Republic F84F Thunderstreak 1/6

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Gerald Rutten, 4 dec 2019.

  1. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Het sterkt in ieder geval je karakter, en doorzettingsvermogen, omgaan met teleurstellingen.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  2. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Je wordt er alleen niet volwassen van. Dat dan weer niet ... toch? :D
     
  3. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Is dat de bedoeling dan? :rolleyes:
     
    Arnold 85, MadRay66, Vale Ouwe en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Nee, ik bedoelde juist ook wat tegenwicht te bieden aan alle eerder opgesomde goede deugden. :p Deugdelijkheid is zo saaaai namelijk. Ja, toch?
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2021
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  5. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    715
    Hoi Gerald Zie nu je draad pas . Jammer en sonde maar komt helemaal goed . Fijn dat allerlei hardware nog in takt is!!
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Dat scheelt inderdaad héél erg veel. De turbine lijkt er ongeschonden vanaf te komen. Ook het vele huisvlijt aan landingsgestel heeft relatief weinig schade en is snel te repareren. De rechter vleugel is helemaal intact, nog niet eens een krasje, ook de rechter onderstel is schadeloos.

    De neuspoot heeft een beste smak gehad, ik denk zelfs de eerste impact opgevangen. Omdat de kist in half overtrokken toestand áchter een gras wal terecht kwam heb ik niet gezien wat de stand van de kist was, ik vermoed lichtjes nosedown met linker vleugel iets naar beneden gezien het schade patroon. Het inschuif veer gedeelte is helemaal krom en verbogen maar dat heb ik in een uurtje een nieuwe van gedraaid. Verder paar klein plastic deeltjes er af en de schaar linkjes zijn afgebroken maar dat is allemaal best snel opgelapt. Opmerkelijk is dat de rest van de neuspoot niet beschadigd is. Bij de constructie maakte ik me meer zorgen over de grote opgebouwde vork waar het wiel in draait maar die is helemaal goed;
    [​IMG]

    De linker vleugel...die is helemaal door de midden. Het onderstel heeft de klap daar opgevangen en de vleugel bij de retract bevestiging door de midden gescheurd. Maar ook hier relatief weinig schade aan de poten, sterk genoeg dus! De lucht cilinder is krom en moet vervangen worden, één van de schaartjes is krom maar verder....alles goed;
    [​IMG]

    De romp is afgeschreven. Ik repareer graag maar deze is in meerdere plekken gescheurd en repareren zou het veel te zwaar maken en ook lastig om hem recht te krijgen. Marijn gaat een nieuwe voor me smeren. Bijna alle spanten zijn echter nog in goede conditie dus die ga ik er uit breken/slijpen en kunnen zó in de nieuwe romp geplaatst worden. Alles is nu uitgedacht dus dat gaat ook een stuk sneller dan voorheen. De oude romp bewaren we voorlopig zodat ik op de mm nauwkeurig kan bepalen waar de oude spanten plaatsen. Cockpit kap en luik ook helemaal onbeschadigd alsook de hoogteroeren. Zo kan ik de nieuwe romp relatief snel weer opbouwen, bijna arf...


    Zoals ik al zei is de linkervleugel dwars door de midden. Marijn zei al dat we meteen maar nieuwe vleugels moeten gaan maken en mallen, hij wilde er namelijk ook een kist van maken gezien hoe hij vloog. (Tot het einde dan....:rolleyes:)

    Echter......ik heb nog eens goed naar die vleugel gekeken en ik ga hem tóch proberen te herstellen. Dat eigenlijk voor de sake of experimenting. Romp montage, vleugel buis, dowels, aileron en flap scharnieren en servo aansluitingen zijn nog helemaal intact en zo kan ik veel sneller weer een vliegend prototype krijgen. Ik heb namelijk nog steeds geloof in het dunnere schaal vleugelprofiel maar dat wil ik dan eerst nogmaals testen alvorens we mogelijk een ander profiel moeten kiezen, dat scheelt een hoop mallen werk voor Marijn.

    Heb wat los gemaakt en zo ziet het er nu uit;
    [​IMG]

    Daar kan ik wel wat mee. Het zal misschien ietsje zwaarder worden maar nog altijd lichter dan een volledig afgewerkte schaal kist. Die nieuwe vleugel mallen kan altijd nog. Wél zal ik straks goed moeten checken dat de linker en rechterkant van de kist even zwaar zijn voor de langs as balans.

    Voor nu even goed kijken waar ik strategische verbindingen ga maken om de sterkte goed te garanderen. Ik ga er de komende avonden eens in verdiepen.

    Wordt vervolgt!
     
  7. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Topper:beer:
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  8. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Goed bezig Gerald!
    Knap dat je gelijk weer aan de slag gaat. Bij mij zo zoiets even in de hoek liggen tot het verdriet is gezakt!
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  9. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Spantjes die gelijmd zijn met epoxy kun je makkelijk loskrijgen door te verwarmen met een fohn of verf afbrander.
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Ik ben wel benieuwd: stel dat dit niet gebeurd was, en je was klaar met lakken etc.: wat zou het volgende project geworden zijn?

    Plannen?


    jan.
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  11. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Sow, jij loopt hard van stapel, zo snel gaat dat niet bij mij hoor! o_O

    Ik plan nooit echt ver vooruit, als ik met een project bezig ben dan stort ik me daar helemaal op. Pas als het klaar genoeg is (Je bent nooit helemaal klaar...) dan ga ik misschien eens denken wat ik wil of wat er op mijn pad komt.

    Voor nu lekker prullen met de Streak tot hij schaal klaar is en dat duurt nog wel effe. Er staan nog wel een heleboel dingen op mijn "to do" lijstje maar dat zijn geen nieuwe projecten wat jij wilt horen.

    Hier mijn "to do" lijstje in willekeurige volgorde....kans is echter groot dat een aantal hiervan nooit af komen, je moet soms keuzes maken...
    - Mijn witte 1/5 F16B tweezitter nog schaal afwerken, was oorspronkelijk reserve voor de Oranje maar deze moet ook ooit eens afgewerkt worden
    - Eigen ontwerp straalmotor GR220 van 25kg stuwdruk verder testen, deze heb is paar jaar geleden vastgelopen en staat klaar voor verdere testen maar voorlopig nog niet nodig.
    - Nog wat wannahaves maken voor de oranje F16 zoals remparachute, werkende flares en smokewinders.
    - 3 electrische schaal krikken voor alle modellen. Zo kan ik ze mooi opkrikken voor gear testen en leuk voor tentoonstelling exposities.
    - Een tweede oude KJ66 turbine die ik nog heb liggen ombouwen naar mijn GR130. Heb 95% van de onderdelen liggen. Twee van deze motoren kan ik mogelijk gebruiken voor een nieuw project van Marijn. Ik weet echter nog niet zeker of ik die kist wel wil bouwen, voorlopig nog effe nie...:):)
    - Een droom die ik had was om de kist waar ik het meeste op heb gevlogen na te bouwen. Een grote Fokker F50 met echte turboprops. Daar heb ik al helemaal geen tijd voor. Zoals ik al zei, je moet soms keuzes maken en het moet voor mij wel hobby blijven.

    Wie weet wat er nog meer op mijn pad terecht komt of waar ik plots andere ideeën krijg....soms is het ook wel leuk om het gewoon geheim te houden! :):)
     
    jan brilman, Cnn, Berto en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Exact. Zo moet ik nog een 1 op 3 Piloten pop maken. Ondertussen met een ask23 begonnen van hunschok. Dan ligt er nog een dg800. Voorlopig werk zat.
     
    Gerald Rutten en Berto vinden dit leuk.
  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Da's volgens mij beetje probleem dat alle modelbouwers hebben....té veel ideeën! ;)
     
    Hans Rijkuiter, ramses, MadRay66 en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik zeg ook altijd "ik moet minstens 100 jaar worden in goede gezondheid" wil ik alle plannen en ideeen die ik heb ten uitvoer brengen....
     
    ramses, HansH, Berto en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Dag Gerald,

    Dank voor de uitgebreide beantwoording!

    (Wilde ik gisteren ook al zeggen, maar de site was onbereikbaar. :confused: )

    Snel aan de slag, en dan gaan voor die F50!

    Zoals je misschien weet is daar meer belangstelling voor . . . :)


    jan.
     
  16. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Met turboprops, die je zelf hebt gebouwd, jou kennende....:worship:
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  17. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Tuurlijk! :) Het moet allemaal precies in die schaal kap passen mét schaal uitlaat diameter, dat valt niet mee. Heb er al een keer serieus naar gekeken, een gangbare turboprop krijg je bijna niet passend. Dus zelf aan de gang met vertraging en 6 blads koolstof propeller zoals de echte....ook het onderstel is een mooie uitdaging om na te bouwen....blijf dromen!
     
    nico v kooten en AHoogendijk vinden dit leuk.
  18. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.216
    Locatie:
    Hoofddorp
    In welke schaal had je dit eventueel gedacht.

    Grt John
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.443
    Locatie:
    groningen
    Schaal 1 : 10 geeft een spanwijdte van 2,9 m.

    Schaal 1 : 9 geeft 3,22 m., 1 : 8 = 3,62 m.

    Kijk, dat begint er op te lijken. ;)


    jan.
     
    MadRay66 vindt dit leuk.
  20. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ergens tussen 1/10-1/8....maar er zijn helemaal geen concrete plannen hoor.

    Grt,
     

Deel Deze Pagina