Zelfbouw kj66 met Wren ecu

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Ryan, 26 jul 2021.

  1. Ryan

    Ryan PH-SAM

    Lid geworden:
    5 apr 2021
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Deventer
    Beste turbine liefhebbers,

    Inmiddels al een aantal jaren in het bezit van onderstaande turbine helaas deze nooit laten draaien door gebrek aan kennis van de ecu en de juiste instellingen.
    Bij het op spanning zetten van de ecu draait de brandstof pomp niet meer mee ik dacht te herinneren dat dit wel het geval was. Ik heb de pomp rechtstreeks aangesloten op een batterij en de pomp loopt nog wel dus gelukkig niet defect of vastgekoekt.

    De startmotor is volgens mij ook overleden ik gok dat deze van het type 280/300 is lijkt mij aan de kleine kant in verhouding met de turbine.

    Zijn er nog mensen met kennis van dit type turbine/ecu evt in het bezit van de handleiding?
    Wellicht is de ecu defect qua brandstof aansturing.

    onderstaand een filmpje van de vorige eigenaar waar hij wel gelopen heeft maar naar mijn idee niet op een ideale manier gezien de overmatige hitte/vlammen en onregelmatige verbranding aan de achterzijde.

     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 26 jul 2021
  2. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo Ryan,

    De ECU is volgens mij een ‘oudere’ type dat Wren vroeger gebruikte.
    Het lijkt me een semi-auto start te zijn.
    Bij dit type moest je het startgas en de startmotor manueel regelen, wanneer de ECU voldoende snelheid van de rotor ziet en wanneer de EGT boven +/- 100°C gaat stuurt hij de brandstofpomp aan zodat de overgang van gas naar brandstof mooi verloopt.
    Eénmaal op stationair toerental dien je het gas dicht te zetten en de startmotor te onderbreken, nakoelen doe je dan ook manueel.
    Op zich geen slecht systeem, vereist alleen een beetje meer kennis om de motor op te starten t.o.v. een volledige autostart.


    Als de brandstofpomp niet wil starten kan dit een aantal redenen hebben…
    • Toerentalmeting komt niet binnen in ECU
    • Temperatuurmeting komt niet binnen in ECU, of temperatuur is nog te laag om de ‘start pump’ te triggeren, (minder dan 100°C).
    • De startspanning van de pomp is te laag, wanneer de turbine van gas naar brandstof gaat moet dit zo zacht mogelijk verlopen. Echter de startspanning van de pompmotor is hoger dan de spanning om de pomp op minimaal regime te laten draaien. Het kan al eens gebeuren dat je deze parameter dient aan te passen wanneer de pomp een beetje stroever gaat lopen.
    Misschien kan je op het web nog wel een manual vinden van deze ECU, vermoedelijk zoeken op een Wren-forum.


    Voor een KJ66-type turbine werd meestal een speed 400 motor gebruikt als starter, echter zijn ze tegenwoordig nog moeilijk te vinden.
    De vlammen die je ziet bij de opstart van de turbine zijn niet zo erg, heeft veelal te maken hoe de pump-ramp verloopt en hoe goed de startmotor kan volgen om de rotor voorbij het kritische toerental te trekken.
    Eénmaal de motor stationair draait zie je links onderaan wel een hotspot zitten, is ook weer niet zo dramatisch.
    Dit kan verschillende redenen hebben, kan een onregelmatigheid zijn in de verbrandingskamer, ofwel een stick die iets minder goed functioneert, brandstofinspuiting die niet tegen de wand van de stick gebeurt of misschien is het een zelfgemaakt NGV waarbij de hoek van één wig iets verschillend is t.o.v. de andere.
    Zolang de EGT binnen de ‘normale’ waarde blijft kan dit niet zoveel kwaad.


    Groetjes
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Waar is mijn bericht gebleven?

    Edit: Dit bericht is een dubbelpost helaas.

    Op de video is een hotspot te zien. Kan overtollige lager koeling zijn of een stick onderin die minder goed werkt.

    Wat betreft de fadec, de brandstof pomp moet nooit draaien als je spanning aan sluit. Start motor moet je ook nooit zo spanning op zetten want dan brandt deze door. Een 280/300 size is heel normaal voor dit formaat. Ze worden alleen zeldzaam en zijn erg duur tegenwoordig.

    Heb je een terminal bij de fadec? Staat deze op auto of manual? In de video lijkt deze op auto te staan maar er wordt ook lucht gebruikt om de startmotor te helpen. Wellicht start de motor niet lekker op de motor alleen of staan de parameters niet goed. Je kan deze via de PC software en interface kabel aanpassen bij dit oude type, niet via de terminal.
     

Deel Deze Pagina