Discussie Sub250, een nieuwe vrijheid?

Discussie in 'Sub 250' gestart door helixer, 19 apr 2021.

  1. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Te veel eer, daar wordt ik verlegen van:weetnie:
    Maar een poging:
    Dat klopt: beiden, ik neem aan dat je een recht gesneden plak depron tegenover een schuim (bah) symetrisch maar gestroomlijnd profiel bedoelt.
    Beiden zijn eenvoudige symetrische profielen (theoretisch: profielen met een rechte skeletlijn), de een beter gestroomlijnd dan de ander, maar ''dikte'' van profielen leveren voornamelijk constructieruimte op.
    De globale eigenschapen van symetrische profiel blijven gelijk: lage weerstand bij kleine invalshoeken, een eerdere overtrek dan een gewelfd profiel en daardoor een een lagere Cl(Ca) max (maximaal haalbare draagkracht) en inverted gelijk blijvende karakteristiek.
    Details: de hoekige randen van een plaat depron: deze genereren turbulentie, maar in welke mate dit ongunstig (voor de hand liggende gedachte) of gunstig is ,is nog maar de vraag.
    Bij lage Reynoldsgetallen (een maat voor de verhouding tussen afmeting van het omstroomde object (profiel) en de snelheid) is het allemaal niet zo duidelijk wat nu wel en niet goed uitpakt.
    Het is wel zo dat bij kleine Reynoldsgetallen (en daar vliegen we bij) alle eigenschappen en effecten naar elkaar toekruipen.
    De praktijk: zeker voor dit soort vliegtuigen zijn de verschillen en het beleven van die verschillen klein.
    Platte plakken depron kunnen verrassend goed vliegen mits het klein blijft en de constructie sterk en stijf genoeg.

    Een denkverwarring kan zijn dat er gedacht wordt (foutief) dat een profiel draagkracht heeft door het verschil in afgelegde weg tussen boven en onderkant van een asymetrisch profiel (het helaas zo genoemde Bernoulli verhaal) en dat er dus bij een symetrisch profiel een andere dynamiek van toepassing moet zijn en het dus ''anders' is.

    @Helitony :Overigens: ik hoop dat het met je neus nog goed komt, of bedoelde je de neus van het kistje?
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    je bent aerodynamisch een stuk beter af met een profiel
    qua niet goed vliegen: dan zou je er eens mee moeten vliegen, en daarna hier uitleggen wat er niet bevalt.
    Zwaartepunt scheelt gigantisch in vlieggedrag. uitslagen, expo, scheelt ook gigantisch
    speling in de roeren kan veel verzieken
    of doorbuigen van bijvoorbeeld vleugel of roeren (gebeurt nog wel eens bij schuim)
    verkeerde motordomp.. of compleet verkeerde prop.

    china rommelt wel eens een beetje ;-)

    qua depron toestellen: ik trek er tegenwoordig een 20 grams glasmat overheen.. en soms tussen de depron en het doek een paar strengen carbonvezel.
    bij voldoende en correct geplaatste carbon strengen, wordt die vleugel verschrikkelijk sterk en stijf.

    zorg je dan dat de scharnieren ook sterk en goed erin kunnen, wordt het een kist die een lang mee gaat
     
  3. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Ha, nee de neus van dat toestel van hobbyking. Met mijn neus gaat het prima.

    Mannen bedankt voor al de info, ga het vanavond eens op mijn gemak doorlezen.
     
  4. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Vooralsnog:


    Nu nog met 100% servo uitslagen. Het inregelen gaan we morgen doen.
     
  5. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Vandaag het cg punt op 25% van de voorlijst uitgebalanceerd en verder de lengteas goed uitgebalanceerd. Voor het juiste cg punt kon ik de lipo niet verder naar voren schuiven en dus moest ik wat gewicht toevoegen. Voor de lengteas heb ik op de tip van de vleugel een heel klein beetje gewicht moeten toevoegen en is nu ook in balans. Al met al zit ik nu tussen de 160 en 170 gram incl lipo.

    Voor de twee standen schakelaar:
    --Voor rudder en elevator heb ik voor beiden standen een expo van 80% en dual rate: tam op 70% en vol 100%.
    --Voor de aileron ook een expo van 80% op beide standen en een dual rate voor beide standen van 35%.

    Mocht ik voor de rudder en elevator een tekort aan uitslag hebben dan kan ik de uitlagen nog verhogen naar 150%.

    Overigens: Mag ik dit toestel nog wel een shockflyer noemen? Ik bedoel dat een shockflyer veel minder is in zijn gewicht en vooral voor binnen?

    Ja leuk, maar mijn model heb ik ter plekke verzonnen. De romp is afgekeken van mijn avatar, maar ook die romp was mijn eigen idee.
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2021
    <250 vindt dit leuk.
  6. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    @<250 ; 400gram dat is niet sub 400 meer hè.;)

    Commentaar op Piper Cub flying sloooow…..
    Hoe kom je daar bij? Ik hou in het algemeen meer van langzaam dan snel, mooi man!.

    : als ik ook mag:

    Die indruk geeft het niet: kijk uit met te grote roeruitslagen, kunnen meer kwaad dan goed doen, risico op oversturen met gevaar op overtrek of oncontroleerbaar spiralen.

    8mm dikte? Nou nou dat is op deze afmetingen flink aan de maat!

    Staartlastig; wellicht ten overvloede, maar sorry als dit bekende kost is:

    Er is een relatie tussen zwaartepunt ligging en instelhoekverschil vleugel/stabilo.

    Een afstelling is in orde als het zwaartepunt ligt in een range waarbij er sprake is van een stabiele instelling.

    Praktisch: voor een dergelijk model kan dat een gebiedje zijn van een 40mm.

    In het algemeen is op bouwtekeningen het zwaartepunt licht voorlijk gekozen.

    Alleen: het instelhoekverschil (eventueel via trim) moet bij de voorlijke, midden of achterlijke ligging aangepast zijn.

    Test: laat het model rechtuit zweven met de minste motorinput en geen stuurcorrecties.

    Steekt het dan steeds met een golvende beweging zijn neus omhoog (dit kan heftig maar ook lichtjes zijn) dan is het instelhoekverschil voor dit zwaartepunt te groot.

    Duikt het model daarentegen of ‘’prikt’’ (rekening houdend dat motormodellen niet al te beste zwevers zijn) dan is het instelhoekverschil bij dit zwaartepunt te klein.

    Komt het model al zwevend in een soort zakvlucht naar beneden: zwaartepunt te ver naar voren.

    Is het model nerveus, onnatuurlijk snel en slecht bestuurbaar: zwaartepunt te ver naar achter.

    Een ok zwaartepunt maar voorlijk: langzaam en tam vliegbeeld.

    Een ok zwaartepunt maar achterlijk: sneller en levendiger vliegbeeld.

    De duikproef: een goed stabiel en prettig vliegend zwaartepunt: pak hoogte, laat het model zweven en zet het abrupt met de neus omlaag. Het model moet nu zelf (probeer stuurcorrecties uit te stellen) aanduiken en weer optrekken, echter als het model hevig optrekt deels of geheel overtrekt en weer in een serie golfbewegingen uiteindelijk uitdempt: zwaartepunt te veel naar voren.
    Duikt het model echter door of herstelt nauwelijks uit zichzelf: zwaartepunt te ver naar achteren.

    Verder ziet het
    er heel goed uit hoor!
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2021
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Als hint:
    Die aileron, jij hebt echt een serieuze uitslag daar..
    op 100% dual ratezal dat heel vlot in de roll gaan :D
    Maar, ik verwacht dat voor normaal vliegen 70% en 35 expo nog wat enthousiast is
    ik zou dan de expo wat verhogen naar 50%, of de dual rate verlagen naar 50

    iets tammer.. beter voor bij de maiden.

    elevator:
    die 100% uitslag zal goed zijn ding doen. 80% expo klinkt ook niet raar.
    maar, de "normaalvliegstand" zou ik wel ff wat rustiger doen.
    bij mij is bijv. de uitslag 100% 45 graden omhoog en 45 omlaag.
    normaal vliegen zit dat op de 10 of 15 graden. en dan 30% expo.
    ik denk dat je nu een beetje een heel erg enthousiaste elevator hebt in de normale vliegstand.

    Ik zou het aandurven om die op 40% dual rate te zetten.. en dan misschien nog wat expo.
    En je hebt een goede kans dat je hem nog steeds wat enthousiast vind.

    Roer:
    niet druk om maken. gewoon vol.
    in dit soort toestel kun je normaal vliegen zonder gebruik van roer.
    dus blijkt hij te enthousiast, gebruik je hem gewoon niet.
    aanpassen naar mate je meer vluchten erop hebt.


    Niet vergeten:
    In de normale vliiegstand moet zo'n 3d toestel alles doen wat je normaal met ieder sportvliegtuigje doet.
    Rollen, loops, stall turns etc.
    en dat moet ie ook vol overtuiging, en strak sturend doen.

    de 3d stand is voor het betere stall werk, flat spin, hoover, harrier, dat soort dingen.
    heel langzaam, grote uitslagen nodig.
     
  8. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    En misschien zonder dat je het zelf weet heb je een prachtige slow flyer. Lees goed de commentaren, daar heb ik ook veel van opgestoken. Als je op een club zit wordt je daar opgevoed, maar als je, net als ik, alleen staat te rommelen, is zo een forum als dit heerlijk om vooruit te komen.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    en soms is het forum ook wel eens een eye opener..

    Sommige clubs hebben nog wel eens een lichte voorkeur voor een bepaalde gang van zaken.
    dat heb je qua veiligheid, en dat is logisch.
    maar soms gaat het zo ver dat men eigenlijk maar 1 type vliegtuig wil zien.
    of dat je iedere naadje 100% perfect weg moet werken op de methode van clublid die en die (als voorbeeld)

    sommige clubs zouden dat nodig hebben.. een raad van eigenwijze oude ventjes die zich bekommerd om de jonkies :D
    maar sommige eigenwijze mensen gaan wel eens een stapje te ver. of sprong.

    Dan kun je op het forum van alle typen vliegers een beetje ervaring opdoen:D
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  10. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Nou ja, er zijn diverse redenen waarom ik niet graag bij een club vlieg. Een daarvan is.............................Ha, daar heb je Leo (Helixer) weer met zijn rol ducktape..............:wavebeetje denigrerend gedrag waar ik een bloedhekel aan heb :worship:.........................boeien.:p

    En natuurlijk zitten die hier ook, maar daar kan je makkelijker omheen. Het gaat om het plezier die je hebt met je hobby. ;)
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2021
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    klopt.
    en het is rotirritant als ze je spullen afkraken.
    constructief advies, top.
    maar afkraken is gewoon echt niet netjes.

    Volgens mij hoort het geen fluit uit te maken waar je mee vliegt, als je maar lol hebt.

    maar ja.
    Kom je met een heel grote kist aangewandeld, hebben dat type mensen ook wel weer wat te zeuren.
    je doet het nooit goed volgens een ander.
    gewoon lekker zorgen dat je zelf lol hebt. een ander hangt zijn eigen slingers maar op..
     
    helixer en Cnn vinden dit leuk.
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik kan mij soms storen aan hoeveel plezier mensen beleven aan een crash of schade.

    Ik probeer het te altijd te voorkomen (ik vlieg geen combat) en ben er soms goed ziek van als ik schade vlieg, maar ik heb situaties mee gemaakt dat mensen gingen juigen en nadrukkelijk grappen maken over onbedoelde schades als mid-airs of een boom in vliegen met dikke schade o.i.d. Dan werden er ineens fotos gemaakt en moest iedereen even een duit in het zakje doen hoe mooi je kist wel niet tot snippers werd gevlogen.

    Toegegeven: er zijn situaties waarin een crash reuze grappig kan zijn maar meestal zie je de piloot zelf dan ook w lachen.

    Maar als je een gat in je dure carbon vleugel vliegt, daar flink ziek van bent en er staan dan 10 man om je heen te gillen en te lachen dat je zo'n mooi gat in je kist heb gevlogen.....

    Ik ben snel naar huis gegaan en een tijdje niet meer geweest toen.:oops:
     
    Cnn vindt dit leuk.
  13. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Blijkbaar wel, want het weerhoud je dus om bij een club te gaan vliegen...
    Een club is een groep vaak zeer verschillende lieden bij elkaar, verbonden door dezelfde hobby.
    Tuurlijk zitten daar lieden tussen waar je meer mee hebt dan anderen.
    Maar je moet ook wel ergens tegen kunnen denk ik, want je schrijft wel boeien, maar trekt het je toch flink aan blijkbaar...

    Zelf vlieg ik brandstof en al m`n kisten (zie link in m`n onderschrift) nog steeds met oude Futaba 35mhz spullen...
    Daar wordt ook lacherig over gedaan en grappen over gemaakt, ga je vissen? Heb je je hengel meegenomen?
    Nou en?! Mij boeit dat echt niets, kan er goed om lachen.
    Ikzelf maak dan ook weer grappen over electro aandrijving, vliegende gillende stofzuigers, enzovoorts... ;)

    Ik ben vaak verhuisd en lid geweest van meerdere vliegclubs, maar herken persoonlijk niet wat jullie schrijven.
    Er zullen in groepen altijd enkele lieden zijn waar je wat minder mee overweg kan, het is net een kleine samenleving.
    Maar suggereren dat op clubs iedereen samenspant tegen jou en je creaties klikt wat paranoïde.

    Welke club is dat, dat klinkt echt waanzinnig?!?

    Solo vliegen is zeker ook erg leuk, ik doe het ook (hellingzweven), maar in club verband is zoveel leuker.
    Veel gezelliger, je leert er van, kruisbestuiving, er is veel ervaring binnen een club.
    Mijn persoonlijke mening en ervaring...

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2021
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    qua crashes: ik heb er ook een hekel aan..
    als iemand bewust de kantjes opzoekt, of zijn toestel niet repareert..
    dan leeft ie zich maar uit.
    hard lachen als zo'n persoon crasht doe ik gewoon niet, en eigenlijk zie ik dat in mijn club ook niet gebeuren.
    tenzij we een combat hadden georganiseert.. dan wel:D

    Zelden gaat iemand vliegen met als doel schade te krijgen.
    en er zijn er maar weinig die het leuk vinden.

    En ik vlieg ook grotendeels brandstof.
    en ik maak me ook schuldig aan het "electroshamen" :D
    al moet je altijd wel ff kijken bij wie je het doet, sommigen kunnen denken dat je het serieus bedoeld...


    Club is gewoon veel leuker dan solo..
    Maar, je moet wel je club mensen zien te vinden.
     
    ramses vindt dit leuk.
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik ben lid van 3 clubs en alle drie altijd gezellig!

    Daar niets op aan te merken hoor:thumbsup:
     
    ramses vindt dit leuk.
  16. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Ramses, ik zal even wat duidelijker zijn. Er is een verschil tussen een grap maken en denigrerende opmerkingen maken. Als iemand een grap maakt in de trant van heeee, daar hebben we Leo(Helixer).............en? Heb je je rol ducktape weer meegenomen? Dan kan ik erom lachen ja, maar ik hoef je niet te vertellen dat er mensen zijn die er op uit zijn je ven te laten merken dat dat toch echt niet kan. Als je een tijdje op een club zit weet je wie een grap maakt en wie er denigrerende opmerkingen maakt. Eigenlijk is dat bijvoorbeeld op je werk ook zo. Er is altijd wel iemand die de grenzen van het fatsoen opzoeken.

    Maar ja............feitelijk...........boeien wat anderen ervan vinden. Maar goed, je hebt een punt als je zegt dat er ook voor mij grenzen zijn.

    EN crashen? Ja soms is het leuk en kan ik me voorstellen dat je erom kan lachen. Bij een andere crash kan dat net even anders liggen en doet dat pijn. Ik denk een kwestie van inlevingsvermogen. De één heeft dat wel en de ander gewoon wat minder of helemaal niet. We blijven mensen, nietwaar?

    Een paar weken geleden vloog ik met mijn DJI mini 2 tegen een klein takje en viel mijn drone in het water. Ik mijn broek omhoog en hup het water in. Ik moest hem wel vinden, anders zou ik via de verzekering van DJI geen nieuwe krijgen. Kosten toch rond de 500 euries, geen geintje natuurlijk. Dus balen, totdat ik hem vond. Een vrouw vroeg nog: Waar ben je in hemelsnaam mee bezig. Tja, ik zoek mijn drone. Ook wel lachen natuurlijk. Lang verhaal kort: Ik heb hem gevonden en was tot mijn middel zeiknat. Ik heb van DJI gewoon een nieuwe gekregen, kosten 45 euro. De service bij DJI is werkelijk top. 5 dagen later had ik hem alweer in huis.

    Tegen mijn zoon vertelde ik dat ik baalde dat ik die hele actie niet had opgenomen. Ik had het graag met jullie willen delen.
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2021
    Cnn, Bruno van Hoek en ramses vinden dit leuk.
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Dat is zeker waar en helaas zijn er bijna altijd wel een of meerdere vliegers op een club die zich verheven voelen boven anderen.
    Daar trek ik dan niet of zo min mogelijk mee op want ik hou daar persoonlijk ook niet van.
    Maar trek het me ook niet aan, ik zou me nooit door een dergelijk persoon weg laten jagen van een club.

    Maargoed, ik wil je niet overhalen om toch naar een club te gaan hoor.
    Jij vliegt lekker op jouw veldje, experimenteert er op los en wij genieten via dit forum mee.
    Het is leuk jouw verslagen te volgen en het sociale aspect wat je niet hebt via een club heb je zo toch op een andere manier via dit leuke forum.

    Ik verwacht dat je dit nu niet leest en op jouw veldje staat om de maiden te doen...
    We zitten te wachten op jouw relaas van de maiden, met filmpje! ;)

    Groeten, Ramses
    .
     
    Cnn, Justus en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Een grap maakt men één keer, daar kunnen we allemaal om lachen.
    Twee keer is twijfelachtig, drie keer en vaker is pestgedrag van de tribale soort (= jij bent anders en alleen daarom moeten wij je niet).

    Scholen zijn inmiddels uitgebreid onderzocht en er zijn maatregelen getroffen.
    Sportclubs zijn nu aan de beurt. Het zal me benieuwen....

    Pestkoppen zijn vaak de grootste lafaards die hun momenten kiezen om hun slachtoffer(s) te sarren.
    Bij voorkeur dus als er geen getuigen bij zijn die niet bij hun tribe (stam) horen.
    Het is ongelooflijk hoe relatief veel volwassenen zich nog steeds aan zulk kinderachtig gedrag schuldig maken en er nog ongestraft mee wegkomen ook.
     
    helixer vindt dit leuk.
  19. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Bizar, maar waar. Verder mooi gesproken.
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Hobbies heb je om plezier aan te hebben op een zo relatief veilige manier mogelijk.

    Ik heb ook zat gecrashed, soms zelfs zuur van een paar dagen. En soms stond ik gewoon te lachen om. Mijn eigen stupiditeit.
    Wil je alles heel houden, moet je je toestellen boven op de kast zetten en er niet mee gaan vliegen.
    Dat een ander staat te lachen om andermans ellende is nooit goed (tenzij die andere alleen maar ellende voor de club bezorgt, wij hebben er zo een)
    Voor de 1 is 100 euro veel geld en voor de ander 10 euro. Kun je in deze hobby geen 40 tot 100 euro per maand spenderen dan is deze hobby eigenlijk niks voor jou, Kosten technisch gezien. Ik zeg niks over de passie voor de hobby. Die passie gun ik iedereen. En bovenal gun ik iedereen het plezier.
     
    Cnn en helixer vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina