Iveco CCFM 4000

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door FredK, 26 jan 2021.

  1. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Nou dan maar geen reactie, ik vind het storend dat je bij de meldingen alleen maar leuk aanklikkers krijgt.
    Daarom doe ik ook niks met FB.
     
  2. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    In topic 3D print nadere toelichting geplaatst over oorzaak kromtrekken PLA wand van het model.
    Durf nu zonder problemen in de zon met het model, dat gaat geen probleem geven.
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  3. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    20210603_123427.jpg Bluspomp getest bij 6V, in combinatie met blusmonitor voorzijde. Mooie straal, worplengte voldoende en na meer dan 5 min continue blussen is de tank leeg. Dat is prima. Tank blijkt nog ergens wat water te "zweten" dus dat moet ik nog even verhelpen.
     
    ozy, Ro-tje, Leon1965 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Nijmegen
    Ziet er goed uit Fred !
    laat de modelbouw brandjes maar komen .;):rolleyes:

    groetjes, Charlotte.:bye:
     
    Leon1965 vindt dit leuk.
  5. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Charlotte bedankt, niet teveel brandjes, ben net gestopt.
    Watertank was even een hoofdpijndossier. Er bleven druppeltjes onder de tank ontstaan. Weliswaar minimaal, maar wie de MBVP kent; GEEN WATER OP DE BAAN ! Hele tank van binnen dik in de Humbrol verf gezet, extra veel in de randen, en de buiten zijde van de bodem met Revell lijm ingesmeerd.
    En na het vullen de tank op keukenpapier gezet, geen lekkage meer.
    We kunnen de tank nu gaan monteren. 20210605_114530.jpg
     
  6. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Wat jammer Fred, dan kan je de monitor daar ook niet demonstreren, en dat is natuurlijk wel iets bijzonders om in werking te zien.
    Cor
     
  7. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Tip van mij
    Lijm de volgende keer met bison kombi plastic.

    Dat is een 2k lijm die als die hard is je alles mee kan doen. (Schuren schilderen boren)

    Die 2k gaat een reactie aan die vreet zich vast waardoor het 1 geheel Word. Hier doe ik ook al me giertanken en watertanden mee dicht.



    Meestal hecht ik het met secondelijm vast en maak ik 1 keer een vracht 2k lijm aan en smeer hem dan in de hoeken dicht. (Verwerking tijd 5 min)
     
  8. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Bison Kombi Plastic. Bedankt ga ik aanschaffen en in voorraad leggen.
    Cor geen probleem, ik ben gelukkig niet afhankelijk van de MBVP, genoeg andere evenementen ( in Nederland, Duitsland, Oostenrijk) waar we met onze brandweermodellen welkom zijn.
    Dus demonstreren van de mogelijkheden lukt altijd wel.
     
    Schots en Scheef en AvdH vinden dit leuk.
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Mooi, die massale uitruk voor een echt fikkie.
    Maar het werkt!
    Cor
     
  10. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Zeker Cor. Meestal wordt er een bord geplaatst hoe laat er een demo van de brandweer is ( kon dat in het echt ook maar) ouders komen dan met hun kinderen speciaal terug naar het parcours om te zien hoe de rc brandweervoertuigen de brand echt blussen. Omdat het in een hal is moet je het wel beperkt houden ivm rook, stank en veiligheid.
    Maar het is altijd een groot succes.
     
  11. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Jij bent toch ook bij de RC EFF??
     
  12. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Klopt, RC Euro Fire Fighters, een groep van circa 20-25 modelbouwers waarvan tot nu toe 5 uit NL, de anderen komen uit D, A, en Z. Geen echte vereniging, maar een Internetgroep waaruit nu hechte vriendschappen zijn gegroeid. Wij gaan naar hen in het buitenland voor een leuk evenement, en zij komen naar ons.
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2021
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  13. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen


    Dit was bij ons op de baan.
     
    FredK vindt dit leuk.
  14. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Yes, tijdens de 112 dag in Groningen.
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  15. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    20211103_160210.jpg In dit topic is lange tijd geen up-date geweest, reden; er moest eerst een ander project afgerond worden. Dat is nu op een paar kleine zaken gelukt, zodat ook deze CCFM 4000 binnenkort weer op gepakt zal worden.
    En wat was dat project, wel een 100% functionerend model van een brandweer autoladder met als basis een Bruder Scania, die omgebouwd is naar een P380 cabine en verder een met de hand opgebouwde opbouw. De basis van de ladder is ook van Bruder, maar ook daar is behoorlijk veel aan gewijzigd.
     
    Marceline, Mark300, ozy en 7 anderen vinden dit leuk.
  16. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    ik heb alleen maar tussendoor projectjes. ;-)
     
  17. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Zo, na het afronden van het jarenlange project Magirus Autoladder op Scania chassis kan ik deze maanden een aantal "tussendoor" projekten afronden.
    Zo ook deze Iveco.
    Had al eerder aangegeven dat de spoorstang verkeerd zit. Na wat test ritten stoorde het bochten gedrag me toch teveel( mogelijk mede veroorzaakt door 4x4) dat ik de boel heb aangepast. Onder op de foto de oude standaard uitvoering, boven de aangepaste versie. Door de stabilisator stang naar het chassis aan de binnenzijde van de bevestiging te zetten, en de grote bevestigingskoppen door kleinere draaikoppen te vervangen kon ik de fusees van links naar rechts wisselen. Servo arm naar achteren gezet, en een nieuwe arm gemaakt. Spoorstang ok vervangen door eigen maaksel. 20220714_122109.jpg
     
  18. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    20220714_152747.jpg 20220714_152743.jpg Op deze foto is de servo arm te zien, draaivlak gelijk aan de fusee, en daardoor trekt de servo niet aan de as. Daarbij de slag van de servo aangepast in de zender, uitslag zo ver tot hij tegen de nok van de schokdemper aanslag .
    Door het verplaatsen van de schokbreker kwam deze wat scheef te staan. 20220714_135309.jpg
    Door de bevestigings lip aan het chassis iets naar buiten te buigen stonden de schokbrekers weer in lijn.
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2022
    ozy en vGenLheftruck_Maarten vinden dit leuk.
  19. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Even een vraag aan de deskundige, ik wil voor mijn MB Arocs een watertank nemen van 1000 ml in fles vorm / is een vierkante fles met 3 aansluitingen pomp, ontluchting volgens mij en retour.
    Is 1000 ml genoeg of kan ik beter een kleinere nemen, voor 1 blusmonitor?

    Fijn weekend,

    Groetjes Marceline
     
  20. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Marceline, 1000 ml is gewoon een liter! Dat is een kilo aan gewicht. Als je model het dragen kan is dst geen probleem. Maar waarom zoveel? De Iveco kan 900 hebben, maar dat zal ik er bijna nooit in doen. Veel te zwaar voor het chassis.
    Ik heb maar één aansluiting in de bodem van de tank. Die gaat naar de pomp. Vullen aande bovenzijde met een flesje met dunne tuit. Beluchting via klein gaat je in de dop van de vulpijp.
    Aanzuigen voor tank vullen doe ik niet, hoewel een aantal RCEFF leden dat wel kunnen. Moet je op de baan een waterpunt maken, pompaansluitingen en dan slangentjes aankoppelen etc. Teveel gedoe, spuiten tot de tank leeg is, en bij echt vuur je water goed gebruiken.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina