Even een andere technische vraag ik ben bezig alles te verzamelen voor de bouw. De motor in mijn TM wordt een DLE 55RA de ontsteking in deze is geschikt tot 14Vmin 1A Nu wil ik alles via een powerbox aan sturen dus 3S 2700Mah voor ontvanger, servo's, ontsteking, smoke pomp. Is dit mogelijk zie nl dat er 2of3 accu's gebruikt worden in schaal toestellen. terwijl er ook diverse merken powerboxen gebruikt kunnen worden! wat is het verstandigste? gr Martin
powerbox is een merk, en ze hebben meerdere dingen.. het begrip "powerbox" slaat zodoende op de stroomverdelers van het merk, niet meteen naar het werkelijke product voor mijn 35cc toestel heb ik: - een powerbox schakelaar, waar je 2 accu's op aan kunt sluiten. de sensor, als ik mij niet vergis. Deze sensor switch heeft een functie waarbij je het voltage kunt bepalen. en hij kan 10 ampere hebben. - sparkswitch, waar je ook de losse accu voor de ontsteking op aansluit - en in totaal dus 2x ontvangeraccu (2s 2200), en 1 x ontstekingsaccu (2s 1300) mijn 70cc - powerbox competition (dacht ik) - Daar sluit ik mijn 2 ontvangeraccu's op aan (2s 2200, omdat ik die heb liggen en overal in gebruik.. keertje extra wisselen indien nodig) - sparkswitch, waar ik mijn ontstekingsaccu op aansluit. (2s 2200 in deze.. 2cilinder) Nu ben ik in deze 2 toestellen uitgegaan van zekerheid.. china heeft veel moois en goedkoops.. maar ik ga een dergelijk toestel niet ophangen aan 100 euro besparing. komt ie omlaag, ben je een heel wat meer kwijt.. daarbij is die 70cc kist een dubbeldekker, en heeft een reeks extra servo's tov de 35 cc kist.. bij beide setup heb ik advies gevraagd aan de shop.. die zelf nogal veel van dit type toestellen bouwt en aflevert. lopen ook een paar wedstrijd 3d jongens rond daar en hun voorstel was niet zoveel anders dan wat ik op internet al een beetje gevonden had.. zoals ik het wel begreep, is 50cc een beetje het omslagpunt om voor de toepassing van een "simpel" stroomsysteem of een "uitgebreid" stroomsysteem. kan allebei. de sparkswitch, en bijbehorende losse ontvangeraccu moet je toch hebben. 2 ontvangeraccu's is op dat formaat wel aan te raden. voornaamste vraag is of je voor de schakelaar optie gaat, of voor de uitgebreide powerbox optie. allebei top.. voornaamste voordeel in dit geval richting de uitgebreide powerbox, is dat de ontvanger niet de hoofdstroom hoeft te verwerken. ontvanger zet zijn signaal door naar de powerbox, en deze regelt verder alles met de servo's en stroom. met de uitgebreide powerbox kun je ook 2 ontvangers koppelen. (niet op alle.. de mijne iig wel). als 1 uitvalt, losrammelt, etc, neemt de tweede over. nu kan een ontvanger best wel wat stroom verwerken. en 50cc heeft nog geen dubbele servo's per stuurvlak etc.. daarom.. beide opties zijn goed.
o ja, de rookpomp zou ik ook voeden met een losse accu. als je dit vanaf de ontstekingsaccu voed, heb je kans dat je opeens zonder vonken zit. pak je het vanaf de ontvangeraccu's, trek je die misschien voortijdig leeg. alles wat mis kan gaan, zal een keer mis gaan.. daarom alles een eigen accu..
Nee dat klopt vliegtuig is een Tiger Moth van Value Planes zo een als Serge gebouwd heb. vlieg gewicht is rond de 9 a 9,5 kg motor is de nieuwe DLE 55RA met 6pk bij 8500rpm aansturing is een servo per stuurvlak 2 rolroer 1 roer 1 hoogte 1 gas alle maal rond de 12kg ik wil deze HV aansturen voor de motor 1x servo rond de 6kg en natuurlijk de rexl ontsteking deze kan zelfs 14 volt werken maar 2S is genoeg. maar zit er ook een schakel functie in zo een stroom box om dingen aan/uit te zetten b.v. smoke pomp en verlichting? mijn rc is FRSKY based, vroeger kon je van die kanaal schakelaars hier voor kopen. gr Martin
Check eens de Redundancy Box van Frsky: dubbele voeding, dubbele ontvanger (via sbus aan te sluiten) en stroombeveiliging per kanaal.
Ik heb de RB10, kan je met twee kleine ontvangers {x4sb} met s-bus toch alle kanalen aansturen, en met 2 accu's werken. De 30 en 40 zijn duurder, maar die hebben meer telemetrie. Hier heb je ze op een rij: https://www.frsky-rc.com/product-category/flight-safe-system/ Groeten, Arie
Mijn rookpomp werkt met een losse voedingskabel, en die heeft een servo stekker voor het signaal. het signaal, hoe hard de pomp moet draaien, komt van de zender af. dus los kanaal. Wil je verlichting, zul je een module moeten hebben die op basis van een signaal dingen aan of uit kan zetten. dus een extra kanaal De sparkswitch (of wat voor merk ook) werkt ook met 1 voedingskabel, en een signaal kabel die je ergens op een kanaal inprikt. Dat moet je dus allemaal op de zender instellen. en daarna zorgen dat de stekkers op de goede kanalen komen te zitten.
okee dus dat wordt uit zoeken kanaal voor kanaal weer een paar dagen frummelen dat is het leuken van deze hobby zo leer je elke dag weer.
kan ff wat programmeer werk zijn ligt ook heel erg aan de zender. de normale servo's, dat gaat redelijk normaal. de kill switch moet los, die moet aan en uit kunnen schakelen. dacht dat 50% meestal het wisselpunt is. pomp, die moet je eigenlijk op een curve mee laten lopen, gekoppeld aan je gas. beetje rommelen, lukt vanzelf
Die RB20 moet je zien als een stroomverdeler, een apparaat om alle ontvangerstroom netjes naar alle servo's te krijgen zonder dat je ergens iets heftig overbelast. verder doen die dingen in de regel helemaal niets. dat verdelen is nodig, omdat een servostekker normaal maar 2,5 ampere door kan laten, en 5 ampere op wat kortere termijn. met servo's tegenwoordig die vrij makkelijk 1,5 of meer ampere per stuk trekken.. wordt het heel moeilijk om voldoende stroom in de ontvanger te krijgen. dan moet je al 2 of 3x een stroomaansluiting op de ontvanger maken. kan wel. y kabel erop en knallen. maar het wordt wel een zwak punt. dus vandaar dat het handig is om de stroom op een nette manier te verdelen, zonder allerlei extra stekkers die los kunnen gaan en zo. Tweede: al het programmeerwerk moet zowieso op je zender gebeuren. de ontvanger geeft dit door aan de RB20 (in dit geval), en de RB20 geeft het door aan de servo. Die powerbox dingen doen hetzelfde, maar dan heb je meer instelmogelijkheden. maar als je die instelmogelijkheden niet nodig hebt (heb jij niet), is zo'n powerbox wel een hoop geld. derde: de ontvanger moet wel een digitale verbindingsmogelijkheid hebben. bij futaba heet dat sbus, geen idee hoe dit bij frsky heet. in de link een paar posts terug kun je ook vinden welke ontvanger je moet hebben je kan niet zomaar iedere ontvanger eraan knopen. bijkomende vraag: wat is je ervaring in de modelhobby? is dit een eerste toestel, je 10e, vlieg je al lang? Weet ik een beetje wat ik wel of niet erbij moet melden, kan wel eens helpen om de hoeveelheid tekst van mijn kant te verminderen
Ah. Ik heb eigenlijk nog nooit een frsky in handen gehad, dus laat staan dat ik me er ooit in verdiept heb Zo wist ik ook van het bestaan van die RB20 niet af.. is een mooi ding..
Ervaring is moeilijk te zeggen begonnen met zwevertje met timer dmv gloeilontje. woonde in de zelfde stad als jij dus door gebrek aan vlieg mogelijkheden maar bootjes gebouwd water genoeg daar. jaren eind 80 begin 90 helivliegen bij Den Haag les gehad van Kees Verplanken Door werkzaam heden in buitenland alles op laag vuur , nu aan het drenthenieren en een geweldige vliegclub gevonden in Odoorn de OLC hier begonnen met vliegen met les natuurlijk. eind januari een VCA gekregen (hersen infarct) dus les vliegen op laag pitje ivm therapie links verlamd. hierdoor de schuimpjes opzij gezet en gaan houtbouwen. gebouwd ondertussen een trainervan 150cm een Fokker E3 152cm een Tiger Moth 140cm alle met brandstof. De schuimpjes waren electro aandrijving. Maar dat vind ik persoonlijk niks. Voor de komende winter een 1/4 schaal Tiger Moth van Value Planes, hierdoor ben ik alles aan het verzamelen. Er is al een hoop verzameld voor de bouw maar nu bezig met de electronica daarom deze vragen de motor wordt een DLE 55RA dit om dat een 50cc viertact of moeilijk te vinden zijn of wordt door bepaalde firma's niet meer gemaakt wordt.De zenders en servo's accu's enz ervaring is er. bedankt voor de belangstelling Martin