Keuze DLG / Zoektocht

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Robert O, 9 mei 2021.

  1. Robert O

    Robert O

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    50
    Als echte zweefvlieger (schaal 1:1) is dit wat mij tijdens het modelvliegen ook het meeste trekt, zonder motor vind ik het dan ook het leukste. Meestal vlieg ik met een schaal zwever met behulp van een sleper, maar dit lukt helaas niet altijd.
    Daardoor ben ik nu wat verder aan het kijken, het idee van een DLG klinkt mij erg interessant. De mogelijkheden om op het de meest minimale thermiek op lagere hoogtes te kunnen vliegen spreken mij nog het meeste aan, daarnaast zijn ze denk ik relatief makkelijk op starthoogte te krijgen. Ietswat bijv. met helasiek logistiek op een modelvliegveld weer wat lastiger gaat)

    Mijn grootste zorg met een DLG is dat het wellicht erg lastig of massel wordt om thermiek te zoeken, gezien je maar een vrij klein gebied kunt afzoeken door de beperkte hoogte door het gooien.

    Ik zit ook naar een F5J zwever te kijken mja die motor vind ik toch een minpuntje.


    Mijn vragen over een DLG in het algemeen,
    Hoe gaan deze kistjes om met wind?
    Tot welke windkracht kun je nog redelijk vliegen en is de thermiek nog bruikbaar? gemiddeld gezien uiteraard.
     
    flytonio vindt dit leuk.
  2. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    welkom to the club... Motortjes spreekt mij ook helemaal niet aan.

    Wind is vooral hoe comfortabel je erbij voelt. Er is wel wat verschil in modellen maar ook weer niet zo groot, veel is op te vangen met ballast. Ik herinner me dat ik er vroeger nogal tegen opkeek om met wind te vliegen, maar dat was vooral gebrek aan ervaring gecombineerd met een kist waar ik niet het potentieel uit kon halen.
    Windkracht 3 vind ik zeker kunnen, maar dat hangt ook weer af van hoe turbulent het is. Misschien dat de wedstrijdvliegers hier windkracht 4 ook nog wel aankunnen, maar voor mij is de lol er dan af.

    Is Loet z'n Tantalus al verkocht? Destijds heeft half de Nederlands DLG wereld met de Tantalus gevlogen... Was de Quattro niet het laatste type? Laat de Nederlanders er maar over vertellen.

    Thermiek bruikbaar? Ik ben niet de hoogste lanceerder, maar op zich vind ik het veel leuker om een vlucht van 2:50 te vliegen waarbij je moet moeite doen om je DLG in de lucht te houden dan een vlucht van 10min te maken waarbij een pomp je als een raket naar 150 meter zuigt. Wat ook wel eens fun is, maar na 5 min ga ik me vervelen...

    Zoek een groepje om All-up mee te doen, altijd leuk... En leerzaam: waarom vliegt hij zijn 3 min vol en lig ik na 1:30 terug op de grond...
     
    heino en flytonio vinden dit leuk.
  3. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Mijn mening: zeker doen. Het is best een uitdaging om lang te vliegen met een DLG, en enorme voldoening als het lukt.
    Je bent wel behoorlijk weerafhankelijk. Vrijwel de hele winter is het me niet gelukt om lang te vliegen, in het voorjaar lukt
    het dan opeens weer "als vanzelf". Een ander voordeel is dat een worp bijna geen moeite kost, dus zelfs als je maar 1:30 boven blijft is het prima om gewoon 10x achter elkaar te gooien.

    Qua wind steun ik Bieze hierboven wel - tot 3 bft geen probleem, daarboven wordt het
    wel spannend. Ik heb geen ballast in mijn tantalus, en dat is dan denk ik wel nodig. Thermiekvliegen bij 4 bft wordt lastig
    omdat je vrij snel harder wegwaait dan je stijgt.

    Een Tantalus is geen gekke om mee te beginnen, als je het forum in de gaten houdt komen ze af en toe langs. Ik zou zelf niet
    met een 1.0 m beginnen (zelf wel gedaan), dat vliegt mijns inziens toch echt een klasse minder. Een whirli kan ook een goede
    start zijn (rc-network.de)
     
    flytonio en Erik Janssen vinden dit leuk.
  4. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Robert,

    Beter niet aan beginnen, vliegen met DLG’s.

    Het is serieus verslavend. Vanaf het moment dat ik met een afgeragde Hobbyking DLG mijn eerste belletje scoorde en een vluchtje had van 2 minuut 45 ging het fout. Inmiddels 5 jaar verder vlieg ik eigenlijk alleen nog maar met DLG’s.

    Na het werk nog even een slinger geven op het lokale sportveld is enorm ontspannend en van iedere mooie vlucht krijg je een kick. Afgelopen vrijdag nog. Mijn eerste worp is altijd even om te testen. Ik gooide mijn Falcon naar 14 meter. Op 8 meter hoogte had ik beet en vervolgens vloog ik 3 minuut 45, allemaal onder de 25 meter.

    Als je net begint is het misschien lastig en misschien ook meer geluk dan wijsheid. Maar naarmate je meer oefent weet je steeds beter waar je moet zoeken en herken je steeds beter wanneer je een bel in vliegt. En dan blijkt dat er altijd thermiek is. Misschien niet altijd even sterk of niet altijd even grote bellen, maar lucht die omhoog beweegt is er eigenlijk altijd.

    Het valt overigens niet tegen hoor, hoe groot het gebied is dat je kunt afzoeken. Zigzaggend tegen de wind kun je behoorlijk wat lucht afsnuffelen. Daarnaast vlieg je niet lukraak een beetje in de rondte. Afhankelijk van de verandering van de windrichting en windsnelheid kun je inschatten waar de bel zit en daarmee je kans op het vinden van thermiek enorm vergroten.

    Een DLG kun je goed balasten en door het dunne profiel steken ze ook goed tegen de wind. Is ook een kwestie van ervaring en ik zou zeggen dat een lage windkracht 4 prima te doen is Het ligt ook aan hoe de wind zich manifesteert. Erg vervelend is die turbulente voorjaarswind met stevige en vaak koude vlagen. Maar hoewel ik er geen fan van ben is het ook wel weer een extra uitdaging.

    Probeer inderdaad een tweede of derdehands DLG te scoren. Als je net begint is de kans op schade vliegen best groot. DLG’s zijn erg goed te repareren dus op zich is het geen probleem. Maar beginnen met een nieuwe DLG van tegen de 800 euro is misschien niet aantrekkelijk.

    Ik zou je zeker een DLG adviseren met 1.5 meter spanwijdte, die vliegen echt veel fijner dan een 1 meter kist. Ook handig als er iemand in je omgeving is die je kan helpen. Een beetje hulp met het programmeren van je zender, het afstellen van je kist en je werptechniek zorgt ervoor dat je sneller op weg bent en eerder verslaafd kunt raken...

    Succes!

    Roger


    D5E29A32-0B33-465B-B239-B5D17E088FE5.jpeg
     
    jaap27, heino, flytonio en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Ik moet toch ook ff reageren.
    Mazzel als je thermiek vind?
    No way!!
    Wat Roger al zei, er is bijna altijd wel een belletje te vinden.
    Ook in de winter.
    Makkelijker te vinden met zwevers waar je nu mee vliegt kan ik je vertellen.
    Je ziet echt alles aan je dlg namelijk.
    Voor wat betreft de windsterkte.
    Dit is ook een beetje afhankelijk met wat voor dlg je vliegt.
    De ene steekt veel beter dan de andere en dan kom je dus ook beter terug.
    Tot ca windkracht 4 kan je zeker vliegen al is dat niet voor iedereen weg gelegd.

    Wanneer er weinig wind staat en het erg thermisch is vind ik het al snel wat saaier worden.
    Als elke worp raak is, bedoel ik dan..
    Ik vind het zelf dus leuk als het wat waait en de thermiek moeilijk te vinden is.

    En het mooie van dlg-en.
    Je gaat er veel beter door vliegen!!
    Ik tenminste.
    Het is al eerder genoemd.
    Hulp van een mede dlg-er is wel handig in het begin.

    Je zal er geen spijt van krijgen!
     
    heino, flytonio en RJA vinden dit leuk.
  6. Raymond3D

    Raymond3D

    Lid geworden:
    5 jul 2011
    Berichten:
    105
    Ik wou ook wel eens kennis maken met het fenomeen dlg maar had geen zin om meteen een vermogen uit te geven. Toen kwam er een ongebouwde hk versus op mijn pad en daar kon ik me geen buil aan vallen . Ik heb er overigens wel voor gekozen een motortje in te bouwen maar dat is meer vanwege een tijdelijk fysiek ongemak . Het voordeel hiervan is dat je dan ook nog een escape hebt vooral als beginner . Ik ben met een paar seconden op hoogte en heb ook al meegemaakt dat het ding niet naar beneden wou . Al met al is het inderdaad erg leuk om te doen 20210430_170843.jpeg
     
    RJA vindt dit leuk.
  7. Robert O

    Robert O

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    50
    Dank, leuk dat al die uitgebreide verhalen. Zeer behulpzaam.
    Hier maar echt iets mee gaan doen! :)

    Tantalus lees ik ook erg veel over, wel weer wat lastiger te krijgen geloof ik. Vooral de 2e hands markt gaat altijd erg hard volgens mij. Of iemand moet hier nog ergens iets weten? ( Ik ben woonachtig in omgeving Coevorden)
    Zou de Kite DLG bijvoorbeeld een goede optie kunnen zijn? ( https://www.hyperflight.co.uk/products.asp?code=KITE&name=kite-1-5m-dlg ) Deze verkopen ze geloof ik ook nog bij Aerobertics.be
    Of de Falcon die ze wel bij deze Engelse winkel verkopen?


    Praktische zaken, ik vlieg met spectrum. Iemand ervaring met wat er in past aan ontvangen?


    Dank
     
  8. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    De Kite ken ik niet, de Falcon wel. Daar is een uitgebreid draadje over te vinden in dit HLG/DLG/F3K forum. Ik ben zelf de eerste die met dit type is gaan vliegen in Nederland en het bevalt mij zeer.

    Maar, er bestaat niet zoiets als de beste DLG. Het is erg persoonlijk. Ik was gek van mijn Stream NXT, maar kon veel minder overweg met een Flitz 2 en een CX5 - terwijl dat anderen dat nou juist weer hele fijne toestellen vinden.

    Verder denk ik dat je als beginner echt beter af bent met een tweede of derdehands. Alles bij elkaar kost een nieuwe DLG zo’n 700 tot 800 euro (prijzen Hyperflight tegenwoordig zonder BTW). Dan moet hij nog in elkaar, wat misschien niet moeilijk is maar toch wat ervaring vraagt. En dan moet je je gloednieuwe en peperdure kist zonder ervaring de lucht in slingeren...

    Afijn, En je gelooft het of niet....

    Terwijl ik dit zit te typen heb ik het effe in de groep gegooid en heb ik een mooie derde of vierde-hands Tantalus gespot waarmee een clubgenoot (@flytonio of dit forum) verslaafd is geraakt... Hij vliegt inmiddels iets anders.

    Ik heb hem alvast voor je gereserveerd. Ik ken die kist, super buitenkans om een leuk vliegende DLG op de kop te tikken voor een fijne prijs, met als voorwaarde dat als je eenmaal verslaafd bent je het ding voor rond die prijs weer kunt over doen aan de volgende die verslaafd wil raken!

    Hij kost 180 euro, en heeft natuurlijk zijn dingetjes (je ziet dat hij gebruikt is) en een nieuw accuutje kan geen kwaad, maar hij is zijn prijs meer dan waard.

    Laat maar even weten wat je ervan vind en doe een pm naar @flytonio voor de details.

    Groet,

    Roger
     
    flytonio en spedter vinden dit leuk.
  9. flytonio

    flytonio

    Lid geworden:
    15 sep 2013
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Hoofddorp
    Robert,
    je hebt een pbtje
     
  10. Robert O

    Robert O

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    50
    Oelala, dat klinkt wel als een hele mooie aanbieding. Bijna te mooi om waar te zijn.
    PB is onderweg :)
     
  11. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Als er hier nog meer 'beginners/instappers' zouden lezen: er is natuurlijk meer dan de Tantalus geschikt om in DLG'en te stappen!

    Met een Flitz(2) heb ik ook graag gevlogen (op aanraden van een ander forumlid). Toestel bestaat al enkele jaren maar is volgens mij nog te krijgen...
    Sinds vorig jaar heb ik een Auri. Toen een collega-modelvlieger hem in de lucht zag, was zijn reactie: dat lijkt me nog een echte 'zwever'. Vliegt prettig, zowel snel als wat trager te vliegen
    Als het een nieuwe moet zijn, kijk dan ook eens naar de Albatros. Volgens mij kost deze nu nieuw onder de 500euro en z'n vliegeigenschappen hebben me aangenaam verrast. De mijne was dan niet zo glimmend als een 700-euro-model, maar dat zie je toch niet als je hem gegooid hebt! Door teveel keuze kwam hij echter aan te weinig vlieguren en is ondertussen naar een nieuwe eigenaar verhuisd.

    Als ik dan toch aan 't vertellen ben: In mijn beginperiode heb ik enkele CX4 gehad, misschien niet het makkelijkste toestel, maar vooral mijn (on)kunnen maakten er geen succes van. Was ik maar niet zo gek van laagdekker DLG's... De CX2 en CX3 zijn een stuk 'floatier', die gingen me toendertijd beter af. (als je ze nog tegenkomt)

    Nu heb ik nog een Falcon, standaard en in de 240gram. Heel leuk toestel, en mijn to-go-vlieger met wat wind. Houdt van wat snelheid en is misschien daarom minder geschikt als beginnertoestel. Als je andere (motor)modellen gevlogen, en het knuppelen in de vingers, hebt, hoef je niet te twijfelen!

    Sinds deze winter heb ik een FX. Terug een laagdekker (ben te oud om nog van die gekte te genezen)... (mede) ontworpen door Kristof, maar omdat hij gestopt is met bouwen komt het toestel nu van GCM in Polen. Als ik hem vergelijk met de Falcon is hij misschien iets minder 'snedig', maar zeker zo all-round en vliegt zeer stabiel. Als je een keer moet wegkijken van je model, hangt hij nog precies daar waar je hem 'gelaten' hebt... Nu ben ik geneigd om de Falcon te nemen als het waait, maar waarschijnlijk is dat door een gebrek aan een extra ballaststick voor de FX...
    Het is wel duidelijk op welke twee het minste stof ligt...

    Eigenlijk maakt het niet eens zoveel uit met welk toestel je vliegt, probeer zeker een paar collega DLGers te vinden om mee te vliegen. Mijn eerste 2jaar zat ik in een clubje waar ik als enige DLG vloog en er was nog een lid dat ergens een zwever had. Daar kom je dus geen meter vooruit...
     
  12. Toby

    Toby

    Lid geworden:
    18 jul 2011
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Bussum
    Hier nog een beginner (qua dlg) opzoek naar een betaalbaar 2e hands dlg zwever.
     
  13. Robert O

    Robert O

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    50
    Gister ochtend met een lange heen reis de kist opgehaald in Hoofddorp. Na een warm onthaal en een paar proefvluchtjes op het lokale veld, inclusief een uitleg over hoe je WEL een DLG moet gooien (dank daarvoor) de kist meegenomen naar huis. Gezien de lange rit samen met mijn vriendin die mee was nog even gezellig hoofddorp verkend maar dat ter zijde.

    Vanmorgen begonnen om de kist op mijn zender te krijgen met alle uitgelegde mixers, dit was even een uitdaging maar allemaal zeker gelukt. Er zal ongetwijfeld nog wat fine tuning plaats vinden maar dat is uiteraard niet meer dan logisch.
    's middags uiteraard meteen dankbaar gebruik gemaakt van het schitterende weer, na een paar "normale" handstarts gemaakt te hebben moest het dan toch gebeuren en de eerste slinger gegeven. Buiten dat ik de hele middag niet hoger kon gooien dan een 20 meter (Volgens de hoogtemeter) verliep alles uitstekend. Ondanks deze beperkte hoogte toch verschillende langere vluchten gemaakt van 2 a 3 minuten. Met een dag record van 6 minuten en 53 meter hoogte. Heb er enorm van genoten!

    Het gooien zal ik mij nog in moeten gaan verdiepen maar ondanks dat een zeer leuke middag gehad met een hoop en ja echt een hoop starts.
    Uiteraard had ik ook niet verwacht dit in 1 dag te kunnen, maar gelukkig is het wel gelukt om geen rare dingen te doen en alles veilig en gecontroleerd te houden tijdens het gooien. Dat vind ik toch het belangrijkste.

    Dank voor de hulp en de mooie aanbieding.
     
    Berrie, flytonio, RJA en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Erg leuk Robert, goed te horen dat je een geslaagde start hebt gemaakt met DLG vliegen.

    Nu moeten we Toby nog effe helpen.

    Iemand iets liggen?
     
    flytonio, Robert O en spedter vinden dit leuk.
  15. flytonio

    flytonio

    Lid geworden:
    15 sep 2013
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Hoofddorp
    Heel veel plezier ermee Robert, en het werpen komt met oefenen en op youtube een paar launches bekijken vanzelf wel goed. Kijk bij jou in de omgeving of er mensen zijn die al dlg'en.
     
    Robert O vindt dit leuk.
  16. arzeg

    arzeg

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    67
    Locatie:
    loenen (gld)
    Op marktplaats staat nog een strike 3 te koop voor 350 euro . Deze heeft wel een beetje aandacht nodig bij een aileron. Zo op de foto's te zien lijkt dat te repareren.
     
  17. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Nog een Synergy II compleet afgemonteerd met Frsky ontvanger. Ik heb hem als reserve maar ik wil een enthousiasteling wel helpen.
     
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Heb al een paar keer 2 dlg's aangeboden, maar schijnbaar wil niemand ze hebben. Ze zijn gebruikt en 100% crashvrij. Het zijn 1 twister 1 met 150 cm span en een libelle met 120 cm span.
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  19. Denni$

    Denni$

    Lid geworden:
    18 aug 2023
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Zeist
    ik zie dat dit al een vrij oud draadje is maar ik zoek ook een DLG voor een redelijke prijs liefst een 150 cm kist
     
  20. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb een Helios 2 die ik door schouderproblemen bij het slingeren weg wil doen.
    Romp is een keer gebroken geweest 10 cm achter de vleugel, maar van binnenuit licht maar degelijk gerepareerd.
    Buitenste deel van het rechter rolroer (tipstrike, rechtshandig model) heeft een klein knikje gehad evenals onderste deel van het richtingsroer.
    Vleugel servo's 2x X-08 en hooglaag 2x D47 Vlieg op 2S 350 mAh.
     
    speedyraptor vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina