Wat is de beste ontvangeraccu?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door blaauwen, 15 mei 2013.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    LiPo hoef je ook niet gebalanceerd te laden..... maar als je ze lang goed wil houden is het wel een aanrader ;) Geldt ook voor LiFe. Die laadde ik vroeger ook ongebalanceerd, maar dan lopen ze toch uiteen en krijg je ook defecte cellen. Je wil ook niet dat 1 cel niet volledig geladen is lijkt me, dus ook LiFe hoor je gebalanceerd te laden.

    Klopt, dat heb ik ook met goedkopere cellen, veelal die van hobbyking. Nu heb ik de spanning vaak wel te hoog, dus dat zal ook grotendeels aan mij liggen ;)
     
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja en als ik gewoon NiMh accu's pak als ontvanger stroomvoorziening, heb ik al dat geklooi niet.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Nee, dan heb je zware cellen die ook stuk kunnen gaan en veel slechter te monitoren zijn op de lader ;)
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Mijn ontvanger accu's gaan nooit vol in bewaarstand, die gaan gebruikt weg waarbij ze altijd een 60 tot 70% vol zijn

    Was een YellowRC en een LRP pack. Overigens heb ik van meer mensen die klacht gehoord. Tegenwoordig doe ik 1x of 2x in de winter ook een soort van refresh dag waarbij ik al mijn accu's even een recycle geef
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb in de accutechniek gewerkt en ook nog speciaal nagevraagd bij A123.
    Lifepo hoef je niet gebalanceerd te laden en kan je prima tot 0 volt leegtrekken, als je ze dan maar weer meteen laad.
    Een lipo moet je gebalanceerd laden en mag je niet onder 2,8-2,9 Volt trekken.
    Ik heb A123 cellen van ruim 10 jaar oud, doen het prima, nooit gebalanceerd.
    We hadden A123 in een leskist, dat ding vloog de hele dag, laden vanaf een 12V accu zonder lader ertussen, gewoon de stroom beperken door een lang snoer.
    Ook nooit gebalanceerd.
    Het ding heeft honderden vluchten gemaakt.
    Dus honderden laadcycli.

    GJ
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Gek, mijn officiële A123 cellen liepen uit elkaar en daardoor was de bruikbaarheid een stuk minder zonder balanceren.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dan heb je ze niet gelijkgetrokken voordat je ze aan elkaar soldeerde.

    GJ
     
  8. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Geloof ik helemaal niks van, 4 cellen NiMh 1900mAh (eneloop) weegt zo'n 110 gram.
    Eneloop kan prima overweg met 5 gewone servo's, vergelijkbaar met b.v. Futaba S3001.
    Een 2s2200 weegt zo'n 126 gram en daar komt dan nog een bakje of krimpkousje gevuld met elektronica bij.

    Accu's / batterijen test je tijdens het ontladen, niet tijdens het opladen.
    Wat er aan energie naar toe gaat tijdens het laden, kan een beetje defect accu ook prima ongemerkt in warmte omzetten.
    En alleen bij ontladen kom je er achter dat een cel in een accu pakket niet meer zo goed presteert.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vroeger vlogen we een hele dag op 4 penlight batterijen en naderhand met 4 nicads van 600 mah.
    Tegenwoordig denkt iedereen dat ze enorme pakketten nodig hebben.
    In F5B modellen zaten 5 digitale servos die door de hoge snelheden best wel belast werden.
    In die modellen vloog ik met 300 mah en laadde na 45 minuten iets van 170-200 mah bij.

    GJ
     
  10. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Totaal niet omdat deze andersom werkt..

    Dus de draden open is spanning op de BEC..

    Dus dat schakelaartje maakt geen bal uit want het schakelt geen stroom..

    Dus zeker draden niet aan elkaar solderen

    Zucht.. ik word er wat moedeloos van eigenlijk.

    Voor je iets zegt misschien is het handig om te weten hoe iets werkt.

    Dit zijn trouwens 100 procent prima BEC's van Hobbyking en in mijn ogen en door ervaring van mij en andere zeer betrouwbaar gebleken.

    Kan je zorgeloos gebruiken , veel plezier.
     
    Frits37 en Tadango vinden dit leuk.
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Krom vergelijk. 2s 2200 heeft veel meer energie dan een setje eneloops, dat is niet eerlijk. Daarnaast werken system vaak op 6V tegenwoordig waardoor je eerder 5 cellen nodig bent.

    Ik check de weerstand bij het laden (elke keer!), dat zegt veel over de conditie van de accu's. Eneloop kan spontaan uitvallen in een hoge weerstand. Suc6 daarmee :)

    Helaas dus wel....
     
  12. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja dat denken ze, ik tel altijd voor de gewone analoge servo 100mAh en de digitale 200mAh en dan komt het mits er geen mechanische of brainwave faal is, het gecontroleerd naar beneden.
    Nu ontlaad ik na een dagje vliegen altijd de eneloopjes om te kijken wat er nog in zit.
    Om vervolgens de laadstroom te bepalen, ik laad dergelijke accu's op met dezelfde stroom als waarmee ze worden ontladen.
    Met 5 x s3001 en een 1900mAh eneloop pakketje een een liter peut (benzine) is het spulletje vlot 3 uur in de lucht te houden worden.
    De eneloop van de ontsteking wordt iets zwaarder belast, maar haalt ook vlot de 3 uur.

