VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,

    Bedankt voor je compliment.
    SMILEY DANK JE WEL.jpg
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Maurice,

    Bedankt voor je compliment.

    Smiley  2 Dikke duimen - kopie.jpg
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0477

    Hallo Allemaal,


    Weer verder gegaan met het bouwverslag van Goldhofer dieplader.

    Verder gegaan met het maken/bouwen van het achterdek van de Goldhofer 5 bij 3 dieplader.

    Begonnen met het maken/bouwen van de Mastercilinders voor het liften en inzakken van het achterdek.
    Dit wordt een groot langdurig project, hier zitten veel arbeidsuren in, voordat de Mastercilinders helemaal klaar zijn en daadwerkelijk functioneren.
    De Mastercilinders worden gemonteerd onder de gieksleuf worden van het achterdek.
    Begonnen met de steun/ophanging waar de messing achterzijde (22 mm) van de 2 mastercilinders in gemonteerd worden.
    De 2 messing achterzijden van de mastercilinders gedraaid en gefreesd, hier komen later nog foto's van.
    Weer (te) veel foto's gemaakt.

    De messing beugel gezet op de zet/buigbank.
    De messing onderplaat op maat gefreesd op de freesbank,
    IMG_4311.jpg

    De achterkanten/achterzijden moeten nog netjes afgewerkt, de scherpe randen nog mooi afwerken.
    IMG_4314.jpg

    Even de achterkanten van de Mastercilinders even gepast op de steun/beugel/ophanging alvorens het geheel in elkaar wordt gesoldeerd.
    IMG_4316.jpg

    De pasvorm is goed, de steun/beugel/ophanging met de onderplaat in elkaar gesoldeerd en even opnieuw gepast.
    IMG_4321.jpg

    IMG_4324.jpg

    IMG_4326.jpg

    De pasvorm van de steun/beugel/ophanging is goed.
    IMG_4318.jpg

    IMG_4320.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    ozy, modelbouwer, Marker en 9 anderen vinden dit leuk.
  4. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Pieter,

    Het zijn nooit teveel foto's...bijzonder leerzaam voor mij in ieder geval. Al zal ik nooit jouw bouwkunsten kunnen evenaarden vind ik het prachtig hoe je ons door alle stappen van dit meesterwerk leidt
     
    Tug.NL, raoul00123 en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "leuk" aanklikkers bedankt.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Leon,

    Tja, soms denk ik wel eens zit men wel op te wachten op zoveel foto's.

    Bedankt voor je compliment.
    SMILEY DANK JE WEL.jpg
     
    Leon1965 vindt dit leuk.
  7. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Foto's zeggen soms meer dan woorden! Gewoon mee doorgaan
     
    Leon1965 en raoul00123 vinden dit leuk.
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Johannes,

    Bedankt.

    Smiley  2 Dikke duimen - kopie.jpg

    Ik probeer om zo'n goed mogelijk bouwverslag te maken, waar ik stap voor stap de bouw van de Goldhofer dieplader beschrijf met veel foto's.
    Mogelijk hebben er de MBF forumleden er wat aan, zodat ze ervan kunnen leren.
     
    Leon1965 en raoul00123 vinden dit leuk.
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0478

    Hallo Allemaal,


    Weer verder gegaan met het bouwverslag van Goldhofer dieplader.

    Verder gegaan met het maken/bouwen van de Mastercilinders voor het liften en inzakken van het achterdek.

    De bovenkant van steun/beugel/ophanging (hoeklijn 25 x 25 x 2 mm pas gemaakt en in de steun/beugel/ophanging vast gesoldeerd.
    IMG_4330.jpg

    IMG_4333.jpg

    De achterkanten van de mastercilinders even gepast in de steun/beugel/ophanging.
    De steun/beugel/ophanging moet nog netjes afgewerkt worden.
    IMG_4334.jpg

    IMG_4340.jpg

    De pasvorm is goed.
    IMG_4343.jpg

    De steun/beugel/ophanging mooi netjes glad afgewerkt.
    IMG_4349.jpg

    IMG_4350.jpg

    IMG_4351.jpg

    IMG_4352.jpg

    IMG_4353.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    ozy, modelbouwer, Truckie en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Pieter...dit is weer prachtig!!

    Ooit er aan gedacht om er één 1:1 te bouwen met jouw kennis en ervaring?
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,

    Bedankt voor je compliment.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg

    Nee, dat zit er niet in om een Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3 (1:1) te bouwen.
    Smiley verdrietig.png

    Ik mag wel regelmatig met een Goldhofer smalbed/breedbed/ketelbed dieplader 5 bij 3 (1:1) rijden als invalchauffeur, met daarvoor een VOLVO FH 16 700 PK 8 x 4/2 Zwaar Transportrekker.
    (deze Goldhofer dieplader ben ik aan het nabouwen)
    Dit zijn meestal nachtritten, gemiddeld 4 tot 5 keer per maand.
    Nu met Covid-19 rij ik op dit moment niet.
    Als ik straks 2 keer gevaccineerd ben, ga ik wel weer rijden.
    De eerst komende nachtrit staat gepland op : 17 juni 2021.

    Soms mag ik ook met de 4 assige (8 x 4/2) VOLVO FH 16 750 PK Zwaar Transporttrekker rijden, maar ik rij het liefste met de VOLVO FH 16 700 PK.
     
    Johannes59 en Mark300 vinden dit leuk.
  12. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Pieter,
    Ziet er weer prachtig uit !.:thumbsup::thumbsup::thumbsup:
    Teveel foto's is nooit verkeerd, voor de minder handigen onder ons , is dan juist beter te zien hoe je iets gemaakt hebt.

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Charlotte,

    Bedankt voor het compliment.


    Het is mijn bedoeling zo goed mogelijk te laten zien, hoe ik iets maak/bouw, zodat anderen hiervan kunnen leren en mogelijk kunnen gebruiken voor de eigen modelbouwwerken.
    Smiley  2 Dikke duimen - kopie.jpg
     
    Catwoman vindt dit leuk.
  15. John Vogelaar

    John Vogelaar Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Rijssen
    Mooi gemaakt Pieter.
    Is mooi bouwen met messing. Zal binnenkort je topic is doorkijken.
    Ik denk dat ik hier nog veel van kan opsteken.
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo John,

    Bedankt voor het compliment.

    SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg

    Succes met het doorlezen van het topic, hier ben je nog wel even druk mee.

    Smiley Knipoog.jpg
     
    Leon1965 en Tug.NL vinden dit leuk.
  17. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    @John Vogelaar , ik zou zeggen : neem er drankje bij en ga ervoor zitten, doekje voor het kwijlen en genieten maar!!!
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Smiley  Okay - kopie.png
     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0479

    Hallo Allemaal,

    Even tussendoor :

    Tegenvaller !

    Vandaag de eerste rijtest uitgevoerd met het achterdek en het smalbed.
    Het rijden en sturen ging goed.
    Het besturingssysteem volgens het Ackermann principe voldoet goed, het achterdek wringt niet.
    De vering werkt perfect van de 5 pendelassen, het liften en inzakken van het achterdek werkt ook perfect.
    Smiley  2 Dikke duimen - TOP.jpg

    Buiten in de tuin gereden op de klinkerstraat en op de rode mijnsteentjes. (ruw onverhard terrein)
    Dit is mij niet meegevallen, ik ben niet tevreden over de zijde linkse vering.
    Als het terrein niet echt vlak is, raakt het buitenste of binnenste band(en) van de pendelas(sen) de grond/wegdek niet, omdat de pendelas(sen) niet zijdelinks veren.
    De eerste rijtest is voor de rest goed verlopen, de Volvo F 16 8 x 6/2 Zwaar Transporttrekker had geen enkel moeite met het trekken van het smalbed met het achterdek, power genoeg/voldoende, ook in het ruwe onverharde terrein.


    Over de
    niet zijdelinkse vering/kanteling/het pendelen van de onderarmen, daar ben ik niet tevreden over !

    Smiley verdrietig - kopie (3).png

    Ik had de concessie gedaan om de pendelassen niet zijdelinks te laten veren/kantelen/pendelen, omdat ik dacht/vond, dat dit weinig of geen effect zou hebben, als de zijdelinkse vering/kanteling/pendel star zou zijn.
    Bovendien was het ook heel veel meer werk om de onderarmen zijdelinks te laten veren/kantelen/pendelen.

    Bij de 1:1 Goldhofer dieplader (5 x 3) veren/kantelen/pendelen de pendelassen wel zijdelinks, maar dit is ook beperkt, omdat de banden bij een iets grotere zijdelinkse vering/kanteling/pendel in onverhard terrein/slecht wegdek, tegen de bovenarm aanlopen. (wrijving)
    (zie foto's)
    GOLDHOFER DIEPLADER.5x3.03.01 ROOD.jpg

    GOLDHOFER DIEPLADER.5x3.11  ROOD.jpg


    Besloten om nu de onderarmen van de pendelassen toch zijdelinks te laten veren/kantelen/pendelen.
    De onderarmen worden nu uit één stuk gemaakt/gefreesd.
    Dit gaat om de 10 pendelassen van het achterdek.
    Dit betekent dat er 10 nieuwe onderarmen gemaakt moeten worden.
    Gelukkig nog voldoende messing vierkant op voorraad.

    Dit geldt niet voor de interdolly, daar moet ik de 6 draaitafels met pendelassen nog maken/bouwen en worden gelijk voorzien van zijdelinkse verende/kantelende/pendelende onderarmen.

    Dit is de bedoeling om de onderarmen van de 10 pendelassen te wijzigen, zodat deze zijdelinks kunnen veren/kantelen/pendelen.
    Zie schematische foto : (beetje wazige foto)
    Links : Vlak wegdek.
    Rechts : Onverhard terrein/slecht wegdek.
    GOLDHOFER PENDELAS BESTURING.02 - ROOD.png



    Tja, ik maak dus ook wel eens een inschattingsfout, ik ben ook maar gewoon een mens, geen machine/robot.

    Voordeel, ik kan nu wel weer een concessie van mijn lijstje afstrepen.
    De onderarmen zijn straks gelijk aan de Goldhofer 1:1 onderarmen. (worden gemaakt/gebouwd volgens de Goldhofer tekening)

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    ozy, luchard, Marker en 5 anderen vinden dit leuk.
  20. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Voortschrijdend inzicht heet dat, gaat helemaal goed komen
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina