Zijn er voor of nadelen te noemen bij de keuze voor riem of tandwielaandrijving van de staartrotor. Heb een Tarot 450 en herhaaldelijk schade aan de tandwielen die de rotorbladen aandrijven. Rotorbladen bijten namelijk wel eens in het gras. Staat mij bij dat ik daar met mijn Align 450 met riemaandrijving geen of nauwelijks last van had. Of zijn die tandwielen van Tarot slecht en is de kwaliteit van bijvoorbeeld Align met tandwielaandrijving beter.
in het kort: nee. tandwielen geven wat beter zicht op slijtage, vind ik. en bij tandwielen hoef je geen erg te houden in warm of koud weer. snaar moet je af en toe bij extremen een beetje in de gaten houden, kan zijn dat de boel opeens te strak of juist te los staat. verder zitten er in feite geen specifieke voordelen aan tandwielen. Nu vlieg ik al heel erg lang met een torque tube op een 450... en de bladen pakken natuurlijk wel eens gras mee. maar daar heb ik nog nooit een kapot tandwiel van gehad. de tandwielen die kapot gingen, kwamen altijd van de staart op de grond zetten.. dit overkomt me gelukkig niet vaak. misschien 2 keer gebeurt in 10 jaar denk ik misschien dat de tarot wieltjes inderdaad erg zwak zijn.. gras mag geen probleem zijn. tenzij je de staart regelmatig door zo'n dikke duingraspol haalt..
Mijn voorkeur is : Riemaandrijving. En mijn persoonlijke mening aan de hand van mijn ervaring: Het is beter bestendig tegen een crash of een stoodje, goedkoper en makkelijker om weer in elkaar te zetten en stiller.
Ik heb met mijn 450 de laatste 2 keer gehad dat mijn staart vin in het zachte grond schoot en de blades het gras raakten. Hierdoor raakte mijn voorste tandwiel gestript. Na het repareren heb ik een kleine verlenging op mijn staartving geplakt (met een stompe eind zodat het niet in de grond kan prikken). Hierdoor bijten de tail bladen minder in het gras. Moraal van het verhaal: of je nou belt of torquetube hebt.... als je staartbladen de grond raken gaat er ergens een tandwiel kapot.