Jp landing gestel of toch electron

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door arjan.grolleman@hotmail.c, 14 nov 2020.

  1. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Alles werkt uiteindelijk de emcotec soldeerplaatjes ertussen uit gehaald direct op de multiplex stekkers gesoldeerd en ze deden het.
    Verklaring voor nee maar wel opgelucht nu heeft wel effe geduurd al met al.
     
    Rene microturbine vindt dit leuk.
  2. 4Unlimited

    4Unlimited

    Lid geworden:
    16 apr 2021
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Lichtenvoorde
  3. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Ook dit had waarschijnlijk prima gewerkt inderdaad.
    Heb wel 2 apart stekkers gemaakt zodat ik het landing gestel er in het geheel uit kan halen mocht het nodig zijn.
    Heb inmiddels de x90 ook dus kan nu de rebel verder afbouwen.
    Heeft toch dik 2 mnd op de plank gelegen.
     
  4. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Heb 2 praktische vraagjes.

    King Tech word geleverd inclusief kogelkraan die je moet je gebruiken om geen risico te lopen dat er peut in de turbine komt door het tanken.

    Bij xicoy word er niks bijgeleverd en staat ook nergens beschreven dat het nodig is.
    Vind het qua inbouw ook altijd wel een dingetje om het netjes te doen en netjes te bedienen.
    En vergeet hem ook weleens dus mocht het niet nodig zijn dan gebruik ik hem niet.

    Ook geeft xicoy aan dat het filter tussen de uat en pomp geplaatst moet worden i.v.m. vastlopen van pomp door rotzooi.
    Terwijl kingtech aangeeft dat hij tussen pomp en de motor moet komen.
    Altijd bijzonder wat is wijsheid.
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Kraan heb ik nog nooit ingebouwd, ik vertrouw altijd op het goed sluiten van de kleppen. Maar als een klep niet goed sluit pomp je inderdaad de motor vol en krijg je bij de volgende start een enorme steekvlam, of erger..... Kleppen worden minder betrouwbaar als ze droog staan of door vuil in de tank. Beiden kan je voorkomen.

    Filters heb ik ook niet meer in het systeem. Te vaak heb ik deze zien lekken. Als je het doet altijd NA de pomp om cavitatie te voorkomen. De uat / zak aanzuiging moet zelf een filter hebben. Tank installatie ook. De kans dat de pomp dan door rommel uit de tank kapot gaat is minimaal. Turbine kan er nog veel slechter tegen dan de pomp ;)
     
    Berto vindt dit leuk.
  6. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Bedankt voor de reactie Herman
     
  7. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Heren,
    Graag nog een mening van de kenners.
    Wel of niet tygon gebruiken?
    Het schijnt dat tygon door de pompdruk fijn geknepen kan worden.
    Waardoor je dus geen peut meer krijgt.
    Heb op mijn kist dit toch maar vervangen.
    In de beschrijving van xicoy staat dit ook vermeld.
    Behalve de ontluchting slang want festo slang is gewoon groter qua binnen diameter.
    En kwam heel rot uit kreeg het niet lekker dicht op het pijpje wat naar buiten gaat.
    Dus had zoiets van dat zal vast goed gaan heb altijd tygon gebruikt.
     
  8. 4Unlimited

    4Unlimited

    Lid geworden:
    16 apr 2021
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Lichtenvoorde
  9. Peter v/d Riet

    Peter v/d Riet

    Lid geworden:
    3 dec 2006
    Berichten:
    1.619
    Locatie:
    Sint Oedenrode
    Ik zelf gebruik nooit meer tygon slang.
    Het schijnt zo te zijn dat tygon slang makkelijker statische electriciteit tov festo.

    In de tank is dit dan blijkbaar weer geen probleem omdat de brandstof dan aan twee kanten van de slang zit.

    Ik heb er zelf geen ervaring mee, gebruik festo uit voorzorg.

    Peter
     
    arjan.grolleman@hotmail.c vindt dit leuk.
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb festo en tygon tussen de tank en pomp en beiden werkt. Bij een 160N motor werkt tygon prima. Bij hoger heb ik wel alleen festo. Statische problemen heb ik nog nooit gezien hier, kan ook aan de brandstof liggen.

    Je moet ook geen festo koppelingen gebruiken in het aanzuig deel, maar velen doen dat ook zonder problemen.
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  11. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Arjan, t is een oud draadje. maar die mpx plaatjes van emcotec zitten bovenste en onderse door gelust.
    ik zie dat je op onder en boven beide de - en plus het zelfde hebt. als je dan de motor activeerd activeer je de rem ook en activeer je de rem doet de motor het ook..

    ik had er eens 2 servos op. en de beide deden het zelfde. printje veranderd en de pulsen naar buiten en plus en min boven elkaar en opgelost..
     
  12. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Dat hoop ik toch niet het zou een 6 polige stekker en plaatje zijn dus voor 2 servo apart aan te sturen.
    Ik had alleen het landinggestel hierop gepland maar helaas.
    En ook puur omdat het solderen makkelijker is en beter hou vast met het plaatje.
    Gear ging lopen maar stopte na een klein stukje net of er te weinig stroom er door heen ging.
    Zonder plaatjes deed hij het verklaring nog steeds niet.
     
  13. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Ik heb in het verleden andere van emcotec gehad. Zonder problemen helaas die rode niet. Je kan ze wel voor de retracts gebruikeb maar moet je de 2 linker en 2 rechter pakken.

    6 polig staat voor type stekker je hebt ook 8 polige.

    Helaas zit de multimeter nog in de doos anders had ik gem door gemeten. Helaas is het wel zo :-(
     
  14. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    De rode heb jij. Die heeft in alle soldeerpunten gaatjes.
    De groene niet. Die kun je dus gebruiken voor 6 draden

    emca86010_0_ef70.jpg
     
  15. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Oke zal wel iets opheldering geven misschien.
    Maar het zal niet mogen lijkt me .
    Wat heb je aan zulke plaatjes als het maar een 3 polige plaatje is en je zult plus en min of puls maar anders hebben dan blaas je alles op.
    Heb de 6 polige voor de gear en de 8 polige voor de servo,s in de vleugel.
    Zo kan ik altijd de gear eruit halen mocht er iets mis zijn.
    En omdat ik 2 types stekkers heb dan kan ik geen fout maken met erin steken.
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    De rode printplaat stekkers zijn 4 polige met redundantie voor de 2 binnenste, zo zijn ze ontworpen. Daarvoor zitten de pennen juist doorverbonden. Normaal doe je daar + en - van de servo's op zodat je deze dubbel hebt.
     
  17. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Bedankt Raymon dat je dit waarschijnlijk toevallig gezien hebt.
    Heb ze inderdaad gemeten en je had 100% gelijk er staat inderdaad ook 4 polig op.
    Had alles verwacht maar dit niet.
    Kan het probleem van het landing gestel definitief afstrepen je kunt deze dus daarvoor niet gebruiken.
    Vond het al zo raar.
    Kun je zien nooit te oud om te leren blijkbaar.
     
  18. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Bedankt Herman voor de bevestiging.
    Heb zelf best wel iets een elektrotechnische achtergrond dus kon het al niet snappen.
     
  19. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    heb het op de zelfde manier onder vonden :) las dit en dacht het is dan wel een oud draadje maar toch even vermelden :)
     
    arjan.grolleman@hotmail.c vindt dit leuk.
  20. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Na een geslaagde dag 3 wkn geleden met Rebel nu zaterdag toch weer een of landing gehad.
    Wind stond al niet lekker maar om alleen met noorden en zuiden wind te gaan vliegen vanwege de ruimte en no fly zone vanwege dijk had ik zoiets probeer het gewoon.
    Hij was ook nog eens iets variabel qua richting dus eerste landing over links ging prima wel iets te snel maar prima.
    tweede landing toch maar over rechts maar naar je toe landen is altijd lastig snelheid inschatten.
    Maar neergezet en op het einde ging hij toch nog omhoog puntje schepte de grond kap bevestigingen stuk en een paar spantjes los van de neuspoot.
    Blijkbaar ging hij nog snel genoeg om omhoog te komen had dat totaal niet zien aankomen hij stond al op de grond
    En helaas 2 hele kleine scheurtjes in de romp aan zijkant.
    Op zich prima te repareren.
    Landing snelheid is blijft een aandachtspunt helaas voor mij.
    waar kopen jullie dat witte spul om spantjes te lijmen in een gfk romp
    Alleen bij lindinger nog en heb ook wel wat gezien bij polyester shop en bij amazon maar wat is goed.
    Kist vliegt echt geweldig nu de piloot nog
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2022

Deel Deze Pagina