar meet ik 86cm.Net voor de regelaar een module gemaakt met 4 c 220uf ,dus 880uf lage weerstand.Ik heb ook eens een en ander gelezen en navraag gedaan bij mensen die het kunnen weten en wat het verlengen van de kabels van de regelaar naar motor betreft dit is ook niet zonder risico daar er zo wel een storingsveld ontstaat naar de ontvangst betreft.De gebruikte kabel is van 6mm2.en veel hangt af van de stroom die er door gaat,die ga ik nu nog eens meten.Er bestaat duidelijk geen beste oplossing maar door de vorm van de bronco gaat het niet zonder kabels,
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt... verlengen van motorkabels kán storing opleveren. Maar daar kun je wat aan doen.
    Verlengen van accukabels kán je ESC opblazen, en daar kun je in principe ook wat aan doen...
     
  3. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Nog een vraagje over de aansluiting van elco's: als leek ga ik er van uit dat de + kant van de elco in de rode kabel, en de - kant in de zwarte kabel bevestigd moet worden. Klopt dat?
    Is het simpelweg een kwestie van de pennetjes van de elco door de mantel van de kabel prikken, om zo voldoende contact te maken? Uiteraard wel met isolatie om de pennetjes buiten de kabel, om (kort)sluiting te voorkomen? Of is er een betere methode van bevestiging?
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Altijd solderen anders kan je juist rare pulsspanningen krijgen.
    Maar inderdaad, de + gaat op de rode kabel, de min op de zwarte.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2021
    Cnn en Frits37 vinden dit leuk.
  5. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ok, bedankt!

    Ik heb 2 kandidaten liggen voor een verlenging van 30cm: 220 uF 16V en 330 uF 25V. Het is voor een 4S lipo die maximaal 16,8V kan leveren. Ik neem aan dat ik dan het beste voor de 330's kan gaan? N.b. de ESC is in bestelling, dus ik ken de waarde van de elco's op de ESC nog niet.
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2021
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zijn het wel lage ESR C's?
    ESR? Ja, hier heeft Jos Verstraten het in begrijpelijke taal uitgelegd.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  7. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik snap dat een elco ook weerstand heeft en daardoor warmte ontwikkelt. Het gaat - volgens het staatje op die pagina - bij de 330uF elco's die qua voltage geschikt zijn, om minder dan 0,5 ohm. Zou dat voor hitteproblemen kunnen zorgen?
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoeveel stroom gaat er lopen?
    Bij lage amperages hoef je je helemaal geen zorgen te maken.
    Het extra condensatoren plaatsen gebeurt bij hoog vermogen modellen.
    En ik heb het er destijds met techneuten van infineon over gehad, die maken regelaars voor treinen en trams en dergelijke en die vonden het onzin.
    Zelf heb ik bij mij Trex 60A regelaar waar 85A doorheen gaat ook geen condensator geplaatst.
    Die heeft iets van 30cm kabel totaal.
    En het wwrkt nog steeds.

    GJ
     
  9. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Als ik de regelaar binnen heb, zal ik eens gaan meten. Het is een mij onbekende EDF (zie ander draadje) en de regelaar die erbij zat was 70A.
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    De elco's zijn nodig om de hoge inductiespanningen die van de motor komen te dempen. Die spanningspieken kunnen heel erg hoog zijn, als je geen (extra) elco's plaatst kunnen de pieken makkelijk oplopen tot wel 10 keer de voedingsspanning. Onder bepaalde omstandigheden nog wel hoger. Die spanningen kunnen zo hoog zijn dat de schakel fet's in de regelaar doorslaan, je zou het interne bliksem kunnen noemen, en dus kapot gaan.
    Met voldoende elco's die een voldoende lage "weerstand" moeten hebben kan je die pieken goed afdempen maar ze kunnen nog steeds best wel 2 tot 3 keer zo hoog als de voedingsspanning worden. Die piekspanningen moeten de elco's dus kunnen verwerken.
    De 16V elco's zijn hier dus echt niet geschikt en de 35V elco's zijn absoluut het minimum. Persoonlijk zou ik 63V elco's gebruiken maar die hebben als nadeel dat ze nogal groot zijn. Veel ESC fabrikanten kiezen voor relatief kleine elco's dus relatief lage spanningen. Het is dus mogelijk dat je 25V elco's vindt op een ESC geschikt voor een 4C LiPo. De redenatie is dat die elco's maar kort achtereen worden blootgesteld aan die hoge piek spanningen. Je vliegt niet een uur lang op vol vermogen. De meeste vluchten duren niet veel langer dan 10 minuten of zo en je vliegt niet constant voluit :).
    Wanneer je goede kwaliteit elco's gebruikt kunnen die zoiets best lang volhouden maar ze krijgen wel op hun huid. Als die ESC veel "uren maakt" kan je na verloop van tijd merken dat de elco's steeds warmer worden. Dat is een teken dat de ESR (de "weerstand") oploopt en de elco's slechter worden. Ze zijn dan aan vervanging toe.
     
