Bouwverslag Robbe Amplitude

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door gjtokkel, 27 jun 2021.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Niet vergeten, de 17x18 RFM MOET op een spinner met 5 of 7 Graden verdraaing.
    Op een 0-graden prop heb je kans dat de prop ontploft, dat wil je niet meemaken (trust me, dat heb ik destijds al meegemaakt).
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Kost je een prop, motor en model en een hele tijd zoeken naar het model....
    Helaas heb ik de foto's van de Plettenberg motor niet meer, die was ineens 3 delig.

    GJ
     
  3. gjtokkel

    gjtokkel

    Lid geworden:
    19 jan 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Deurne
    arghhh sapperdeflap.... <censuur> en zo...

    Dat snap ik dat je dat niet mee wil maken. Ik heb hacker een mail gestuurd met de vraag of dat nog gewisseld kan worden. Tenslotte was de motor toch niet op voorraad (kost ze blijkbaar 2 dagen)...

    In ieder geval is het nieuwe van het model af; zie:
    2021-06-28 17.33.59.jpg
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat is er? Barstje?
    CA erin of je moet het uitfresen en dan epoxy met wat glasparel. Likje zwarte lak.

    Vliegt wel beter als het nieuwe er van af is.
    Op mijn Enigma had ik ook een zwakke bevestiging stabilo. Pech.
    Met beleid nieuw weefsel, heb ik het verbeterd.
    Mooie is, dat het eigenlijk goed is te repareren… op dat soort puntjes…

    Niet te druk om maken, straks een snaarstrakke vlieger.
     
  5. gjtokkel

    gjtokkel

    Lid geworden:
    19 jan 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Deurne
    Zit inderdaad 'n klein bastje van 'n millimeter. Doek ik wel wat CA in. Daar onder lijkt 'n scheur op de foto maar met het oog zag ik niets, zal nog ns goed met loepje kijken
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Indien een scheur. Wel… soms stopt een inboring met 1 mm boor. Maar in het sleufje wat glasweefsel poken, niet te stijf. En dat indruppen met dunne CA van Zap. En de priksels netjes afdremelen… naschuren met klein schuurlatje… spuiten voor een Photoshopfinish met über-glans

    Met 30 min epoxy kan ook…
    Als de scheur maar niet verder kan kruipen.
     
  7. gjtokkel

    gjtokkel

    Lid geworden:
    19 jan 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Deurne
    Bericht van hacker gehad. Spinner is onderweg maar mag 'm terug sturen, dan sturen ze me een andere toe...
    T is een zeeeer scherpe foto. Gisteren ff goed gekeken. 't is geen scheur maar een schilfer is er af gesprongen. Druppeltje lijm idd. In het verlengde zit het in de laklaag...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. gjtokkel

    gjtokkel

    Lid geworden:
    19 jan 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Deurne
    Zo, deel een is gedaan...
    Eerst netjes af-tapen: 2021-06-29 19.49.41.jpg

    Check check double check : 2021-06-30 09.34.13.jpg

    frezen: 2021-06-30 11.53.50.jpg

    schuren 2021-06-30 14.28.18.jpg

    en voila. Wil niet opscheppen maar dit zit toch erg mooi,,, 2021-06-30 14.48.16.jpg


    En jawel. de motor, prop en spinner zijn binnen: 2021-06-30 18.45.25.jpg


    Wat n mooi spul... Jammer dat de spinner terug moet ... maar ja. wil het risico van uiteenspatten niet nemen :)...
    En ja, het is een groene helaas....
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha... blij met de spulletjes :)
    Had ik ook.
    Ja! gaat netjes!
    Maar zo een mooi ruderhoorntje had ik niet bij het kitje van Topmodel.fr
    Moest um zelf bedenken. :eek::D
     
  10. gjtokkel

    gjtokkel

    Lid geworden:
    19 jan 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Deurne
    Weer n paar stppen verder...
    Met de servotester het nulpunt opzoeken. 2021-07-02 16.06.27.jpg
    Even uitproberen. Een klein stukje uitvijlen en extra uitslag... (niet dat ik dat nodig ga hebben):
    2021-07-02 16.46.24.jpg

    Goed af-tapen om geen lijmvlekken te krijgen... 2021-07-02 17.14.34.jpg

    zo, hotseflots. Servo op nulpunt, roeren op nulpunt, uitgelijnd en met UHU vast gelijmd Hopen dat t nooit meer los hoef :)
    2021-07-02 17.41.53.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Gaat lekker zo :)
     
  12. gjtokkel

    gjtokkel

    Lid geworden:
    19 jan 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Deurne
    en weer een paar stappen verder... Langzaam maar gestaag... Vandaag is het soldeer dag...

    2021-07-04 15.35.09.jpg

    o jee, ik zie het niet meer zo goed. Leeftijd gaat toch mee spelen...
    o 2021-07-04 15.42.30.jpg

    Zo alle draadjes aan 1 kant...
    2021-07-04 15.57.55.jpg

    Nog een dikke krimpkous om het geheel heen. Om de overgang van gesoldeerd naar flexibel draad geleidelijk te laten gaan. Soldeerwerk zit goed vast maar t viel me wel wat tegen. Hier en daar stekkertje beetje geraakt...
    2021-07-04 15.59.33.jpg

    Het eindresultaat....
    2021-07-04 17.25.28.jpg
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  13. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik lees in het begin van dit draadje veel verwijzingen naar de Wilco/Hawk. De Amplitude is echt een ander model. De romp is ruimer/dikker en heeft veel meer luchthappers. Er is veel meer ruimte voor de accu en ontvanger. Daarom hoeft het gat onder de vleugel echt niet groter gemaakt te worden. Je kan overal prima bij met het standaard gat, tenzij je echt heel dikke accu's gaat plaatsen. Ik heb er een Graphene Panther accu 4s 3300mAh in liggen en die is groot voor de capaciteit die hij levert. Gaat er probleemloos in.
    Vraagje aan de deskundigen. Ik worstel nog wat met de Butterfly instelling. Het model wil sterk klimmen met butterfly erop. Ik probeer dit met een mix op het hoogteroer te compenseren, maar dat blijkt nogal snelheid afhankelijk. Wanneer ik op final butterfly activeer klimt hij in het begin tot de snelheid er wat uit is, daarna gaat hij over in een nette glijvlucht.
     
  14. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    iets minder flaps en evt meer ailerons in mixen
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    De Amplitude heeft, buiten dat het een hotliner, is inderdaad weinig met een Hawk van doen:
    • 4-kleppenvleugel (Hawk heeft er twee, alleen rolroeren)
    • Grotere spanwijdte
    • langere romp


    Als je met snelheid binnenkomt als je butterfly trekt, vlieg je zowieso te snel.
    Model in zweefstand zetten (hele achterlijst 4mm omlaag). En op rustige zweefsnelheid binnenkomen. Op final 1/3 butterfly zetten, en vandaaruit naar believen varieren (meer/minder) om precies voor je voeten te landen.
    De meeste 4-kleppen F5B modellen hebben redelijk wat down nodig. Ik heb meer meer down-compensatie in de butterfly mixer dan dat ik down op de stick heb bijvoorbeeld. De down-mix is niet lineair, in het begin van de butterfly iets meer, en dan geleidelijk naar de volle down-uitslag.
     
  16. gjtokkel

    gjtokkel

    Lid geworden:
    19 jan 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Deurne
    OK, dank Gerben. Ga ik zo doen...
    Is het een optie om hoger aan te komen vliegen en dan flink butterfly met veel uitslag en dan naar beneden drukken? (en naar behoefte variëren). Dat doe ik zo met m'n last-down en dat bevalt goed...

    Heb jij achterste schroef van vleugen wel in gebruik?
     
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi,

    Je kunt het proberen, maar lijkt mij niet ideaal. Redelijk vlak binnenkomen en dan naar believen meer of minder butterfly geven werkt het beste in mijn ervaring.
    Kijk ook eens hier: F5B Vught 19 mei 2012 Compilatie van starts en landingen. - YouTube (inclusief een hele lompe landing van ondergetekende, dat gaat tegenwoordig beter :) ).

    Achterste schroef: ik gebruik een tapje om de romp en geen schroef. Heb er simpelweg geen plek voor in de Avionics. Sommigen gebruiken 2-3lagen isolatietape, ik 15mm glasvezeltape.
     
    gjtokkel en MicropropSport vinden dit leuk.
  18. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik gebruik de achterste schroef wel. Plek zat en omdat ze alle drie dezelfde kop hebben zijn ze met één sleuteltje te plaatsen. Een passende heb ik altijd met klittenband in de romp liggen zodat ik op het veld niet voor verrassingen kom te staan. (nu nog een systeem verzinnen om mijn ontvanger accu niet te vergeten ;-)
     
    gjtokkel en MicropropSport vinden dit leuk.
  19. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Geweldig. Een hoop herrie en je ziet de camera heen en weer flitsen langs de wolken, maar geen vliegtuig! :)
    Indrukwekkend dat je zoiets bij kunt houden. Ik had me niet gerealiseerd dat de starts nog zo lastig zijn. Mijn mini graphite
    start ik met half gas, waarom doen jullie dat niet met f5b? (of 25%...)
     
  20. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat filmpje was vooral bedoeld om een mooie collectie landingen te laten zien :)

    Hier een filmpje van het Rakkenvliegen:


    Uit 2011, inmiddels vlieg ik wat strakker ;)

    Halfgas starten kan, zolang de motor niet al te lang halfgas loopt (laten we zeggen <3sec, anders wordt de regelaar te heet, tenminste als je met hogere vermogens vliegt).

    We starten in F5B met een voorgeprogrammeerde curve. Schakelaar op volgas en via een van te voren geprogrammeerde curve komt het gas erin.
    Als je het goed instelt overtrekt de prop niet (bwoaap, bij gebrek aan betere omschrijving), wat ook weer energie spaart. Als de prop herrie maakt doet hij weinig en verbruikt alleen maar energie.
    De curve voor het sraten begint vaak net onder halfgas en bouwt en 1.5 a 2 sec sec op naar volgas.
    Tijdens het rakkenvliegen wordt ook een curve gebruikt, die is dan wat korter, 0.6-1.2sec, afhankelijk van je aandrijving.
    Dit alles om zo efficient mogelijk toch zo snel mogelijk te versnellen en te stijgen.

    Klinkt ingewikkeld en om het perfect te doen is een kunst. Voor de hobbypiloot (met alle respect natuurlijk) komt dat minder precies en kun je bijvoorbeeld een iets langzemere opstart van de regelaar gebruiken (bij de Sunrise ICE regelaar op ´middle´ en bij castle op throttle response 5 a 6).
     
    Cnn en gjtokkel vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina