Bas..zou zeker leuk zijn..goede herinneringen aan de OLC...maar de DOW in Zwolle zit in de weg ....die is ook op zaterdag 4 september.
@(propjes zijn niet normaal vast te zetten.) Jan Hein, puur uit interesse, wat is er mis met deze manier van propeller bevestiging? De hele indoor wereld en veel 'parkflyers' gebruiken deze O-ring methode. Overigens zag ik op een site uit Nieuw Zeeland ook al diverse Tomboy's met Indoor/Parkflyer Motoren.
@MicropropSport Dag Bas, was leuk je gisteravond nog ontmoet te hebben. Vijf minuten later en ik was onderweg naar de camping voor een slaapplek. Maar goed, uiteindelijk kwam ik om half tien op de camping en kreeg een plekje. Rascal mooie kist die prachtig vliegt met vintage looks.
Janhein, Op beide Topsy’s heb ik de Schnurzz 13G KV=1600, prop EP-6030 oranje met propsaver O-ring en Schnurzz Controller 12A. Lipo 2S 30C 450mAh Door de kleine wieltjes gaat de Topsy bij elke landing in het gras op zijn neus of op de kop op de vleugel. Heb eerst met vaste propbevestiging gevlogen maar dan breekt er heel snel een blad af. https://shop.pichler.de/Brushless-Motor-Schnurzz-13G-KV1600 mijn uitdaging is om na 20 sec motorloop zo lang mogelijk boven te blijven. Ik heb daar nog veel te leren qua afstellen van de Topsy.
Hoop de Topsy's snel een keer in Dordt te zien. Heb toch maar een tweede laser bestelt in de hoop dat die wel binnen komt. Kan ik mooi zelf een Topsy snijden en bouwen, lijkt me prachtig en spannend een poging te wagen met enkel rudder te vliegen.
Ton, ik heb Gerard met zijn geweldig gebouwde Topsy's zien vliegen, echt leuk om te zien dat het ook single channel kan.
Op de grotere velden zoals OHA, Vecht uiterwaard bij het Boerhoes maar zelfs het Odoorner veld lukt het mij om zonder hoogteroer op het veld te landen. Nu nog die drie minuten zweefvlucht. Eerste uitdaging is de rem op de Schnurzz controllers actief te krijgen. Zo’d 6x3 propje remt fantastisch af maar dat is nu net de bedoeling niet Kom graag binnenkort een keer ‘s avonds vliegen in Dordt.
Wat een leuk model blijft het toch. Ik heb sinds 1979 tot 2017 gevlogen en nog nooit een topsy zien vliegen.
Het was ook mijn eerste RC model. Eerst met zelfgebouwde 2 kanaals (L &R) tip tip apparatuur. Toen ik daar niet voldoende reikwijdte uit kreeg, een state-of-the-art proportionele set gemaakt, die met ingeschoven antenne al bijna verder kwam dan de vorige met volle lengte. Een servo op het richtingsroer en dat was het dan... Met volle uitslagen draaide je een scherpe bocht die snel in een spiraalduik overging. Door de oversnelheid kon je dan, na agressief rechtleggen, een looping maken. Door je stuurbewegingen goed te doseren waren ook barrelrolls en Cubaanse achten mogelijk. Voldoende om andere vliegers (behalve de oude rotten die nog met escapements waren begonnen) zich te laten afvragen hoe dit mogelijk was zonder hoogteroer. Zo eind jaren 60 waren er ook maar twee wedstrijdklassen, enkelvoudige besturing en meervoudige (multi), dat later zou uitgroeien tot wat nu F3A is....