Het grote Bowfin WTC vragen draadje

Discussie in 'Duikboten' gestart door Henk Freubelaer, 9 jul 2021.

  1. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    No guts, No glory :D

    Oftewel zonder WTC word de Bowfin niet meer dan een statisch model.

    Ik hou er van om mijn bouw afwisselend te houden zodat ik niet stuk loop op eentonigheid.
    Dus is het tijd om alvast eens naar de WTC te gaan kijken.

    De inhoud van de WTC is absoluut nieuw voor mij, ik ben dan ook een enorme noob op elektronica gebied :oops:
    Maar er is altijd ruimte en de wil om te leren.

    Ik wil het draadje over de bouw dan ook schoon houden met vragen, vandaar dit aparte draadje.

    De aandrijving:

    Ik las in het draadje over de Gato dat Lex de volgende motoren met succes heeft gebruikt.

    Igarashi 2738-125-GC-5

    Dit lijkt mij dan ook een mooi uitgangspunt voor mijn boot.

    Het worden er bij mij dan ook twee, echter mijn vragen zijn:

    Welke vaartregelaar te gebruiken?
    En kan het met eentje of voor elke motor een?

    Ik kwam de volgende tegen op het net en vraag mij af of deze geschikt is.

    https://wetronic.nl/esc-brushed-40a-7-2v-914205

    En zo ja, moeten het er een of twee worden.

    Duiksysteem:

    Hiervoor heb ik het systeem wat Raf gebruikt op het oog, ik vind dit een hele elegante oplossing.
    Hiervoor heb ik een pomp nodig en heb het volgende gevonden.

    https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...nradpumpe12-v-nr-1951-pakket/a-10355-10000252

    Maar geen idee of dit een beetje een geschikte pomp is.

    En verder, wat zijn geschikte accu's?

    Dit was het eerst even, er komen ongetwijfeld wel meer vragen.
    Maar dat voor later.

    Verder zijn alle tips, adviezen en ideeën natuurlijk van harte welkom.
    Ik moet nog veel op dit gebied uitdenken over hoe ik het wil hebben dus alle info is welkom.
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Voor die motoren heb je in principe aan een 10 amp regelaar meer dan genoeg. Die je voorstelt met 40 amp lacht zich qua stroomverbruik straks een slag in de rondte .. maar zal het prima doen! Maar ... let op dat je een regelaar kiest die meteen van vooruit naar achteruit kan schakelen, zonder rem functie. Daar staat niets van bij, misschien even bij Wetronic informeren voor je bestelt. Met rem is lastig, want als je dan lekker rondvaart en je wordt door een oppervlaktevaartuig weer eens niet gezien wil je een noodstop maken, en achteruit weg. Met zo'n rem functie moet je dan eerst de knuppel achteruit zetten, weer naar nul, en dan weer achteruit, dan zal de motor pas echt achteruit gaan draaien. En daarmee verlies je kostbare seconden in een noodsituatie, en is heel slecht voor hartslag en bloeddruk ...

    1 of 2 regelaars is een kwestie van smaak. Beide motoren kunnen op 1 regelaar (rekeninghoudend met het dubbele stroomverbruik, maar dat red die Wetronic wel). Dan reageren ze dus beide synchroon op de knuppel. Heb je twee regelaars kun je beide motoren onafhankelijk bedienen. Met 1 vooruit en 1 achteruit kun je dan op de plaats draaien. Maar stel je daar bij een lange en slanke romp als een Gato ook niet teveel van voor.

    Pompje is op zich goed, maar heeft een wat mindere levensduur en opbrengst. Ik zou een Kavan pomp adviseren, die zijn veel duurzamer. https://quartel.nl/product/kavan-electr-tandwiel-pomp-12v-1mtr-kv190/

    Alles waar stroom uit komt werkt. Hier is het heel erg de vraag hoeveel ruimte heb je, de vorm van die ruimte, en wat wil je zelf? Elk type accu heeft zijn voor of nadelen. Losse AA cellen als Eneloop of NiHm cellen kun je makkelijk ergens kwijt, en zelf je accu vorm bepalen. NiHm zijn tegenwoordig wat achterhaald met hun geheugen effect, maar kun je wel mooi ergens plaatsen. Persoonlijk zou ik dan voor Eneloop gaan; geen geheugeneffect en redelijk grote capaciteit. Ze kunnen alleen geen grote stromen leveren, maar dat heb je ook niet zo nodig. Vervolgens heb je Lipo, LiFe, Liion en consorten. Daarover is een heel boek te schrijven. Ik vaar zelf sinds al best een lange tijd op Lipo's, ben daar heel tevreden over. Redelijk kleine accu's voor de capaciteit die ze leveren, hoge stromen, maar moeten beschermd worden tegen te ver ontladen. Anderen zweren bij Liion. Die zijn wat beter bestand tegen 'foutieve behandelingen'. Maar ik heb er (nog) geen ervaring mee. Raf wel als ik het goed heb. En natuurlijk heb je nog loodaccu's, voor de die-hards. Die grotere blokken zijn echter niet handig in zo'n slanke romp. Ik zou eerst eens kijken wat je aan plaatsingsmogelijkheden voor een accu hebt, en van daaruit verder kijken.
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2021
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  3. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    ben heel voorzichtig met wetronic.

    slechte ervaringen mee.
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  4. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Ik heb die motoren op eneloops (12V) en met de Kavan pomp. Ik gebruik 1 regelaar - die van Bruggen op twee motoren. Werkt prima zolang de props klein genoeg zijn.

    freek
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  5. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Bedankt voor de reacties, dit helpt mij weer vooruit :thumbsup::thumbsup:

    Lex,
    Dat van die rem is voor mij dus nieuw en een heel goed punt om rekening mee te houden.:thumbsup:
    Dat is zeker slecht voor het hart en bloeddruk als je in zo'n situatie de knuppel naar achteren drukt en er gebeurd niks :eek:
    En het word dan twee motoren op een regelaar, sturen met de motoren zie ik inderdaad niet zitten met die lange lummel.

    En goed om te weten van die pomp.
    als bij je slepertje de bluskanonnen ermee ophouden is niet een ramp, maar als je sub niet meer boven komt is ook slecht voor het hart en bloeddruk.

    De accu's duik ik dan later in als ik meer overzicht over de beschikbare ruimte heb.

    Marc 2,

    Bedankt voor de waarschuwing.
    Als je wilt mag je mij wel een pb sturen met de reden.
    Wetronic verkoopt ook modules voor mijn F14 namelijk.

    Freek,
    Bedankt voor de info.
    Ik kijk zeker om mij heen voor alle mogelijkheden, dus alles is welkom.



    Ik houd dit draadje aan voor verdere vragen, dan hoef ik niet elke keer een nieuwe topic te openen en het forum te overspoelen met vragen :D
     
  6. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    hoeft niet per prive bericht.
    mag gewoon open en bloot wat mij betreft.

    ooit bij alwin wat electronica besteld en dat werkte best goed. (multiswitch en decoder)
    maar al snel ging er iets kapot en de afhandeling daarvan was niet netjes.
    nooit meer iets van gehoord eigenlijk.
    en als er dan ook nog een order geannuleerd wordt zonder enige communicatie is voor mij de maat vol.
    dus de service vind ik er gewoon ruk.
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  7. Henk Freubelaer

    Henk Freubelaer

    Lid geworden:
    8 dec 2020
    Berichten:
    229
    Locatie:
    N B
    Hey Marc,

    Bedankt voor je antwoord, dat is inderdaad niet netjes.
    Ik zal dit in mijn achterhoofd houden.
     
  8. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    dit wil natuurlijk niet zeggen dat dit bij iedereen gebeurt.
    maar mij zien ze daar nooit meer.
     
    Henk Freubelaer vindt dit leuk.
  9. RCJannes

    RCJannes

    Lid geworden:
    28 nov 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Lunteren
    Ik ook , ze zijn niet in staat om te communiceren en de eigenaar verdraait de boel
    , ook is hij niet bereikbaar en wordt daardoor het probleem alleen maar groter.Je hoort na een halfjaar wachten gewoon niks meer terwijl er duidelijkheid is over afspraken. Gebrek aan kennis of kunde , ik weet het niet. Zodra hij door heeft dat hij de grip verliest slaat hij je met allerlei verzonnen argumenten om de oren. Zeg gewoon optijd dat je iets niet kan en misschien iets te ambitieus te zijn geweest in je beloftes. Heel herkenbaar voor een servicebedrijf! Maar niet bij Wetronic , ik zoek even een andere winkel !
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    in de club varen we allemaal op LI-on accu's van 3,4 amp en ze kunnen 10 amp leveren .
    de winkel maakt ze volgens onze specificaties en we vragen ze zonder krimpkous
    de reden is dat hun er anders een pcb in zetten als balancer maar het nadeel is als er een cel onder de 3 volt komt het hele pakket afschakelt en dat wil je niet hebben in een duikboot

    wij hebben de balancer in de lader zitten dus de accu word gemaakt met soldeer lippen aan zodat er dan de balancer draden en stekker kunnen aangezet worden .

    Marten en ik hebben samen een printje ontworpen waar je de balancer stekker op steekt en zo de accu controleert
    bij mijn duikregelaar word het printje rechtstreeks aan gesloten maar ik heb ook een losse versie die tussen je ontvanger en duikregelaar komt te zitten .
    indien dan de accu leeg geraakt komt de boot naar boven en weigert nog te duiken .
    dit is dan het signaal om naar de kant te komen varen .

    gr raf
     
  11. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven

    jammer dat ik niet de enigste ben.
     

Deel Deze Pagina