Tsja, de truuk met de Angle-of-Attack van de drijvers. Rechts tikkie meer AoA, zodat links automatisch meer weerstand biedt t.o.v. rechts. Snel gepiept. Andere mogelijkheid: roerblad met waterintake zit nu rechts en het is me een roerblad .... Oplossing: Dunner roerblad zonder waterintake monteren en waterintake in linker drijver.
Dan je wel voor de tips. Roerblad en turnfin aan1 kant (ankers) vraagt er gewoon om naar rechts te gaan. Op de foto lijkt het roerblad inderdaad groot maar valt in het echt mee. Als hij scheef blijft varen ga ik zeker koeling links in de drijver maken en een dun roerblad daar win je een hoop mee. Betere koeling en iets minder weerstand en trekt minder naar rechts.
Heb de foto bekeken, maar daar staat 87,91A en dat is al pittig. 120kmh mits goed afgesteld zou makkelijk haalbaar moeten zijn... Heb je ook een actioncam of iets dergelijks om mee te filmen?
Hoi Hans die 87.9 is x2 ik heb een eagletree v4 van 150A met een bypass ( dan kan hij 300A meten) dus hij trekt zo’n 175A piek Maar dat zijn piekstromen bij snel accelereren Bij oval varen is het een heeeell stuk minder. Die hoge piekstromen zie ik ook terug bij vergelijkbare setups die ik heb sss4092. 1800kv op 5/6s trekken ook soms 200A hoge piekstromen. De esc/lipo/motor bleven allen onder de 30 graden in de rigger dus er is nog genoeg ruimte om te experimenteren. Ik moet ook vloeiender leren varen maar dat is voor mij erg lastig.
In de US varen ze veel met een Jea 33fe van zipkits (importeren heel duur dus zelf vergelijkbare gemaakt) op een lange oval (dacht 400m) op 4s of 6s met vergelijkbare setups en riggers Die varen zo’n 110km/h en trekken vergelijkbare stromen op 4s dat gaat ie denk ik op 4s niet halen maar het is een leer/funboot nog heel veel af te stellen en te leren Ik zal proberen binnenkort een filmpje te maken.
Wat je zou kunnen doen is experimenteren met de strut een tikkie omhoog. Deze weinig efficiënte brandstof-prop moet niet te veel water happen (zie cirkel wat wel water mag schoepen). Octura heeft ook M-Serie die wordt aangeprezen als "electric friendly". Op de originele tekening staat een sponson A-o-A van 3.9°. Ik weet dat je daar mee aan de slag bent gegaan. Zeker op vlak water is 3.9° veel te weinig.
ik ben erg benieuwd naar het filmpje en vooral naar het geluid bij het filmpje... dat roerblad zuigt door het water. Wat is de dikte: 4 à 5mm? Trouwens de ski (ridepad) kun je lichtjes opschuren (korrel 400 à 500) voor minder wrijving over het water. Idem drijvers, zolang de hoeken met het water maar 90` zijn en niet rond.
Thx Hihi ja dat roerblad is 1 van de kleinste die te koop was 95mm lang. 20mm breed en ind 5 mm dik die gaat ook een keer weg. De water opname komt dan in de linker sponse Het roerblad steek 4 cm diep. Maar 1 ding tegelijk. Al mijn X octura props hebben geen uitstekend oor meer dus zijn M serie geworden. De strut is 3 mm verplaatst naar rechts en 3 mm hoger gezet ook heb ik een octura 1450 geslepen en gebalanceerd dat is zeker niet de snelste maar wel de veiligste prop om te proberen. Ben benieuwd hoe ie gaat varen Afstand nog gemeten ik kon de vorige keer ong 75 m heen en weer varen. Op naar wat groter water ! Wordt vervolgd
Een pick-up achter je prop werkt ook prima en geeft nul weerstand. Het water wordt er met kracht ingedrukt door de prop spray. Zie hier bijvoorbeeld de setup van mijn Hydromite, werkt al jaren goed. Hier op mijn TFL outboard hetzelfde principe, maar dan onder de cavitatie plaat:
Prachtig roer-garnituur! Is dat zelfbouw van multiplex? Ik zou alleen voor de zekerheid de propnut van de Hydrmite aan de voorzijde taps schuren. Dit om aanloop tegen washer of strut te voorkomen.
De hifei 220a pro+ is binnen maar ik krijg hem via de pc nog niet geprogrammeerd dus heb effe wat gespeeld met programboxen en die van flier die doet het dus ik kan hem gaan gebruiken. De hifiei heeft iets meer reserve dan de 180a turnygy esc wat beter is als ik in de toekomst wat saw ga doen hoop ik.
Wat voor stekker gebruik je tussen de regelaar en lipo? Want dat zal nu de bottleneck zijn? Ik zit er zelf ook nog over te dubben wat ik voor stekkers ga gebruiken voor mijn 6S setup in mijn F1 tunnel.
Hans, Hans, Hans.... ga je nu richting SAW-bouw? Ik zou zeggen... pak focus en verdiep je eerst ‘ns wat één en ander precies inhoudt. Je kan wel van alles aanschaffen, een nog grotere ESC, een prop met meer pitch, een grotere motor, wacht... een grotere romp, etc. Zo werkt het niet. Bij oval-heatracing heb je verschillende klassen en “best practices” die uitgebreid beschreven zijn op de verschillende fora wereldwijd. SAW is een ander pak suiker. Wederom klassen, redelijk overzichtelijk van opzet, maar minder beschreven op fora. Jij houdt van een groter slag boten, begin ‘ns met Hydro 2 of liever een Mono 2. Experimenteer, vaar ‘ns een wedstrijdje mee (verliezen is niet erg), kennis en ervaring komt met de jaren.
GM Dirk Jan, ik gebruik ec8 8mm en 6mm connectoren (tot nu toe) maar dat is persoonlijk ik ben bijna 2m lang en heb grote handen dus dat is makkelijker solderen etc welke Setup ga je gebruiken? Eric neem dat saw niet te serieus lik wil alleen effe kijken wat er gebeurd en hoe hard ie kan zonder en met turnvin. Die hifie esc had ik speciaal voor mijn riggertje gekocht omdat ie beter in de romp past en wat meer reserve heeft ivm amperage hoop ik! En ze worden veel gebruikt in vergelijkbare riggers op 4/6s Riggertje is een leer fun bootje en mits goed afgesteld ( moet nog een hoop leren) misch een keer meedoen aan een wedstrijd maar dan klopt mijn setup niet meer. Er is bij mij in de buurt ook geen club die wedstrijden organiseert dat is wel jammer.
Vandaag gevaren op wat groter water met wat golfjes.( kon bijna niet vol gas) 4S 1450 prop Na varen 3.98 v per cel en 3500mah (4500mha over) gebruikt. Max 126A 1700W en alles zeker onder de 30graden. Lipo cutoff had ik wat hoger ingesteld voor de zekerheid. YES hij vaart nu recht en ik kan een beetje naar links sturen. Ik moet nog leren om het gas er langer op te houden in de bochten en wat ruimer varen. Het begin is er!
Vandaag weer effe gevaren op vlak water ik heb wat gespeeld met de gewichtsverdeling en kan nu vol gas door de bocht ( ong 90kmh) Temperaturen blijven erg laag denk volgende keer propje groter. De linker drijver wordt wel iets in het water gedrukt bij een bocht. Als ik de turnfin wat meer kromming geef heb ik daar dan minder last van?
Zij plakt wel heel erg aan het water en 126A max op 4s vind ik vrij hoog. Hoe stel jij de hoek van de drijvers bij?