Hey, Ik ben eigenlijk op zoek naar een stukje advies bij trouble shooting. Al een beste tijd rij ik met plezier rond met een torment ecx 1/18. Niet 'je van het' maar voor mijn gebruik leuk zat. Nu gaat hij de laatste tijd ineens voor geen meter vooruit. Nu probeer ik te zoeken waardoor dat komt zodat ik het misschien kan oplossen. Accu levert gewoon 7.2v (gecontroleerd met multimeter), als ik de motor direct aansluit op de accu dan draait hij, al zij het niet heel snel.. Kan iemand mij misschien even met de neus de goede kant op wijzen? Nu zijn er vast die gaan zeggen dat ik hem gewoon moet wegdoen en iets beters moet kopen maar hoop stiekem dat hij nog even te redden is :-D.
Misschien dat je hier wat kan vinden https://www.ecxforum.com/threads/painfully-slow-acceleration-amp-mt.2475/
Dank je. Als ik uitga van deze logica in deze post dan is een gebrek aan tempo dus altijd een motorprobleem en zou het ook opgelost moeten worden met een nieuwe?
Ik weet niet wat voor accu het is. Het kan ook zijn dat deze onder belasting compleet in elkaar zakt. Neem aan dat je het voltage in rust gemeten hebt?
Ja dat klopt inderdaad. Ik zal morgen eens meten wat hij doet als ik vol gas geef. Neem aan dat de bedoeling is dat hij dan nog steeds 7.2v blijft geven of is een kleine schommeling te acceptabel?
Als je de auto op de grond zet en een duwtje geeft rolt hij dan wel of komt hij moeilijk vooruit? Als hij moeilijk vooruit loopt zou ik de hele aandrijving even controleren of er iets zwaar loopt. Het komt wel eens voor dat bij het stevig aandraaien van een wielmoer de lagers opgekneld worden (even een voorkomend voorbeeld...) Rolt hij wel goed zou ik het inderdaad meer in de accu of motor zoeken.
Het is een 6 cel nimh accu? Vol en vers van de lader zou deze ongeveer 8.7v moeten laten zien(6×1.45v) Daarna terugzakken tot ongeveer 8.1v(6×1.35v) Als je dan 7.2v meet weet ik niet of je accu überhaupt vol is.. dat is dan ongeveer 1.2v per cel. Esc niet toevallig op lipo gezet zodat deze in low voltage protection. Even kijken of alles vrij loopt inderdaad. Soms ook wel een stukje draad wat tussen de wiel meenemers is gaan zitten. Of probeer anders even een andere accu als je die hebt liggen. Evt een liion, life of lipo kan ook
een nimh accu mag best 1 a 2 volt zakken onder belasting. zolang hij maar niet heel vlot richting de hele lage getallen gaat. in de regel zie je dan dat het spul bij volle accu redelijk presteert, maar bij een halve accu al gedraagt alsof de accu leeg is. qua trage acceleratie: ik vermoed dat het een borstelmotor betreft? misschien borstels overleden? hoe warm worden alle onderdelen als je zo een tijd bezig bent? warm = oneindig met de hand aan kunnen raken. heet = na een paar secondes laat je het met plezier los te heet = binnen 2 secondes heb je een pijnlijke vinger.
Vanmorgen de accu nog maar eens goed opgeladen en dan krijg ik inderdaad 8.1v. Wanneer ik het gas opbouw dan zakt dat snel, volgas heeft hij nog maar 4.2v. Denk wel dat ik mag concluderen dat dat niet is wat we zoeken ;-) ? Auto trouwens ook even uit elkaar gehaald maar assjes draaien soepel. Met de motor eruit wel een stuk soepeler dan met motor erin trouwens. Met de motor erin hakkelt het wat meer, is dat oke? @Student het wordt na een minuutje wel goed warm, niet heet. Je kan het blijven vasthouden . Dank allemaal trouwens voor jullie suggesties!
Accu kabels worden niet heet? Als de motor niet abnormaal veel stroom trekt kan je concluderen dat je accu is overleden. Ik zou ter vervanging een life accu plaatsen. Mits je over een geschikte lader beschikt natuurlijk. Anders een frisse nimh. Ja zwaarder is normaal. Maar ook weer relatief. Gear mesh ook weer goed zetten. Via je spur moet je nog een heel klein beetje speling voelen. Te strak sloopt je tandwielen!
De kabels worden niet warm. Alles lijkt wel soepel te lopen. Net een tijdje op een blokje laten draaien maar merk wrinig verschil. Ik ga eens een nieuwe accu bestellen . Bedankt allemaal!!
voel ook de regelaar, en de accu. hete regelaar is ook foute boel. maar, als hij met een vers geladen accu al vlot omlaag valt in volts.. motor en regelaar normaal warm.. is een accu wel de eerste verdachte. tipje: als een auto of setup nieuw is, voel in het begin hoe warm alles wordt. doe dit af en toe gewoon nog eens. ga je merken dat bijvoorbeeld een accu opeens heet wordt, of de motor, dan weet je dat er ergens iets aan het rommelen is. Het gebeurt zelden dat een onderdeel "opeens" kapot is. kan wel. maar vaak geeft hij hints op voorhand.