Titel zegt weekend brandstof, moet zijn :welke brandstof Begin na jaren weer met modelvliegen, maar wat is ook alweer de beste brandstof voor deze tweetakt motor? Er staat SC op en zit voor op een Clamato hoogdekker.
Zou zelf kiezen voor standaard brandstof met 5% nitro, voor makkelijker starten, bij gewoon algemeen gebruik. Hier zal deze motor goed op lopen.
Doordeweeks zou een 5% nitro volstaan, lekker rondpruttelen. Maar wil je in het weekend raggen met hetzelfde vliegtuig en de calmato willen laten prophangen, dan is 15% nitro zekers leuk om te proberen. motor is een stuk feller, leuk om een keer te doen, of wat vaker.
Met een goed afgestelde 7,5cc en een 11x6 kan je met 5% ook al prophangen binnenkort de reso erop en 15%, ben benieuwd hoe het ding dan gaat
Brandstof gegevens staan in de beschrijving van de motor.. Lees ik altijd even door,gaat nooit fout en ze lopen prima
En verschil tussen de meeste merken en types is ook niet zo groot.... Ik vloog tijdens de pipermeeting op heli brandstof en het nitro percentage heb ik zelf gemengd door 1% en 15% bij elkaar te mixen, dat ging bij het restje vliegtuig 5% klotz...... merkte vrijwel geen verschil enkel dat na de eerste vlucht de motor een haartje krapper mocht en hij een tandje mooier liep (waarschijnlijk door de fractie hogere nitro gehalte) Nu het hier toch over brandstof gaat: wie kan me vertellen of er naast olie gehalte meer verschil is tussen heli, car, en vliegtuig brandstof
Ik weet dat Remke Germs altijd een andere Klotz mengde voor heli's dan voor vliegtuigen, iets met de viscositeit en dat dat de afstelbaarheid beïnvloedde, maar hoe of wat precies dat ben ik vergeten.
Dat werd gedaan door 3D vliegers, door een dunnere olie te gebruiken icm. een hoog nitro gehalte kunnen ze nog meer brandstof door de motor persen. Hierdoor krijg je meer power. Voor normaal gebruik volstaat 5 tot 10 procent prima met een olie aandeel van 16 % Autootjes lusten graag wat meer nitro.
Autootjes hebben dat ook echt nodig vanwege de koelende werking van Nitromethaan, ze hebben immers geen proppeler voor de motor, maar deze zit zelfs in een plastic kap met enkel de cilinderkop die uitsteekt Ik heb nu 5% 4takt vergeleken met 2takt en met een aantal heli brandstoffen, en ik merk qua loopgedrag van de motor miniem verschil, wel heb ik het vermoeden dat de coolpower high performance meer olie bevat dan bv coolpower pro pattern, daarnaast loopt het gisteren gemengde 7,5% net even iets mooier dan de 5% die ik ervoor had gemengd Is dat ergens terug te vinden welke olie en het percentage er in de brandstof zit ?
kleine correctie: Iedere methanol gloeiplugger koelt op de brandstof. De mate waarin dat nodig is, verschilt per gebruik en opstelling. als achterhoofdidee: een heli is koeltechnisch niet best. er zit natuurlijk een fan op de uitgaande as, maar die is zeker niet zaligmakend. toerental zit altijd vast. vermogen wisselt. Maar, een heli vliegt ook op 5% nitro. wat minder vermogen, maar het vliegt nog steeds stevig door. de 3d jongens zitten op 30% nitro. dan jaag je heel wat extra brandstof door de motor om de boel gekoeld te krijgen. vliegtuig: die hebben in de regel een grote ventilator voor de motor zitten. toch zie je ook daar dat men alle percentages brandstof gebruikt. meer voor vermogen. koelen is een probleem aan de zijkant.. de kop van een vliegtuigmotor is qua koeloppervlak kleiner.. je zou denken dat wanneer men dat groter maakt, de motor minder snel te heet wordt, en dus meer vermogen kan leveren. maar teveel koeling is ook niet goed.. auto's zijn koeltechnisch een uitdaging. toch zie je zelden dat men hier iets aan heeft gedaan met luchttunnels of ventilatoren. vaak minder olie. meer nitro. daarom ook geen auto brandstof in een vliegtuig of heli... De luchtkoeling is er, is ook nodig. maar is niet de hoofdmoot van de koeling. dat is de brandstof. leuk zij dingetje: ik heb een hele tijd mijn heli op de vonk gehad. de gloeiplug eruit. bougie erin. sensor erin, ontsteking erop. vanaf daar heb ik de motor afgesteld op hoe hij loopt, niet perse op temperatuur. Voordeel van vonk: het grootste schademechanisme van een gloeiplug is weg. de ontsteking kan zichzelf bij vonk niet vervroegen, het mengsel klapt wanneer de ontsteking dat zegt. op gloei wordt het warm, ontsteking komt eerder, wat meer warmte genereert. volgende klap komt nog een beetje eerder, weer wat meer warmte. tot er een gat in de zuiger zit. op vonk heb je dat niet. en opeens deed de heli bijna 2x zo lang met de tank brandstof. ding heeft een paar jaar zo rondgevlogen.. wat dus ook aangeeft hoeveel van onze brandstof er eigenlijk gewoon rechtstreeks uit wordt gegooid... dat onderdeel olie is meer om alle onderdelen in de motor van voldoende olie te voorzien. 4 takt is daar wat kritischer op. ik dacht dat mijn mix 17% olie heeft.. dacht ik. mn 2 takten slikken dat erg goed. de 4 takt ook. nooit last gehad van de dikte van de olie.. zelfs niet toen de heli nog op vonk vloog (die carb stond letterlijk helemaal dicht qua afstelling)
Het is ook wat de fabrikant voorschrijft, de moderne OS jes willen graag minimaal 10 tot 30 % nitro zien, anders worden ze heet en of lastig af te stellen. Een viertakt loopt lekkerder op 10 % dan 5. Mijn Rossi motoren liepen goed op 0 % nitro en 16 % Carbulin. Ik mengde het lange tijd zelf toen ik nog wedstrijden vloog.