Wat is de beste ontvangeraccu?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door blaauwen, 15 mei 2013.

  1. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja 2 of 3 maakt weinig of niets uit hé..

    Blijven doordraaien over onbelangrijke dingen heeft ook geen zin..
     
  2. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Take it easy ;-)

    Mijn vraag ging met name over de gewenste capaciteit. Ik begrijp dat 1300mAh voor mij zeker voldoende zou zijn.

    En dat zowel een lipo/BEC- als een NiMh oplossing prima is.

    Bedankt voor alle reacties.
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Idd, welkom in 2021. 4s 450mAh LiPo en UBEC 8A (of meer) met keuze uit 5V en 6V werkt erg goed, ook voor grote servo's in bijvoorbeeld brandstof boten van een meter. Zeer betrouwbaar. Stekkersysteem: xt30 (géén: jst)
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2021
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Je moet e.e.a. natuurlijk niet ridiculiseren. Na meer dan 35 jaar reparatie-ervaring en het aanhoren van de meest gruwelijke modelvlieg-ervaringen durf ik met gemak vast te stellen, dan 99% van alle storingen in de piloot zitten. Bij die ene 1%, waarbij de apparatuur de schuldige is, komt weer 99% voor rekening van de ontvanger-voeding. Dit betreft dus de accu, de bec, de kabels en de stekkers.

    De meest betrouwbare voeding vind ik nog steeds een gepuntlast of gesoldeerd 4-cellen Ni-pakket met een zo kort en dik mogelijke kabel naar de ontvanger. Vanaf daar krijgt elke servo via z'n eigen kabel rechtstreeks stroom uit die accu. Een normale servokabel (0,14² of 0,15²) is berekend op zo'n 2,5 ampere en is dus al snel ontoereikend als accukabel. In de tijd, dat er nog led-testertjes werden verkocht om de ontvangeraccu spanning te bewaken had ik als stelregel: als 1 servo beweegt mag bij een (tamelijk) volle accu de spanning op de ontvanger maximaal 0,1 volt dalen en als alle servo's tegelijk bewegen is 0,2 volt nog normaal. Wordt dit 0,2 tot 0,4 volt, dan ga je snel sparen voor een nieuwe accu want deze is matig. In de praktijk klopte dit wel ongeveer. Als de spanningsvariaties groter worden krijg je, dat servo's elkaar gaan staan pesten. Onze 2,4 GHz ontvangers werken intern op 3,2 volt, dus die hebben niet snel last van spanningsinstabiliteit. Daarnaast kunnen ze, net als vroeger de pcm-ontvangers, uitsluitend kiezen tussen het volgen van de zender of hold/failsafe mode aannemen. Foutieve pulsen naar de servo's sturen is er niet bij. Servo's vereisen echter wél een zo stabiel mogelijke spanning en als dat niet zo is worden ze nerveus, gaan brommen of trillen en dit resulteert vaak in een sneeuwbal-effect. Eén servo trilt en neemt dus meer stroom op, de voedingspanning wordt nog wat instabieler en de volgende servo's beginnen ook. Vaak resulteert dit uiteindelijk in ongecontroleerde servo-uitslagen. Bij een hogere voedingsspanning treedt e.e.a. eerder op, dus bij een 5 cellen Ni-accu heb je hier eerder last van.

    Bij een ontvangervoeding met een bec-systeem heb je enerzijds een stukje elektronica, dat probeert zijn uitgangsspanning zo stabiel mogelijk te houden en anderzijds een beperking in het aantal amperes, dat het kan leveren. Als dit laatste wordt overschreden heb je grote problemen en wordt het model onbestuurbaar. Voor een standaard-configuratie met zo'n 6 tot 8 standaard-servo's (= circa 3 á 4 ampere max.) is een bec vanwege de gewichtsbesparing tamelijk ideaal. Bij grote modellen, waarbij je servo's gebruikt, die krachtiger zijn en dus meer stroom opnemen zou ik toch eerder kiezen voor één of twee 4-cellen Ni-accu's.

    Wat je ook in de gaten moet houden is, dat servo's een groot deel van de vliegtijd stil staan. Een grote stroomopname krijg je alleen als om één of andere reden alle servo's tegelijkertijd gaan bewegen. Het kan dus zijn, dat je gedurende langere tijd probleemloos kunt vliegen en dat er opeens problemen optreden. Door vooraf even rond te poken met meerdere servo's tegelijkertijd kun je vaak een ontoereikende ontvangervoeding opsporen. Servo's, die normaal nooit brommen of trillen moeten dat op dat moment ook niet gaan doen.
     
    verfbrander, wim eon, Cnn en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik heb deze UBEC nog liggen, die lijkt me wel geschikt i.c.m. een 2S 1300 lipo. IMG_20210715_123959.jpg
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De volgende bottleneck wordt dan dat oranje stekkertje...
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Zeker! Onmiddellijk vervangen door xt30! (Erg corrosie-gevoelig, heeft me een Hydro 2 outrigger gekost en de rest!)
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Ja, dat wordt een XT30 of 60.
     
  9. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Ik zou me nog meer zorgen maken om dat schakelaartje ...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Absoluut. Ook slechte ervaringen mee (MicroMagic, "waterdicht" en binnen een tel kaduuk). Afknippen, onmiddellijk weggooien. De xt30 (of xt60) is de "schakelaar".
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Interessante informatie betreffende spastische servo's. Kan ik wat mee!
     
  12. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    En de draden vast met elkaar verbinden, ga ik van uit.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  13. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Volgens mij schakelt het schakelaartje niet de ontvangerstroom, maar schakelt de BEC uit, dan is het geen probleem
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Met dat schakelaartje schakel je de ontvanger stroom in en uit. Oftewel, je zet je besturing aan of uit.
     
  15. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Zonder BEC geen werkende ontvanger en servos, toch? Het maakt in deze weinig uit hoeveel stroom die schakelaar moet voeren, ze zijn gewoon heel gevoel aan storing (er is slechts 1 contact) en dat gaat een keer fout. Ik heb in mijn F3J modellen enkel MPX stekkerschakelaars met drievoudige goud contacten.

    Nog een mooi puntje uit het betoog van Corrien: "Vanaf daar krijgt elke servo via z'n eigen kabel rechtstreeks stroom uit die accu." Probeer idd zoveel mogelijk voeding van de servos buiten om de ontvanger te laten lopen. Vaak zie je één servostekkertje van de accu naar de ontvanger lopen en die verdeelt het dan naar de servos. Kan mss. voor een schuimpje, maar ook dat is vragen om ooit een keer een probleem. Robuuster is de voeding (+/-) van servos rechtstreeks vanaf een stekkerschakelaar af te tappen en enkel de puls draad van de ontvanger naar de servo te voeren.
     
    wim eon vindt dit leuk.
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik gebruik in de snellere en kostbaardere modellen geen schakelaar meer en ook geen dubieuze stekkers.
    Ik heb ooit 1 keer 2000 Euro schade gehad omdat ik even tijdelijk een Hobbyking servostekkertje tussen ontvangeraccu en ontvanger had gehangen.
    Op een gegeven moment stuurde hij niet meer en ging ie cirkelend de grond in.
    Ik schakel nu meestal de ontvanger in door goede stekkers (goudcontacten 2 of 3,5mm) aan te sluiten.
    BEC van een regelaar gebruik ik ook zelden, zeker niet bij stromen boven de 35A, dit op aanraden van de ontwerper van Markus regelaars.

    GJ
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    In de autowereld heb ik dat ook nooit begrepen. Al heel snel moest men naar LiPo maar omdat de elektronica nog alleen 6v was moest er een ubec tussen terwijl de good old NiMh ontvanger pakket prima functioneerde. Ja, er werd een 40 gram gewicht mee bespaard, wow.....

    Ooit zelf de stap naar 2S LiFe gemaaktt was ik snel genzezen. 1x een accu in rook opgegaan omdat het balancedraadje van zijn plek kwam en over grond sleepte en dan nog maar niet te spreken over de onhandigheid met gebalanceerd laden en 2 accu's stonden na een winterstop bol....

    Direct weer een zgn 2/3A 5-cellen NiMh ontvangerpakket gehaald welke ook nog eens veel goedkoper is en heb er 3 jaar mee gedaan.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je hoeft LiFe niet gebalanceerd te laden, dus heb je ook geen balancerdraad nodig.
    Om de spanning terug te brengen gewoon passieve onderdelen gebruiken, 2 of 3 diodes.
    Dat deden alle wedstrijdvliegers en niemand heeft ooit problemen gehad.
    Een BEC wil nog wel eens een storing geven of erger, ermee stoppen.

    GJ
     
  19. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Vol, dus niet op storage voltage weggelegd. Sommige LiPo’s (en een enkele LiFePo) heb ik al ruim tien jaar. Zorgvuldig mee omgaan en je hebt er decennia plezier van.
     
  20. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik heb er ook op storage weggelegd en komen na de winterstop hoogzwanger uit de opslag.
    Graag merk en type nummer, om een appel en peren vergelijking te voorkomen.
     

Deel Deze Pagina