Nieuwe brandkamer...universeel?

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door M.L, 31 mei 2021.

  1. M.L

    M.L

    Lid geworden:
    28 apr 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Heemskerk
    Afgelopen weekend met de auto aan het rommelen geweest en omdat ie het niet lekker deed dacht ik: nieuwe gloeiplug erin, dat is altijd een van de eerste dingen die geroepen wordt dus laat ik dat maar doen.
    Zo gezegd een nieuwe plug erin gedraaid.
    Wilde nog steeds niet lekker gaan dus die eruit en los getest. Gloeidraad wordt rood dus goed. Toch ook even de oude getest en die gloeidraad werd ook rood dus plug ook goed (dacht ik toch??). Vervolgens dacht ik oude gloeiplug maar weer in te schroeven alleen ging dat niet meer lekker.
    Blijkt dus 2 verschillende schroefdraden te zijn. ooit wel iets over gelezen maar nooit aan gedacht.
    Degene met het smalle schroefdraad gaat er helemaal niet meer in en blijft doordraaien. Degene met het grove schroefdraad gaat er wel in maar draait niet lekker vast, blijft zeg maar bijna vast en slipt dan door. Als ik dan de washer weglaat kan ik hem wel goed vastdraaien maar ik heb begrepen dat dat niet de bedoeling is dus heb hem zo maar niet geprobeerd te starten.
    Nu even gezocht maar heb het vermoeden dat de motor die op de auto zit niet de originele motor is en heb hem helemaal nagekeken maar er staat geen merk op de motor.
    Nu heb ik eigenlijk dus 2 vragen:
    1. zijn brandkamers universeel en kan ik dus om het even welke aanschaffen? (denk het niet maar je weet maar nooit).
    2. weten jullie zo welke motor dit is zodat ik de specifieke brandkamer kan achterhalen en aanschaffen?


    brandkamer 1.jpg brandkamer 2.jpg brandkamer 3.jpg brandkamer 4.jpg brandkamer 5.jpg brandkamer 6.jpg
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Er zijn voor dit soort motoren eigenlijk maar 2 soorten schroefdraden en 3 soorten pluggen.

    Je hebt de turbo plug welke je hoofdzakelijk in wedstrijdmotoren ziet, deze hebben een M8x75 schroefdraad welke je noot in een motor met een normale 1/4" (6.3mm) schroefrdaad gaat passen.

    En je hebt dus voor de normale pluggen de 1/4" schroefdraad waar je long en short plugs in kunt schroeven. De short plugs zitten hoofdzakelijk in de kleinere vliegtuig motoren.

    Ja en nee, het is niet universeel maar als je iets anders dan origineel hebt wat gaat passen kan je het werkend krijgen.Meest belangrjk is het deel wat in de cilinderbus valt, dat moet de juiste diameter hebben. en dan is het belangrijk dat de afstand van de zuiger op de bovenste stand tot aan de burnroom de juiste afstand heeft, voor veel motoren is dat rond de 0.7mm.

    Maar de motor is een Force fabrikaat, net als HPI en vele andere merken.Ik denk dat die van de HPI F.21 of F3.5 wel gaat passen. Ook de Conrad levert veel Force onderdelen.
     
  3. M.L

    M.L

    Lid geworden:
    28 apr 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Heemskerk
    Net flink gezocht maar de afmetingen zijn echt niet te vinden lijkt het.
    Heb ook op HPI gezocht en de motor lijkt idd erg veel op de F3.5. Dan is het het onderdeel HPI 1417 (heet daar 'underhead'). Echter kan ik daar nergens de specs van vinden die toch nodig zijn om te bepalen of het dezelfde is.
    Ook niet op de website van Force.

    Weet iemand nog een goed site daarvoor?
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2021
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Je moet kijken naar de bore/stroke specificaties van de motoren, hierin is de bore het gat van de cilinderbus.

    Bij je eigen motor kan je het opmeten met een schuifmaat. Of op de diameter van de burnroom of op de binnen diameter van de cilinder
     

Deel Deze Pagina