staat er toch? Bug-wipers... verwijderen van vliegjes etc.... de moderne zweefprofielen leveren best wel performance in als de voorlijst te veel verstoord laminair vs turbulente profielen etc
inderdaad! Tijdens langere overlandvluchten gebruiken we ze soms wel 3-4 keer. Dat zwarte deel klapt open en wordt door de luchtstroom naar de vleugeltip geblazen. En daarna wordt hij weer met een draadje teruggetrokken.Meestal elektrisch en soms handmatig. Er zit dun visdraad aan de bugwiper dat strak over het vleugelprofiel getrokken wordt, en dat zorgt er dus voor dat de mugjes er af gaan.
ja en daarom zitten er ook vaak zwaluwen in de thermiek. Om de muggen op te vreten, niet omdat ze meegevoerd worden
Als je geen Engels kan staat het er haha. Maar ik begrijp het nu een beetje. Ik zou denken heft het weg schuiven van de vliegen op tegen de weerstand van dat apparaat op? Ik had het nog nooit gezien.
De bugwiper zit in de overgang romp/vleugel waar de stroming toch al verstoord is. En bij zwevers van de laatste generaties zitten er zelfs uitsparingen in de romp gelamineerd waar ze precies in passen. Maar de moderne profielen zijn er minder gevoelig voor dus op de nieuwste zwevers zie je ze eigenlijk niet zo veel meer.
En dat laatste wist ik dan weer niet. Wat maakt moderne profielen hier minder gevoelig voor? Of hebben ze de oppervlakte minder plakkerig te maken voor vliegen?
nee het oppervlak verschilt niet. En wat er precies aan de profielen is gewijzigd moeten ze vanuit de TU Delft maar uitleggen. want onder leiding van Prof. Loek Boermans heeft de TU zich een leidende positie verworven als het gaat om profielen voor zweefvliegtuigen.
Zoals ik al schreef is dat een erg dun visdraadje. Dus dan doe je heel lang met zo’n flesje. zelf ben ik meer voor genetische manipulatie zodat we muggen kweken die van de vleugel stuiteren. Of anders verkeersleiding
Probleem met muggen op de vleugel, die beestjes zijn opslag dood, dus ze kunnen het niet doorvertellen aan hun soortgenoten om uit de buurt te blijven