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik wil zelf een paar condensatoren vervangen bij een HW platinum 100a Esc.

    Zitten nu 2x 35v 470uF 10mm

    Het liefste zou ik 2x50v 470uF plaatsen. Alleen zijn die 12.5mm in diameter. 35v tot 680uF in 10mm

    Grotere diameter kan ik niet kwijt ivm de behuizing van die ESC die van aluminium is.

    Het is niet aan te raden om om bijvoorbeeld 3 of 6x 330uF te nemen?

    2 in de esc en 2a4 direct op de draden bij de esc ingang?

    Heb nu 110 pagina's op rcgroups doorgespit(draadje van Ron). Incl de meeste bijbehorende links met lappen tekst.

    Heeft het plaatsen van teveel condensatoren een nadelig effect?

    Of het beste low ESR caps 6x 330uF 50v van Panasonic of Rubycon nemen en zo dicht mogelijk bij de esc zetten.




    Niels
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Waarom vervangen?
    Een Elco gaat minimaal 5 jaar mee onder normale omstandigheden, in de noodstroomsystemen vervingen we ze pas na 10 jaar.
    En ik zou dan dezelfde plaatsen als die erin zaten.
    Over de werking van condensatoren is in de electronica wat onenigheid.
    Ik liep wel eens bij de R&D afdeling van Infinion in Warstein binnen, die maken onder andere regelaars voor trams en treinen.
    Toen ik mijn regelaar liet zien met de extra condensatoren zeiden ze, onzin, die zijn helemaal niet nodig.
    De accu is al een enorme condensator dus doen die kleine dingen bij de regelaar helemaal niets.
    En dat zijn niet de minste mensen die dat zeggen.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Bekijk bijlage 467395

    Bedankt GJ!


    Ja het stukje dat ze dipjes in de accu spanning zouden opvangen lijkt mij ook onzin. Dacht 0.0005 ampere, dat is niet merkbaar natuurlijk.


    Maar het zijn toch met name de lange accu kabels die voor zelfinductie kunnen zorgen? Wat weer slopend is voor de Fets, condensatoren vlakken dit af?

    Plus en de min vlechten zou ook helpen.



    Ik was vergeten te vermelden dat ik wellicht de esc accu kabels waarschijnlijk een 10a15cm moet gaan verlengen. Weet ik pas als ik het hele spul heb ingebouwd. Oude bekabeling esc vanaf motor tot aan de accu was ongeveer 50cm.

    Rule of thumb 220uF per 10 cm wat ik las? En zo dik mogelijke kabels.

    Nu is mijn esc een gebruikte( ik weeteet niet hoe oud hij is). Nieuwe HW 100a v3 is niet meer leverbaar. Deze esc zou het wel goed doen met 28pole motoren wat ik las. Maar ik zit aardig op de grens wat de esc aan kan. Stroom zal rond de 80a 85 ampere zijn. Ik dacht dan moet ik de Fets zoveel mogelijk zien te ontlasten, ik zal ook niet veel volgas vliegen (de esc krijgt het druk)

    Ik heb ook de v4 liggen. Die gebruikt 2x 35v 680uF.

    Dacht sowieso maar het spul upgraden.

    Maar kan het kwaad?

    Kunnen teveel elco's een nadelig effect hebben?

    Spijtig genoeg te weinig kennis over dit onderwerp.


    Screenshot_20211121-115944_Samsung Internet.jpg Screenshot_20211121-115633_Samsung Internet.jpg Screenshot_20211120-022006_Samsung Internet.jpg
     
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    De condensator bij lange leidingen zijn zeker geen onzin.

    Het is vaak gevaarlijk wanneer een professional iets zegt over een specifieke technologie die niet tot zijn competentie hoort.
     
    toostbeek en Cnn vinden dit leuk.
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ze bouwen daar regelaars die op gelijkspanning werken en borstelloze motoren aandrijven.
    Dus het is wel degelijk hun competentie.


    Dat de condensatoren spanningdipjes opvangen is onzin, dan moet je echt enorme condensatoren plaatsen.
    Het idee van modelbouwend volk is dat het inderdaad die inductiespanningen afvlakt.
    Maar volgens de heren bij Infineon doet de accu dat al.
    Hun regelaars hebben 1 condensatortje.
    De modelbouw regelaars die hun FETs gebruiken hebben ook een minimaal aantal condensatoren.
    Ik heb zelfs een BLHeli regelaar zonder condensatoren gebruikt, het ding doet het nog prima, de aandrijving zat in de groene speeder van Wil en die 60A regelaar leverde makkelijk 85A.
    En de kabels waren nou niet zo heel kort.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  16. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Het bouwen van professionele regelaars voor professionele borstelloze motoren gevoed vanuit gelijkspanning zal zeker hun competentie zijn, maar die systemen zullen niet in staat zijn met 50 gram elektronica 7 kW te regelen. Hun systemen zijn echt met heel andere filosofieën en methoden ontworpen en gebouwd. En de condensatoren die nodig zijn om de inductie pieken van de aansluiting op de voeding op te vangen zitten er al bij het ontwerp in. Net zoals deze condensatoren er bij model regelaars al voldoende in zitten voor korte leidingen, maar de professionele motelregelaar ontwerper stelt ook dat bij langere leidingen er meer moet worden toegevoegd.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou.. ik heb daar een regelaar gezien die iets groter was dan 2 luciferdoosjes en die kon iets van 40 KW sturen.
    De Infineon FETs worden in APD regelaars gebruikt, dat zijn eigenlijk die Infineon regelaars maar dan op lagere spanning.
    APD heeft ook de hogere spanning regelaars, die zijn gebaseerd op die industriele Infineon regelaars en hebben ook geen condensatoren.
    https://shop.powerdrives.net/?page_id=8105
     
    Cnn vindt dit leuk.
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    APD gebruikt wel externe caps wat ik zo kan vinden.


    Screenshot_20211121-135155_Chrome.jpg

    Screenshot_20211121-134525_Chrome.jpg

    Screenshot_20211121-134519_Chrome.jpg
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2021
    Rick NL vindt dit leuk.
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Begin deze eeuw werkte ik bij een firma die computer hardware repareerde. Dit deden we voor veel merken, ook een paar hele grote merken. De afdeling waarvan ik teamleider was repareerde hoofdzakelijk monitoren. Toen ik daar begon in 1996 waren het uitsluitend monitoren met beeldbuizen. Later kwamen ook de LCD monitoren en gingen we die ook repareren. Samen met een collega heb ik een uitgebreide cursus gehad bij één van die fabrikanten en wij tweeën hebben die kennis doorgegeven aan de rest van onze collega's.
    Op een gegeven moment, ik denk dat het 2002 was, kwam één van die fabrikanten met een nieuw type LCD monitor. Ze stuurden een aantal preproductie modellen naar diverse reparatie centra over de hele wereld en ook naar het bedrijf waar ik werkte. De vraag was om het geheel eens te bekijken en eventuele op en aanmerkingen door te geven aan de research afdeling.
    "Mijn" team heeft hem goed bekeken en wij hadden de nodige op en aanmerkingen. De meeste waren van mechanische aard maar volgens mij was er ook één elektronisch probleem. Er waren ergens in de schakelende voeding van de backlights een paar weerstandjes vergeten. Die weerstanden moeten een paar schakel fet's beschermen, hoe dat zit gaat te ver om hier uit te leggen. Daar komt bij dat velen het "theoretisch geneuzel" vinden.
    De researchafdeling heeft op en aanmerkingen van de diverse bedrijven over de wereld bekeken en een paar dingen ook gewijzigd. Een groot deel werd echter door de financiële afdeling tegen gehouden omdat anders de kosten te hoog zouden zijn. De vergeten weerstandjes waren overigens allen door ons en een bedrijf in de USA opgemerkt.
    Die weerstandjes waren ook niet geplaatst, de reden was dat allerhande berekeningen hadden uitgewezen dat dit niet nodig was en dat hadden de lab tests ook bewezen. Het bleek dus financieel beter te zijn om 4 weerstandjes uit te sparen.
    Een maand of 4 later kwamen die monitoren op de markt en al na 3 weken kregen wij de eerste binnen met de klacht dat de backlights niet of niet goed meer werkten. Na die eerste volgende er heel snel steeds meer. Er was zelfs een klant van die fabrikant die dat type uit de winkels heeft gehaald en allemaal terug heeft gestuurd.
    Het is toen een enorme klus geweest om vele tienduizenden van die monitoren te modificeren, die weerstandjes waren in de praktijk dus echt wel nodig en de theorie erachter klopte dus 100%. Het zal duidelijk zijn dat de financiële afdeling van die fabrikant diep in de problemen zat want de "kostenbesparing" bleek uiteindelijk een enorme kostenpost te worden. Er is ook geen tweede productieserie van dat type gemaakt. De opvolger van dat type was ruim een jaar eerder op de markt dan oorspronkelijk de bedoeling was.

    Die condensatoren zitten om een gegronde reden in de ESC's. Dat is absoluut geen onzin en zoals Max ook al aangeeft zijn "onze" regelaars echt niet te vergelijken met de "professionele" regelaars. Die regelaars zitten vaak anders in elkaar en hebben wel degelijk ook condensatoren om de spanningspieken te dempen. Die zijn gewoon noodzakelijk! Die dingen kunnen overigens op onverwachte plekken zitten. Zo heb ik een regelaar van een kleipers in de steenfabriek eens van binnen gezien. Daar zat echt geen grote condensatorbatterij aan de buitenkant. Ook als je de regelaar open maakte zag je ze niet direct.
    Bij die regelaar zat er naast elke fet een kleine condensator. Die regelaar kon ongeveer 500A per fase schakelen. Er zaten maar liefst 160 schakel fet's per tak in, dat maakt een totaal van 480 fet's! Per tak zaten steeds 40 P-fet's parallel en 40 N-fet's parallel. Naast elke fet zat een kleine condensator dus 40 stuks bij de P-fet's en 40 bij de N-fet's en dat in elke tak! Geloof me gerust die zitten er niet voor de lol in!

    Het kan best zijn dat zonder extra condensatoren en een stuk verlengde kabels alles toch blijft werken, totdat.... het toch fout gaat. Dan kost het je misschien wel een kist.
    Er zijn veel mensen die consequent te hard rijden. Dat gaat jaren en jaren goed. Ze worden zelden of nooit gesnapt dus die heel enkele boete die ze oplopen wordt "goedgemaakt" door de "tijdwinst" die ze (denken te) maken.
    Dan op een avond gaat het mis, vermoeid een beetje stress op het werk en dan snel naar huis. Stevig het gas onderin en gauw naar huis. Hé, het licht springt op rood, nou ja ik kan nu niet meer stoppen dus doorgaan, beng............ Het is maar één keer fout gegaan maar dat was wel gelijk de laatste keer...... Ja, zo is lange tijd geleden een collega "heengegaan".
     
    Bruno van Hoek, Cnn en Rick NL vinden dit leuk.
  20. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Is het verstandig 6x kleinere low esr condensatoren a 330uF 50v te monteren.


    2x 680uF 35v zoals het nieuwere type heeft

    Of 2x 470uF 35v zoals er nu in zit.

    Nog voorkeur qua type

    Rubycon ZLH/ZLJ
    Panasonic FM/FR

    Andere suggesties?

    Niels
     

Deel Deze Pagina