    Ok, gooi wel ff een 2s1300 op het weegschaaltje, 80 gram, de UBEC die in dit draadje wordt genoemd Turnigy 15A heeft een ruststroom van 60mA
    En weegt 34 gram.

    We hebben het over 4 cellen, 4,8V en niet over een vergelijking met meer cellen en een hogere spanning.
    Linksom / rechtsom is het ook geen wedstrijdje wie er gelijk heeft.

    Jan @Corrien heeft altijd gelijk als het gaat om elektrotechnische elektronische RC dingetjes.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dan heb je gewoon pech gehad.
    Maandagmorgenaccu.
    Onze ervaring is dat lifepos en zeker de A123 niet stuk te krijgen zijn, zelfs na een crash zijn ze nog goed.

    GJ
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Klopt, kapot willen ze haast niet maar het ging mij om het scheef trekken van een pakket waardoor je denk dat hij vol is, maar hij dat niet is.

    En nu heb je een grote zware 15A bec, de meesten modellen hebben genoeg aan een 3-5A becje (vlieg ik 30cc formaat modellen mee). Het is niet dat ik gelijk wil hebben maar Eneloop zijn niet lichter. Wel simpeler vanwege het ontbreken van een bec, maar of dat echt uit maakt.... een bec heb ik nog niet zien falen. Kan wel natuurlijk, maar het is zeldzaam. Eneloop heb ik wel zien falen in hoge weerstand, en dan is het wel einde model. Dat lijkt minder zeldzaam (heb 2 pakketten zien falen).

    Maar ieder zijn voorkeur, gelukkig is er een hoop keus. Voor iedereen wat :)
     
  15. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Of een Eneloop het vaker laat afweten dan een BEC durf ik niet te beweren. Beide kom ik wel eens tegen, maar ze komen uiterst sporadisch voor en het lijkt mij praktisch uitsluitend nogal slordige gebruikers te overkomen. Het lijkt mij dus geen belangrijk criterium voor de keuze van het één of het ander.

    Er is echter wél bij het defect raken één nadeel van een BEC te noemen: het kan niet alleen een uitval van de voedingsspanning geven (dat kost dan een model), maar het kan ook de volledige voedingsspanning gaan doorgeven (dat kost dan een model + je apparatuur) en ja, dat ben ik vorig jaar nog tegengekomen bij de apparatuur van een wedstrijdvlieger, die uiterst netjes met z'n spullen omgaat.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Maar dan hoef je ook niet bang te zijn voor gevolgschade in het volgende model.
     
  17. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik maakte de soldeeropmerking eigenlijk omdat ik niet zeker wist of dat zou moeten. Bedankt voor de verheldering!
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    "Elluk nadeil hep s'n foordeil", zei een Amsterdams amateur-filosoof ooit.

    Sinds een jaar gebruik ik een losse BEC in een modelschip. De Norderney. Vrij groot schip, 6 servo's aan boord. Werkt prima.
    Voor die tijd hing ik een Eneloop-pakketje van 2200 mAh in m'n schepen, of gebruikte ik (bij weinig servo's)de BEC van de regelaar. Werkte ook goed.
    Bij één model trekt de BEC van de regelaar het niet: dat is een model van een schip met Voith-Schneider propellors. Daar staan vier stevige digitale servo's constant te werken, zelfs als de VSP's in 'neutraal' staan. En wanneer ik vol gas geef (vooruit, opzij of achterwaarts, maakt niet uit) moeten ze écht hard aan de bak. De BEC van de regelaar viel dan steeds uit. Een Eneloop-pakket trok het ook niet zo lang. Dus uiteindelijk een Nicad-pakket samengesteld van 4 model C cellen van 3000 mAh. Dikke draden richting ontvanger, de stekker is tevens schakelaar. En die combi doet het al jááááren prima...

    Wat ik hiermee wil zeggen:
    Elk type model heeft z'n eigen oplossing.
    Nee, ik hoef geen gewicht de lucht in te sleuren, dat scheelt.
    Maar soms moet ik ook op gewicht letten; met name bij de kleine scheepjes (statische modellen die ik RC maak) telt elke gram. En ik ben nog niet toe aan duikboten... :)
     
    Cnn vindt dit leuk.
  19. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Het verschil tussen een varend en vliegend model is dat je die laatste veel meer fail-safe/fool-proof wil hebben.
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  20. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Deze snap ik niet (met name de zin: 'de draden open is spanning op de BEC.'. De schakelaar zet de BEC toch aan/uit? Hoeveel stroom ie moet schakelen, maakt in deze niet uit. Als de schakelaar een slecht contact heeft, heb je geen BEC meer en is het einde model. Voor mij geen trillings-/corrosiegevoelige enkelpolige schakelaar meer in de RX voeding maar een meer robuuste, redundante stekkerschakelaar.
     

Deel Deze Pagina