heeft iemand misschien een overzichtje van de goudkleurige merker eind denmpers, ik heb pas een aantal van deze dingen kunnen bemachtigen en ben wel benieuwd waar ze voor gemaakt zijn Ze zitten nog in de verpakking en er staan nummers op maar kan nergens iets vinden op internet
Het zijn vrij dikke dingen en vermoed dat ze bedoeld zijn voor een flinke 4takt (20-30 cc) of grotere 2 takt ( 30-50cc)
Ik weet niet heel veel van Merker Dempers, maar ik weet dat je viertakt dempers kunt herkennen aan dat ze OF schroefdraad aan de ingang hebben, Of een soort van pijp met twee sleuven zodat je hem met een slangklem kunt vastknijpen. Hebben ze een gewone ronde aansluitpijp met ribbels aan de buitenkant, voor een siliconenslang o.i.d. dan zijn het tweetaktdempers. Ik vond de Merkers die ik gehad heb, altijd erg mooi "rustig" klinken.
Kijk dat in handige info... bedankt Bert De dempers die ik heb liggen staan weer niet in het overzicht die niels plaatste, ik heb artikelnr 413 / 414 / en 704 Ze hebben allen een dikkere aansluiting voor siliconenslang dus 2takt dempers
Jammer dat ze voor dikkere motoren zijn... Ik heb een Saphir die momenteel een Zimmermann pijp heeft, en die dingen zijn van RVS dus relatief zwaar. Merker pijpjes zijn vederlicht, dus ik had eventueel wel interesse...
Ow..... maar het is niet de bedoeling dat ik ze ga verkopen maar oke, voor een echte brandstofvlieger wil ik er gerust eentje verkopen, zeker als het op een saphir komt ... welke maat zou daar goed op passen ?? Die ik heb liggen zijn ongeveer 4 cm doorsnede en in verschillende lengtes
Ja, helaas zijn die overzichten weg. ook die van Hatori zijn verdwenen. Ohw had ik er maar PDF's van gemaakt. Wel van Mac's heb ik het op kunnen slaan. Hier... aangepatste merker voor mijn Saito 100. Houder is een tulle, een O-ring en een gebogen en zilvergesoldeerde steel van een papierknijper. Zolang de voorpijp langer is dan 20cm komt het goed, ik hoop dat ie niet te veel tegendruk geeft... Binnenin zit een geperforeerde pijp naar achteren toe. Standaard. Het is geen resonatiekamer, gewoon een muffler. Zelf heb ik er nog een extra wervelpijp in gemonteerd met voldoende opening. Dat is de dwarsfluit hier onder... Dop is UHU endfest gelijmd op maximale hitte volgens instructieblad, en geklonken. Pok! Die zit! Als je CG maar goed staat... dat was de drijfveer... Kortom... experiment is altijd leuk... Gr Bas
En hoe bevalt de Merker ?. Ik heb er 1 uit de verpakking gehaald en eerlijk gezegd had ik er iets meer van verwacht, het is gewoon een holle pijp met een schotje met wat vreemde gaten erin
Ja, ze zijn vrij simpel. Maar de Merkers die ik tot nog toe gehad heb, werkten goed. Aangenaam geluid, en ze waren altijd prettig geprijsd.
Ik ga er eentje aan een motor hangen, ben wel benieuwd wat zon demper doet aan een os 61fx Ze hebben een diameter van 4 cm en denk dat ze voor motoren tot 10cc geschikt zijn Kan ik ze mooi vergelijken met een resopijp
Verwacht geen superwonderen... ze zijn gewoon "goed", maar het is niet zo dat je opeens twee keer moet kijken of je motor wel loopt of zo... Het 25 Euro dempertje voor mijn OS Surpass 91 was echter wel vrijwel net zo stil als de Zimmermann die er eerder achter hing (klonk iets anders maar gaf geen significant verschil met de dB meter), en daar had ik 125 Euro voor betaald. De merker was twee keer zo klein en 1/6e van het gewicht...
Merker haalde zijn verdienste uit het modulaire bouwsysteem. En zal formules of vuistregels hebben toegepast voor volume en koeling. Vroeger had je ook het merk Herzog. Deze bouwer gaf meetwaarden bij zijn type demper. Decibel waarden. Ook hij werkte met een bouwsysteem met voorbewerkte componenten. Alu Gelast en binnenin schotten en buizen om het gas te koelen en te wervelen. Je kan er trompet op spelen. Zelfs dat verstomt aan de uitgang. De demper is net iets te groot voor onder deze RC1 in deze opstelling. Maar test ik nog even als de Saito aan de loop gaat. Ander nadeel van een complexe demper bij vooral methanol is het condensaat wat achterblijft. Kool en vet dat verzameld en er lastig uit gaat. Dus die mooie demper wordt op den duur gewichtiger en zwaarder. Bij benzine is het niet anders, en kan je ze ook niet ontkolen door ze in een pan met benzine te stoken. Deed men vroeger met volgeraakte Puch en Mobilette uitlaatjes... Merker is dan nog wel te spoelen. Merker was volledig in uitlaten en aansluitingen op diverse motoren. Bochten, flenzen en buizen. Je kon er systematisch mee voort.
Ontkolen doe je door een flinke handvol grit of bijvoorbeeld kleine moertjes o.i.d. in de uitlaat te gooien en het ding dan in een verfschudder of zoiets te zetten... Met de hand gaat ook.... Werkt vrij goed, maar zeker handmatig is het wel een beetje een geduld-klusje