Jet van Nederlandse bodem

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door skycat, 7 jan 2017.

  1. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Eerste tippen uit de mal. Nu pas maken.
    [​IMG]
     
    serge pot, gpman en Berto vinden dit leuk.
  2. poncho65

    poncho65

    Lid geworden:
    3 aug 2017
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Oosterhout
    Mooi zeg , te zien op jullie wintermeeting


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep, Ray zal hem wel meenemen
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Na zondag sinds lange tijd weer eens gevlogen met de Eurofighter (überhaupt weinig gevlogen in Corona tijd).

    Was het nog niet echt verleerd, eerst vlucht rustig aan gedaan en tweede vlucht weer lekker lopen knallen.
    Met veel langzame lage vluchten ertussen, dat heeft me ook meteen opgebroken.
    Te lage downwind, te lage snelheid te hard zakken in de bocht en daar was het dek al :eek:
    Maar meer schade dan verbogen pennen en uitgerekte veren was het niet.

    Deze lagen dinsdag al weer in de bus dankzij SMT-RC en zodoende konden we gisteren weer eens een woensdag middag/avond lekker gaan vliegen.\

    Weer was perfect en heb dan ook lekker gevlogen, er staan weer 4 vluchten op de teller erbij :)
    [​IMG]
     
  5. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Was zeker lekker. Luuk maar één zeer goede vlucht met de Eurofighter. Had teveel in zijn hoofd van school dus besloot om niet verder te gaan.

    Kon zich nog wel uitleven met zijn Extra.
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    We gaan een update uitvoeren aan de Eurofighter en wel het monteren van remmen.
    De kist blijft maar rollen op de baan van Deelen, sta je aan de grond dan pas 100mtr verder durf je voorzichtig een bocht in te zetten en dan nog heb je af en toe kans op 'Deelen tipjes'.

    Dat gaan we dus even aanpassen.

    Ik heb dus een complete retract set liggen voor de F-18 en de remmen passen daarvoor perfect op de huidige wielen van de Eurofighter.

    De binnendiameter van de wielen zijn 35mm, deze remmen van JP hebben een diameter van 30mm:
    [​IMG]

    Daar ik geen M2 tap heb, heb ik 3 van de zes gaten van de remschijf opgeboord naar 3mm.
    Dan in de velg 3x M3 getapt, met tap 2.
    De derde tap gebruik ik niet omdat het draad nu nog zo grof is dat met het plaatsen van de M3 inbusstiftjes deze meteen goed vast zitten zonder borgmiddel of dergelijke:
    [​IMG]

    En zo past de schijf mooi in de velg:
    [​IMG]

    En het geheel gemonteerd en weer klaar voor montage op de Eurofighter:
    [​IMG]
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo gisteravond beide remmen onder de Eurofighter gemonteerd, eens kijken hoe de kist daar vanmiddag op reageert.
     
    gpman en ik ben een vliegtuig.nl vinden dit leuk.
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat werkt prima, kist hoeft niet helemaal uit het zicht te rollen voordat hij teruggehaald kan worden.
    Zodra die staat vol down, dus remmen en dan remt ie lekker af.

    Happy mee.
     
    Hans Rijkuiter en AHoogendijk vinden dit leuk.
  9. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Stel je dat zo af?
    Ik heb totaal geen ervaring met geremde wielen.

    Voor de Sabre heb ik de remmen nu alvast ingesteld op gas dicht, maar vol down klinkt eigenlijk ook wel logisch.
    Hoe houd je controle op de grip van de remmen? Ik vind dat eigenlijk best wel abrupt. Een miniem verschil in rembalans en je schiet van de baan (kan zelfs een prof gebeuren :D).

    Geen haast; ik heb nog een jaar de tijd om me alles eigen te maken. :)
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep, heb dat vanaf mijn jet nr 1 zo gedaan.
    Vol down is remmen.

    en ja, sommige remmen zijn in te stellen, Electron bijvoorbeeld.
    Heb je de duurdere controller van Electron dan zit er een gyro in die de neus dan op koers houdt met gedifferentieerd remmen, hoef je zelf helemaal niet meer tegen te sturen.

    Soms remmen ze wat ongelijk maar dat is meestal wel te corrigeren (tot nog toe wel bij mij althans).

    Gas dicht remmen kan maar als je dan de grond raakt dan remt de kist meteen af, en mogelijk ongelijk, zeker als je met 1 wiel eerst aan de grond komt bij een mogelijk crosswind (hee dat geeft leuke effecten :rolleyes:) dat zou ik dus niet doen.

    Nu kom ik gewoon binnen en als de kist goed staat met 3 poten op de grond vol de remmen erin.
    Bij de Eurofighter blokkeert hij ook niet maar trekt hem er gewoon doorheen maar remt wel af.

    Mijn Rebel destijds remde harder, maar na 300+ vluchten waren de banden ook een stuk kleiner dan bij de montage :D
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Kiek, dan leer ik alvast weer wat bij. :)
    Als knutselaar had ik al wel zitten denken aan een gyro op de remmen.
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik blijf dat zo bijzonder vinden, dat remmen met down.... Zou ik zelf nooit doen of adviseren maar ieder zijn ding.
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Herman,

    vliegen met getrokken gas vindt ik ook bijzonder, zou dat zelf ook nooit doen of adviseren. Maja zijn er toch heel wat die zo vliegen en als het voor hun werkt.

    Zo werkt dit ook voor mij, en anderen.
    Tijdens de landings rol hoef ik geen extra knop of schakelaar te bedienen om de rem te activeren.
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Klopt en in theorie werkt het ook prima. Wat ik soms zie is dat mensen te snel willen gaan remmen, als ze nog net vliegen zijn, en dan is down het begin van het einde. Zelf houd ik de druk op de neus graag laag omdat deze sneller opstuiter met meer neusdruk. Vooral als hij wel even opspringt en loskomt kan vol down resulteren in flinke stuiters. Hang je tijdens het opstuiteren aan up flare je hem wat meestal een stuk beter afloopt. Ook heb ik in een nood situatie graag de remmen erop voordat ik de grond raak zodat je kist aan de grond gezogen wordt. Kan goed helpen met wat snellere noodlandingen.

    Beide manieren kan je fout doen (rem schakelaar niet kunnen vinden, of die verwisselen met die van hoogte :)) dus er is geen beste manier. Als je het remmen nog moet leren met een Jet zou ik wel beide opties goed overwegen en kijken wat het je zelf het handigste lijkt. Remmen met down zie ik meer nadelen dan voordelen in.
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Als ik het zo lees dan willen de vliegers in het eerste stuk direct bij touch down al remmen, en dat kan dan resulteren in zo`n situatie die jij schetst.

    Echter ik rem pas als ik echt met 3 poten stevig op de grond sta, dan vol down geven om te remmen heeft dan geen nadelige effecten, mogelijk beetje extra druk op de neus maar meer ook niet.

    Remmen er al op zetten in de lucht voor een noodsituatie zou je natuurlijk met een extra schakelaar kunnen programmeren, maar ik zou dat standaard weer niet doen.
    Raakt 1 wiel eerder de grond dan lijkt mij dat je juist drukker bent met dat weer corrigeren dan hem eerst neerzetten en dan pas remmen.

    Sowieso moet ieder doen wat hij zelf het lekkerste vindt, een slider aan de zijkant is ook goed te gebruiken hiervoor.

    Voor mij werkt dit, maja, ben dan ook eigenwijs volgens de vrouw.
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    mmh, waar heb ik dat eerder gehoord :yes:
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Eigenwijs is ook wijs :koud: Mijn angst zou zijn dat de kist kantelt tijdens down drukken. Zeker op een harde baan.
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Kantelt? Dat gebeurt alleen als je teveel richting geeft of met een te hoge snelheid gaat sturen, dan kan je Deelen tipjes krijgen.
    Maar dat is ook weer afhankelijk van het model, bij de Eurofighter lukt dat wel, gebeurde zonder de remmen regelmatig omdat je dan toch te vroeg wilde draaien, met de remmen is het mij nog niet overkomen.
    Maar een Rebel of Viper bijvoorbeeld krijg je niet gekanteld met dat bredere gear.
     
  19. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Met toch een beetje pijn delen wij mede dat we besloten hebben de ontwikkeling en productie te stoppen. Wij gaan ons toeleggen op WW1 en WW2 kisten.

    Om schoonschip te maken hebben de volgende mallen en/of kisten te koop:
    - Sabre. Mallen en tekeningen
    - Euro fighter. Mallen en tekeningen. Ook nog 1 kit liggen
    - Explorer. Mallen en tekeningen. Een voor 80% gebouwde kist met electron gear en pijp.
    - Pampa. Kist met electric gear. en servo's
    - AMT Pegasus met 10min looptijd.

    [ Verkoop.JPG
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2021
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  20. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    Ja soms moet je keuzes maken he?
    Ik denk dat het goed is om wat (indicatie) prijzen te vermelden bij de aangeboden artikelen

    wellicht heb ik wel belangstelling

    je mag het ook via PB doen uiteraard

    groet Gertjan
     
    Erik van Nes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina