Arrma Kraton v5 6s, reageert niet meer.

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Dennissluis, 30 mei 2021.

Tags:
  1. Dennissluis

    Dennissluis

    Lid geworden:
    9 jun 2019
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Noord holland
    Hallo,

    Gisteren een nieuwe Arrma Kraton v5 6s gekocht.
    Vandaag goed uitgetest. Na ongeveer 1½ uur stopt hij ermee.
    Lipo's waren waren nog lang niet leeg. Alle cellen minsten 3,85 volt.
    Ik rij trouwens met 2 x3S.
    De coolfans werken wel maar stuur en gas reageren niet meer.
    De coolfans draaien wel onregelmatig.
    Wat kan er fout/stuk zijn?

    Alvast bedankt...
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Anderhalf uur????? Op 1 acculading?
    Laadt in ieder geval de accu weer even op en als die het dan nog niet doet even de motordraden controleren en anders terug naar de winkel.
     
  3. Sluissie

    Sluissie

    Lid geworden:
    12 feb 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Schagen

    Was tijdens de 2de lading. Alle 6 cellen waren rond de 3.85v.
    Daar ligt het niet aan.
    Beetje wat dingen proberen uit te sluiten... servo losgekoppeld, lipo's aangesloten en hij ging weer voor en achteruit.... lijkt mij een servoprobleem. Is een S652 18kg...
    Servo weer aangesloten en ..... niks meer. Niet voor-, achteruit of sturen.
    Winkel inmiddels een mail gestuurd...hoor het binnenkort wel. Winkel zit op ruim 2 uur rijden bij mij vandaan, dus ff langs is geen optie..
    Verder zijn de aandrijfassen ook niet meer helemaal recht. Heb echt niet lopen bashen, gewoon op een zandgrondje op een bouwterrein..

    Iemand ervaring met dit probleem? Hij moet toch gewoon 6S aankunnen?
     
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Valt de verbinding weg zodra je gaat sturen. Ontvanger gaat aan en uit? Zo ja een externe bec plaatsen.
     
  5. Sluissie

    Sluissie

    Lid geworden:
    12 feb 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Schagen
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Aangezien het hier om een normaal werkende combinatie gaat lijkt het mij geen juist advies om een externe BEC te gaan plaatsen naast het feit dat de auto nieuw is en het nodige onder garantie opgelost dient te worden..
    Dat de servo de geest heeft gegeven zou best mogelijk kunnen zijn het is namelijk veelal het 1e probleem bij veel RTR auto's.
     
  7. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik dacht dat het een geupgrade servo was. Ik kwam na het type nummer op google te zoeken, een spektrum servo tegen.
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Arrma is al een tijdje in handen van Horizon Hobby, zoals ook SpektrumRC. Als je dat weet is de link voor het gebruik van SpektrumRC elektronica niet zo verwonderlijk.

    Overigens valt het mij wel op dat de laatste tijd het advies voor een externe BEC wel erg snel gegeven wordt.
     
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Als de ervaring leert dat 20 kg servo's niet zo goed op een interne bec draaien is dat niet zo verwonderlijk(18 in dit geval). Helemaal niet te samen met spektrum zenders. Rtr zit dat allemaal op het randje van wat mogelijk is.

    Bij onroad auto's waarschijnlijk anders. Een externe bec is ook zeer zeker geen overbodige luxe. Helemaal niet bij grote Offroad auto's op 6s. Kraton is gewoon een truggy met monsterbanden. Dat zou af fabriek al met een externe BEC geleverd moeten worden.

    Modelbouwwinkels geven het niet graag toe dat hun producten eigenlijk ondermaats zijn. Heeft mij in het begin veel zoek werk gekost. Niemand die me het adviseerde. Savox servo's lieten alleen de ontvanger knipperen. Lichtere servo ging goed tot de servo hard moest werken. Dan begonnen er weer vreemde dingen. Na het monteren van bec's op auto's never geen last meer gehad.

    Even op YouTube zoeken levert veel problemen op met bovengenoemde esc's. Meeste mensen wisselen die vrijwel direct uit voor andere versie's en monteren vervolgens een BEC.
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2021
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Zelfs een 40kg servo kan prima op een 1A BEC draaien, het is maar net hoeveel kracht de servo moet verwerken en neem van mij aan dat die 20kg kracht voor veel cheapo servo's overdreven is en in veel auto's niet eens tot 50% benut wordt.
    Even gezocht naar Kraton ESC problemen maar die waren er alleen na het vervangen van de servo. 1 forumtopic sprak over servo stall currents die de limieten van de BEC voorbij gingen wat een totale onzin is en je ook nooit moet opzoeken.

    Nogmaals, het gaat hier om een standaard configuratie waarvan je uit mag gaan dat het normaal moet werken, dat is ook de reden dat winkeliers er weinig weet van hebben. In dit geval gaat het om een nieuwe set, daar moet je zelf geen aanpassingen aan doen maar garantie claimen.

    En iets anders, als je een BEC aanraad, wel zo verstandig om ook direct aan te geven dat de plusdraad van de ESC servostekker ontkoppelt moet worden.
     
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik ging er van uit dat het om een geupgrade servo ging. Anders had ts beter kunnen zeggen: De originele servo. Je bevestigd dan ook wat ik in het voorgaande schrijven zei. Problemen beginnen bij een grotere servo. Originele rotzooi kan het net aan

    Moet je even wat beter zoeken op Arrma. Ik zal vanavond wat linkjes posten. Weet het toevallig omdat ik destijds deze auto en de arrma felony wilde aanschaffen. Heb me er toen behoorlijk in verdiept.

    Ik vrees dat men niet eens weet wat een BEC is. Heb meerdere malen een how to gestuurd ivm het aansluiten van een BEC. Heb er nog wel eentje op mijn kanaal staan. Voor er afgedwaald word over hoe een bec te installeren. Welke bout je het beste kan gebruiken en welke tin het beste werkt. Gevolgd door een discussie over wel of geen loodhoudende soldeertin te gebruiken, lijkt me het verstandig dat de TS eerst reageert

    Ik zou een verlengkabel gebruiken. Daar de rode draad uitknippen. Anders is de originele esc niet meer intact.

    Ergens van uit gaan is niet handig. Lijdt vaak tot teleurstellingen. Enig idee hoeveel meuk er in omloop is? Met name door horizon? Vliegtuigen die zeer slechte elektronica hebben. Echt slecht.


    Dus nee. Dat het af fabriek goed is is een foute aanname..

    Dat een winkelier er iets meer verstand van heeft mag je toch aannemen. Had er nog nooit van gehoord. Als je dan vervolgens gaat googlen vind je 1000en topics over soort gelijke problemen.

    Ik begrijp niet dat RTR zo word opgehemeld. Want het is 9/10 keer niet goed. Dit is gewoon het standaard verhaal. Gare servo's en een regelaar mrt bec die het net aan kunnen.
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2021
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    Auto's af fabriek..
    als er rtr op staan, moeten ze dat ook doen.

    Vliegtuigen, heli's, is in dat punt echt een compleet andere tak van sport.
    vliegtuigen wil af fabriek, opgebouwd door een gerenommeerd bedrijf, nog wel eens goed gaan. maar altijd controleren..
    Setup is vaak ruk. te licht.
    maar ja. welke vliegenier heeft na een servo falen nog een heel toestel over, en kan bewijzen dat het aan de servo lag?

    Bij auto's kan dat dus wel..
    dus kun je ook vrij makkelijk problemen bij de fabrikant neerleggen.
    immers, je kunt veel minder fout doen.
    en een servo falen (of ander onderdeel) is niet meteen een total loss van het complete apparaat.

    nu is controle altijd beter.
    ik heb wel eens iemand geholpen, die was al aan zijn 3e stuurservo bezig.
    ding losgekoppeld. moest je serieus kracht zetten op de stuurinrichting om de wielen te draaien.
    tja. niemand had hem gezegd dat dit soepel hoorde te gaan. was af fabriek zo.
    had hij verder niet aan gezeten.
    na het soepel maken, geen enkel probleem meer.


    Dat die ene servo de boel onderuit trekt..
    kan best.
    misschien heeft de servo intern een probleem.
    misschien heeft hij de koolborstels een beetje verbrand, waardoor hij 100x meer stroom trekt.
    Linksom of rechtsom, zonder een andere servo erop te zetten, ga je het niet weten.

    Losse Bec is is de regel handig als je dingen aan gaat passen, of om dingen uit te sluiten.
    bij vliegend spul geef ik graag de schuld aan 1 onderdeel. dus niet aan een regelaar met bec, maar liever aan 1 losse bec.
    weet ik zeker dat de rest nog wel zou moeten werken :D
     
  13. Sluissie

    Sluissie

    Lid geworden:
    12 feb 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Schagen
     
  14. Sluissie

    Sluissie

    Lid geworden:
    12 feb 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Schagen
    Wat een informatie allemaal.
    Ik heb inmiddels contact gehad met de winkelier, en het valt onder garantie.
    Wat ik mij nu afvraag, moet ik kiezen voor een sterker servo, zo ja welke, icm een BEC.? Ik begrijp het nut van een Bec na het lezen van wat er op internet te vinden is. Maar of het nodig is voor de Kraton, kan ik niet vinden.
     
  15. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik had een 1:10 Arrma met exact dit probleem. Alleen veel langer na aanschaf (voorbij de 6 maanden). Bleek dat de servo een interne kortsluiting had gekregen, waardoor de ontvanger en Esc ook kapot konden gaan. Snel eruit die servo, en lekker onder garantie laten verhelpen!

    Op een RTR moet gewoon alles werken zo uit de doos, al vaker onderwerp van discussie geweest. Daar zou geen sterkere servo in hoeven, of een UBEC.
     
  16. Sluissie

    Sluissie

    Lid geworden:
    12 feb 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Schagen
     
  17. Sluissie

    Sluissie

    Lid geworden:
    12 feb 2018
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Schagen
    Het is de eerste auto om mee te bashen voor mij.
    Hiervoor reed ik Mugen mbx7 en Losi DBR 1.0.
    Daar nooit problemen mee gehad, mede door de mogelijkheden. Altijd wel het maximale eruit gehaald.
    Ik had wel verwacht dat de Kraton wat meer kon hebben.... heb echt niet overdreven gereden.
     
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Mugen mbx7. Top auto!
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    Ubec of bec of ibec is allemaal hetzelfde apparaat, iets andere werking maar wel met hetzelfde resultaat.
    ubec of ibec staat voor het type.
    Je hebt bec's die zelf regelen aan de hand van het binnenkomende voltage, en je hebt bec's die eigenlijk gewoon het extra voltage verbranden.
    heel kort door de bocht. de ene wordt dus ook gewoon heet, en de andere niet.
    Meestal zie je ubec's, het regelende type

    In de regelaar zit meestal een bec.
    kan niet anders, anders zou de motorspanning ook op de ontvanger en servo's staan.
    bij 6s.. 24 volt..
    meeste servo's gaan tot 6 volt. high voltage servo's gaan tot 8,4 volt.
    Dus er moet zowieso iets met de accuspanning gebeuren voor de ontvanger er op kan draaien.
    en dat is dus de taak van de Bec (battery eleminating Circuit). Dankzij de bec hoef je geen extra ontvangeraccu mee te slepen.

    Alleen vaak is de bec in de regelaar een beetje krap bemeten.
    dus als de ontvanger stroomproblemen krijgt, is (als de servo's etc goed zijn) de eerste reparatieslag om er een losse bec in te stoppen.
    omdat 2 bec's in 1 systeem met elkaar gaan vechten, moet bij de niet gebruikte bec de rode draad uit de servostekker worden gehaald.
    gewoon in de stekker lipje optillen, draadje eruit trekken, even met een tape aan de rest vastzetten zodat je geen sluiting krijgt.

    wil je die bec weer gebruiken, stop je de rode draad weer terug.


    Qua assen, heeft de beste man daar nog iets over gezegd?
    je ziet wel eens dat je op moet letten met springen en het gas erop houden (als voorbeeld), maar geen idee of dat hier ook aan de hand is
     
    Cnn vindt dit leuk.
  20. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dat is zelf te checken. Kijken of de assen nog ruimte hebben als de auto volledig ingeveerd is. Is er dan geen speling meer op de assen dan gaan deze krom. Of veel flex in het in de ophanging.



    Ergens tegenaan botsen helpt ook


    Mijn tekno truggy had standaard de voorste centrale aandrijfas krom(ivm gewichtsverdeling zat het midden diff met motor achter op het chassis. Resulteerde in een erg lange voorste aandrijfas) . Het chassis had zoveel flex dat deze standaard krom ging.
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2021

Deel Deze Pagina