Setup Riva Amati

Discussie in 'Speedboten' gestart door MichielNED676, 27 mei 2021.

  1. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Ja ja, zullen de meeste mensen denken, alweer iemand met een zelfde vraag. Maar ik kom er niet uit! Er wordt veel geschreven. Bouw en vlieg al 20 jaar (grote) vliegtuigen met allemaal benzine motoren en ben geen onbekende op dit forum. Maar omdat de garage vol hangt en ik toch iets te bouwen wilde hebben heb ik een bouwdoos van een Riva gekocht (van Amati). Dat gaat echt heel goed en heb er plezier in. Maar nu moet ik een setup hebben voor deze boot. Twee electro motoren watergekoeld. Waarom? Omdat me dit wel aanspreekt, heb ook al de leidingen in de romp getrokken. Maar moet ook regelaars hebben, assen en twee schroeven. Ik lees iets over Rabousch assen, die schijnen goed te zijn.

    Mijn concrete vraag: welke motoren moeten hierin om schaal te kunnen varen en welke regelaars? Een
    auto regelaar want dan kan de boot ook langzaam varen?

    Groeten,
    Michiel
     
  2. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Michiel,

    Om te weten wat je zou kunnen inbouwen, moet je even vertellen hoe hard je vind dat het moet (kunnen) gaan.
    De boot wordt relatief zwaar, dus des te meer 'lightness' je inbouwt, door materiaal weg te halen uit massieve onderdelen, hoe beter het is.
    De meeste modellen varen aanzienlijk sneller dan schaalsnelheid, omdat het anders gauw een saaie bedoening wordt.

    Groeten, Jan.
     
  4. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    @arjan. Dank. Ben alleen geen Ali klant. Zag levering voor 6 augustus. Dat duurt te lang.

    @jan: heb ik ook gelezen en ben al delen met de Dremel aan het verwijderen. Hoe hard moet hij gaan? Moeilijke vraag. Niet snoei hard maar wel even lekker planerend de vaart er in.
    Weet echt niet wat voor een motoren. Anton doet voorstel. En jij? Hoeveel S lipo, hoeveel KV, zeg het maar.
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Deze richting, qua snelheid?


    Dan heb ik een richtlijn, dit is tegen de 50 km/h, dat zou je Riva ook niet misstaan...

    Groeten, Jan.
     
  6. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Dat ziet er heel goed uit Jan!! Waar zit je dan aan te denken?

    Motor
    Regelaar
    Diameter schroefas en schroef, laatste van messing

    Hebben wij overigens niet ooit samen met de Micromagic gevaren? Je nickname en naam komen me bekend voor namelijk.
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb jaren geleden precies één winterseizoen meegevaren met de wintercup Micromagic, als gast zeiler met een geleende boot.
    Hoewel ik toen in de tweede groep als winnaar uit de bus kwam, heb ik nooit een MM gekocht, maar ben voor de grotere TT Voyager gegaan, dat vaart wat meer als een 'echte'...

    De M.A.S. in het filmpje wordt aangedreven door één 4250-800Kv buitenloper op 4S, die een Ø57mm CNC tweeblad schroef met medium spoed aandrijft.
    De motor levert ruim 1000W, dus voor je tweemotorige Riva zou je aan 2 x 500W voldoende hebben.

    Belangrijk is een kleine ashoek, groter dan 7° moet je niet gaan om het 'helicopter effect' van te steil gemonteerde props (die de neus naar beneden duwen) te vermijden.

    Je kunt dat op verschillende manieren realiseren:
    - lange schroefas, waarbij de motoren onder het voordek zitten, hierbij zul je waarschijnlijk het binnenwerk in de cockpit moeten aanpassen.
    - motoren 'Huckepack' op de schroefas (zoals het origineel), met een overbrenging, bij voorkeur een getande riem, de herrie van tandwielen doen enorm afbreuk aan het beeld van een snelle Riva.
    De getande riem wielen aan de as zijde zo klein als praktisch is, zodat de as zo vlak mogelijk in de romp komt.

    Om aan de beoogde 10.000 toeren onder last te komen kun je 1:1 gaan, als je motor Kv en Voltage op elkaar afstemd, óf een versnelling waarbij de motor een lager Kv kan hebben, of je op een lager Voltage gaat varen.
    Da's een kwestie van uitvogelen hoeveel batterij je kwijt kunt zonder dat het een duikboot wordt.

    Binnenlopers moeten(!) voorzien zijn van een watergekoelde mantel, buitenlopers monteer je op een watergekoeld motorspant als die onverhoopt (te klein gekozen) te warm mochten worden.

    Groeten, Jan.
     
  8. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Oke, mijn voorkeur gaat dan uit naar een binnenloper omdat ik die waterkoeling fascinerend vind. Kun je me me een link doorsturen waar ik deze 2x 500 W dan kan kopen? En welke regelaar daarvoor?
    Wat die assen betreft, daar ga ik eens naar kijken.
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Michiel,

    Over het algemeen lopen buitenloper mooier aan bij een laag toerental dan een binnenloper; in het filmpje vaart de boot aan het begin en eind er van 'stationair', d.w.z. zo langzaam als de motor zich laat aansturen zonder 'cogging' (schokkerig aanlopen). Vanwege de grote schroef onder de M.A.S. kan ik de boot niet laten kruipen, zelfs al kun je de omwentelingen van de schroef tellen in helder water, je hoort het aantal omwentelingen in het filmpje ook.

    De meeste binnenlopers maken er wat aanloopgedrag een potje van en starten pas als je al ruim op een kwart gas zit, de boot 'springt' dan ook vooruit. Als de motor eenmaal loopt, kun je het toerental nog wel wát terug regelen, maar kruipen is ook hier niet aan de orde.
    In een raceboot zal het je worst zijn, bij welk Voltage de motor soepeltjes aanloopt, want die vaar je toch 80% van de vaartijd vol gas...

    Ik zal me er eens in verdiepen, misschien dat in de autowereld (crawlers) wat te vinden is waar je in een boot wat mee kunt, hoewel het gebrek aan (rol)weerstand wel eens roet in het eten zou kunnen gooien bij het regelen van een motor in een boot.

    Groeten, Jan.
     
  10. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    In crawlers word vaak Brushed gebruikt of een brushless gesensorde combo.
    Gesensorde brushless sets worden ook gebruikt bij het racen.
    Deze hebben een extra kabel zodat de regelaar de stand van de motor weet om coggen te voorkomen.
    Een nadeel voor een boot kan zijn dat de sensorkabels gevoelig kunnen zijn voor trillingen, en dat een automotor vaak koelribben op de motor zelf heeft.
    Hierdoor word het denk ik lastig om er een koelmantel op te monteren?
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Daar is de draaibank voor uitgevonden.

    Groeten, Jan.
     
  12. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Klopt, alleen moet je die uitvinding dat wel tot je beschikking hebben :)
     
    willum vindt dit leuk.
  13. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Het is dus niet zo eenvoudig blijkt. Dat verrnoeden had ik al. Wil het verder niet te ingewikkeld en te theoretisch maken. Wacht even af want ik heb de balle verstand van electro. Het liefst stop ik er een benzine motor in maar daar is de boot te klein voor. Hoor echt heel graag van jullie welke motoren en regelaars ik bij Hobbyking moet gaan bestellen. Als dank voor jullie advies stuur ik als hij klaar is een varend filmpje! Geniet van het prachtige zonnige weekend. Ga nu varen, maar dan op een echte boot!
     
  14. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Het is ook niet heel moeilijk als je het een beetje door hebt ;)
    Het gaat uiteindelijk om het maximale vermogen wat je tot je beschikking wilt hebben. Moet het model vliegen, of schaalsnelheid met nog een beetje vermogen over?

    Wat Jan al zegt, een buitenloper is het mooiste. En die kun je redelijk koelen met watergekoelde motorschotten (ook wel te koop hier en daar).
    Echt in hele snelle boten (schaalsnelheid vele malen voorbij) gebruiken ze wel binnenlopers met een volledige koelmantel: letterlijk een soort van extra, holle waterdichte behuizing waar water in en weer uit kan stromen.

    Lijkt mij persoonlijk totaal overbodig voor dit model.

    Als referentie gebruik ik veelal wat in vergelijkbare RTR boten wordt aangeboden. Dat geeft tenminste een indicatie. En in jou geval gedeeld door twee.

    Een goede atmosferische verbrandingsmotor komt in de buurt van 40% efficiency: 60% is verlies in de vorm van warmte.

    Ter vergelijk, borstelloze elektromotoren zitten in het slechtste geval op minstens 90% efficiency (10% verlies in de vorm van warmte), echter veelal nog gunstiger.
    Kortom, minstens 90% van de energie uit de accu (via de regelaar die er iets zelf van gebruikt) wordt omgezet in bewegingsenergie.

    De vraag is dus moet je wel koelen?

    Reinaard hierboven heeft mijn inziens al een best voorstel gedaan. 2x op 4S doen die motoren ongeveer 350W per stuk. Op 3S dus minder, ongeveer lineair wel te bepalen is dat altijd nog ongeveer 260W per stuk. Stel dat ze 90% efficiënt zijn (maar meestal echt nog beter) dan is dat 26W aan warmte wat ontwikkelt wordt. Dat is verwaarloosbaar weinig.

    Overigens hebben de regelaars ook een bepaalde efficiency, en zijn vaak ook watergekoeld indien je scheepsregelaars kiest. En zodoende kun je toch waterkoeling toepassen.


    Even over Ali, Wish en BangG e.d. Zie het topic hierover m.b.t. levertijden en vooral de douane kosten.
    HK EU warehouse is altijd prima, maar er zijn vele webshops (ook in Duitsland) die veel aanbieden. Helaas merk je duidelijk dat er veel vraag is naar modelbouwspullen sinds de pandemie. Dus alles kunnen vinden wat naar je zin is, is daardoor wel af en toe een uitdaging.
     
  15. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Michiel,

    Om een zinnige suggestie te kunnen doen, moeten we weten hoeveel batterij je kwijt kunt.
    Voor een model als dit mik je op 10.000 toeren onder last.

    Weet je op welk Voltage je gaat varen (wat er in de boot past), dan is het een simpel rekensommetje.
    Op 3S (11.1V) deel je 10.000 door 11,1 en deel je de uitkomst door 0,8 of 0,9, afhankelijk van hoe efficiënt je aandrijving is.
    Je komt dan uit op 1000Kv, zoiets bijvoorbeeld in de 1000Kv uitvoering:
    https://nl.aliexpress.com/item/4001034105325.html?spm=a2g0o.detail.1000060.2.54e02f8c6NhLLd&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.13339.169870.0&scm_id=1007.13339.169870.0&scm-url=1007.13339.169870.0&pvid=16d6cc02-6ed0-49db-940a-834760577039&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreThisSeller,scm-url:1007.13339.169870.0,pvid:16d6cc02-6ed0-49db-940a-834760577039,tpp_buckets:668#0#131923#67_668#0#131923#67_668#888#3325#16_668#888#3325#16_668#2846#8109#1935_668#5811#27169#3_668#2717#7563#515_668#1000022185#1000066059#0_668#3468#15615#630_668#2846#8109#1935_668#5811#27169#3_668#2717#7563#515_668#3164#9976#650_668#3468#15615#630
    Of. als je die diameter niet kwijt kunt, deze, uiteraard ook weer de 1000Kv uitvoering:
    https://nl.aliexpress.com/item/4000467084027.html?spm=a2g0o.detail.1000060.2.74e044881GgEvU&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.13339.169870.0&scm_id=1007.13339.169870.0&scm-url=1007.13339.169870.0&pvid=e496250e-6511-4792-9efd-012788ea9887&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreThisSeller,scm-url:1007.13339.169870.0,pvid:e496250e-6511-4792-9efd-012788ea9887,tpp_buckets:668#0#131923#95_668#0#131923#95_668#888#3325#16_668#888#3325#16_668#2846#8109#1935_668#5811#27169#3_668#2717#7563#515_668#1000022185#1000066059#0_668#3468#15618#987_668#2846#8109#1935_668#5811#27169#3_668#2717#7563#515_668#3164#9976#650_668#3468#15618#987

    Zou je op 4S gaan varen, dan wordt het 10.000 delen door 14,8 en die uitkomst door 0.9, dan kom je op 750Kv.

    In dezelfde links is de motor ook in een 750Kv uitvoering beschikbaar.

    Of je een Ø 28 mm of een Ø 36mm buitenloper kiest, hangt af van de diameter en spoed van de schroef die er achter komt, oftewel hoeveel koppel je nodig hebt.

    Ik heb wat zitten pielen in een zijaanzicht van de Riva met betrekking tot de ashoek en de plaatsing van de motoren.
    Lange assen met motor onder het voordek, bij voorkeur een schroefaskoker met motorflens gebruiken, om gedoe met de uitlijning te voorkomen:
    kleine ashoek.jpg

    Of, als je kortere schroefassen wilt gebruiken en tóch een kleine ashoek wilt, de motor Huckepack op, of naast de schroefas, waar je maar ruimte voor hebt en een getande riem overbrenging tussen motor en schroefas.
    Hiervoor zou ik assen van Raboesch nemen met een groot kogellager aan de binnenzijde en een zelfsmerend lager aan de buitenzijde:
    Huckepack.jpg

    Ik heb het niet ingetekend, maar in beide uitvoeringen natuurlijk wel het asdeel buiten de romp vrijlopend met een as steun met lager vlak voor de prop.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2021
    jve, Unusual RC en Carbohans vinden dit leuk.
  17. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Wauw, wat een uitleg van iedereen. Ik ga het morgen eens rustig doorlezen. Dank alvast.
     
  18. rodenbu

    rodenbu

    Lid geworden:
    31 jan 2012
    Berichten:
    157
    Locatie:
    ridderkerk
    Hallo Michiel,kijk maar eens op you tube rivaatje dan zie je hoe het vaart,hard /zacht .
    De keuze voor het motorische gedeelte had ik uitbesteed aan Pompebled (Jan ) en zijn collega.
    Ik heb er jaren met plezier mee gevaren in binnen en buitenland en veel bekijks.
    Succes Cor
     
    Unusual RC vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina