Wat is de beste ontvangeraccu?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door blaauwen, 15 mei 2013.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb 1 keer in mijn leven storing gehad en dat was niet met 2,4.
    Met 2.4 echt nooit storing, ook niet op zeer grote afstanden (800 meter en hoger).
    Failsave vind ik op electro echt de grootste onzin, als het model iets doet wat ik niet doe dan zie ik dat.
    Bij brandstof zou ik de motor uitzetten, bij electro schakelt de regelaar bij wegvallen van signaal uit, dus dat hoeft niet.
    Tegenwoordig met telemetrie krijg je al heel snel meldingen als het signaal minder word dus dan is FS helemaal overbodig.
    En wat ik al schreef, bij spanninguitval of te lage spanning aan de ontvanger doet failsave ook niks meer.
    Gewoon alles goed inbouwen, goede spullen gebruiken, dat is veiliger dan een failsave met peppi en kokkie apparatuur, iets wat veel mensen kopen omdat het zo lekker goedkoop is.

    GJ
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Nou, als je signaal wegvalt, en je motor schakelt daardoor uit heb je toch failsafe ?
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dan heb je een waarschuwing.
    Failsave is veiligheid als iets faalt, letterlijk vertaald.
    Voor mij betekent het dan redundency, daar heb ik jaren mee gewerkt, noodstroomsystemen.
    Valt de spanning weg gaat het over naar accu en dan generator.
    Dat is echt failsave.
    In modelbouw zou dat zijn, de ene ontvanger doet het niet meer, de andere pakt het over of, het ene accupakket is leeg, hij schakelt over naar de andere.
    Niet zomaar iets instellen als up geven bij wegvallen signaal.
    Als je op zijn rug laag overkomt en hij gaat in failsave dan ramt ie de grond in.
    Je weet nooit hoe je model ligt dus is het onmogelijk om iets in te stellen behalve dat je voor de veiligheid van anderen de brandstofmotor uitzet.

    GJ
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat is dan ook het enige dat nut heeft.
     
  5. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Bij wegvallen van het signaal gaat een ontvanger in hold mode als je geen failsafe hebt ingesteld. Je snelheidsregelaar blijft dan vrolijk doorgaan tenzij je toevallig net je motor hebt stil gezet.
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Bij het systeem wat ik momenteel gebruik (Assan) gaan de servo`s naar de stand waarop ik de accu aan heb gesloten. Dus neutraal en gas dicht.
    Nu heb ik een nieuwe zender, de x20 Tandem en daar weet ik het nog niet van.
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.349
    Locatie:
    Groningen
    Ligt aan je systeem. Bij FrSky moet je bewust een keuze maken wat er gebeurt als de verbinding weg valt. Zonder keuze krijg je een waarschuwing elke keer als je het model gebruikt. Normaal heb ik daar gas dicht en de rest op hold. Geen pulsen gebruik ik nooit omdat.je echt geen idee hebt wat er dan gebeurt. Ieder zijn voorkeur.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als ik mijn zender uitzette (dus verlies van signaal) dan kon ik de servo's met de hand draaien, dus geen puls, en ook de regelaar krijgt dan geen puls.
    Dus schakelt de regelaar gewoon uit.

    Wat de Tandem X20 doet weet ik niet, zou ik een keer moeten proberen.

    GJ
     
  9. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De achterliggende filosofie bij 'geen pulsen' is, dat geblokkeerd geraakte servo's dan niet kunnen doorbranden. Ik wist nog niet, dat FrSky deze mogelijkheid heeft.

    Multiplex hanteert al vanaf de tijd van de 35/40 MHz pcm ontvangers een systeem, waarbij er eerst hold- of failsafe-mode wordt aangehouden, waarna er na 30 seconden (als ik het goed heb onthouden) wordt overgeschakeld naar 'geen pulsen'. De uitleg daarbij is, dat als er na zo'n lange tijd geen geldige signalen zijn binnengekomen het model al reddeloos verloren is en meestal tegen de vlakte ligt. In het laatste geval kunnen servo's dan beter niet bekrachtigd blijven.

    Futaba hanteert trouwens vanaf diezelfde tijd een battery failsafe op de ontvangers. Als de spanning op enig ogenblik onder de 3,8 volt komt wordt het gas teruggeregeld naar 25%. Dit kun je dan gedurende 30 seconden overrulen door gas even dicht te zetten en dan weer gas te geven.
     
    MaartenCornelissen en Cnn vinden dit leuk.
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Die van MPX klopt, dat heb ik gehad toen ik op Ypenburg onder een hoge bouwkraan doorvloog met een helikopter.
    Plots geen reactie meer op de heli. Pas nadat hij de kraan ruim was gepasseerd was er weer controle. Iets wat ik nooit meer vergeet.
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik gebruik wel degelijk een failsave instelling. Op een zwever is dat gewoon de toestanden voor een flauwe bocht met de flaps tussen thermiek en snel in.
    Voor pylon racers die ik in de jaren 80 en 90 vloog altijd gas dicht en een heel klein beetje rechts en up. Wetende dat eventuele problemen zich voordeden bij de top pylon.
    Gebruik nooit de hold functie waarbij het laatste signaal wordt vastgehouden. Wanneer je dan een slechte ontvangst hebt ga je te ver sturen en als de ontvanger dan dat signaal weer oppikt gaat het fout.
    Na een ervaring hiermee rond 1983 blijf ik ver weg van deze instelling.
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2021
    MaartenCornelissen en Cnn vinden dit leuk.
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    2 Li-Io cellen in serie, met 3 diodes in serie geeft 5.8 V.
    Goed idee, of toch maar niet doen?
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zo hebben wij jaren gevlogen in de wedstrijdkisten.
    Alleen was het dan een 2S lipo met 3 5A diodes in serie.
    Nooit een probleem gehad.

    GJ
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.349
    Locatie:
    Groningen
    Alleen blijft de spanning van een Lipo redelijk stabiel tijdens de ontlading, en die van een lion niet. Lion zakt vrij liniar met de ontlading.
     
  15. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De spanningsval over een diode is afhankelijk van de stroom, die er door loopt. Aangezien servo's variabele stromen trekken krijg je een instabiele voedingsspanning en dat moet je niet willen als er geen noodzaak is. Een fatsoenlijk BEC-systeem kost je tenslotte de kop niet.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Iedereen in F5B en F5F heeft 3 diodes bij 2S lipo's gebruikt en dat waren bij de europese wedstrijden zeker 50 man.
    Er zijn nooit problemen geweest en de modellen vlogen ook best snel en hoog.
    Voordeel van een diode is dat het een passief onderdeel is, iets wat zelden stuk gaat.
    Een BEC kan stuk, en dat gebeurde ook wel eens.
    Resultaat, schade van 2000 euro door een becje van 20 euro.

    Hier nog uitgelegd hoe de diodes werken, compleet met meting en dan zie je dat de voedingspanning helemaal niet zo "vies" is.
    http://www.franz-josef-ney-online.de/Empfaengerakku_07.htm

    GJ
     
  17. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik wil eigenlijk Li-Ion 18650 gebruiken omdat die wat "robuuster" zijn als Li-Po, dus minder brandgevaarlijk, en beter tegen vol/half vol wegleggen gedurende langere tijd
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, werkt prima.
    Ik heb wat oudere Li-Ion cellen uit een electrische grastrimmer in gebruik als ontvangeraccu, samen met die diodes.
    Je kan ze redelijk mishandelen en je hoeft ze niet meteen weer naar storage te laden.

    GJ
     
  19. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Zowel LiPo als LiFePO4 hebben een eindspanning van 4.2V na laden. Dus 2 cellen =8.4V. In onbelaste toestand doen die 2-3 diodes weinig en loop je het risico op een overspanning op je 4.8V-6.0V ontvanger en servos.
     
  20. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Is even je cursusje elektriciteit terug opfrissen want klopt niet wat je zegt ;)

    Onbelast maakt geen verschil hé.. spanningsval blijft spanningsval over een diode, belast of niet, die diodes doen altijd "exact" hetzelfde..
     

Deel Deze Pagina