Voortzetting bouw Smit Enterprice!

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Peter58, 7 nov 2019.

  1. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Transport karretje moet opklapbaar zijn, dit omdat het mee moet in de auto. En met de boot er in blijft er weinig ruimte voor nog een kar er bij. Maar die las ik wel in elkaar op 2 luchtbandjes.
    Wil wel een mooie vaste standaart voor in de kamer gaan maken. Deze word dan voor het volgende schip verbouwd, daar start ik dan een nieuw topic voor op. Dat zal nog wel even duren, hier thuis nog het een en ander te bouwen cq verbouwen.
    Grt peter
     
    k-k en MicropropSport vinden dit leuk.
  2. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Zoiets?
    Mooie grote wielen en kan veel hebben. Screenshot_20210704_160615.jpeg
     
  3. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Deze heb ik Fokko, maar het moet er een zijn in de lengte :)
    grt Peter
     
  4. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Deze week een opvouwbare transportkar gemaakt voor de enterprise, met wat pijp en wielen van de kringloop kan je met een co2 lasser leuke dingen maken :)
    20210711_133102.jpg IMG-20210711-WA0002.jpeg

    Grt peter
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er goed uit Peter. Houd de banden maar een beetje zacht tegen het trillen. Al plannen voor de proefvaart? Hier is het rustig op de werf. Buiten een paar keer 's avonds varen in het Zwanenmeer heb ik me wat uitgeleefd op twee relaxstoelen. Die begonnen steeds erger te kraken en de accu's raakten op hun eind. Zijn inmiddels 6 jaar oud. Twee accu's besteld, maar die bleken na weken wachten niet meer leverbaar. Bij één van de accu's nieuwe cellen laten plaatsen. Kostte ongeveer 30% van een nieuwe accu. Monteur langs laten komen om het kraken te elimineren. Bleken er scheurtjes in de frames te zitten. Had zelfs een accu bij zich. Maar een nieuwe accu in een stoel met een frame dat scheurt leek me geen goed plan. Monteur neemt contact op met de zaak en een dag later een reparatievoorstel. Voor 150 Euro transportkosten stelde men voor om het scheurende deel van de frames zonder reparatiekosten te vervangen.
    We zouden een seintje krijgen als de stoelen werden opgehaald. Kon een week of zes duren. Na zes weken eens voorzichtig gevraagd of men nog aan ons dacht. Wachten was op de frames. Na twee dagen worden we gebeld door een zeer bitse dame dat de frames niet meer leverbaar waren en de reparatie niet door kon gaan. Als tegenprestatie wilden ze twee vergelijkbare stoelen leveren voor 4.000 Euro. Dat is een ander bedrag dan 150 (transport) + 250 (accu). Reparatie van de bestaande frames begonnen ze niet aan. Maar geantwoord dat we daarover even moesten nadenken. De volgende dag maar een mailtje gestuurd dat we geen zaken meer met hen wilden doen. Uiteindelijk zelf maar gaan demonteren en met de frames en pasgemaakte strippen naar een lasser. Die sleep de lassen netjes glad en spoot de reparatieplekken weer zwart. Vroeg de man 10 Euro voor. Heb hem voor de vlotte service het dubbele gegeven. Bij één van de stoelen de zitting wat opgevuld. Totale kosten 35 Euro en een natte rug. En nu maar kijken hoe lang deze stoelen nog meegaan. Heb er wel fiducie in. Was wel even een afzwaaier, maar je laswerk haalde het weer naar boven. Heb wel een lasdiploma, maar geen ruimte en spullen voor dat soort werk. Gr. Klaas.
     
    Herby63, Gerrit-Jan en Stoompomp vinden dit leuk.
  6. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Zijn mede vaart hangt ook een beetje aan bas vast, maar die heeft de heus nog niet klaar. Maar ik wacht nog op een relais voor de enterprise, en ja dan wil ik ook dat die gaat varen. Sta te popelen hoe het zal gaan.
    En lassen kan ik hier in de schuur met 380 volt co2 laskar, en wat niet past word gelast :D
    Mooi dat je zo,n mannetje weet te vinden, de andere voorstellen zijn natuurlijk belachelijk.
    Had het voor je ook wel willen doen, maar de afstand is wat ruim.
    Grt peter.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wat soort relais wacht je op? Moet het veel Amps kunnen schakelen? Gr. Klaas
     
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dus jij winkelt ook bij een van mijn favoriete warenhuizen.
    De transportkar vind ik mooi gemaakt.
    Ergens in 2019 heb je aangegeven, dat het drijfvermogen zodanig is, dat je zittend in de romp het geheel bleef drijven.
    Hiervan uitgaande is het drijfvermogen = gewicht ca. 80 kg.
    Als ik de foto goed bekijk, dan gebruik je een ø22mm CV buis als handbeugel.
    Deze heb je waarschijnlijk op de ashouder van de wielen gelast.
    Daarom heb ik een vraag(bijna zoals gebruikelijk).
    Heb je er over nagedacht wat er gebeurt als je het schip van ca. 80 kg achterwaarts van een talud naar het water stuurt?
    Voor mij, het schip zal door de schuine stand en haar gewicht zoveel kracht, lees moment, uitoefenen op de lasplaats van de handbeugel, dat deze afbreekt, gevolg?
    Persoonlijk zou ik de kar lager maken en bij de rechter oranje spanband een trekstang naar de handbeugel.
    Bij mijn opmerking ga ik ervan uit, dat je het schip niet uit de kar tilt, maar de kar gebruikt om ze te water te laten.
    Vandaar mijn opmerking over lager maken, hoe hoger op de poten, hoe verder je van de kant af moet.
    Veel succes met de maiden trip, proefvaart. groet Henk.
     
  9. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Laatst bewerkt: 11 jul 2021
  10. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Henk,
    Het is niet te bedoeling om hem zo te water te laten, daar het lucht bandjes zijn zal hij aan het schip blijven plakken.
    Ik kan hem leeg met een hand tillen, eenmaal in het water de rest er in en er op. Ik vermoed dat er nog een kilo of 6 aan balast bij moet. Dat word dus ff afmeten bij zijn tewater lating.

    Kar is gemaakt van 16 mm dunwandig pijp, en de beugel van 15mm cv pijp. Deze kar is zo gemaakt dat hij samen vouwbaar is, en de wielen ook afneembaar zijn. Dit ivm de ruimte in de auto. Tevens is de trekstang ook afneembaar.
    IMG-20210711-WA0004.jpeg IMG-20210711-WA0006.jpeg

    Grt peter.
     
    AvdH, Herby63, Jaap Smith en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Vandaag het laatste dingetje binnen, een relaisblokje waarmee ik de arduino opnieuw kan opstarten (weigert af en toe).
    Ze is dus klaar voor haar eerste maiden vaart, nu even op bas wachten, die wilde er bij zijn.
    Grt peter
     
    k-k vindt dit leuk.
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Succes met haar maiden-trip Peter. Hoop dat Bas nog een beetje voortgang boekt met het versterken van het dek. Is een heel project geworden. En dat naar aanleiding van een regelaar. Gr. Klaas.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee, helaas nog geen voortgang. Maar het andere project is bijna klaar, dan pak ik het Heussje weer op.

    Kreeg van Peter net het bericht dat de proefvaart in Grootegast gaat plaatsvinden.
     
    Peter58 vindt dit leuk.
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    MicropropSport en Peter58 vinden dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gut een koe in de knoe-koe :D
     
  16. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    MAIDEN TRIP.
    Boot in de auto en op naar de water kant, vond het toch wel eng en spannend.
    20210718_105745.jpg
    Aangekomen boot te water, accu er in en 4kg balast (zakjes zand), niet genoeg dus. Exsta zakjes terplaatsen vol geschept en inde boot.
    20210718_131138.jpg
    Bijelkaar was dat 10,3 kg, dat was dus nog niet genoeg. Een van de zakken lag op het achterdek omdat ik het in de boot niet kwijt meer kon. Goede raad is duur toch ff proberen te varen, hoop geklop van water en lucht, maar hij ging.

    Stuur naar links verschuift de zak op het achterdek, boot maakt flink slagzij :eek:, dat was schrikken.

    Gelukig kon ik hem naar de kant krijgen. Zak toch onderdeks gepropt en weer varen, maar nog steeds veel geklots bij de schroeven.
    Boegschroef werkte maar stond te laag ingesteld 30%, dus die hoger gezet en dat werkte totdat ik snel van sb naar bb ging en de motor de silicone slang aan stukken trok. Dat word dus repareren.
    Een kennis van me kwam kijken met zijn serves auto, die had 2 doppendozen bij zich die presies tussen de gang boorde paste. Dit woog ongeveer een 3 kg, nog niet genoeg, toch nog 1 cm over wat ie moet zakken.

    Maar nu weinig geklots meer, wel is hij erg wind gevoelig. Daarna wilde ik zijn trekkracht eens voelen, touwtje aan de sleephaak en vol gas, trok als een dolle maar er draaide maar 1 schroef o_O hoe kan dat nu?
    Dus bovenbouw er af kijk er in :eek: berg water binnen :mad: bb motor had flink staan spetteren met de tandriem vertraging. En deed niets meer. Snel leeggehaald en boot op de kant, waa r het water vandaan kwam was snel te zien. Bb schoefas lekt want er kwam water uit, drup drup en vrij snel. Meteen sponsje de laag water er uit gehaald (ongeveer 2cm water) in 2 spant ruimtes.
    Dus enterprise kan de scheepswerf weer op, terug op de helling.:(
    De oude schroefas kokers kan ik niet vol pompen met uierzalf helaas, is denk ik te veel. Dingen zijn gemaakt van 15 mm koper pijp en een 55 cm lang. Weerstand word dan wel erg veel denk ik.
    Dat word dus assen trekken en waarschijnlijk nieuwe schoefas kokers maken.
    Word vervolgd !

    Grt peter (die wat teleur gesteld is).

    Ps, gelukkig geen schade aan bb motor of andere dingen.




    Grt peter
     
    Bert V, AvdH, Fokko 66 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Altijd weer spannend.
    En dan die twijfels, is ie dicht?
    Heb ik het wel goed gedaan?
    Wat als...... enz enz.
    Maar ja daarvoor zijn er maidens.
    De shakedowncruise komt wel als alle foutjes er uit zijn gehaald.

    Schroefaskokers van koper leidingwerk, dat zijn dappere kokers

    Het is iig goed afgelopen.
    En je weet nu waar je nog wat liefde en aandacht aan moet geven.

    Wel zonde van die 10 kg extra dood gewicht......
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    In de vliegerij zeggen we over dood gewicht… als het center of gravity maar goed staat. Ook al is het dood gewicht. Alders is het crashen.

    Jammer Peter. Toch nog wat puntjes. Maar goed op waterlijn is wel belangrijk.
    Hoop niet dat de bovenbouw te zwaar is?
    Lekkages… lastig. Waterdicht maken met keerringen. Dat kan met de assen getrokken, maar de kokers gewoon ingebouwd.
     
  19. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Assen kan ik trekken, dat is geen probleem, kokers is een heel ander verhaal, die zitten vast aan de boot.
    Eerst maar eens kijken, dan actie ondernemen
    Grt peter
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Toch gefeliciteerd met het resultaat Peter! Is blijven drijven en scheef liggend kwam je toch op één van de motoren thuis. Een eerste trip geeft altijd wat verrassingen. Probeer tussen de borgmoer van de schroeven en de eindlagers van de askokers eens een rubber ring klem om de schroefas te zetten. Aan de binnenkant een stelring om het geheel goed op te sluiten. Water en rubber verdragen elkaar goed qua smeren. Vul gerust de askoker met uierzalf. Mijn ervaring is dat de wrijving erg meevalt. Bij zowel mijn tankertje met 2 mm as, als bij mijn coastertje met 4 mm as geeft de uierzalf geen problemen. Bij Bugsier 3 (4 mm as) en Smit Finland (5 mm assen) geeft het ondanks langere assen ook geen problemen. Bij coasterje, B3 en S-F de rubber ringen toegepast en helemaal geen lekkage meer. Gewoon even proberen. Levert altijd wat ervaring op. Als je de benodigde extra ballast onder in de romp plaatst verbetert de stabiliteit. Belangrijk is dat de schroeven een paar cm onder water zitten. Vooruit varend trekt het water langs de romp wel iets op en trekken de schroeven weinig lucht, maar achteruit slaand is een ander verhaal. Kijk maar wat je met deze info kunt en ik hoop dat het je teleurstelling wat elimineert. Het resultaat is echt niet slecht! Gr. Klaas.
     
    Peter58 en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina