Discussie Sub250, een nieuwe vrijheid?

Discussie in 'Sub 250' gestart door helixer, 19 apr 2021.

  1. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ik hoop dat je toch hebt meegelezen. Je ziet dat er wel degelijk een discussie over gevoerd kon worden. En ja je hebt gelijk, maar ik heb ook mijn gelijk gehaald.............................:banana:
     
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik snap je!

    Motor op het duin vind ik persoonlijk onnodig. Ik heb het vaak met motor mis zien gaan: in verkeerde stand naar het duin toe draaien -> overtrek -> motor aan en vol gas het duin in of er overheen en wég.

    Daarnaast is het zand en zout niet bevorderlijk voor alle bewegende delen.
     
  3. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Dat ik dit nog mag meemaken: een beschaafde discussie! mijn complimenten heren:)
    Het is geen toeval dat Justus hier zo op aanslaat: als hellingvlieger bij veel wind, wordt je inderdaad sterk geconfronteerd met het ''optische'' verschil tussen met de wind mee en tegen de wind in vliegen.
    Veel misverstanden onstaan doordat bij bijvoorbeeld een stall de vertikale bewegingen hetzelfde zijn, maar het horizontale traject hemelsbreed verschilt:stilstaand (grondsnelheid), (voorbeeld 25km/u wind vliegsnelheid 25km/u ) tegen de wind met stall zal neusup, slingeren en hernieuwd aanduiken op de plaats geven, terwijl dezelfde stall met de wind mee geeft dezelfde vertikale bewegingen geeft, maar uitgesmeerd met een snelheid van 25+25=50km/u over een aanzienlijk grondtraject. Een totaal ander beeld met navenant het uitlokken van andere (meestal foutieve) stuurbewegingen.
    Opvallend dat helixer graag grijpt naar inzet van de motor om desnoods uit een stall te helicopteren en Justus, als zwever helemaal niet op de motor vertrouwd (ook omdat die er dikwijls niet is) maar op stall corrigerend sturen.
    On topic is volgens mij wel dat bij lichte toestellen sneller gedacht wordt dat ze een''speelbal van de wind'' worden, maar met Justus eens:
     
    Cnn, Bruno van Hoek en Justus vinden dit leuk.
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat dat betreft is het met een Mode 1 zender lay out iets makkelijker, omdat je, inplaats van je duim óp de stick, deze er tegenaan zet.
    Je kunt dan automatisch geen up meer trekken, alleen nog down duwen.
    Heb je je hoofcontrols op één stick (Mode 2) dan wordt het lastiger om dan nog goed L/R te sturen. Bij Mode 1 doe je dat geheel onafhankelijk met je ander hand.
    Maar voor een geoefend vlieger die z'n reflexen op orde heeft maakt het allemaal niks uit
    Heb je een model zonder rolroeren, dan kan het lastig worden hem lang op de rug te houden, omdat de kist meestal de neiging heeft terug te willen rollen.
    Ook keert de functie van het rudder om, maar of je kist dan ook de andere kant op rolt is niet met 100% zekerheid te zeggen. Het kan ook zijn dat als je links rudder stuurt, de kist gewoon naar links rolt allebei meegemaakt, hangt o.a. af van V-stelling, invalshoek.
    Ik heb het allebei meegemaakt.
     
  5. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Je raad nooit waar ik mee bezig ben. :hammer:Ik ben al blij 1: als het vliegt 2: kurkentrekker draaien of hoe dat ook mag heten en 3: heel houden. En dan in het draadje zetten van Sub250. Bedankt voor de info, ook van gisteren.
    [​IMG]
     
    Cnn en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  6. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Juist en daar sla je precies de spijker op z'n kop.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb meegelezen maar dit is geen discussie, zoals ik al zei is dat niet mogelijk bij een natuurkundig feit.
    Mensen hebben jou geprobeerd uit te leggen wat ik schreef, dat wind mee en wind tegen niet bestaat voor een vliegtuig.
    Deels is dat gelukt denk ik, hoewel je wel steeds stall noemt, denk dat jij ook niet helemaal begrijpt wat dat is en hoe dat optreed, maar dat is wat anders.
    Dus geen discussie maar uitleg over hoe een vliegtuig zich gedraagt in een kolom lucht.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ik begrijp en begreep het wel. Dat natuurkundige feit was mij allang bekend. Het ging meer om het feit dat je als piloot op de grond staat en dat daar de situatie anders is. In jouw opinie gelijk dus. En daar heb je gelijk in, maar het gaat erom dat ik er anders tegenaan kijk. En ja ik weet wel wat een stall of overtrek is.
     
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Optisch bedrog zou je het kunnen noemen. Als je 10kmh gaat rennen in een trein die 120 rijdt dan is je snelheid nog steeds 10 kmh qua lucht in je gezicht.

    Zou je uitstappen, dus contact willen maken met de grond(landen), dan heb je wel een impact van 130kmh.

    Een vliegtuig heeft nul boodschap aan het verhaal grond. Alleen heeft de piloot dat tijdens het landen.

    Als de luchtbel zich verplaatst dan vliegt het vliegtuig daar in mee. Dan zou je om op het verhaal trein terug te komen 120 kmh de andere kant op moeten rennen om bij een bepaald punt te blijven buiten de trein. Of je zal de snelheid van de luchtbel moeten vliegen om boven je te blijven. Reist de luchtbel de andere kant op, dan gaat dat boven op je grondsnelheid. Zo word de grondsnelheid hoger. Maar het vliegtuig vliegt dan nog steeds 50kmh. Is de windsnelheid 30kmh. Is de grondsnelheid wind tegen 20kmh. Wind mee 80 kmh.

    Wanneer het vervelend begint te worden is als tijdens de landing die snelheid van de wind gaat variëren. Dan kan hij plots vallen als een baksteen. Gebeurt bij ons op het veld regelmatig
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2021
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wind die plots van richting verandert zijn zwevers blij mee, dat is thermiek, dat kan je al op een paar centimeter boven de grond hebben.
    Als het opstijgt word de bel breder.

    GJ
     
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Hey GJ.

    Ik doelde niet zozeer op het plots stijgen van het model(thermiek bellen). Maar eerder harde wind die in kracht plots af neemt. Waardoor de luchtsnelheid daalt. En vervolgens je model zich langzamer door de lucht verplaatst. In doubt throttle out, was dan vaak de remedie

    Maar hou me ten goede. Dit onderwerp heb ik weinig tot geen kaas van gegeten..

    Al
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Dat is grond turbulentie, veroorzaakt door randvoorwerpen zoals bosjes, sloten, rietkragen, bulten, kuilen of verknuppelen op de zender.
     
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ja. Het gebeurt inderdaad vaak met het clubhuis achter ons.

    Ben geen top piloot hoor. Maar het verschil tussen het verkeerd inschatten van een model en wind waar ik de snelheid op had aangepast die plots van snelheid veranderd merk ik nog wel haha:).

    Dank voor de uitleg.
     
  14. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ook hier gelden dezelfde wetten, toch? Alleen in verticale richting.
     
  15. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ja. Alleen als de snelheid van de lucht geen constante is kan je vreemde dingen krijgen vlak boven de grond. Het model kan daar niet snel genoeg op anticiperen.

    Grond turbulentie zoals ik begrijp
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat ook meespeelt is de (massa) traagheid van het vliegtuig.
    Hoe lager die is (ultralichte schuimpjes), hoe sneller het model de snelheid van de onringende lucht kan aannemen.
     
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ja precies. Dat bedoelde ik ook met anticiperen.. veel motor vermogen nodig bij een grotere kist om snel weer voldoende lucht over de vleugels te krijgen. Of duiken. Maar dat kan een probleem worden vlak boven de grond.

    Meestal geef ik dan een spurt gas om weer genoeg gang te krijgen. Dat is bij de meeste elektro modellen die ik heb geen probleem.
     
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Wat dat betreft heb ik de mazzel dat mijn benzine kisten boven de 12kg zitten :D
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zo zie je maar, voor iedere oplossing hebben we wel een probleem....:D
     
    serge pot en helixer vinden dit leuk.
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    :D
     

Deel Deze Pagina