VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Utrecht
    Auch een aardige tegenslag...maar heb het absolute vertrouwen in dat je dit als een meesterbouwer gaat oplossen en dit schitterend gaat oplossen.
    De plannen zijn al gemaakt zie ik...can't wait to see the results :wave

    Gaat wel een bulk extra werk voor je zijn...fijne voor ons.....meer genieten !!!!:banana::banana::banana::banana:

    Komt erbij dat ze bij Goldhofer helemaal gek gaan worden als ze zien hoever je bent gegaan om deze na te bouwen...dit beloofd heeeeeel veel complimentjes van hun kant
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2021
  2. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Pieter,
    Jammer dat het niet werkte zonder pendel functie.
    Toen je schreef ,al een hele tijd geleden, dat je de pendelfunctie niet zou maken, had ik al zoiets van,zou je dat nu wel doen,zit er niet voor niets op.
    Op mijn Nooteboom Px was ik het sowieso al van plan om het te maken.
    De praktijk laat nu zien dat het ook echt nodig is.
    Om te voorkomen dat de wielen tegen de bovenarm komen kun je een aanslag maken op het stuk pendel gedeelte zeg maar ,zodat het niet verder kan draaien.

    Succes ! :thumbsup:

    groetjes, Charlotte.:bye:
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,

    Uithuilen en opnieuw beginnen.
    SMILEY VERDRIETIG..01.jpg
    Komt goed, het eerste proefmodel van de onderarm is al zo goed als klaar, deze moet nog netjes afgewerkt worden.
    Later komen hier nog foto's van.
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Charlotte,

    Tja, achteraf hé.
    Als ik op een vlakke ondergrond rij is er niets aan de hand, dan blijven alle banden aan de grond.
    Op een rij-baan tijdens een rij-demo, zal het ook gewoon goed gaan.
    Maar ik wil er ook mee in het ruwe terrein rijden en wil ik dat alle banden contact houden met de ondergrond/wegdek/ruw terrein.
    Dit werkte nu het niet naar mijn tevredenheid.
    Een leek zal het niet eens opvallen, dat er soms een band van de grond loskomt.
    Ik zie zo vaak op rij-demo's dat soms de (voetjes) de banden loskomen van het wegdek.

    Ik wil nu echt de onderarmen bouwen volgens de tekening van Goldhofer.
    Bij de 1:1 Goldhofer (5 x 3) waar ik regelmatig mee rij, zitten geen aanslagpunten op het kantel/pendelgedeelte, ook op de Goldhofer tekeningen staan ook geen aanslagpunten.
    Ik wil nu de onderarmen precies namaken volgens de Goldhofer tekening en geen concessies meer doen.
    Als de banden gaan aanlopen tegen de bovenarmen, dan is dit gelijk aan de 1:1 Goldhofer, waar ook de banden soms tegen de bovenarmen aanlopen.
    In ieder geval is het voor jou alvast een goede leer om het pendelgedeelte zeker te gaan maken/bouwen, maar dit was je al van plan, zoals jij schrijft.

    Nu ik de onderarmen uit één stuk uit messing 20 mm vierkant frees, kan ik nu de onderarmen 2 mm meer kantelen/pendelen aan weerszijden ten opzichte van de bovenarm, dit is in ieder geval een pluspunt/winstpunt.
    Bovendien zijn de onderarmen nu een stuk sterker en zullen zeker niet torderen.
    De eerste proef onderarm is zo goed als klaar, moet nog netjes afgewerkt worden, maar dit werkt nu wel perfect en dit zal zeker in het ruwe terrein goed gaan functioneren.
    Hier komen t.z.t nog foto's van.

    Verder is de eerste rijtest goed geslaagd, het liften en het inzakken van de pendelassen werkt perfect, ik kan de pendelassen onder het achterdek 44 mm liften, 1 mm meer dan de schaal 1:14. (schaal 1:14 = 42,85 mm) (600 mm gedeeld 14)
    De 1:1 Goldhofer dieplader (5 x 3) kan 60 cm (600 mm) liften.

    De 2 Mastercilinders werken perfect, de Slavecilinders veren goed. (communicerende vaten)
    In het ruwe terrein veren de 5 pendelassen perfect en veren mooi met het ongelijke terrein mee.
    Ik kan elke pendelas onder het achterdek bij leeg rijden apart liften.
    In principe zou ik het achterdek kunnen laten rijden op 1 pendelas. maar dit is niet realistisch.
    Ook kan ik straks van de interdolly elke pendelas apart liften, maar ook rijden met de drie pendelassen gelift

    Over de eerste rijtest ben ik dan ook tevreden.
    Tja, minpuntje van de onderarmen die niet konden kantelen/pendelen.
    Uithuilen en opnieuw beginnen.
    SMILEY HUILEN.jpg

    Het is voor mij ook heel veel testen en uitproberen, omdat wat ik aan het bouwen ben, nog niet eerder heb gezien in de modelbouwwereld.
    Wel al een aantal diepladers gezien, maar dan is het net niet, wat ik voor ogen heb, dat vind ik dan wel heel jammer.

    Hopelijk kan je lering trekken uit mijn uitproberen, c.q. uit te testen.
    Daarom maak ik ook juist zo'n uitgebreid bouwverslag, waar mogelijk anderen van kunnen leren.
    Al is het er ook maar één, dan ben ik al tevreden.

    P.S.
    Overigens was mijn contactman bij Goldhofer niet blij met mijn beslissing, dat de onderarmen van de pendelassen niet konden kantelen/pendelen.
    Hier hebben we toen uitgebreid over gediscussieerd.
    Ik denk dat hij nu weer blij wordt van mijn beslissing.
    Smiley  Zonnetje.png
     
    vGenLheftruck_Maarten, ozy, Truckie en 9 anderen vinden dit leuk.
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Johannes,

    Bedankt.

    SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg

    Het gaat zeker goed komen.
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0480

    Sessie : 1



    Hallo Allemaal,


    Het zit me toch niet lekker dat het rijden in ruw onverhard terrein niet goed gaat en soms niet alle banden de grond raken in het ruwe onverharde terrein.
    Begonnen met het maken van een proefmodel van de onderarm van draaistellen/pendelassen volgens de tekening van Goldhofer.
    Het proefmodel is gereed en uit getest.
    Ik ben tevreden over het pendelen/kantelen van de pendelas.
    Het kantelen/pendelen van de pendelas moet volgens mij nu voldoende zijn in het ruwe onverharde terrein, zonder dat de banden van de grond komen.
    T.z.t. komt er een uitgebreid verslag met foto's van hoe de proef pendelas gemaakt wordt/gemaakt is.

    De oude onderarm van de starre pendelas. (ingezakt)
    IMG_0551.jpg

    De onderarm maximaal gelift : 44 mm.
    IMG_0554.jpg

    De nieuwe onderarm met de pendelfunctie.
    Let niet op de M 5 Borgmoer, die wordt t.z.t. vervangen door een messing borgplaat, gelijk aan de 1:1 onderarm met borgplaat
    Het is de bedoeling om eerst uit te testen of de onderarm met pendel functie wel functioneert.
    De onderarm moet nog gemodelleerd worden en netjes afgewerkt worden

    IMG_0555.jpg

    Kantel/pendelfunctie :
    IMG_0558.jpg

    Let niet op het scharnierpunt, hier moeten de vulringen nog tussen gemonteerd worden. IMG_0561.jpg

    Neutrale middenstand :
    Maximaal gelift. (44 mm)
    IMG_0565.jpg

    De pendelas met de 2 banden gemonteerd :
    IMG_0573.jpg

    De onderarm maximaal gelift : (44 mm)
    IMG_0575.jpg

    IMG_0600.jpg

    Wordt vervolgd in : Sessie 2
     
    John Vogelaar, ozy, Marker en 9 anderen vinden dit leuk.
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0480

    Sessie : 2

    Maximale pendeluitslag bij de maximale gelifte onderarm, waarbij de band aanloopt tegen de bovenarm :
    IMG_0577.jpg


    Maximale pendeluitslag bij de maximale gelifte onderarm, waarbij de band vrij draait van de bovenarm :
    IMG_0581.jpg

    Maximale pendeluitslag bij de maximale gelifte onderarm, neutrale stand :
    IMG_0582.jpg


    IMG_0585.jpg

    Maximale pendeluitslag in de "normale" rijstand, waarbij de band aanloopt tegen de bovenarm :
    IMG_0586.jpg

    IMG_0590.jpg

    IMG_0591.jpg

    IMG_0594.jpg

    Neutrale stand in de "normale" rijstand :
    IMG_0598.jpg

    IMG_0603.jpg

    Wordt vervolgd in :
    Sessie 3
     
    John Vogelaar, huenenbedden, ozy en 10 anderen vinden dit leuk.
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 480

    Sessie : 3


    Maximale pendeluitslag bij de maximale gelifte onderarm, waarbij de band aanloopt tegen de bovenarm, bekeken van uit een andere positie :

    IMG_0616.jpg

    IMG_0617.jpg

    IMG_0612.jpg


    De nieuwe en de oude onderarm van de pendelas.
    Boven: Nieuwe onderarm.
    Onder :Oude onderarm.

    Zie de verschillen in diverse posities.
    IMG_0622.jpg

    IMG_0625.jpg

    IMG_0629.jpg

    IMG_0633.jpg

    IMG_0636.jpg

    Ik was niet echt tevreden over de "oude" onderarmen, omdat ik de onderarmen een aantal keren heb moeten aanpassen, omdat de hefcilinder en niet perfect inpaste, wat uiteindelijk wel is gelukt.
    Door de aanpassingen werden de onderarmen er niet mooier op.
    Nu was het wel zo dat de onderarmen niet echt zichtbaar waren, omdat ze verscholen zitten/zaten achter de velgen met de banden, dus viel het niet op dat er diverse aanpassingen waren toegepast.
    Doordat de onderarmen/pendelassen niet voldeden in het ruwe onverharde terrein, heeft mij doen besluiten om dan toch maar 10 nieuwe onderarmen te maken/te bouwen.


    Wordt vervolgd in : Sessie 4
     
    John Vogelaar, ozy, Bakkers en 7 anderen vinden dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0480

    Sessie : 4

    De nieuwe onderarm in diverse posities :
    IMG_0638.jpg

    IMG_0640.jpg

    IMG_0644.jpg

    IMG_0646.jpg

    IMG_0648.jpg

    Ik ben tevreden over het resultaat van de nieuwe proef onderarm.
    De onderarm voldoet nu aan de maten van de onderarm van de Goldhofer tekening en van de 1:1 Goldhofer onderarm van de 5 bij 3 dieplader.


    De onderarm moet nog wel gemodificeerd worden en netjes afgewerkt worden.

    Nog 15 onderarmen te gaan.

    Tot zover deze update.
     
  11. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Jammer van je tegenslag Pieter.
    Gelukkig ben je erachter gekomen voor het spuiten. ;)
    De oplossing ziet er netjes uit en zal zeker een verbetering qua rijgedrag opleveren. :thumbsup: :thumbsup:
     
  12. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Utrecht
    En hier is weer een toetsenbord gesneuveld....:kwijl::kwijl::kwijl::kwijl::kwijl:

    Wel jammer dat al dat mooie vakwerk niet meer zichtbaar zal zijn eenmaal voltooid.

    AMAI wat een beauty !!!!
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  13. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Nijmegen
    Ziet er goed uit Pieter ! :thumbsup:

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.

    SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg
     
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Halo Luchard,

    Inderdaad een tegenslag, maar het gaat nu goed komen.

    Bedankt voor het compliment.

    Smiley  2 Dikke duimen - kopie.jpg
     
  16. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Pfff hoeveel frees werk zit er in 1 zoon armpje dan piet
     
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Leon,

    Bedankt voor het compliment.
    SMILEY  OKAY - kopie (2).jpg

    Inderdaad jammer dat je er straks niet veel meer van ziet als alles is gespoten, hoe het is gemaakt, maar we hebben altijd de foto's nog !
    SMILEY FOTOTOESTEL.jpg

    En ja, de onderarm gaat straks voor het grootste gedeelte verscholen achter de velgen en banden.

    Het wordt nog duur aan de toetsenborden.
    SMILEY MONEY.jpg
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Charlotte,

    Bedankt voor het compliment.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg

    De onderarm ziet er optisch ook veel beter uit dan de "oude" onderarmen.
    Bovendien is de onderarm ook veel steviger geworden.
     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Arjan,

    Dat wil jij niet weten.
    Dit is de eerste proef onderarm.
    Het is steeds meten, frezen, uittesten, frezen, passen en meten en weer frezen en boren, weer uittesten.

    Ik heb de tijd niet opgenomen, maar het was best veel werk om tot dit resultaat te komen.
    Alle maten genoteerd op mijn beroemde kladpapiertjes.
    Ik zal de tijd eens even opschrijven hoelang een onderarm maken kost en zal uitgebreid bouwverslag van de onderarmen maken met weer veel foto's
    Het voordeel is dat de de rest van de onderdelen allemaal zo één op één overgezet kunnen worden.
    De volgende 15 onderarmen maken zal een stuk sneller gaan.
     
    Tug.NL en ArjanN vinden dit leuk.
  20. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Pieter ziet er weer heel netjes uit, jammer van de tegenslag, maar die kom jij vast wel te boven.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina