Wat is de beste ontvangeraccu?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door blaauwen, 15 mei 2013.

  1. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    In het draadje van Ron van Sommeren staat een youtube filmpje over de juiste ontvanger accu (link). In het filmpje springt eruit dat de veel gebruikte Eneloopjes niet zo ideaal zijn als ze lijken. Met name met hoge stromen (amperes) zakt de spanning (volts) soms tot onder het minimum wat een 2,4 GHZ ontvanger nodig heeft. Dit veroorzaakt reboots en in het ongustigste geval kan het daardoor uitlopen op een crash. Nu stelt de man in het filmje van RCreviews voor om afscheid te nemen van de Nimh cellen en over te gaan op LiFepo4 cellen. Een reden voor LiFepo4 cellen was de hogere spanning die ze kunnen leveren en de het voltage van 6.6 volt (2 cellenpak) waardoor er geen BEC/UBEC tussen zou hoeven. Een aantrekkelijke gedachte want elk ding wat niet hoeft is meegenomen en kan niet defect raken verder kunnen deze genoeg spanning leveren (meer dan genoeg om je printbanen te slopen:)) en zijn ze prettig snel oplaadbaar. Alleen met het verschijnen van alle voordelen komen er ook weer nadelen hoe zit het met je (standaard) servo's kunnen die tegen die 6,6 volt zonder uit te fikken. Ik kan mij namelijk voorstellen dat dergelijke pakketten van de lader +7 volt zijn. Moet je dan ook overgaan op high voltage servo's. En hoe veilig is het om bij je eneloopjes te blijven?
     
  2. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Wat mij opgevallen is dat bij "Eneloop's" (en soortgelijke van andere merken) de spanning snel terugvalt zelfs bij een vrij geringe belasting ... ik heb Eneloops en Duracels in mij video/foto lampen gehad, leek me slim, hoef je niet elke keer op te laden vlak voor je er mee gaat werken ... lampjes gebruiken ongeveer 0,75A maar na 10-15 minuten wordt door de electronica de accu "leeg" verklaart ... met gewone (zelfs wegwaaideluxe) NiMh accu's blijft de spanning als je hem "vers" geladen hebt langer dan 1 uur "goed" voor de electronica ... maar in mijn flitser is de electronica minder kritisch en daar gaat het wel goed, flitser blijft gewoon "doorflitsen" ook als je hem een lange tijd niet gebruikt hebt (hier werkt mijn "idee" dus wel) ...
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Hoewel twee Li-Fe cellen als voeding voor ontvanger en servo's wel worden toegepast, zo lees ik af-en-toe, zelf zou ik dat niet doen. De spanning van twee volle Li-Fe cellen vindt ik te hoog voor de meeste servo's. Als de servo's niet de geest geven leidt een (te) hoge spanning tot onrustig gedrag.

    Je kan gebruik maken van 4 ouderwetse Ni-** cellen die geschikt zijn voor hoge stromen. Dat is de simpelste oplossing. Een andere optie, met extra elektronika, is gebruik maken van twee Li-Po cellen en een spanningslimiter. Bij voorkeur een analoge, dan heb je nooit last van de rimpelspanning die schakelende exemplaren kunnen veroorzaken.

    Zowel Robbe als Graupner hebben de analoge limiters in het assortiment. Deze kunnen probleemloos vele ampères leveren.
     
  4. sven311

    sven311

    Lid geworden:
    21 nov 2006
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Liedekerke(België) (model wings ternat)
    Dus hier versta ik uit, dat als je op 2.4 ghz vliegt, met 6 standaard servo's, dat je al in de "problemen" komt met een nimh pakketje?! Dat kan toch niet.. met wat vlogen ze dan hun grote toestellen , voor de lipo tijd..
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Ik gebruik een 4,8V Eneloop ontvangerpakket in mijn havensleper "Parrot".
    De BEC van de regelaar kon de 6 servo's (waarvan 4 digitaal voor de VSP's (Voith Schneider Propellors), en die moeten er HARD aan trekken!!) niet bijsloffen.
    De andere twee servo's zijn analoog, en bedienen resp. het relais voor de blusmonitoren en de rookgenerator. Als laatste stroomvreter heb ik een lichtunit in het schip staan, waarvan de 6 LED's rechtstreeks op de ontvangeraccu staan.

    Kortom: deze accu wordt best wel zwaar belast. Hij geeft echter geen krimp.

    Ik kan met de Parrot ruim drie uren varen, waarbij ik 4 stuks 12V, 7Ah loodaccu's leegvaar, en nog steeds 0,0 tekenen van een inzakkende ontvangeraccu. Snel of langzaam varen maakt voor de ontvangeraccu weinig uit; de servo's die de VSP's bedienen moeten, tegen de centrifigaalkrachten van de VSP's in, hun werk doen. Volle kracht vooruit houdt in dat er 4 servo's maximaal kracht moeten leveren om hun positie vast te houden.
    Met een (redelijk bejaard) NC-pakketje kon ik na een uurtje varen de LED's "in zien kakken" als de VSP-servo's hard moesten werken.
    Bij de Eneloop is me dat nog niet overkomen.

    Een ander schip wat een Eneloop-pakket als ontvangerstroombron heeft, is mijn stoomsloep "Hanja". Daar hangen 5 servo's aan: roerservo, omkeer-inrichting, gaskraan, stoomkraan en fluit. Het roer is een groot lerp, de omkeer-inrichting, gas- en stoomkraan vereisen ook behoorlijk kracht.
    Ook hier: geen probleem.
    Na de winterstop heb ik Hanja weer eens te water gelaten. Het Eneloop-pakket had ik de afgelopen maanden niet opgeladen (realiseerde ik me pas aan de waterkant) maar ik heb vrolijk 2 gastankjes leeg kunnen varen. (Een uur lang)
    En al mijn schepen vaar ik op 2,4 GHz.

    Kortom: het "inkakken" van zo'n pakket heb ik niet ervaren. Ik blijf ze gebruiken. Maar ja, mijn schepen kunnen niet neerstorten, dat scheelt weer...;)
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Nou dan heb ik zeker jaren geluk gehad?

    Wij vlogen 2,4GHz met een 2,3mtr Decathlon met 35cc benzine en TC Piper Cub van 3 meter met net 38cc benzine met een 4 cellen Nimh pakketje van 1800mAh zonder problemen.

    De Decathlon had meer dan standaard servo`s op rol, hoogte en richting en heeft het altijd zonder problemen gedaan.


    Heb zelfs mijn eerste 2 jets gevlogen op 4 cellen Nimh`s, de Formost had vrijwel alleen maar standaard servo`s of iets krachtigere.
    Mijn F-15 had 25kg/cm servo`s op de elevators en dat werkte ook probleemloos.


    Tegenwoordig alles op Lipo. Waarom? toch veiliger ivm de grotere hoeveelheid digitale servo`s aan boord.
    Lichter en toch meer capaciteit.
     
  7. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Normaal gesproken vlieg ik alles met een lipo. Onlangs heb ik mijn 4m asw 22 ingevlogen met een nimh pakket van 4.8V 2000 mah. Zwever is uitgerust met 5 digitale servo's en electrische remkleppen. Dankzij de variometer aan boord kon ik de spanning blijven volgen tijdens het vliegen. Na 3 vluchten van 5 a 10 min zakte de spanning bij enig sturen toch wel behoorlijk weg en heb de kist aan de grond gelaten. Maiden was geslaagd maar het nimh pakket is nu reeds vervangen door bec en lipo.

    Als je voor nimh gaat, wat met standaard servo's prima kan ga dan voor 5 cellen. Of als je er ruimte voor hebt aan boord een pakket met een maatje dikkere cellen ipv de standaard penlite. In Duitsland vliegen ze ook nog steeds veel met die grotepaketten, vaak dubbel uitgevoerd in grote modellen. Niks mis mee.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo te horen gebruik je nu telemetrie?

    Zo ja, vergeet dan niet dat je nu de spanning voor de BEC moet meten.... niet de voedingsspanning van de ontvanger....
    Anders heb je er nog weinig aan....

    Groet, Bert
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Het is een beetje een stokpaardje van mij maar ik vind het gebruik van een Lipo met een spanningsregelaar (BEC is een foute benaming!) overdreven en eerder onveiliger dan veiliger! Je moet extra elektronica (die spanningsregelaar) gaan gebruiken en die kan vrijwel altijd minder stroom leveren dan een stevig NiMH accu. Daar komt nog bij dat die extra elektronica ook kapot kan gaan. Wat er niet in zit kan ook niet kapot gaan!

    Wanneer je een goede 4 cellen NiMh gebruikt kan die zonder problemen tot wel 10A leveren. Er zijn maar weinig spanningsregelaars die dat kunnen. Natuurlijk bedoel ik hier geen AA of Penlight cellen, die kunnen dat niet! Ik bedoel dan C cellen of nog grotere. Die Penlight cellen kan je hooguit in een kleine zwever of indoor model gebruiken. Voor een beetje stevig model met meer dan 4 servo's zou ik ze niet gebruiken.
    Gebruik ook geen 5 cellen accu als dat niet strikt noodzakelijk is. De "winst" die je daar mee zou hebben is in de praktijk zeer gering maar het risico op defecten door veel sneller slijtende servo's is duidelijk groter. De overgrote meerderheid van de servo's die nu nog steeds heel vreselijk veel gebruikt worden zijn ontworpen voor 4,8V nominaal. Die servo's constant op een hogere spanning gebruiken is "niet fijn" voor ze. Jij vindt het ook niet echt fijn als je constant op je tenen moet lopen.

