Voortzetting bouw Smit Enterprice!

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Peter58, 7 nov 2019.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Maar Peter, op het water wel heel indrukwekkend!

    Nee, ik verwacht dat de as lekkage echt wel op te lossen is met DIN maten keerringen. Heb dat tot 4 mm in kunnen bouwen in de assen. En die zijn dicht, draaien in de ATB ketting olie. Geen drup sinds inbouwen. Ook na +10 jaar niet… De hubs waar ze in zitten met RVS kogellagers heb ik met CA op de kokers gezet. Blijft allemaal perfect op orde…

    je krijgt dat echt wel fix!
     
  2. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Bas heb je daar een voorbeeld of link van voor mij? Daar zou ik erg geholpen mee zijn.
    Grt peter
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik snor wel wat voor je op. Deze keerringen kwamen van Erik’s, zijn industrie materialen. Moeten ook op internet te vinden zijn.
     
    Peter58 vindt dit leuk.
  4. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Morgen even hulp vragen bij buren, dan kan die het dok in voor de nodigge reparaties.
    Grt peter.
     
  5. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Vrouwenparochie
  6. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    As lekje is al bijna opgelost , alleen het werk nog , en dat is de hobby. Komt dus zeker inorde.
    En het schommelen en wind gevoelig zijn gaat zeker ook veel beter zijn als je de zandzakken vervangt door loden blokken beneden in de romp.
    Succes met de laatste aanpassingen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Keerringen zoals ze ook bij de rc duikboten gebruiken, is dat niet wat?

    Deze zijn ook nog bestand tegen redelijk wat druk.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Raboesch heeft ze ook. Een en ander afhankelijk van de kamer, waar ze in moeten passen. Je zou een passtuk voor je askokers kunnen draaien waarin lager en G-ring worden opgenomen. Pas wel op dat je de as niet droog in de G-ring laat draaien, anders verbrandt de lipseal. Waarschijnlijk zitten in Bas zijn systeem de ringen andersom dan bij Raboesch. Bij Bas moeten ze de olie binnen houden en bij Raboesch het water buiten. Als ik het goed heb zit bij Raboesch askokers aan de schroefzijde een kunststof lager en aan de motorzijde een G-ring + kogellager. Maar Bas kennende zal hij wel met een water- (of olie-)dicht systeem komen. Mijn oplossing komt bij gebrek aan draaibank etc. uit de "knopendoos". Maar als het werkt, dan is het voor mij goed genoeg. Succes ermee! Gr. Klaas.
    https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...6x10x2-2mm-nr-359-05-envelop/a-15184-20000345
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Er is behoorlijk keuze. Pas als het echt klein wordt, 2 mm, dan wordt het listig met die keerringen. In een automotor zitten er vaak een hoop. Nokkenassen, krukassen etc. Maar die zijn dan fors groter…

    Passtuk noem ik dan een hub of cup. Maar dat is de meest makkelijke oplossing. En dan direct kogellager er bij. Wel zorgen dat bij montage de assen goed in het het vet staan, en geen bramen of scherpe steeksels er aan zitten… Die compromitteren de kwetsbare afdichting.
    De hubs pas verlijmen bij montage van de as. Daarmee richt je de zaak ook direct.

    Bij de Heuss heb ik na verlijmen toch besloten er toen een lager en keerring op te zetten. Dat was wel even extra gefliemel zo bij de scheg. Maar lukte. Was een goed passend mofstuk wat over de koker paste. Wel draaiwerk aan gehad.
     
  11. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Enterprise weer op de werft in dok, dus aan het werk er mee.
    De lekkende as eerst gepakt, tot mijn verbazing zat de as al los van tandrad poelie en bij achteruit slaan heeft de schroef de as naar buiten getrokken.
    Daar bij trok hij het gevette deel naarbuiten en kon het water naar binnen
    20210719_115513.jpg
    Die verdikking aan de as is er aan gekomen ivm vervanging van de oude assen (dit waren hijdrauliche pijpen uit vliegtuigen van 6,3 mm dik). Deze heb ik 35 jaar terug zo gemaakt.
    Om nu keerringen er in te maken word een uitdaging, daar ik niet meer weet hoe ik de glijbussen destijds gemaakt heb.
    1626688877803843191088428312910.jpg
    De leiding is de smeer leiding.
    Zeker is dat het gesoldeert is, dus wil ik dat los maken moet ik daar een brander op zetten. Maar mijn staalbuizen zijn van pvc en kunnen er niet meer af zonder de boel te beschadiggen.
    Dus ik tweifel om dat te doen, maar zit dan nog wel met het trek probleem met achteruit slaan.
    Eigelijk zou er een axiaal lager tussen de tandradschijf en het begin van de schoefas moeten, en dat is een probleem.
    16266892628273758159750947880853.jpg
    De tandrad schijf word geblokeerd met 2 m3 boutjes die kunnen die krachten niet aan (er zitten geen vlakke kanten op de as). Dus wil ik daar een axiaal lager in zetten zal ik een borg ring daar moeten plaatsen op de as.
    Maar die is 5 mm en om daar een gleufje in te draaien om een borg ring te plaatsen vind ik eng (bang dat de as daarop breekt). Hoe zouden jullie dit doen, ideeën zijn welkom.
    Grt peter
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter, Probeer het eerst eens op de simpele manier. Slijp, of vijl ter plaatse van de tandradschijf een plat stukje op de schroefas en zet tussen de tandradschijf en de askoker een fiber ring. Achter bij de schroef een rubber ring om de as tegen de askoker. Dan een borgmoer zover aandraaien totdat je weerstand voelt bij het draaien van de as. Dan de schroef erop en de borgmoer aandraaien tegen de schroef. Op die manier loopt je as weer soepeler en heb je een redelijk goede afdichting. Moet zo strak zitten dat er geen axiale speling meer is en er net een beetje spanning op de rubber ring staat.
    Om toch aan de binnenkant een axiaal lager te plaatsen zou je de tandradschijf zover mogelijk naar links kunnen plaatsen. (kortere boutjes in het lager). Kijk eens of de motoras naar links op te schuiven is en zo ja, keer de motor om en maak dan een gecombineerde steun voor motor en schroefas. Dan zitten de motorlagers op een betere plaats om de krachten van de riem af te vangen. Kan niet zien hoe de steunen aan de romp zijn bevestigd, maar met een beetje mazzel wil het passen. Kijk maar of je iets aan deze info hebt. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Achterste lager laten zitten... of je moet het met een ruimer zuiver kunnen ruimen.
    Wat metaal betreft is er 'vlees' genoeg in de verdikking... het lager steunpunt.
    Eerst laten zitten...

    De motorinbouw... wil je grote krachten op de motor uitoefenen, zit de motor verkeerd om gemonteerd.
    De stationaire motorplaat, hoort te staan, waar nu het rondsel zit samen de motorsteun.
    Dan heb je de sterkste kant en optimale krachtenafvang.
    De hele motorlengte is nu onderhevig aan hefboomwerking... dat kan gaan zwabberen of zich loswerken, oscilleren?
    En in het slechste geval stript je tandriem?

    Denk maar hou een wisselstroomdynamo in de auto is afgehangen...
     
  14. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    965
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Peter, ik heb in mijn Enterprise vrijwel dezelfde tandriem constructie als jij voor de overbrenging aan de motorzijde. Wel heb ik ouderwetse borstelmotoren met een andere ophanging.
    Ik heb destijds wel voor 6 mm Chroomstaal assen gekozen. Aan de motorzijde gewoon een radiaal ( kogel) lager dat klemmend passend in de koker zit.
    Het tandwiel zit op de as vast met twee kleine inbusjes. Volgens mij hetzelfde principe als bij jou.
    Heb wel een kleine afstandsring tussen het tandwiel . Daaraan een borst om ervoor te zorgen dat druk tegen de binnenring van het lager komt.
    Maar ik heb in de as een kleine putje geslepen op de plaats waar een van de twee inbusjes zit. Het idee dat Klaas ook oppert.
    De andere inbus klemt gewoon direct op de as.
    Helemaal eens met de suggestie om aan de schroefkant voorlopig niets te doen...

    Gevolg van mijn constructie is dat de motorzijde wel een “vast punt” is geworden, en dan moet je de axiale schroefasspeling er aan de schroefkant uithalen. Ik heb er Raboesch schroeven onder gehad en die hadden de contramoer aan de top.
    Nieuwe schroeven zijn ander fabrikaat en door mijzelf aangepast om zoals de Raboesch’ te kunnen monteren.

    Mijn schroefaskoker zijn ruim dikker dan de schroefas en zijn helemaal afgevuld met vet. Binnenin het achterschip zit een vetnippel waarmee ik de koker kan vullen totdat het vet er aan beide kanten uitkomt.
    Deze constructiemethode heeft nooit enig probleem gegeven. Dus ik verwacht dat je met een klein putje in de schroefas het tandwiel best kan vastzetten zonder dat deze bij “achteruit” eraf schuift.
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2021
    Peter58 vindt dit leuk.
  15. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ha Klaas,
    wat jij aanbied was ik al mee bezig :)
    Echter die bus die je op de schroefas ziet zit vast aan de as, dus een moer heeft geen zin.
    Ik heb 2 axiale lagers besteld die tussen de houten stomp komt en de tandriem schijf.
    51408d7b-5068-48c1-8137-49bfd64d7622.jpg
    links het oude lager, rechts het nieuwe lager waar het axiale lager in komt.
    Aan het steunlager hoeft dan ook niets te gebeuren, die zit op een hoeklijn aan het spant vast geschroefd en kan geen kant uit.
    Nu even wachten dat mijn lagers binnen komen, dan kan ik 2 vlakke kantjes aan de assen maken op maat.
    Verder wil ik voor dat ik de boel ga afbouwen de schroefas koker vullen met uierzalf.
    grt Peter
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Alarm!!!
    Toch geen twee vlakke kantjes op 180°?
    Alleen bij tangentiële spieën onder 90° of 120°, kan je op twee plaatsen op een as de kracht/moment overbrengen!.
    Het moment wordt overgebracht door de klemkracht tussen de naaf en de as.
    Bij één stelschroef stelt zich de koppeling mooi op de as en geeft een groot oppervlak om het moment over te dragen.
    Bij 2 stelschroeven onder 180° is er geen contact tussen de naaf en de as.
    De beide stelschroeven drukken de naaf van de as, gevolg:
    - Geen contact met de as.
    - Door geen contact met de as klopt de uitlijning niet meer!!!!
    Weer van toepassing: Minder is beter.
    Groet. Henk.
     
  17. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Bas @
    Ik snap wat je bedoelt qua motor ophanging, echter bij deze motoren gaat dat niet anders, je kan de motoras niet opschuiven bij deze.
    Aan de andere zijde steek ie er een 5 mm uit, daar kan je geen tandriemschijf op monteren.
    grt Peter
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Inderdaad Peter, dan kan de borgmoer de axiale speling niet opsluiten. Zit er achter je schroef nog een borgmoer? En kijk eens of je, zoals Bas en ik voorstelden, de motor om kunt keren en de motoras naar de andere kant kunt schuiven. De motoras en lagers zullen je het in dank afnemen. Wel extra werk natuurlijk! Succes met de modificatie(s). Gr. Klaas.
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Waarom heb je axiale lagers besteld, als diepgroef lagers al een hoge weerstand hebben tegen axiale krachten?
    Zie : https://www.skf.com/group/products/rolling-bearings/ball-bearings/deep-groove-ball-bearings
    Deze lagers zijn goed bestand tegen de schuifkrachten van de schroef en je hoeft alleen een stelring stijf aan weerszijden van het lager te monteren.
    Wel, de schroefas aan de buitenkant laten uitsteken om de stelring te monteren.
    Groet. Henk.
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2021
  20. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Na 2 man aandringen over mijn motoren eens beter naar gekeken.
    Na wat speur werk op die dingen kwam ik er achter dat die as toch verschoven kan worden, dus dat maar gedaan.
    echter moet ik geheel nieuwe steunen maken, omdat de motor daar niet past in afstand.
    Houd me van de straat zeg maar.
    grt Peter
     
    Gerrit-Jan en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina