Weer een starter

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Andr387, 2 mei 2021.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Mijn zoontje heb ik dat heel erg ingepeperd. Vriendjes hebben zelf een pruts speelgoed autootje dus willen ze ook eens proberen. Niet doen. Geen andere zomaar mee laten rijden. Maar geldt ook voor volwassenen
     
    Cnn vindt dit leuk.
  2. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    De keren dat we iemand anders (familie) lieten rijden, kon er een nieuw diff in, of zelfs erger een gesloopte Esc. Dat laatste kan toeval zijn, een diff sloop je door heel volgas te geven wanneer een van de wielen (2wd) vast zit.
     
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Diff is op meerdere manieren te slopen. Veel grip, veel gas geven werkt ook goed.

    Springen en teveel gasgeven tijdens het landen.

    Heb mijn zoontje destijds met een Carson crawler leren rijden. Denk dat hij 2.5 was. Ging erg langzaam maar was goed om te leren wat de zender deed. Plus dat snellere auto's op die leeftijd ronduit gevaarlijk zijn voor kinderen. Toen een losi mini 8ight in Hannover voor hem meegenomen, dat was een leuke auto. Maar gebruikte materialen zeer ondermaats. Ding was altijd stuk. Toen hem een hpi apache c1 gekocht. Dat bleef redelijk heel. Die zijn erg gevoelig met omslaan. Shocktowers buigen per direct. Na er tig van vervangen te hebben( overkwam mij ook) carbonnen versies gevonden. Perfect! Nooit meer krom. Maar een apache rijdt erg gaaf, springen kunnen ze niet. Ding is loodzwaar en zwaartepunt ligt veel te ver voor. Losi xxl lst2 een beest van een auto. Had er 2 gekocht. 1 voor mijn broertje en 1 voor mijn zoontje, Maar de diffjes waren verschrikkelijk, de pinnen waren net potloodstiften. En dan was het hele diff overleden. Pinnen vervangen door hpi varianten, die waren veel sterker, het bleef nu langer heel. Als nog braken de tandwielen in de diffs. Heb iedere diff shim video wel gezien omtrent de lst op YouTube. Jammer genoeg was dit een bekend probleem. Dit was op 4s zonder springen oid.

    Bovenstaande auto's allemaal rtr spul trouwens. Wel genoeg aan veranderd. Maar kwalitatief is erg anders.

    Ik heb nog een hobao hyper 8.5 pro. Deze is gewoon in nieuwstaat. Met normaal gebruik gaat er niks stuk.

    Een traxxas e revo vxl overleefde de straat heen en weer niet zonder direct dingen te vervangen.

    De latrax heb ik het verder maar niet over.

    Ik had nog een team associated rc8te met tekno chassis ombouw. En bergen spares. Was ooit een wedstrijd setje. Heb van het tekno chassis een team associated short course gebouwd( zoveel flex in het tekno chassis dat de aandrijfas die van het midden diff naar het voor diff ging vaak krom ging. Diff zat helemaal achteraan. Team associated chassis was veel stijver. Ook zwaarder. Maar dat was voor mij geen punt. Ik was niet op zoek naar snelle ronde tijden op een circuit en een chassis met veel flex.

    Die truggy rijdt mijn zoontje nu een jaar of 4 mee. Dat ding is echt grof mishandeld. Grof grof. Paar keer op skatebanen geweest. Op het grasveld achter ons huis vaak springen met zelfgebouwde schansen, hele dag wheelies oefenen( heb immers zakken vol met diffjes gevuld met andere olie voor op het circuit)

    Natuurlijk werd hij niet als projectiel gebruikt, wel een beetje je verstand blijven gebruiken. En natuurlijk kan hij ook stuk. Maar echt belachelijk veel sterker dan het rtr spul en helemaal vergeleken met Traxxas

    Ik heb zoveel bakken met onderdelen en chassis dat het niet uitmaakte als er wat stuk ging, draagarmen sleten, maar knapten echt niet!. Kreeg altijd wel zijn onderhoud. Was er erg van onder de indruk.
     
  4. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Inderdaad zeker het volgas landen heeft ook bijgedragen aan het slopen van het diff. Was op zandduinen met graspollen. Dus veel situaties waarin de grip snel veranderde...en die dingen kunnen hard!

    Mijn zoon ook leren rijden met een Crawler, een Axial SCX10 tweedehands, waarbij de vorige eigenaar zeer veel hop-ups had gemonteerd. Langzaam, maar door de lage gearing en starre assen draaiden alle standaard Axial kit onderdelen binnen no time stuk. Met al die hop-ups, op de kap na, niets stuk gehad.

    Ik was hierna op zoek naar een leuke kit voor een SCT. Echter alleen race chassis te koop die duurder waren dan de gemiddelde RTR. En dan moet alle electronica er nog bij. Uiteraard ws. achteraf wel de beste keuze, maar een roller of kit voor een instap versie was, en is er gewoon niet. Te weinig vraag naar blijkbaar.

    Ik kom uit de tijd dat je een boot, vliegtuig of auto helemaal uit een kit moest opbouwen. Er is veel veranderd, en RTR heeft vast de hobby gered eind jaren 90 begin 2000. Maar toch zou ik graag eens een kit voor een auto bouwen. Maar is voor de lange termijn, onze drie identieke auto's kunnen nog wel even vooruit met de bak spares die we nog hebben.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ja. Mijn sct's zijn allemaal 1/8. Zeer schaars geworden omdat die klasse nooit aansloeg. Om te driften geweldig.

    Een sct is niet meer dan een truggy chassis met buggy draagarmen.

    1/10 waren er toch wel kit versies te koop?

    Ja vroeger( begin jaren 90) kreeg ik een tamiya clodbuster van mijn vader. Was van de zoon van Quartel in zwolle geweest. Zat een mechanische snelheidsregelaar op, toen kwam er een robbe regelaar op. Ding moest altijd verhuizen tussen mijn boot, clodbuster, en een zwever van mijn opa. Was erg duur destijds.

    Springen kon je vergeten. Op het laatst was de clodbuster een hybride geworden van plastic en messing( alles brak af. Een kennis maakte gefreesde en gedraaide onderdelen) al het plastic brak af. Maar heb er heel veel plezier van gehad. Nam hem zelfs mee als we vroeger op wintersport gingen. Kon hij zich door de diepe sneeuw ploegen.

    Vergelijk je de clodbuster met een rtr van hetzelfde geld tegenwoordig( clodbuster was 2ehands destijds 1000 gulden) dan is het gewoon meuk. Bijvoorbeeld met een losi lmt.

    Maar wil je wat goeds dan het beste een kit.

    Spul van vroeger is niet te vergelijken met een rtr van nu. Een rtr van nu is niet te vergelijken met een goede kit van nu.

    Dat kan je als richtlijn aanhouden.
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2021
  6. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    1/10 schaal SCT waren er een handvol opties. Volgens mij nu zelfs nog minder. Maar wat ik al zei, als kit duurder dan een RTR kit. Reden simpel: de kits zijn voor de gevorderde rijder, en dus al voorzien van vele upgrade onderdelen.

    In principe heeft een 1/10 SCT de footprint van een gemiddelde 1/8 buggy. Alleen veel lichter van gewicht.
    Een 1/8 SCT is een zeldzaamheid, volgens mij niet veel aanbod geweest ook.

    Tja, Tamiya eind jaren 80...zeker met een "snelle" motor uit een van mijn boten trok je een grashopper stuk. En dat was gewoon brushed (wel met externe borstels, vervangbaar). Gescheurd chassis, en dat kunststof was gewoon niet te lijmen. Zelfs met epoxy zo weer gescheurd.

    Ik moet zeggen, Arrma heeft zich kranig getoond in al die jaren. Dat gezegd, we racen er alleen tegen elkaar mee op onverhard. Dan rijdt je allemaal dezelfde kant op, delta V valt dan mee. En 2S, geen 3S meer (waanzin ook met RWD)
    Skatebaan hebben de meeste nooit gezien of harde stenen. Dat scheelt enorm in schade. Evenals bandenslijtage. Uiteraard zijn de wagens niet meer standaard.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    En zo is de topicstarter niet veel wijzer meer geworden . Buiten dat het vroeger beter was.
    Wat is wel beaam trouwens. Ik rij alleen met oudere modellen. Gebouwd als een tank. Kan hele lijsten geven van voorbeelden. Soit. Het is waar je zelf blij van wordt.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  8. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik denk dat de hier aangedragen commentaren precies de essentie zijn waarom het lastig "goed" starten is met RC autootjes :koud:
    Ik vond het in 2013 - opnieuw starten na 20 jaar - ook erg lastig, maar toen had je tenminste nog TheJang (nu helemaal in de Deense blokjes) die wat te vertellen had over degelijkheid (zo uit de doos) en vooral de rij-eigenschappen. Want ook dat laatste verschilt nogal tussen de modellen in dezelfde klasse.

    Nu zijn er zoveel vlogs met unboxings en "reviews"...maar die zijn weinig betrouwbaar want veelal gesponsord.
    En de lokale modelbouwwinkel voert slechts een handvol merken, en heeft vaak ook andere belangen (dan die van de klant) logischerwijze.
    Als die lokale winkel er uberhaupt nog is. Hier bij mij in de buurt fors uitgedund...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Vroeger beter was? Ik gaf duidelijk aan dat de tamiya's van toen brandhout waren

    Dat de Kit versies van pak hem beet 10 jaar oud sterker zijn is om het simpele feit dat men toen grotere motoren gebruikte. En nu veelal 3.5cc op een truggy. Alles moet zo licht mogelijk om sneller te gaan. Voor een recreatieve rijder niet van belang. Daarom is een oudere truggy een beter advies.

    Tja welke RTR auto heeft geen upgrades nodig. Allemaal zwakke stuurservo's. Diffjes bijvullen.

    Als je budget 500 is. Dan is het verstandig een 2ehands set te nemen. Dat red je simpelweg niet met dat geld als je het nieuw wilt halen.

    En ik ben het met @Unusual RC eens. Meeste reviews zijn gesponsord. Het is echt goed zoeken. Of op forums zoeken. Maar rtr spul is in de regel wat minder. Alhoewel ik Arrma erg mooie modellen vind hebben. Ziet er kwalitatief goed uit. Maar het chassis bij de grotere modellen schijnt erg door te buigen. Zijn ook weer geupgrade chassis voor te koop
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  10. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Loop net in de intertoys...

    Alles zeggend..

    20210512_125828.jpg 20210512_125814.jpg
     
  11. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Wow, doet mij denken aan de tijden dat je bij Bart Smit je RC spullen moest kopen, in de jaren 80!
    Weet nog goed, het Sinterklaas boekje van BS, en dan de laatste pagina's. Kwijlen...

    Maar bij de Intertoys heb ik echt nog nooit Traxxas of ander "hobby-grade" RC gezien.
    Uniek dit, maar Traxxas niet voor mij ook idd.

    Destijds niet voor de Slash gekozen (2wd en 4wd) vanwege de matige rijeigenschappen, later kwamen de berichten pas over de kwaliteit.
    Ik moet zeggen dat deze dozen prima staan tussen al het speelgoed daar :thumbsup:
     
  12. Ricochet

    Ricochet

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Steenwijk
    Precies, gewoon kwalitatief goede auto's. Met jou geadviseerde Arma met zeer zwakke en dunne bodemplaat van alu is deze na 3 keer botsen zo krom als een hoepel. Dan kun je voor 100 EUR een nieuwe kopen en 3 weken later heb je weer hetzelfde.
     
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik kan me niet herinneren dat ik een Arrma van 100 euro heb geadviseerd? In die prijsklasse kan je in mijn ogen geen fatsoenlijke dingen kopen.

    Plastic fantastic zullen we maar zeggen. Dat de intertoys het verkoopt heeft te maken met zieke winstmarges natuurlijk. En plug and play zodat iedere boerenkinkel met zo een ding rijden kan. Anders lag er wel een mugen of weet ik het.
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2021
  14. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Volgens mij zijn veel Intertoys franchise, kortom de lokale uitbater kan dit wel of niet opnemen in het assortiment. Hier in Zuid-Holland niet gezien. Alleen Nikko e.d. wat echt rommel is helaas. Vroeger als kind veel plezier gehad van Nikko. Heeft de weg naar "echte" RC geopend.

    Probleem met zoveel hobbies is cognitieve dissonantie m.b.t. merken en types. Zolang echte data ontbreekt over de kwaliteit blijft het koffiedik kijken.

    En omdat er een groot verschil is tussen bashen en rijden op een circuit wat betreft belasting van de wagens ook moeilijk wat zinnigs over te zeggen.

    Ook bij boten en vliegtuigen van Robbe, Graupner of Simprop zaten fouten al in de bouwdoos in de jaren 80. Die namen we toen voor lief en pasten we aan. RTR was er alleen als occasion...
     
  15. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Klopt. Er blijft weinig heel als je volgas wat raakt.

    Het beste is voor de potentiële koper om naar een winkel te gaan. Dan kan je zien wat je koopt. Jammer genoeg zijn de meeste modelbouwzaken ook veranderd in Traxxas magazijnen.. Niet veel winkels verkopen nog ander spul. Arrma kom je nog wel tegen denk ik.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  16. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    En het is wat de aanbieder in huis heeft. Hij kan zich vanwege voorraden geen uitgebreid assortiment aan merken veroorloven.

    Traxxas heeft halverwege de jaren 90 Tamiya en Kyosho van de troon gestoten, en niet zonder reden.
    Wat ik sterk vind aan het Texaanse merk is dat ze modellen lang aanhouden (en zelfs na end-of-life nog jarenlang spares blijven leveren)
    Dat valt mij van een Arrma bijvoorbeeld tegen. Snel al end-of-life. Puur voor de RTR basher, die binnen een paar jaar weer een nieuw model koopt.

    Maar goed, ik ben van de oude stempel. Houtbouw voor vliegtuigen, ABS schalen voor boten en Tamiya 1/10 kits opbouwen met matig presterende borstelmotoren...
     
  17. Ricochet

    Ricochet

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Steenwijk
    Ah excuus, ik verwar jou met iemand anders in het topic hier ;)
    Traxxas is inderdaad plastic, veel plastic. Dat maakt het ook zo goed, want wat ze gebruiken gaat gewoon erg lang mee. Spares zijn cheap en door heel NL vaak uit voorraad leverbaar.

    Tuurlijk, je kunt deze wagens niet vergelijken met Mugen Seike of Xray maar dat moet je denk ik ook niet willen. Traxxas bediend een hele andere markt. Het is een leuke instap voor mensen die een degelijke wagen zoeken en geen zin hebben in gedoe. Als ik leuk wil rijden pak ik toch altijd weer de Erevo, kan tegen een stootje en ik hoef er niet voorzichtig mee te zijn. Mijn Xray staat wat dat betreft ook hoofdzakelijk stof te trekken.
     
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik heb zelf ooit eens een E-REVO ingeruild gekregen.

    Voor mijn zoontje ooit eens eens E REVO vxl gekocht.

    Ik vond de kwaliteit zeer slecht van beide modellen. De VXL bestaat uit veel RPM parts tegenwoordig. Het originele plastic knapte spontaan. Een compleet extra bescherm chassis van T Bone racing als ik me niet vergis moeten monteren. 1 enkele stuurservo die zwaar ondermaats is. Uiteraard wel een vreemde maat zodat er geen andere op past. Wil je dat hij goed sturen gaat dan moet je 2 servo's monteren. Probleem is dan echter dat de stuurservo's zichzelf gaan tegen werken. Er is namelijk niks af te stellen.

    Alles voelt en ziet er zo goedkoop uit. Niet normaal

    Een volwassen E REVO kan op 6s rijden. Als ik dan plastic aandrijfasjes zie dan kan ik het niet meer serieus nemen. In mijn ogen is het puin. Puur marketing waar nieuwkomers mee overspoeld worden, de traxxas lipo packs hebben nog geen eens een balanceer kabel. Dat is te ingewikkeld voor de rijders..

    Destijds vond ik de UDR prachtig. Nog steeds. Vering zag er heel goed uit. Had me er veel in verdiept. Maar man wat een slecht ding was dat. De prijs daarentegen is wel erg hoog. 700a 1000 euro Voor wat? Alles brak, diffjes die zo slecht aansloten dat er zand bij in kwam. Dempers van meuk kwaliteit. Al het plastic lubberde uit

    Losi maakte een veel betere met de Super Baja Rey.


    Op Hemelvaart kwam ik weer een typische Traxxas rijder in het centrum bij ons tegen. De meneer reed de hele middag met zijn coole traxxas door de stad. Beetje driften tussen de terrassen door. Leek een rustler 4x4. Wat heeft dat specifiek met het merk Traxxas te maken hoor ik al?

    Alles. Dat zijn mensen die in de regel nul verstand van zaken hebben. Na wat coole filmpjes in de winkel en op youtube gezien te hebben gaan rijden.

    Wat mediamarkt drones met de vliegtuigen doet, dat doet Traxxas met rc auto's, het ergste is dat het shit kwaliteit is.

    Net speelgoed intertoys auto's als je er aan moet sleutelen. Nee ik zou dat nooit een beginner adviseren.
     
  19. Andr387

    Andr387

    Lid geworden:
    2 mei 2021
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb afgelopen weekend een losi DB pro zien rijden. Meteen helemaal verkocht natuurlijk maar voor ik overhaast m'n geld uitgeef wil ik even vragen of jullie nog nuttige info over deze wagen hebben? Het lijkt me namelijk een fantastisch ding en voor zover ik weet hoeft er standaard uit de doos niks aan te gebeuren en kan ik het sleutelen achterwege laten tot mijn eerste crash haha
     
    Cnn vindt dit leuk.
  20. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Gewoon kopen. Wat er stuk gaat vervangen.

    Veel plezier er mee:)
     

Deel Deze Pagina