    Dan het argument dat de capaciteit van LiPo's groter is. Dat klopt natuurlijk op zich wel maar als je de spanning met behulp van een spanningsregelaar terug moet brengen zal die extra capaciteit daar voor het overgrote deel in verloren gaan. Bij gebruik van een lineaire regelaar zal je zelfs meer verliezen. Het netto resultaat zal dan zelfs negatief uit kunnen vallen.

    LiPo's ga ik pas voor mijn besturing gebruiken als ik de hele installatie op 2S LiPo's kan laten werken ZONDER een spanningsregelaar. De meeste moderne ontvangers kunnen vaak al tot 10V gebruikt kunnen worden. Servo's die met 2S LiPo's kunnen werken zijn er nog maar mondjes maat en dus nogal duur. Het zal waarschijnlijk nog wel even duren voordat die algemeen zijn en dat LiPo's standaard en zonder extra spanningsregelaar voor de besturing gebruikt gaan worden.
    Tot die tijd voor mij alleen een goede NiMH of zelfs nog een goede oude NiCad accu. Die hebben al vele jaren bewezen prima te werken en betrouwbaar te zijn.
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2014
  10. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Even een oud draadje opgediept. Voor mijn Tunnan die op 8S gaat vliegen, wil ik voor het eerst een aparte accu voor de ontvanger toepassen. Mijn andere toestellen gaan hetzij via de BEC van de ESC, hetzij via een losse UBEC die op de aandrijflipo wordt aangesloten. De servo's die ik gebruik (5 voor besturing en 3 voor het landingsgestel) zijn niet van het HV type en vinden dus maximaal 6V leuk. Een BEC met 2- of 3-cel Lipo lijkt me wel geschikt, maar hoeveel capaciteit zou die moeten hebben? Ik vind het geen probleem om de lipo elke keer voor een vliegmiddag op te laden.
     
  11. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    3s1300mah Lipo lijkt me wel geschikt om wat vluchten te kunnen doen :)
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  12. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Nou ik zou 5 NIMH cellen pakken. Lekker simpel en waarom een accu gebruiken met een hogere spanning dan nodig is en dit vervolgens weer terug regelen met een BEC?

    Wat er niet tussen zit kan ook niet kapot
     
    MaartenCornelissen en Frits37 vinden dit leuk.
  13. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    De servo's die ik gebruik (5 voor besturing en 3 voor het landingsgestel) zijn niet van het HV type en vinden dus maximaal 6V leuk.

    Een 2S LiPo (die volgeladen op 8.4V uitkomt) in combinatie met uBEC die ca. 5.0V levert is ruim voldoende. Waar ik me wel een beetje zorgen om maak is dat je in totaal 8 servos wil inzetten (met name in de vliegfase langdingsgestel in/uit). Dat kan wel eens aardig wat stroom kosten. Kies dus een uBEC die flink wat stroom kan leveren.
    De gewenste capaciteit hang helemaal van je vlieggedrag af. Ik vlieg een dag een F3J zwever met 6 servos op een 2000mAh 4 cellen NiMh pack (Panasonic Eneloops) en dan gaat er einde van de dag max. 500mAh bij.
    En zoals het oude draadje van Ernst al stelt: niks mis mee met een 4 cellen sub-C formaat NiMh cellen. Qua gewicht vergelijkbaar met 2S LiPo maar ze vermijden je de uBec en kunnen flinke stroompieken hebben.

    @toostbeek: 5 cellen NiMh levert meteen na het opladen ca,7.5V. (1.5V per cell) Het zakt wel vrij snel naar 1.2V per cell, maar zelfs enkele seconde op 7.5V kunnen fataal zijn.
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Waarom niet 4 cellen ? want dat is toch voorgeschreven ?
     
  15. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Sorry die 5 cellen was een typfout, dat moet 4 cellen zijn. Waarom zitten die 4 en die 5 ook zo verrekte dicht bij elkaar op mijn toetsenbord.
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Jaja...
     
  17. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Je kunt altijd nog de 5 en de 6 omwisselen
     
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Waarom zou je een 3S pakken ipv een 2S?
    Spanning moet toch terug naar +/- 5.5V
     
  19. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    493
    Locatie:
    5076
  20. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Gooi dan die elektronische regelaar, ontvanger en afstandsbediening ook maar gelijk in de vuilnisbak

    Allemaal elektronica, kan allemaal stuk gaan.

    Lipo plus BEC werkt prima.

    Welkom in 2021
     
    00Steven vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina