YEP ESC niet op brake

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door PeterHawks, 14 apr 2021.

  1. PeterHawks

    PeterHawks

    Lid geworden:
    21 aug 2018
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Rosmalen
    Heeft iemand ervaring met het programmeren van YEP ESC's?
    Ik heb een YEP 60A regelaar die ik gebruik voor een elektrozwever. Het lukt me niet om de rem erop te krijgen, ook niet met de programmakaart. Kent iemand dit probleem en wellicht ook de oplossing?
     
  2. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Probeer de gas trim een paar klikjes terug te zetten tot de rem pakt.
     
  3. PeterHawks

    PeterHawks

    Lid geworden:
    21 aug 2018
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik heb het gas op een slider en kan daarin niet trimmen. Zou wel tijdelijk de motor weer op de stick kunnen zetten.
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Met de II en de III versie van de progcard kan je het nulpunt vastleggen.
    Doe dat met de slider iets hoger dan gas-dicht. Dan zou hij moeten remmen (als die teminste is ingesteld) bij de slider helemaal naar beneden.
     
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Kun je de end points van het betreffende kanaal niet veranderen? Ligt misschien een beetje aan de zender.....
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Servoweg van motoruit op 80% instellen op de zender, de eindpunten inleren via ge programmeerkaart, servoweg weer op 100%, dan zou je rem moeten werken.
     
  7. PeterHawks

    PeterHawks

    Lid geworden:
    21 aug 2018
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Rosmalen
    Hartelijk dank allemaal! Met die 80% in de endpoints (Futaba) is het gelukt. Hierna functioneerde de rem. :banana:
     
    crins en jve vinden dit leuk.
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
  9. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Heb je dan niet een groot dood stuk in de besturing? Futaba kun je de end point tot 120% instellen.....meer een nieuwgierige vraag....
    Mooi dat het werkt
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, de YEP, YGE of Sunrise wil een bepaalde pulstijd zien om de rem te activeren.
    Die leer je in in en dan wil hij nog een stukje verder omlaag in pulstijd om de rem echt te laten werken.
    Je deadband is vrijwel nul, stel je zet de rem op 900 uS, dan zet je je zender na programmeren op 850 uS, minimaal dus.


    GJ
     
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Arnold, in principe krijg je inderdaad een ´dood´stuk van 20% van de onderste helft van je knuppelweg (van motor-uit naar halfgas, knuppel in het midden), waarin de rem werkt.

    Typisch is dat een vraag van motorvliegers, bij zwevers is proportioneel gasgeven voor de meesten minder relevant.
    Maar voor de meeste motortoestellen gebruik je geen (volledige) rem.

    Mocht dat storen zou je in de zender een sprongetje in de gascurve kunnen programmeren, bij vele moderne zenders is dat mogelijk.
     
  12. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Hierbij mijn reactie uit 2015 nog maar weer eens :)

    Wellicht handig voor de volgende die de YEP wil instellen met rem:

    Leer de curve aan via stick - 100...10%
    0...5% is dan de rem
    6...9% is windmilling positie
    10...100% is gas

    Dus:
    1. gas open
    2. stroom aansluiten
    3. wachten op piepjes
    4. gas niet helemaal dicht doen (bijv 10%)
    5. wachten op nog meer piepjes
    6. gas dicht

    Klaar, nu werkt je rem weer

    Daarna de instellingen goed zetten met de ProgCard II
    (want bij aansluiten met gas open reset je de ESC settings naar oa heli mode)
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2021
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De manier die Gerben zegt is de enige en makkelijkste manier om hem te programmeren.
    Het duitse F5B team heeft een avond zitten kloten op de manier zoals het hierboven staat.
    Ik heb me er eind van de avond even mee bemoeid omdat het te pijnlijk werd.
    Binnen 5 minuten werkte het.

    GJ
     
  14. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Blij te lezen wat de verklaring van mijn mysterie is.
    Ik heb namelijk de voorbije weken met 2 modellen het probleem gehad dat merkte dat de gas ineens op "Heli slow" stond. Allebei met een Yep 80A regelaar, die al geruime tijd in het model zit.
    "Now breaks my wooden shoe", zeggen de Britten dan. Ik had in beide gevallen de gas opnieuw gecalibreerd....
     
  15. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Bekend probleem idd. Zodra je een Yep met vol gas aanzet schiet je de programmeerstand in ipv de gas kalibratie. Doe je dan het gas dicht dan activeer je Heli slowstart. Ik gebruik alleen de programmeerkaart nog maar om de YEPs in te stellen.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is een yge probleem.
    De software van yep is die van yge.
    Je moet de servouitslag voor programmeren vergroten en na programmeren iets terugbrengen.

    Softwarematig en hardwarematig is de sunrise wat beter maar ik ben vergeten deze "fout" eruit te halen.


    GJ
     
  17. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Ik heb net enkele testen gedaan, en het klopt inderdaad (ik had niets anders verwacht)
    - als ik de gas terug calibreer zonder rekening te houden met de rem is de boel inderdaad gereset op heli slow, en de rem werkt niet
    - daarna de gas gecalibreerd met eerst volgas, wachten op piepjes, daarna gas terugbrengen naar ruwweg 10 percent, terug piepjes, batterij afkoppelen.
    - programmeerkaart er terug op, snelle start en rem ingesteld
    Alles werkt zo terug perfect zoals het hoort, mits een heel kleine "dode zone" in de gas, maar dat is geen enkel probleem.
    Ik neem nu de programmeerkaart me naar het terrein, dan kan ik deze procedure altijd makkelijk herhalen wanneer nodig.
    Bedankt voor deze info!
     
    crins vindt dit leuk.
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb destijds de software herschreven voor sunrise omdat de originele yge software gewoon niet goed was.
    Sunrise heeft dat daarna gebruikt in alle ICE regelaars.
    YEP is weer een kopie van Sunrise, nog iers goedkopre onderdelen.
    Dus ik ken de software van binnen.
    De regelaar leest zichzelf in masr helaas heeft de ontwikkelaar, Heino van YGE, de fout gemaakt dat de rem niet geactiveerd word bij de ingelezen pulstijd, dus daar moet je iets omheen werken.
    Dus vandaar dat je pulstijden, dus instellingen op de zender, moet veranderen om te zorgen dat ie echt gaat remmen.

    GJ
     
  19. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je het model aanzet met volgas, het gas niet terugzetten maar de lipo afkoppelen.
    Dan gaat hij niet in programmeerstand.
    Dit is ook de manier om een aantal foutmeldingen (overtemperatuur e.d.) te resetten, zie ook de handleiding Sunrise.
     
    Zorro01 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina